دعای مشکل گشا در جوار مرقد امام حسین | دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

مجموعه : دعاها
دعای مشکل گشا در جوار مرقد امام حسین | دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

دعای مشکل گشا در جوار مرقد امام حسین

قبه سالار شهیدان امام حسین «ع» از جمله مکان های مهم زیارتی است که سفارشات فراوانی درباره ان شده است و روایات و احادیث فراوانی وجوددارد که میگوید راز و نیاز و بیان حاجات در این محل نورانی غیرممکن است که بی پاسخ بماند، اما آیا واقعا آن گونه است؟!

 

در این پست قصد داریم تا شرط و شروط مستجاب شدن دعا در زیر قبه امام حسین «ع» و همچنین دلایل مستجاب نشدن حاجات در این محل نورانی و دعای مخصوص روز عاشورای امام حسین (ع) را برای شما بازگو نماید، پس با ما همراه باشید.

 

دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

در روز عاشورا امام حسین علیه السلام دعایی را به امام سجاد علیه‌السلام آموخت تا شیعیان در حوائج و مشکلات و حوادث تلخ از آن استفاده کنند.

 

از حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام روایت شده که می‌فرمایند: پدرم در آن روز که به شهادت رسید (روز عاشورا) مرا به سینه خویش چسبانید و در حالی که از زخم‌هایشان خون، فوران می‌کرد و فرمود: ای فرزند!

 

از من دعایی را که فاطمه علیها‌السلام آن را به من آموخت فراگیر و او از رسول الله صلی الله علیه و آله و آن حضرت نیز از جبرییل تعلیم یافته بود تا در حوائج، مهمّات، اندوه و حوادث تلخی که بر او وارد می‌شود و پیش‌آمدهای عظیمی که رخ می‌دهد بخواند.

 

فرمود بخوان:

بِحَقِّ یس وَ الْقُرآنِ الْکَرِیمِ وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظِیمِ یا مَنْ یَقْدِرُ عَلَی حَوائِجِ السّائِلِینَ یا مَنْ یَعْلَمُ ما فِی الضَّمِیرَ یا مُنَفِّسَ عَنِ الُمَکُرُوبِینَ یا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُوْمِینَ یا راحِمَ الشَّیْخِ الْکَبیرِ یا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ، یا مَنْ لا یَحْتاجُ اِلَی التَّفْسِیرِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ افْعَلْ بِی کَذا وَ کَذا

– به جای: «و افعل بی کذا و کذا» باید حاجات خود را ذکر نمود.

دعای مشکل گشا در جوار مرقد امام حسین | دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

نمایی زیبا از داخل ضریح سیدالشهدا، تقدیم به همه عاشقان اباعبدالله علیه السلام

 

قبه؛ مکانی که دعا زیر ان یقیناً مستجاب است

دعا در جوار مرقد امام حسین «ع» از ارزش فراوانی برخوردار است. روایت شده که خداوند در عوض شهادت امام حسین «ع» چهار ویژگی به ان حضرت عطا فرمود:

 

۱ – در خاک مرقد ان بزرگوار شفا قرار داد.

۲ – اجابت دعا را در قبه و کنار قبر او قرار داد.

۳ – امامان معصوم «ع» را از نسل او انتخاب نمود.

۴ – روز‌هاي‌ زیارت زائران مرقدش را، از عمر آنان به حساب نمی‌آورد.

 

ابن عباس درضمن حدیثی از پیامبر اکرم «ص» نقل میکند که فرمود: در زیر قبه‌ي امام حسین «ع» دعا به اجابت می رسد.

 

آیا ممکن است دعا زیر قبه سیدالشهدا علیه‌السلام اجابت نشود؟

حجت‌الاسلام رضا مسجدی، رابط فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری در کربلای معلی در این باره چنین اظهار داشت:

 

در حدیثی از امام جعفر صادق علیه‌السلام نقل شده است که می‌فرماید: خداوند در عوض شهادت حضرت امام حسین علیه‌السلام، چهار خصلت به ایشان کرامت کرده است که عبارتند از: استشفاء از تربت ان حضرت، اجابت دعا تحت قبه او، بودن ائمه اطهار علیهم‌السلام از ذریه او و حساب نشدن مدت زیارت زائر از عمرش.

 

حال، سوال این است که چرا دعا‌هاي‌ تعداد زیادی از افراد که تحت قبه حضرت امام حسین علیه‌السلام انجام شده، به اجابت نرسیده است؟

 

در پاسخ به این سوال، باید گفت که دعا زیر قبه ان حضرت، یکی از شرایط دعاست که ان؛ شرط مکانی دعا گفته می شود؛ لیکن باید شرایط دیگری از جمله شرایط فاعلی و شرایط زمانی دعا هم تحقق پیدا کند تا اجابت ان حتمی شود.

 

شرایط فاعلی همان شرایطی است که دعاکننده باید داشته باشد. مثلا دعاکننده باید با دل غافل دعا نکند تا دعای او مستجاب شود. یا دعاکننده باید هنگام دعا امیدش را از غیر خدا قطع کند و تنها به پروردگار امیدوار باشد.

 

همچنین دعاکننده باید به خدا معرفت داشته باشد و از روی معرفت به خدا دعا کند. دعاکننده باید به استجابت دعا خاطرجمعی داشته باشد. غیر از اینها، دعاکننده باید به گناهان خود اعتراف کند و بر ترک ان‌ها تصمیم بگیرد و سپس دعا کند.

 

شرایط زمانی استجابت دعا هم بسیار مهم است. در روایت داریم که اولا، حوائج خودرا بعد از نماز‌هاي‌ یومیه بخواهید یا هنگام نزول باران دعا کنید. دعا در وقت سحر ودر زمان دل‌شکستگی هم بسیار مهم و نزدیک به اجابت است.

 

به گزارش تالاب بر اساس این روایات، به این نتیجه می رسیم که برای استجابت دعا باید هم شرایط فاعلی، هم شرایط زمانی و هم شرایط مکانی تحقق پیدا کند تا اجابت دعا حتمی شود.

دعای مشکل گشا در جوار مرقد امام حسین | دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

 

لب های او جز ناله آوایی ندارد
دیگر برایش خنده معنایی ندارد
یادش بخیر آن بوسه های گرم بابا
حالا لبش سرد است و گرمایی ندارد

 

هر دعایی زیر قبه امام حسین علیه السلام اجابت می شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین پزشک ناصر رفیعی در یکی از سخنرانی‌هاي‌ خود با اشاره به روایتی از امام علی علیه‌السلام چنین اظهار کرد:

 

علی «ع» فرمودند:

سعادتمندترین مردم کسی است که پنج وظیفه را نسبت به ما انجام دهد؛ فضائل ما را بشناسد، محبت ما را خالصانه داشته باشد، به وسیله اهل بیت علیهم‌السلام نزد خدا مقرب شود، به حرف‌هاي‌ اهل بیت علیهم‌السلام عمل کند و کار‌هایي که نهی شده از ان‌ها پرهیز کند.

 

این پنج وظیفه موجب می شود انسان در دنیا به اهل بیت علیهم‌السلام منسوب شود ودر قیامت با اهل بیت علیهم‌السلام همراه باشد.

 

هرچه سطح معرفت و آگاهی مردم بالا برود سفر برای ان‌ها جذاب‌تر خواهد شد. بنابر این برای رسیدن به این هدف باید از مطالب خرافی، بی مبنا و ذوقی پرهیز شود.

 

در روایات آمده است که زیر قبه امام حسین علیه‌السلام اجابت دعا اتفاق می‌افتد؛ وقتی این روایات را برای مردم میخوانیم، شرایط اجابت دعا نیز باید برای ان‌ها تبیین شود؛ دعا مرز دارد و امام علی علیه‌السلام فرمود، کَرَم خداوند حکمتش را نقض نمی کند.

 

دعا گناه را می‌آمرزد، خیری در زندگی انسان قرار میدهد و یا شری از زندگی انسان دور میکند ودر روایات آمده که دعا بدون پاسخ نمیماند. پس اگر دعای ما ان طور که می‌خواهیم مستجاب نمی‌شود، به این معنا نیست که خداوند صدای ما را نشنیده است.

 

بلکه شاید استجابت ان دعا در ان زمان و با شرایطی که ما میخواهیم به مصلحت مان نباشد. خداوند همواره بر اساس حکمت و دانایی خود، دعای ما را در زمان و با شرایطی که به مصلحت ماست، مستجاب می کند و خیری را در زندگی مان جاری می سازد.

 

البته باید به این نکته توجه داشت که زیارت امام حسین علیه‌السلام را نباید کم اهمیت شمرد. در فرصتی که برای زیارت وجوددارد، باید اولویت اصلی زیارت امام حسین علیه‌السلام باشد و بعد زائران به زیارت مقام‌هاي‌ مستند بروند.

دعای مشکل گشا در جوار مرقد امام حسین | دعای امام حسین (ع) در روز عاشورا

 

اوقات استجابت دعا

امام صادق «ع» می‌فرمايد: دعا پيش از طلوع و غروب آفتاب سنت و دستوری است واجب و مسلم. در روايتی ديگر از امام صادق «ع» درباره وقت دعا آمده است:

 

«سه وقت است که دعا در ان اوقات مستجاب است:

بعد از نماز واجب

هنگام آمدن باران

هنگام ظاهر شدن آيه و نشانه معجزه‌اي از طرف خدا برای بندگان خود.»

 

انشاالله این مطلب مورد پسند شما واقع شده باشد ؛ لطفا از دعا و راز نیاز های مجرب برای رفع مشکل را در پایین همین جا دیدن فرمایید.

جدیدترین مطالب سایت