دعا برای ظهور امام زمان (ع) در ماه مبارک رمضان

مجموعه : دعاها
دعا برای ظهور امام زمان (ع) در ماه مبارک رمضان

دعا برای ظهور امام زمان در ماه مبارک رمضان

دعا ویژه ظهور امام زمان «ع» کـه خواندن در ماه مبارک رمضان توصیه شده اسـت.

 

حضرت امام صادق(علیه السّلام) از فرج قوم بنی اسرائیل قبل از موعود مقرر خبر داده اند و شیعیان به دعا برای تعجیل فرج دستور فرموده اند:

تفسير العياشي عَنِ الْفَضْلِ بْنِ أَبِي قُرَّةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ : … فَلَمَّا طَالَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَذَابُ ضَجُّوا وَ بَكَوْا إِلَى اللَّهِ أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى وَ هَارُونَ يُخَلِّصُهُمْ مِنْ فِرْعَوْنَ فَحَطَّ عَنْهُمْ سَبْعِينَ وَ مِائَةَ سَنَةٍ قَالَ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (ع) هَكَذَا أَنْتُمْ لَوْ فَعَلْتُمْ لَفَرَّجَ اللَّهُ عَنَّا فَأَمَّا إِذْ لَمْ تَكُونُوا فَإِنَّ الْأَمْرَ يَنْتَهِي إِلَى مُنْتَهَاهُ.(1)

 

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:… وقتى عذاب و سختى بر بنى اسرائيل طول كشيد، به درگاه خداوند چهل روز گريه و ناله كردند پس خداوند به موسى و هارون وحى فرستاد كه بنى اسرائيل را خلاص كنند و از صد و هفتاد سال صرف‏نظر كرد. حضرت امام صادق (عليه السّلام) افزودند: شما نيز همين‏طور اگر اين كار را بكنيد خداوند از ما فرج مى‏كند ولى اگر چنين نباشيد اين امر تا آخرين حدّ خواهد رسيد.

 

در توقیعی که برای اسحاق بن یعقوب از ناحیه مقدسه صادر گردیده است حضرت صاحب الزمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) دعا برای تعجیل در فرج را سبب فرج شخص دعاکننده ذکر نموده اند.

 

ماه مبارك رمضان، ماه ضیافت الهی، ماه تنزیل قرآن و ریزش باران وحی و وزش نسیم مهر خداوند یك بار دیگر با آمدنش دل‌هاي‌ عاشق و خسته را غرق شادی و شعف كرد.

 

خداوند بزرگ، دراین ماه با فراخوانی بندگان خویش بر خوان گسترده‌اش هیچ لطف و عنایتی را از آنان دریغ نفرموده و تمام بركات را در معرض آنان قرار داده اسـت.

 

دراین ماه مبارك، درهای بهشت، باز؛ و درهای جهنم، بسته شده اسـت و شیاطین در زنجیرند و این الطاف، زمینه توجه بندگان را بـه ذات اقدس الهی فراهم و جان تشنه آنان را مهیای دریافت پیام‌هاي‌ هدایت و سعادت كرده اسـت.

ماه مبارك رمضان، ماه توبه و بازگشت بـه خداوند رئوف و غفور و ماه تضرع و استغاثه و دعا و نیایش بـه درگاه پروردگار عالمیان اسـت؛ ماهی كه بـه فرموده پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله، دعای شـما دراین ماه مستجاب اسـت.

دعا برای ظهور امام زمان (ع) در ماه مبارک رمضان

«١» و از دعاهای این ماه دعا برای تعجیل در ظهور اسـت.

دعای زیبای ظهور در ماه مهمانی خدا

یكی از دعاهای ماه مبارك رمضان، “دعای افتتاح” «٢» اسـت كه بـه خواندن ان در شبهای این ماه، توصیه شده اسـت و اگر چه ادعیه‌ي مربوط بـه این ماه زیاد اسـت، ولی بزرگانی مانند میرزا جواد آقا ملكی تبریزی، برای این دعا و دعای سحر و دعای ابوحمزه، اهمیت بیشتری قائل شده و ان‌ها را ممتاز دانسته‌اند.

از ویژگی‌هاي‌ دعای افتتاح ان اسـت كه دعاكننده را هر شب، متوجّه حضرت ولی عصر علیه السلام و “دولت كریمه” ایشان می‌كند و شوق لقای ان دولت را در دل او زنده می‌دارد.

 

بخش پایانی این دعا، بـه شكل نسبتاً گسترده اي، هم خصال ان حضرت را بازگو می كند: “العدل المنتظر” و هم خصال دولت ان حضرت را بر می‌شمارد:

 

“تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ وَ تُذِلُّ بِهَا النِّفَاقَ وَ أَهْلَهُ”؛«٣»

و بالاخره شیعه‌اي كه حِرمان دوره‌ي غیبت را تحمّل می‌كند، در پایان دعای خود، رنجهای این دوره رابا زبان شِكوه با خداوند نجوی می‌كند:

 

“اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکُو إِلَيْکَ…”

و از حضرت حق میـــخواهد كه با ظهور حضرت، این دوره‌ها پایان پذیرد:

“اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنَا وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا وَ کَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا وَ…” «٤»

منتظر واقعی باید بـه دو نکته توجه داشته باشد: یكی ان كه در دل باید بـه یاد حضرت بوده و آرزوی درك دولت وی را داشته باشد، و دیگر ان كه در عمل باید بـه وظایف و تكالیف خود عمل نموده و ذره‌اي از احكام شرعی تخلّف نكند

دعای افتتاح، هر شب دعاكننده را در مرز “غیبت” و “حضور” قرار داده، در حالی كه وی را از تاریكی‌هاي‌ عصر غیبت “بیم” می دهد تا مبادا بـه ظلمت “خو” بگیرد، از “یأس” بازداشته، سپیده را بـه او نشان میدهد:

“اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْکَ فِي دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ “

بارالها! واقعیت ان اسـت کـه ما مشتاق دولت کریمه ان حضرت هستیم کـه اسلام و اسلامیان را عزت مند گردانی.

دعا برای ظهور امام زمان (ع) در ماه مبارک رمضان

 چشم به راه دولت کریمه

دعای افتتاح، فضای ذهنی و روحی شخص را از گرفتاری‌ها و نیازهای شخصی اش، فراتر قرار داده و دل وی را متوجه “دولت امام” قرار میدهد، دراین حال، ممكن اسـت شخص، “شوق دیدار” حضرت را هم داشته باشد و آرزوی ملاقات با حضرت را در سر بپروراند، ولی این دیدار، دیدار با شخصیتی اسـت كه در “رأس دولت” قرار گرفته ودر زمانی اسـت كه پرچم فتح را بـه اهتزار در آورده اسـت و لذا از این سو هم “دیدن من” مطرح نیست، بلكه  منظور دیدار عموم ملّت با امام اسـت: “دیدن ما”: “متی ترانا و نراك و قد نشرت لواء النصر تری”. «٥»

دعای افتتاح، بـه ما می‌آموزد كه امام را از سطح خواسته‌هاي‌ شخصی خود، بالا‌تر ببینید، و بـه امام صرفاً بـه عنوان شخصیتی كه در كوچه پس كوچه‌هاي‌ درد و رنج، باید سراغ امداد غیبی‌اش را گرفت، نگاه نكنید، بلكه امام، ان شخصیتی اسـت كه با دولت كریمه اش، بـه اسلام در جهان عزّت می‌بخشد:

 

اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْکَ فِي دَوْلَةٍ کَرِیمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ.

 آرزوی منتظران
منتظران حضرت ولی عصر علیه السلام، چشم بـه راهند تا در عصر ظهور، تحوّلات وسیع و عمیق اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، رخ دهد، بـه گونه‌اي كه نه فقط پایه و اساس ستم و ستم، ویران گردد، بلكه حتّي موارد نادر و معدود ستم و تعدّي هم اتّفاق نیفتد، و بالاخره “هیچ اثری” از ستم دیده نشود!”لا یری اثر من الظلم” «6»

 

منتظران چشم بـه راه جامعه اي‌اند كه در ان خون ریزی وجود ندارد، و امنیت و آسایش چندان فراگیر میشود كه حتّي مزاحم “خواب” كسی هم نمی شوند:

“لایوقظ نائماً ولایهریق دماً” «7»

  مفاسد فرهنگی و اقتصادی از قبیل میگساری، زنا و ربا ریشه كن شده، و مردم با رغبت و از روی اشتیاق بـه بندگی خدا روی می‌آورند، در ان جامعه راستی و راستگوئی فراگیر می شود، نه دروغی دیده می شود و نه دروغی شنیده می شود، از این رو، بـه شكل رسمی یا غیررسمی، هیچ كس سخن دیگری را “تكذیب” نمی‌كند، تا چه رسد بـه آنكه دروغ، نردبان رشد و ترقّي باشد:

 

“یمحیق ‌الله الكذب” «٨»

و پایه و اساس این تحوّلات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی، تحوّلي اسـت كه در دولت رخ می دهد، از این رو همه ی چیز با “تأسیس دولت كریمه” آغاز میشود.

دعای افتتاح، بـه ما می‌آموزد كه امام را از سطح خواسته‌هاي‌ شخصی خود، بالا‌تر ببینید، و بـه امام صرفاً بـه عنوان شخصیتی كه در كوچه پس كوچه‌هاي‌ درد و رنج، باید سراغ امداد غیبی‌اش را گرفت، نگاه نكنید، بلكه امام، ان شخصیتی اسـت كه با دولت كریمه اش، بـه اسلام در جهان عزّت می‌بخشد.

بنابر این شایسته اسـت دراین ماه با عظمت از دعا غافل نبوده و طبق سفارش بزرگان هر شب مداومت بـه خواندن این دعا نموده و قلباً از پروردگار ظهور حضرت را خواستار شویم.

دعا برای ظهور امام زمان (ع) در ماه مبارک رمضان

دو نکته طلایی

دعای افتتاح دل ها را بـه سوی دولت كریمه بـه پرواز در می‌آورد، و آمال و اندیشه‌هاي‌ ما را بـه سمت ان هدایت می‌كند، ولی از این كه برای ان “دولت”؛ چه “اقدامی” باید انجام دهیم، سخنی نمیگوید، و تكلیفی برایمان بیان نمی‌كند،اما مسلم اسـت کـه ما باید در مسیر اطاعت ائمه علیهم السلام حركت كنیم و از نافرمانی نسبت بـه ان‌ها پرهیز كنیم و هرروز صبح با حضرت پیمان ببندیم كه از یاران حضرت بوده و فرمانبردار فرمان او باشیم.

بـه طور کل منتظر واقعی باید بـه دو نکته توجه داشته باشد: یكی ان كه در دل باید بـه یاد حضرت بوده و آرزوی درك دولت وی را داشته باشد، و دیگر ان كه در عمل باید بـه وظایف و تكالیف خود عمل نموده و ذره‌اي از احكام شرعی تخلّف نكند.

بـه امید ظهور و بر پایی دولت کریمه اش.

 

امام زمان (عج):

 هر یک از شما باید کاری کند که به محبت ما نزدیک شود.

 بحار: ج ۵۳، ص ۱۷۶

موافقید از این به بعد هـــــر کارِ ریز و درشتی که طول روز خواستیم انجام بدیم، به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان باشه؟


مثلا

به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، به حرف خانوادم گوش میدم و میرم دو تا نون می‌گیرم!

به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، کارِ دوستمو راه میندازم، یا به سوالاش دقیق و تمیز جواب میدم و کمکش میکنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، به این فقیر که اومده دَمِ دَر، کمک می‌کنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، درس میخونم. (تموم لحظه های مطالعه برات عبادت مینویسَن)


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، برا دوستم یا خانوادم، گل یا کادو میخرم که خوشحال شن.

به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، تو کارِ خونه به مامانم یا همسرم کمک می‌کنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، غیبت نمیکنم که هیچ، وقتی ببینم کسی داره جلو از یه بدبختی حرف می‌زنه، از فرد غیبت شونده دفاع میکنم یا بحثو عوض میکنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، فلان گناه و نمی‌کنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، و به نیابت از آقا صاحب الزمان زیارت می‌کنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، کمتر حرف می‌زنم، بیشتر سکوت می‌کنم.


به نیت سلامتی و تعجیل در ظهور امام زمان، تو شیعه خونه‌ش کار و وظیفه‌مو درست و بادقت انجام میدم.


بقیه‌شو شما بگید

منبع:tebyan.net

جدیدترین مطالب سایت