ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

شادی و آرامش روان در محل کار با چند ترفند ساده

تجربه شادی در محل کار خیلی آسان نیست. اما هر کاری روشی دارد. اگر قوانین شاد بودن را بدانید بـه اسانی می توانید درکنار کار و کسب درآمد، شاد و سرحال هم باشید.

 

آیا چیز هاي‌ کوچکی کـه موجب شادی شـما می‌ شوند و بـه هیچ عنوان ارتباطی با شـما ندارند را می‌ شناسید؟ طرز برخورد یک همکار، نحوه‌ چینش و سازماندهی محیط کار و غافلگیری‌ هاي‌ تصادفی همکارانتان می‌ توانند روزتان را بسازند.

 

اگر محیط کار برای شـما کسل کننده شده یا از موضوعی ناراحت هستید کـه باعث می شود در محیط کاری خود خوشحال نباشید بهتر اسـت دست بـه کار شوید و راه هاي‌ شاد بودن در محیط کار را امتحان کنید تا حس بهتری در خود ایجاد کنید.

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

شـما ساعات طولانی در محیط کاری خود حضور دارید بنابر این این‌که در محیط کار با رضایت و خوشحالی کار کنید برای سلامت روان و جسم شـما مهم اسـت و هیچکس جز خودتان نمی تواند این شرایط را بهتر کند. برخی نکات ساده و مهم کـه بـه شـما کمک میکند در محیط کار شاد باشید در ادامه آورده شده اسـت.

عواملی که نمدانستید موجب تقویت روحیه شما رد محل کارتان میشوند !!

1- همکار خوش احلاق 

آیا وقتی همکاران خوبی دارید کـه میتوانید با ان‌ها کار کنید، همه ی‌چیز بهتر نیست؟

 

2- انجام کارهای مورد علاقه

فرض کنید کـه شغل کنونی شـما تنها شغلی برای پرداخت اجاره خانه اسـت و منتظر فرصتی برای شغل رویایی خود هستید. اما هر کاری کـه انجام میدهید، میخواهید از شـما بابت انجام ان کار قدردانی شود. چگونه می توان یک ماهی را از روی مهارت‌هاي‌ کوهنوردی قضاوت کنیم؟ این امکان وجود ندارد. 

 

3- انتقاد پذیر باشید

مهم ترین بخش از کار، بازخورد اسـت. صرف‌نظر از مثبت یا منفی بودن «درصورت منفی بودن، متوجه خواهید شد کـه چه چیزی را باید تغییر دهید»؛ بازخورد یک ابزار بسیار مهم برای اندازه‌گیری کیفیت کار شـما محسوب میشود. بازخورد سازنده‌اي کـه ایده‌هایي برای بهتر شدن را در اختیارتان قرار می دهد، میتواند روزتان را بـه یک روز بسیار شاد و سازنده تبدیل کند

4- لبخند حتی مصنوعی

لبخند برای هیچ‌کس هیچ هزینه‌اي ندارد و بـه نظر میرسد کـه روز بهتری خواهید داشت اگر درکنار همکارانی باشید کـه بر شـما لبخند می زنند و مایلند هر وقت کـه لازم اسـت بـه شـما کمک کنند یا وقتی حالتان خوب نیست، شـما را در آغوش بگیرند. 

 

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

 

5- مربی و الگو

هیچ‌کس نمیتواند بـه نداشتن مربی در کار خود ببالد. مربی نه‌تنها معلم اسـت بلکه کسی اسـت کـه بـه شـما الهام می‌بخشد، فردی کـه میخواهید از او دانش شغلی و خردی کـه بـه سختی بـه دست می آید را یاد بگیرید. 

 

6- سیستم پاداش و جزا برای خود تعیین کنید

زمانی کـه یک برنامه‌ي آموزشی خوب داریم، همگی ما احساس می کنیم کـه برای انجام کارمان بـه بهترین شکل ممکن انگیزه داریم. می توانید بازخورد بهتری دریافت کنید، میتوانید بر روی کار خود بهتر تمرکز کنید و وقتی بدانید پاداش دریافت خواهید کرد، میتوانید مهارت‌هاي‌ خودرا التیام دهید. 

 

7-خود را به چالش بکشید

جلسات طوفان مغزی کـه در ان مغز خودرا بـه چالش می کشیم تا زیر کوهی از ایده‌ها، یک ایده‌ي عالی برای پروژه را پیدا کنیم، هم آرامش‌بخش و هم خسته‌کننده هستند. اگر چه، شبیه بـه پارادوکس بـه نظر می رسد اما یک جلسه‌ي طوفان مغزی در واقع میتواند تمام خلاقیتی کـه داریم را نمایان سازد. 

 

8- اطرافیان خود را درست انتخاب کنید

اگر تمام اطرافیانمان دید بازی داشته باشند، همگی ما بـه چیزی کـه می خواهیم دست پیدا خواهیم کرد. 

 

1. خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید

هر شخصی کار را بـه گونه اي متفاوت از دیگران شروع و بـه روش خود هم پیشرفت می‌کند. این بـه شـما یا هیچ فرد دیگری ارتباطی ندارد کـه دیگران در مسیر شغل خود بـه کجا خواهند رسید و نمیتوانید دیگران رابا خود مقایسه کنید. انسانها همه ی باهم فرق دارند. در نتیجه، مقایسه خود با دیگران فقط وقت اتلاف کردن اسـت.

 

2. شما نمیتوانید همه چیز را کنترل کنید و این طبیعی است 

با این‌که آگاهی داشتن از مسایل پیرامون هم چون وضعیت اقتصادی، وضع بازار یا کارهایی کـه دیگران انجام می دهند، گاهی مهم اسـت اما باید همیشه روی مسایلی کـه قابل بازرسی هستند، هم چون افکار و کارهای خود تمرکز کنید.

 

3. حد  خود را نکه دارید 

هنگامی کـه تصور می کنید در دنیا هیچ چیز بـه اندازه شغلتان مهم نیست، در واقع بخشی از خودرا می کُشید. شغل شـما می تواند حریم خشم و ثبات اخلاقی را در شـما از بین ببرد.

 

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

 

4. تصور کردن هدفتان شما را به هدفتان نزدیک تر میکند 

این‌که خیال پردازی و کار کردن نفی کننده یک دیگر هستند، طرز فکر قرن بیست میلادی اسـت. وقتی بـه افکار خود اجازه خیال پردازی می دهید، در واقع افکار خودرا در راستای پیشرفت و داشتن ایده هاي‌ منحصربه فرد هدایت می کنید.

 

5. مقابل دوست نداشت تنفر نیست یا فراموش کنید و یا  ببخشید

کينه هم چون انگلی اسـت کـه همه ی انرژی و سلامتی شـما را میخورد. اگر در اطرافتان مسایل آزاردهنده وجود دارند کـه می توانید تغییر دهید، دست بـه کار شوید. اگر کاری از دست شـما بر نمی‌آید، بهتر اسـت فراموش کنید و ببخشید.

 

6. از گذشت درس بگیرید اما نگذارید بر آینده شما تاثیر منفی بگذارد

تمرکز کردن روی اشتباه هاي‌ گذشته مثل این اسـت کـه هنگام رانندگی همه ی حواس خودرا بـه آینه عقب بدهید. دراین حالت، تا زمانی می توانید پیش بروید کـه با مانعی برخورد و تصادف نکنید.

 

7. چرا باید همیشه «برنده» باشید؟

بعضی از بحث ها بـه هیچ عنوان ارزش ادامه دادن و جنگیدن را ندارند. دراین موارد بهترین کار عقب نشینی اسـت و اجازه دهید طرف مقابل فکر کندبرنده شده اسـت. مهم «برنده شدن» در بحث نیست، مهم این اسـت از مساله پیش آمده درس بگیرید و برای دفعه بعد آماده باشید.

 

8. شادی درونی تان فقط به دست خودتان انجام میشود 

با این‌که بـه طور کلی کار کردن سخت اسـت اما اگر در شغل خود احساس بدبختی می کنید، خودتان مقصر هستید. شـما بـه خودتان مدیون هستید تا شغلی پیدا کنید کـه با روحیه شـما بیشتر هماهنگی دارد و می تواند موجب شادی شـما شود. یا دستکم در شغلی کـه دارید همه ی تلاش خودرا بکنید تا شاد باشید.

 

9. خندیدن مصنوعی هم هورمون شادی را ترشح میکند !

برخلاق اعتقاد معمول مردم، لبخند زدن یا خندیدن در نتیجه شادی بـه وجود نمی‌آیند، بلکه بخشی از پروسه ایجاد و تقویت احساس شادی در انسان هستند. همیشه بـه دنبال دلیلی برای لبخند زدن باشید. هرگز خنده هاي‌ خودرا سرکوب نکنید.

 

10. غیبت نکنید و برای کسی نقشه نکشد که ارزش زمان شمارا ندارند !

پیش از این‌که بخواهید در مورد کسی غیبت کنید یا بـه غیبت دیگران گوش کنید از خود بپرسید: 1» آیا حقیقت دارد؟ 2» آیا اینکار درست اسـت؟ 3» آیا اینکار لازم اسـت؟ 4» آیا خوشم می آید کسی همین حرف ها را در مورد من بگوید؟

 

11.  اینکه دیگران چه فکری در خصوص شما میکنند اهمیت ندارند مهم شما و هدفتان هستید 

شـما قدرت خواندن فکر دیگران را ندارید و نمی‌توانید بـه طور قطعی و واقعی بگویید دیگران در مورد شـما چه فکری می کنند. چه اهمیتی هم دارد؟ وقت ارزشمند خودرا برای چنین مسایل پوچی هدر ندهید.

 

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

 

12. هیچوقت شرایط ثابت نمی ماند 

ذات طبیعت بر اساس تغییر استوار اسـت. هیچ چیز ثابت نمی‌ماند؛ همه ی چیز ناپایدار و گذرا اسـت. هر چیز آزاردهنده یا خوشحال کنند یا بین این دو، همه ی تغییر می کنند. همه ی چیز تمام می شود.

 

13. وسایل اضافی را دور بریزید 

شـما حدود یک سوم از عمر خودرا در محل کار سپری می کنید. بنابر این باید این محیط را برای خود شاد کنید. در راستای این هدف باید وسایل اضافی، نالازم و زشت را دور بریزید.

 

چگونه برای خود محیط کاری دوستانه ایجاد کنم

 

1- بازی در وقت  استراحت

هر چند وقت یک بار استراحت کردن، کلید موفقیت اسـت. بنابر این، چرا از اوقات فراغت خود بـه منظور احیای بدن و آرام‌سازی سلول‌هاي‌ مغز خود استفاده نکنید؟

 

2- اتاق مخصوص سرگرمی 

اگر اتاقی تنها برای بازی و سرگرمی داشته باشید، محیط کارتان شادتر نخواهد بود؟ اتاقی پر از بازی‌هاي‌ مختلف کـه میتوانید استرس خودرا کاهش دهید. 

 

3- به کارمندان خود اجازه  استراحت‌ های کوتاه بدهید 

استراحت‌هاي‌ کوتاه، زمانی بسیار خوبی برای تجزیه و تحلیل مشکلات روزانه بـه شمار می روند. این استراحت‌ها بـه افزایش بهره‌وری کارمندان، کاهش استرس، مشارکت کارکنان و لذت‌بخش‌تر کردن محیط کار کمک می کنند. 

 

4- یک دسکتاپ خودرا مرتب و خلوت کنید و از عکسهای زیبا برای ان استفاده کنید

 

بـه منظور افزایش بهره‌وری، بـه سازماندهی احتیاج داریم. این موضوع در مورد میز کار، پوشه‌ها و البته دسکتاپ نیز صادق اسـت. وقتی می خواهید کار یا کارهای جدیدی را آغاز کنید، یک محیط کار خلوت و سازمان‌یافته بـه شـما کمک خواهد کرد. و یک طرح والپیپر فانتزی برای کامپیوتر، لبخند را بر لبانتان می‌آورد. 

 

5- دیزاین و رنگ های ارامش بخش برای دکوراسیون داخلی

دیوارهای سفید و صندلی‌هاي‌ ناراحت نمی توانند خلاقیت شـما را شکوفا کنند. در صورتی کـه بهترین نتایج را از جلسات طوفان مغزی خود بـه دست نمی‌آورید، مطمئناً محیط کار یکنواخت یکی از دلایل ان اسـت. یک اتاق رنگارنگ با عکسهای الهام‌بخش مختلف روی دیوار، صندلی آسان و یک قالیچه‌ي خنده‌دار، قدرت تخیل شـما را راه می‌اندازد. 

 

6- امکانات کافی و پر سرعت و ابزار کار خوب 

چه چیزی می تواند شـما را شادتر از ابزارهای کارتان کند؟ یک لپتاپ شخصی، مداد رنگی، دفتر یادداشت زیبا – تمام این چیزهای کوچک در واقع جزئیاتی هستند کـه روند روز شـما را تغییر می دهند. «مداد و شبیه بـه ان؛ لپ‎تاپ و کامپیوترهای شخصی»

 

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

 

چیزهایی که  نمیدانستید ناخودآگاه روی خلق و خوی‌ شما تاثیر میگذارند

 

1- به روز بودن اطلاعات شما و یادگیری پیوسته

صرف‌ نظر از رویداد های جاری، سرگرمی و علاقه‌ي جدید یا یک ایده‌ي جدید، صرف زمان کمی برای یادگیری چیزهای جدید راهی عالی برای افزایش دانش خود بـه شمار میرود. 

 

2- نوشیدنی کافیین دار مثل قهوه و چایی

یک دمنوش گل یاس خوشمزه یا قهوه‌ انرژی‌ زا با شیر فراوان می‌ تواند دلیلی برای مبارزه در محیط کار دریک روز ابری باشد. 

 

3- موسیقی گوش کنید 

یکی از همکارانم می‌ گوید، موسیقی آرامش‌ بخش برای روزهای آرام، داب استپ ملایم برای لحظات تنبلی و موزیک‌ هاي‌ لانا دل ری برای همیشه مناسب هستند. و همیشه حق با اوست.

 

4- تنها مسوولیت هایی که زمان و توانایی کافی برای انجام آن را دارید قبول کنید

یکی از اصلی‌ترین دلایل استرس و ناراحتی در محیط کار، عدم پایبندی بـه تعهدات اسـت. در عده اي از موارد، کارمندان زمان زیادی را صرف بهانه‌تراشی برای عدم پایبندی بـه یک تعهد یا نگرانی در مورد عواقب کارهای ناتمام میکنند در حالی کـه باید این زمان را صرف تکمیل کارهایشان بکنند. 

 

بـه منظور مدیریت سطح استرس و کاهش عدم رضایت در محیط کار، سیستمی را برای پیگیری تعهدات و مدیریت برنامه‌ي زمانی خود درنظر بگیرید. منظم بمانید تا بتوانید خیلی سریع و دقیق امکان قبول کردن یک تعهد یا تقاضای جدید را محاسبه کنید. اگر زمان کافی ندارید، برای انجام کارهای اضافی داوطلب نشوید. 

 

در صورتی کـه حجم کاری شـما طبق معمولً بیشتر از زمان و انرژی اسـت کـه دارید، زیر بار این وضعیت نامناسب نروید. با همکاران خود صحبت کنید و ببینید کـه‌ آیا ان‌ها نیز همین حس را دارند یا نه. سپس با رئیس خود در مورد این‌که چگونه شرکت میتواند زمان، کمک یا منابع اضافی مورد نیاز کارمندان را فراهم کند، حرف بزنید. 

 

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

 

5- مثبت اندیش باشید 

صرف‌نظر از علاقه‌اي کـه بـه شغل خود دارید، بودن دریک محیط کار مسموم، عدم رضایت شغلی را افزایش میدهد. انتخاب شاد بودن در محیط کار بـه معنی پرهیز از گفتگوهای منفی، غیبت، روابط کاری ناسالم تا حد امکان اسـت. 

 

مهم نیست چقدر احساس مثبتی داشته باشید، افراد منفی میتوانند بر ذهن و افکار شـما نیز تاثیر بگذارند. اگر می بینید کـه گروه خاصی از همکاران بیشتر تمایل بـه رفتارهای منفی از قبیل غیبت یا شکایت کردن در محیط کار دارند، سعی کنید از این افراد فاصله بگیرید. اگر امکانپذیر نیست، تلاش خودرا برای تغییر جهت گفت و گو ها بـه سمت موضوعات مثبت‌تری بکنید. 

 

علاوه بر این، می توانید با رئیس خود در مورد ایجاد فرهنگ شرکتی کـه برای همکاری و مثبت بودن بیشتر از رقابت ارزش قائل اسـت، بـه منظور ایجاد یک محیط کار شادتر برای تمامی کارمندان صحبت کنید. 

اگر شـما باعث ایجاد تنش و دلخوری در محیط کار شده اید بهتر اسـت عذرخواهی از همکار برای بهتر شدن روابط و حل مشکلاتتان را امتحان کنید تا در محیط کار خوشحال تر باشید.

 

6- شجاعت حرفه ای کار را تمرین کنید  

تعداد زیادی از افراد از درگیری و نزاع میترسند، بـه خصوص در محیطی کـه این درگیری بر روی آینده‌ي شغلی و امنیت مالی تاثیر می گذارد. اگر نمیدانید چگونه باید دریک اختلاف نظر معنادار شرکت داشته باشید، احتمالاً فکر میکنید کـه وحشتناک، مضر و آسیب‌زا خواهد بود. 

 

درگیری و نزاع میتواند منفی باشند، اما اگر بـه درستی مدیریت شوند، میتوانند بـه تکمیل یک ماموریت کاری یا چشم ‌انداز شخصی کمک کنند. زمانی کـه درگیری و نزاع با صداقت، ارتباط مثبت، اهداف روشن و احترام متقابل بـه همکاران و سرپرستان همراه باشد، مزایایی نیز خواهد داشت. پایبندی از اصول و ایده‌هایي کـه بر ان‌ها باور دارید، میتواند بـه نفع مشتریان باشد، تغییر معناداری را منجر شود و شـما را بـه سوی موفقیت بیشتر در محیط کار هدایت نماید. 

 

تمرین شجاعت حرفه‌اي همچنین میتواند فرصت‌هاي‌ جدیدی را هم برای موقعیت کنونی و هم برای آینده‌ي کاریتان فراهم سازد. و زمانی کـه برای اهداف، ایده‌ها و رویاهایتان می‌جنگید، بیشتر بـه خود افتخار می کنید و از انتخاب‌هاي‌ خود احساس رضایت خواهید داشت. 

 

ترفند های آرامش درونی و شادی در محل کار ( به خصوص برای کارفرمایان )

 

7- با یکی از همکارانتان دوست شوید

یکی از سوالات کلیدی کـه مارکوس باکینگهام و کرت کافمن درکتاب معروف خود بـه نام «اول از همه ی، همه ی قوانین را زیر پا بگذار: بزرگ‌ترین مدیران جهان چه کار متفاوتی انجام می دهند؟» مطرح کرده‌اند، این اسـت: آیا در محیط کار دوست صمیمی دارید؟ افرادی کـه گزارش دادند روابط قوی و صمیمی در محیط کار خود دارند، صرف‌نظر از این‌که این روابط دوستی مختص محیط کار باشند یا بـه خارج از ان نیز گسترش پیدا کرده باشند، در محل کار خود خوشحال‌ها و راضی‌تر هستند. 

 

کارمندان زمان زیادی را در محل کار خود سپری می کنند. لذت بردن از همکارانی کـه با ان‌ها وقت می‌گذرانید، از جمله تجارب کاری مثبت بـه شمار می رود. این‌که بدانید همکارانتان شـما را درک می کنند و برایتان ارزش قائل هستند، بـه خصوص اگر هرروز با ان‌ها در ارتباط هستید، میتواند احساس شادی و رضایت روزانه در محیط کار را افزایش دهد. 

 

8- شاید به شغل خود علاقه مند نیستید و بهتر است آن را تغییر دهید !

لازم نیست عاشق کارتان باشید اما این شغل نباید هرروز منجر بـه احساس ناراحتی و نارضایتی شـما شود. در صورتی کـه ایجاد احساس شادی در محیط کار بـه نظر غیرممکن می رسد، احتمالاً دریک فرهنگ کاری سمی یا شغلی کـه برایتان مناسب نیست، گیر افتاده‌اید. 

 

دراین صورت، شاید زمان ان رسیده کـه در مورد کارفرما، شغل یا کل مسیر حرفه‌اي خود تجدیدنظر کنید. حتی اگر وادار هستید برای مدتی در موقعیت کنونی خود باقی بمایند، جست‌وجو برای شغل جدیدی کـه بیشتر با علایق حرفه‌اي و ارزش‌هاي‌ شخصی شـما مطابقت دارد، بهترین کاری اسـت کـه می توانید در جهت بـه دست گرفتن بازرسی اوضاع و دوباره شاد بودن انجام دهید. 

 

شاد بودن در محیط کار چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟ حتما متوجه شده اید کـه بیشتر زمان بیداری خودرا در محل کار هستید و نه در خانه! پس شاد بودن در محل کار یعنی شاد بودن بخش قابل توجهی از زندگی. این چند توصیه را برای شاد بودن در محیط کار و محیط کار شادتر بـه کار ببندید تا نیرویی دوباره بگیرید و ما هم برای شـما ارزوی روز هاي‌ شاد و پیروزی در محل کارتان داریم.

 

شاید برایتان جالب باشد : چه هدیه ای زنان و دختران دوست دارند ؟

 

جدیدترین مطالب سایت