اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

مجموعه : مذهبی و دینی
اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

اعمال شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

شب قدر، شبی اسـت کـه در تمام سال هیچ شبی بـه فضیلت ان نمی‌رسد و عمل در ان بهتر از عمل در هزار ماه اسـت. دراین شب برنامه هاي‌‌ یکسال هر فرد مقدر میشود. در شب قدر ملائکه و روح کـه اعظم ملائکه اسـت بـه اذن پروردگار، خدمت امام زمان علیه السلام مشرف می‌شوند و مقدرات هر شخص را بـه امام عرضه می دارند.

 

فضیلت شب قدر

در مورد فضایل شب قدر باید گفت کـه شب نازل شدن دفعی و یک‌جای قرآن در بیت المعمور اسـت کـه بـه طور تدریجی طی 23 سال بر قلب نازنین پیامبر گرامی اسلام«ص»نازل شده اسـت. همچنین پرستش و کارهای نیک، در شب قدر، بهتر اسـت از پرستش و کارهای نیک در هزار ماه کـه دارای شب قدر نباشد.

 

از فضائل دیگر شب قدر آنکه این شب، شب نزول و پایین آمدن فرشتگان خداوند خصوصاً بزرگ‌ترین فرشته خداوند، بـه زمین اسـت و این شب ؛ شب تقدیر و سرنوشت یکسال انسان اسـت.

 

خداوند متعال در ان شب حوادث یکسال یعنى از ان شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر میکند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر می ‏سازد کـه فرشتگان بـه امر پروردگار، ان را انجام می‌دهند.

 

دراین شب، درهای جهنم بسته میشود و درهای بهشت، گشوده میشود و شیطان دراین شب بیرون نمی آید تا صبح ان طلوع کند و درهای آسمان و رحمت الهی بر روی بندگانش گشوده میشود و شب قبولی اعمال اسـت.
 
 

اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم

اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

در روایتی از امام باقرعلیه السلام آمده اسـت:

هرکس شب قدر را احیا دارد، گناهان‌ او آمرزیده شود، هرچند زیاد باشد. لذا بـه بیان مرحوم «علّامه مجلسی»؛ بهترین اعمال دراین شب‌ها طلب آمرزش گناهان‌ و دعا برای امور دنیوی و اخروی اسـت.

 

شب نوزدهم ماه رمضان، اوّل شب‌هاي‌‌ قدر اسـت، شب قدر همان شبی اسـت کـه در تمام سال شبی بـه خوبی و فضیلت ان نمی رسد و عمل در ان بهتر اسـت از عمل در هزار ماه.

 

در ان شب تقدیر امور سال میشود و ملائکه و روح کـه اعظم ملائکه اسـت در ان شب بـه اذن پروردگار بـه زمین نازل می‌شوند و بـه خدمت امام زمان«ع» مشرف می‌شوند و ان‌چه برای هرکس مقدّر شده اسـت بر امام زمان«ع» عرضه میکنند

 


حتما بخوانید:  اعمال شب قدر | اعمال شب 19 و 21 و 23 ماه مبارک رمضان


 

اعمال شب‌های قدر بر دو نوع است:

یکی ان‌کـه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر ان‌ کـه مخصوص اسـت بـه هر شبی اعمال مشترک شب‌هاي‌‌ قدر«۱۹؛ ۲۱؛ ۲۳» بـه این شرح اسـت:

 

اوّل

غسل؛ علاّمه مجلسی فرموده کـه غسل این شب‌ها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر اسـت کـه نماز شام رابا غسل بخواند

 

دوّم

دو رکعت نماز؛ در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ ۷۰ مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَيْهِ بگوید.

در روایت نبوی«ص» اسـت کـه از جای خود برنخیزد تا حقّ تعالی وی را و پدر و مادرش را بیامرزد

 

سوّم

باز کردن قرآن در مقابل خود و گفتن این جملات؛

اَللّهُمَّ اِنّي اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ

خدایا از تو خواهم بـه حق کتاب فرستاده شده‌ات

 

وَ ما فیهِ وَ فیهِ اسْمُکَ الاْکْبَرُ وَاَسْماَّؤُکَ الْحُسْنی

و ان‌چه در ان اسـت کـه در ان اسـت نام بزرگت و نام‌هاي‌‌ نیکویت

 

وَما يُخافُ وَ يُرْجی اَنْ تَجْعَلَنی مِنْ عُتَقاَّئِکَ مِنَ النّارِ

و ان‌چه بدان‌ها ترس و امید شود کـه قرارم دهی از زمره آزاد شدگانت از دوزخ

“پس هر حاجت کـه دارد بخواهد

اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

چهارم

قرآن کریم را بر سر گذارده و می گوید؛

اَللّهُمَّ بِحَقِّ هذَا الْقُرْانِ

خدایا بـه حق این قرآن

وَ بِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ

و بحق آنکس کـه وی را بدان فرستادی

وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ

و بحق هر مؤمنی کـه دراین قرآن مدحش کرده‌اي

وَ بِحَقِّکَ عَلَيْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ

و بحقی کـه تو بر ایشان داری زیرا کسی نیست کـه حق تو را بهتر از خودت بشناسد

 

پس ۱۰ مرتبه بگوید؛ «بِکَ یا اَللّهُ» بحق خودت اي خدا

و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» بحق محمدصلی الله علیه و آله

و ۱۰ مرتبه «بِعَلي» بحق علی علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِفاطِمَةَ» بحق فاطمه درود الله علیها

و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ» بحق حسن علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِالْحُسَيْنِ» بحق حسین علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِعَلِيّ بْنِ الْحُسَيْنِ» بحق علی بن الحسین علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِي» بحق محمد بن علی علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق جعفر بن محمد علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِمُوسَي بْنِ جَعْفَرٍ» بحق موسی بن جعفرعلیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِعَلِيِّ بْنِ مُوسی» بحق علی بن موسی علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِي» بحق محمد بن علی علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» بحق علی بن محمدعلیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِي» بحق حسن بن علی علیه السلام

و ۱۰ مرتبه «بِالْحُجَّةِ» بـه حق حضرت حجت علیه السلام

“پس هر حاجت کـه داری طلب کن”

 

پنجم

زیارت امام حسین علیه السلام؛ در خبر اسـت کـه چون شب قدر میشود منادی از آسمان هفتم ندا میکند از بُطنان عرش کـه حقّ تعالی آمرزیده هر کـه را کـه بـه زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده اسـت

 

ششم

بر پا داشتن احیا؛ همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند بـه شماره ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و وزن دریاها باشد

 

هفتم

۱۰۰ رکعت نماز بخواند کـه فضیلت بسیار دارد و افضل ان اسـت کـه در هر رکعت بعد از حمد ۱۰ مرتبه توحید بخواند

 

هشتم

بخواند: اَللّهُمَّ اِنّي اَمْسَيْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً لا اَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً وَلا ضَرّاً

خدایا من شام کردم در حالی کـه بنده خواری هستم کـه مالک سود و زیانی برای خویشتن نیستم

 

وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوَّءاً اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلي نَفْسی

و نتوانم از خویشتن پیش آمد ناگواری را بازگردانم و این مطلبی اسـت کـه من ان را بر خویش گواهی دهم

 

وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتی وَقِلَّةِ حیلَتی فَصَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ

و بـه ناتوانی خود و بیچارگیم در برابرت اعتراف دارم، پس درود فرست بر محمد و آل محمد

 

وَاَنْجِزْ لي ما وَعَدْتَنی وَ جَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فی هذِهِ اللَّيْلَةِ

و وفا کن برایم بدانچه بر من و همه ی ي ي مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودی از آمرزش دراین شب

 

وَاَتْمِمْ عَلَيَّ ما اتَيْتَنی فَاِنّي عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ الضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ

و تمام کن بر من آن چه را بـه من دادی زیرا کـه من بنده بینوای مستمند ناتوان تهیدست خوار توام

 

اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنی ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَيْتَنی

خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آن چه بـه من انعام فرمودی

 

وَلا غافِلاً لاِِحْسانِکَ فیما اَعْطَيْتَنی وَلا ايِساً مِنْ اِجابَتِکَ وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّي

و نه غافل از احسانت در آن چه بـه من عطا کردی و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانی طول کشد

 

فی سَرّاَّءَ اَوْ ضَرّاَّءَ اَوْ شِدَّةٍ اَوْ رَخاَّءٍ اَوْ عافِيَةٍ اَوْ بَلاَّءٍ اَوْ بُؤْسٍ اَوْ نَعْماَّءَ

چه در خوشی و چه در سختی در دشواری یا در آسایش در تندرستی یا گرفتاری در تنگدستی یا در نعمت

 

اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاَّءِ

براستی تو شنوای دعایی

 

و این دعا را کفعمی از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده کـه دراین شب‌ها می‌خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود

 

مرحوم علامه مجلسی «ره» فرموده‌اند “بهترین اعمال دراین شب‌ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی اسـت هم برای خود و هم برای پدر و مادر خویشان و دیگر مومنان؛ چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر حضرت محمد «ص» و خاندانشان تا آنجا کـه مقدور اسـت، انجام دهند ودر بعضی از روایات نیز تاکید شده اسـت کـه «دعای جوشن کبیر» را دراین سه شب بخوانند

 

در روایتی آمده اسـت کـه شخصی خدمت رسول خدا «ص» رسیده و عرض کرد: اگر شب قدر را درک کردم، ‌چه چیزی را از خداوند طلب کنم؟ کـه ایشان فرمودند: “عافیت و سلامتی را از خداوند بخواه

اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

اعمال مخصوص شب نوزدهم

اوّل؛ ۱۰۰ مرتبه «اَسْتَغْفِرُاللّهَ رَبّي وَ اَتُوبُ اِلَيْهِ»

دوّم؛ ۱۰۰ مرتبه «اَللّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ»

سوّم؛ بخواند دعاء یا ذَاالَّذی کانَ کـه متن ان بـه این شرح اسـت

 

یا ذَاالَّذی کانَ قَبْلَ کُلِّشَيْءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّشَيْءٍ

اي کـه بوده اي پیش از هر چیز و آفرید هر چیز را و

 

ثُمَّ يَبْقی وَيَفْنی کُلُّشَيْءٍ یا ذَا الَّذی لَيْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ

سپس تنها او باقی ماند و هر چه هست فانی شود

 

وَیا ذَاالَّذی لَيْسَ فِي السَّماواتِ الْعُلي وَلا فِي الاْرَضینَ السُفْلي

اي کـه نیست مانندش چیزی، اي کـه معبودی جز او در آسمان‌هاي‌‌ بالا و نه در زمین‌هاي‌‌ پائین

 

وَلا فَوقَهُنَّ وَلا تَحْتَهُنَّ وَلا بَيْنَهُنَّ اِلهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ

و نه فوق انها و نه زیر آن ها و نه در مابین انها نیست

 

لَکَ الْحَمْدُ حَمْداً لا يَقْوی عَلي اِحْصاَّئِهِ اِلاّ اَنْتَ

خاص تو اسـت ستایش ان ستایشی کـه توانائی ندارد بر شماره‌اش کسی جز تو

 

فَصَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمِّدٍ صَلوةً لا يَقْوی عَلي اِحْصاَّئِها اِلاّ اَنْتَ

درود فرست بر محمد و آل محمد درودی کـه توانائی نداشته باشد بر شماره‌اش کسی جز تو

 

چهارم

بخواند: اَللّهُمَّ اْجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاْمْرِ الْمَحْتُومِ

خدایا قرار ده در انچه حکم کرده و مقدر فرموده‌اي از سرنوشت حتمی

 

وَفیما تَفْرُقُ مِنَ الاْمْرِ الحَکیمِ فی لَيْلَةِ الْقَدْرِ

ودر انچه جدا کنی از فرمان حکیمانه‌ات در شب قدر و

 

وَفِي الْقَضاَّءِ الَّذی لا يُرَدُّ وَلا يُبَدَّلُ

در ان قضا و قدری کـه برگشت و تغییر و تبدیلی ندارد

 

اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَيْتِکَ الْحَرامِ

کـه نام مرا در زمره حاجیان خانه محترمت «کعبه» بنویسی

 

الْمَبْرُورِ حَجُّهُمُ الْمَشْکُورِ سَعْيُهُمُ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمُ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَيِّئاتُهُمْ

آنان کـه حج‌شان مقبول و سعی‌شان مورد تقدیر و گناهانشان آمرزیده و کردار بدشان بخشوده شده اسـت

 

وَاجْعَلْ فیما تَقْضی وَتُقَدِّرُ اَنْ تُطیلَ عُمْری وَتُوَسِّعَ عَلَيَّ فی رِزْقی

و قرار ده در آن چه مقدر فرموده‌اي کـه عمر مرا طولانی کرده و روزیم را وسیع گردانی

 

وَتَفْعَلَ بی کَذا وَکَذا

و درباره‌ام چنین و چنان کنی و بـه جای این کلمه حاجت خودرا ذکر کند

 

التماس دعا

اعمال مخصوص شب‌ نوزدهم ماه مبارک رمضان

نامگذاری شب قدر

«قدر» معانی متعددی هم چون قدرت، تقدیر و اندازه گیرى، تنگ گرفتن، مساوی بودن یک چیز با چیز دیگر بدون کم و زیاد دارد.

 

در این کـه چرا این شب را شب قدر نامیده اند مفسران قرآن کریم با کمک از خود قرآن و استمداد از احادیث معصومین مطالب و دلایل زیادی آورده اند کـه مهمترین انها بدین شرح اسـت:

 

* شب قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت و چون این شب، شب شریفی اسـت بـه ان شب قدر می‌گویند؛ یعنی شبی کـه صاحب قدر و منزلت و شرافت اسـت.

 

از لحاظ لغوی نیز، در قرآن کریم « قدر» بـه معنای منزلت و بزرگی خداوند عالم آمده اسـت و می‌خوانیم: «ما قدروا لله حقّ قدره»5. یعنی آنان عظمت خداوند را نشناختند. همچنین، رمز بزرگی و عظمت شب قدر در خود سوره قدر، نیز بیان گردیده و می فرماید: «شب قدر، از هزار ماه بهتر اسـت.

 

*چون دراین شب، فرشتگان بسیاری بـه زمین می‌آیند زمین تنگ می گردد، لذا ان را شب قدر نامیدند، زیرا «قدر» بـه معنای «ضیق و تنگی» نیز می باشد.

 

*یکیدیگر از معانی «قدر»؛ «تقدیر و سرنوشت» اسـت ودر این شب، امور بندگان تا سال آینده مقدّر می گردد. تفسیر برهان از امام باقر «علیه السلام» روایت می کند کـه: «در شب قدر، هر امری از امور بندگان تا شب قدر سال آینده معین می گردد، از خیر و شر، طاعت و معصیت، ولادت و مرگ و روزی موجودات و هرآنچه در ان سال مقدّر گشته حتمی اسـت و خداوند را در ان مشیت اسـت».

 

*علت دیگر این نامگذاری این اسـت کـه قرآن با قدر و منزلت بر پیامبر والا قدر و برای امت با قدر و ارزش، بـه واسطه ملکی صاحب قدر نازل گردیده اسـت.

 

جدیدترین مطالب سایت