اعمال شب قدر | اعمال شب 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان

مجموعه : مذهبی و دینی
اعمال شب قدر | اعمال شب 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان

اعمال مجرب شب های قدر

شب قدر که از 1000 بار از شب های‌ دیگر نیز با ارزش تر است و برای دعا و توبه بندگان برترین زمان می‌باشد در اسلام نیز شب قدر بسیار با عظمت شمرده می شود . شما می‌توانید این شب های عزیز رابا این اعمال مهم برگذار کنید.

 

فضیلت و اعمال شب قدر

از پيامبر گرامي اسلام (ص) نيز نقل شده است : از خداوند به دور باد و نفرين بر كسي كه به شب قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزيده نشود.

 

“انس بن مالك” از پيامبر (ص) نقل كرده كه فرمودند: ماه مبارك به شما رو آورده است و در اين ماه شبي است كه برتر از هزار ماه است و هر كس از فيض شب قدر محروم گردد، از تمام خيرات بي‌نصيب مانده است و محروم نمي‌ماند از بركات شب قدر، مگر كسي كه خويشتن را محروم كرده است.

 

شب نوزدهم:

نخستین شب از شب‌های‌ قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمیرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه ودر آن شب تقدیر امور سال رقم میخورد و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل میشوند و به خدمت امام زمان علیه‌السلام مشرف میشوند و انچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض می کنند.

 

اعمال شب قدر بر دو نوع است: یکی آن که در هر سه شب انجام می شود و دیگر آن که مخصوص هر شبی است.

 

اعمالی که در هر سه شب مشترک است:

۱- غسل. «مقارن غروب آفتاب، که بهتر است نماز عشاء رابا غسل خواند.»

 

۲- دو رکعت نماز وارد شده است که در هر رکعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَیهِ ودر روایتی است که از جای خود برنخیزد تا حق تعالی او و پدر و مادرش را بیامرزد.

 

۳- قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید: اَللّهُمَّ اِنّي اَسئَلُِکَ بِکِتابِکَ المُنزَلِ وَ ما فیهِ اسمُکَ الاَکبَرُ و اَسماؤُکَ الحُسنی وَ ما يُخافُ وَ يُرجی اَن تَجعَلَنی مِن عُتَقائِکَ مِنَ النّار. پس هر حاجت که دارد بخواهد.

 

۴- مصحف شریف را بگیرد و بر سر بگذارد و بگوید:

اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ.

 

ده مرتبه بگوید: بِکَ یا الله

ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِعلیٍّ

ده مرتبه: بِفاطِمَةَ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ

ده مرتبه: بِالحُسَین ِ

ده مرتبه: بِعلیّ بنِ الحُسین

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ

ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِموُسی بنِ جَعفَر ٍ

ده مرتبه: بِعلیِّ بنِ مُوسی

ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ

ده مرتبه: بِعَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ

ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ

ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.

 

پس از این عمل هر حاجتی که داری طلب کن.

 

۵- زیارت امام حسین علیه السلام است؛ که در روایت آمده است که چون شب قدر می شود منادی از آسمان هفتم ندا میکند که حق تعالی آمرزید هر شخصی راکه به زیارت قبر امام حسین علیه السلام آمده است.

 

۶- احیا داشتن این شب‌ها. در روایت آمده هر کس احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد.

 

۷- صد رکعت نماز بخواند که فضیلت بسیار دارد، و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

 

۸- این دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّي اَمسَیتُ لَکَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِکُ لِنَفسی وَ اَعتَرِفُ…

 

اعمال شب قدر | اعمال شب 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان

اعمال مخصوص هر شب قدر

 

شب نوزدهم:

۱- صد مرتبه “اَستَغفُرِاللهَ رَبی وَ اَتوبُ اِلَیه”.

۲- صد مرتبه ” اَللّهُمَّ العَن قَتَلَةَ اَمیرَالمومنینَ”.

۳- دعای “یا ذَالَّذی کانَ…” خوانده شود .

۴- دعای ” اَللّهَمَّ اجعَل فیما تَقضی وَ…” خوانده شود.

 

شب بیست و یکم:

فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است، و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت نماز و دعای جوشن کبیر و غیره دراین شب به عمل آورد، در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در پرستش دراین شب و شب بیست و سوم.

 

چه سوره هایی را در شب قدر بخوانیم؟

در روایتی از امام صادق«ع» آمده است که بهترین ماه‌؛ رمضان است و قلب ماه رمضان، شب قدر است. همچنین از پیامبر«ص» نقل کرده‌اند که شب قدر، سَروَر شب‌هاست.بنابر منابع روایی و فقهی، روزهای قدر نیز همانند شب‌های‌ آن گرانقدر و با فضیلت‌اند.
 
 
در عده اي از روایات آمده است که فاطمه«س» سرّ شب قدر است هر کس منزلت فاطمه«س» را درک کند، شب قدر را درک کرده است.وقوع برخی حوادث همانند شهادت امام علی«ع» در دهه سوم ماه رمضان، بر اهمیت این شب‌ها، نزد شیعیان افزوده است و آنان دراین شب درکنار اهتمام به اعمال مستحب مخصوص این شب‌ها، برای آن امام نیز عزاداری میکنند.
 
 
درکنار تمام اعمال نیکویی که در شبهای قدر انجام میدهید تلاوت دو سوره روم و عنکبوت را فراموش نکنید علی الخصوص در شب بیست و سوم ؛ چرا که امام صادق «ع» فرمودند: تلاوت کننده این دو سوره دراین شب از اهل بهشت است.
 
 
دراین شب، درهای جهنم بسته می شود و درهای بهشت، گشوده میشود و شیطان دراین شب بیرون نمی آید تا صبح آن طلوع کند و درهای آسمان و رحمت بر روی بندگانش گشوده می شود و شب قبولی اعمال است.
 
 
دلیل قرائت سوره روم و عنکبوت در شب قدر، روایتی است که از امام معصوم«ع» در فضیلت تلاوت این سوره‌ها در شب قدر نقل شده است:
 
«… عَنْ أَبِي بَصِیرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ «ع» قَالَ: مَنْ قَرَأَ سُورَةَ الْعَنْکَبُوتِ وَ الرُّومِ فِي شَهْرِ رَمَضَآنَ لَيْلَةَ ثَلَاثَةٍ وَ عِشْرِینَ فَهُوَ وَ اللَّهِ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِي فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ يَکْتُبَ اللَّهُ عَلَيَّ فِي يَمِینِي إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَيْنِ السُّورَتَيْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً»؛ ابو بصیر مى‏‌گوید:
 
 
امام صادق«ع» فرمود: هر کس در شب بیست و سوم ماه رمضان سوره عنکبوت و روم را بخواند، به خدا قسم که او از اهل بهشت خواهد بود، و من هرگز کسى را از این حکم استثنا نمى‌‏کنم و بیم آن ندارم که دراین قسم خداوند گناهى بر من بنویسد، این دو سوره نزد خدا جایگاهى عظیم دارند.
 
 
اعمال شب قدر | اعمال شب 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان

اجابت دعا در شب قدر

برای اجابت دعا در شب قدر باید کارهایی کرد و به کسانی متوسل شد که خداوند به ما نگاه کند و دعاهایمان را اجابت نمایداز جمله آن ها عبارتند از:

 


الف ـ تأكید بر دعا در شب قدر

الإقبال ـ به نقل از حمّاد بن عثمان ـ :شب بیست و یكم ماه رمضان ؛ خدمت امام صادق علیه السلام وارد شدم. به من فرمود:

«اى حمّاد! غسل كرده اى؟»

گفتم: آرى ؛ فدایت شوم.

پس ؛ حصیرى طلبید. سپس فرمود:«كنار من بیا و نماز بخوان».

امام علیه السلام همواره نماز مى خواند و من نیز كنار او نماز مى خواندم ؛ تا آن كه از همه ی نمازهایمان فارغ شدیم. سپس شروع كرد به دعا كردن.

من نیز دعاى وی را آمین مى گفتم ؛ تا آن كه سپیده دمید. اذان و اقامه گفت و بعضى از فرزندان نوجوان خودرا صدا زد.

ما پشت سرش ایستادیم و او جلو رفت و براى ما نماز صبح رابه جماعت خواند. 1

 

ب ـ دعاهاى شب قدر

المعجم الأوسط ـ به نقل از عبد اللّه بن یزید ـ عایشه گفت: اى پیامبر خدا! اگر شب قدر را درك كردم ؛ از خدا چه بخواهم؟

پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: «از او عافیت بخواه » . 2

 

الإقبال ـ در بیان دعاى امام حسن مجتبى علیه السلام :

 

«اى آن كه در آشكارى اش پنهان است! اى آن كه در نهان بودنش آشكار است! اى پنهانى كه نهان نیست! اى آشكارى كه دیده نمى شود!

 

اى آن كه هیچ توصیفگرى به حقیقتِ هستى اش نمى رسد و به حدّى محدود نیست! اى غایبى كه گمشده نیست!

 

اى حاضرى كه دیده نمى شود : طلبش مى كنند و به او مى رسند ؛ آسمان ها و زمین و انچه میان آنهاست ؛ حتّى چشم بر هم زدنى ؛ تهى از او نیست ؛ نه به چگونگى، درك مى شود و نه به كجایى ؛ جایى براى او بیان مى گردد! تو فروغ فروغ ها و پروردگار پروردگارانى. تو بر همه ی چیز ؛ احاطه دارى.

 

منزّه است آن كه چیزى هم چون او نیست ؛ و او شنواى بیناست. منزّه است آن كه اینگونه است و جز او چنین نیست.»3

سپس هر چه خواستى دعا مى كنى و از او مى خواهى.

 

امام صادق علیه السلام در حدیث خود فرموده است كه دعاى دعاكننده ؛ مستجاب و حاجت هایش برآورده مى شود

 

ج ـ واسطه قرار دادن قرآن

امام باقر علیه السلام: « در سه شب از ماه رمضان ؛ قرآن را [ به دست] مى گیرى ؛ باز مى كنى و جلوى روى خود قرار مى دهى و مى گویى:

 

« خداوندا! تو رابه كتابِ نازل شده ات مى خوانم و به انچه در آن است ـ و نام بزرگ‌تر و نام هاى نیكوتر تو و انچه مایه بیم و امید است ؛ ـ كه مرا از آزادشدگانِ خودت از آتش قرار دهى» و براى هر نیازى كه به نظرت مى رسد ؛ دعا مى كنى» 4

 

د ـ واسطه قرار دادن قرآن و اهل بیت علیهم السلام

 

الإقبال ـ به نقل از امام صادق علیه السلام ـ :قرآن را بگیر و آنرا بر سرت بگذار و بگو :

«خداوندا! به حقّ این قرآن و به حقّ آن كه وی را با قرآن مبعوث كردى و به حقّ هر مؤمنى كه در قرآن وی را ستوده اى و به حقّى كه بر آنان دارى ـ و هیچ كس به حقّ تو ؛ آشناتر از خودت نیست ـ ؛ تو را قسم مى دهم ؛ به خودت ؛ اى خداوند! «ده بار» سپس مى گویى :

 

«به حقّ محمّد «ده بار» ؛ به حقّ على «ده بار» ؛ به حقّ فاطمه «ده بار» ؛ به حقّ حسن «ده بار» ؛ به حقّ حسین «ده بار» ؛ به حقّ على بن حسین«ده بار» ؛ به حقّ محمّد بن على «ده بار» ؛ به حقّ جعفر بن محمّد «ده بار» ؛ به حقّ موسى بن جعفر «ده بار» ؛ به حقّ على بن موسى «ده بار» ؛ به حقّ محمّد بن على «ده بار» ؛ به حقّ على بن محمّد «ده بار» ؛ به حقّ حسن بن على «ده بار» ؛ به حقّ حجّت «ده بار» » و حاجت خویش را مى طلبى .

 

امام علیه السلام در حدیث خود فرموده است كه دعاى دعاكننده ؛ مستجاب و حاجت هایش برآورده مى شود.

 

امام كاظم علیه السلام: قرآن را در دستت بگیر و آنرا بالاى سرت ببر و بگو:

« خداوندا! به حقّ این قرآن ؛ و به حقّ آن كه وی را با قرآن به سوى بندگانت فرستادى ؛ و به هر آیه اى كه در قرآن است و به حقّ هر مؤمنى كه وی را در قرآن ستوده اى و به حقّ او بر تو ـ كه هیچ كس به حقّ او داناتر از تو نیست ؛ اى سرورم ؛ اى سرورم ؛ اى سرورم! خداوندا ؛ خداوندا ؛ خداوندا! «ده بار» و به حقّ محمّد «ده بار» و به حقّ هر امام «ده بار» و امامان را مى شمارى تا به امام زمانت برسى.» به یقین ؛ از جاى خود بر نمى خیزى ؛ مگر آن كه حاجتت برآید و كارت برایت راحت شود !

 

زیارت امام حسین «علیه السلام»

امام صادق علیه السلام: « هر گاه شب قدر شود ـ كه در آن ؛ هر كار حكمت آمیزى فیصله مى یابد ـ ؛ آن شب، منادى از دل عرش بانگ بر مى آورد كه: «خداوند ؛ هر كس را امشب به زیارت قبر حسین علیه السلام آمد ؛ آمرزید».

 

جدیدترین مطالب سایت