آموزش خواندن نماز استخاره

مجموعه : مذهبی و دینی
آموزش خواندن نماز استخاره

آموزش خواندن نماز استخاره

برای صحیح خواندن نماز استخاره این مطلب را کامل بخوانید.

 

بعد از خواندن نماز استخاره و خير خواستن از خداوند از تصميم گرفتن انصراف نورزيد

 

نماز استخاره چیست؟

استخاره به معنی خواستار رهنمای شدن از خداوند است در رابطه به عمل کردن بر یکی از دو تصميم شرعی و حلال. در مورد موضوعات فرض، حرام و مکرو استخاره لازم نيست. نماز استخاره مربوط مي شود به موضوعات مبهو (مجاز) و مستحب (تشويق شده و یا پسنديده)، که انسان نمي داند که بر کدام يک از آنها خير او بيشتر است.

 

در مورد خواندن نماز استخاره سوء تفاهم در اذهان بعضی مسلمانان موجود است و آن اينکه بعد از نماز استخاره و دعای نماز استخاره توقع دارند که در رابطه به تصميم که پیشرو دارند خواب ببينند. اين مفکوره از نگاه شرعي کدام ثباتی ندارد، بلکه در آن امکان زيان هم دیده مي شود. زيرا شيطان مي تواند انسان را به ذريعه خواب فريب بدهد و او را از تصميمی که در آن خير اوست دور کند.

 

نتيجه خواندن نماز استخاره به چندين شکل ظاهر شده ميتواند باشد. بطور اساسی بعد از اجرای نماز استخاره پيگير آن تصميمی شويد که دل تان به آن زيادتر گرايش پيدا کرده باشد و در آن احساس گواهی خوش و سکون داشته باشيد. به علاوه شايد دریابيد که در اوضاع تغيراتی رخ داده باشد که آن را شايد منفعت و يا نقصان کار واضح گردد.

 

قابل ذکر است که بعد از خواندن نماز استخاره و خير خواستن از خداوند از تصميم گرفتن انصراف نورزيد زيرا دلالت مي کند به نپذيرفتن هدایت از جانب خداوند. و ديگر اينکه قبل از نماز استخاره بايد دل و حواس تان پاک باشد، یعنی پيش از خواندن نماز استخاره تصميم آن را نگرفته باشيد طوري که بعد از استخاره خواهی نخواهی ملتفت پيروی آن تصميم باشيد. و اگر بعد از نماز استخاره بازهم دل تان به یکی از آن دو عمل گواهی نداد، استخاره را تکرار کنید.

 

خواندن نماز استخاره ذات الرقاع:

آموزش خواندن نماز استخاره

نماز استخاره دو رکعت بوده و سنت است

 

نماز استخاره ذات الرقاع كيفيتش چنين است كه هرگاه كارى را اراده كردى، شش ورقه آماده‏ كن، در سه ورقه بنويس:

 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ خِيَرَةٌ مِنَ اللَّهِ الْعَزيزِ الْحَكيمِ لِفُلان بْنِ فُلان اِفْعَلْ

به نام خدا كه رحمتش بسيار و مهربانى‏اش هميشگى است،خيرخواهى است از خداوند عزيز حكيم فلان فرزند فلان،انجام بده.

 

و در سه ورقه ديگر بنويس:

لاتَفعَل

انجام نده

سپس آنها در زير جانماز خود مى‏ گذارى، و دو ركعت نماز به جا مى‏ آورى،چون از نماز فراغت يافتى،سجده مى‏ كنى، و در سجده صد بار مى‏ گويى:

 

اَسْتَخيرُ اللَّهَ بِرَحْمَتِهِ خِيَرَةً فى عافِيَةٍ

خير مى‏ خواهم از خداوند به رحمتش،خيرخواهى در عافيت

 

آنگاه مى نشينى و مى گویى :

اَللّهُمَّ خِرْلى وَاخْتَرْلى فى جَميعِ اُمُورى فى يُسْرٍ مِنْكَ وَ عافِيَةٍ

خداوند ابراهيم خير بخواه،و در همه امورم، در آسانى و عافيت از جانب خود خير برگزين

 

سپس ورقه اى زير جانماز را با هم مخلوط مى كنى، و يكى ‏يكى بيرون‏ مى‏ آورى، هرگاه سه افعل دنبال هم بيرون آمد، آن كار را كه اراده كرده ‏اى به جاى مى‏ آورى، و اگر سه لا تفعل بيرون‏ آمد به جا نياور،و اگر يكى افعل بيرون آمد،و ديگر لا تفعل، تا پنج ورقه بيرون بياور و به آن دقت كن، اگر سه افعل است‏ و دو لا تفعل بجا آورد، و اگر برعكس است انجام نده.

 

شیوه خواندن نماز استخاره:

نماز استخاره دو رکعت بوده و سنت است. زمان و مکان آن قيود ندارد، در هنگام روز یا شب در مسجد یا منزل مي تواند نماز استخاره خوانده شود. بعد از سوره فاتحه هر آياتی که مي خواهد از قرآن پاک بخواند و بعد از ختم دو رکعت نماز خداوند را ثناء و صفت زياد بگويد و به پیامبر مبارک محمد (ص) درود و صلوات بفرستد و سپس دعای ذيل را بخواند. لازم است که متن عربی آن را یاد داشته باشيم و معنی آن را بدانيم اما کساني که به عربی آن را خوانده نمي توانند. متن دری آن را بخوانند.

 

آموزش خواندن نماز استخاره

در هنگام روز یا شب در مسجد یا منزل مي تواند نماز استخاره خوانده شود

 

مجله تالاب : شرح نماز استخاره و دعای ذيل از جابر ابن عبدالله (رض) روايت شده که فرمودند: رسول الله (ص) ما را یاد میداد که نماز استخاره را در هر مورد بخوانيم ، مثل که او سوره های قران را به ما یاد ميداد. می فرمودند که هر گاه يکی از شما در موردی گرفتن تصميمی نگرانی دارد پس او را بگذاريد تا دو رکعت نماز استخاره بخواند و سپس بگوید:

 

الهی خير خود را از علم خودت مي خواهم، توانايی آنرا از قدرت خودت مي خواهم. و از خودت طلب مي کنم از سخاوت بزرگت. توانا توئی و من نا توانم. دانا توئی و من نمي دانم. و خودت عالم غيب استی.

 

الهی اگر خودت خير دين و دنيا و خير عاقبت کار مرا در اين موضوع مي بينی ( و در این جاه ذکرآن موضوع را کند) آن را برايم مقدر گردان و آن را برايم آسان گردان و پس آن را برايم با برکت گردان. و اگر در علم خودت اين موضوع برای دين و دنیا ام و عاقبت کارم مضر است آنرا از من بر گردان و مرا از آن. و خير را بر من روا داشته باش هر جاه که باشد و من را بر آن راضی گردان.

 

حديث صحیح بخاری شريف

آموزش خواندن نماز استخاره

 با ادای نماز استخاره رضايت خداوند و خير کار خود را جویا شوند

 

خواندن نماز استخاره برای ما يک نعمت گرانبها است از جانب خداوند، يک فرصت است برای التماس به خداوند و آرزوی هدايت الهی. نماز استخاره يک تحفه است برای همه مسلمانان اما با کمال تاسف بسيار مردم از اين حقيقت پی نبردند از دوست و آشنا و والدين مشوره مي گيرند اما متوجه نمي شوند که با ادای نماز استخاره رضايت خداوند و خير کار خود را جویا شوند.

 

لازم است که هدايت و موفقيت خود را از دربار خداوند بخواهيم. اگر بعد از يک نماز استخاره اطمينان خاطر حاصل نشد، باز خواندن نماز استخاره را تکرار کنيد و هر بار با خشوع از تهی دل با خلوص نيت و فروتنی از خداوند استدعا کنيد تا خداوند قلب تان را بطرف تصميم درست باز کند.

 

 اين صحبت را با یاد آوری يک حديث مبارک در رابطه به نماز استخاره و يک آيت از کلام پاک که ما را دعوت مي کند تا به خداوند مهربان اعتماد کنيم. خوشبختی اولاد آدم در راضی بودن است در آن چيزي که خداوند برايش مقدر کرده و بد بختی او نسبت به عدم استخاره و نا رضايتی در مقابل آنچه خداوند برایش مقدر کرده است.

 

منبع :beytoote.com

 

مطالب مرتبط:

احکام نماز غذا

احکام نماز جماعت

آموزش تصویری و کامل نماز خواندن

برخی سوالات شرعی راجع به نماز

واجبات نماز را عمداً کم و زیاد کردن

طریقه صحیح خواندن نماز نافله صبح

جدیدترین مطالب سایت