راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

مجموعه : مذهبی و دینی
راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

با انجام این کار ها بدن خود را برای ماه رمضان آماده کنید 

دراین مطلب از سایت تالاب می‌خواهیم راهکار ها و روش هایي برای آماده سازی بدن خود برای روزه گرفتن در ماه رمضان را ارائه کنیم . وعده هاي‌ غذایی خودرا با نزدیک شدن بـه این ماه مبارک کم کم کاهش بدهید همچنین ساعت خواب خودرا نیز تنظیم کنید تا انتها این پست همراه ما باشید.

 

بـه نقل از سایت تالاب : با حدود ۱۳ ساعت روزه داری روزانه بـه مدت ۳۰ روز، باید از نظر جسمی و روحی آماده باشیم بنابر این آماده سازی بدن برای روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان بسیار مهم اسـت، زیرا بـه شـما کمک می کند تا با تغییرات ناگهانی کـه در نتیجه عادات سالمی کـه با بقیه ایام سال در ماه مبارک متفاوت اسـت، سازگار شوید.بـه همین مناسبت، گزارش زیر مجموعه‌اي از نکات مهم برای آماده سازی بدن برای روزه داری ماه مبارک رمضان را مرور می کند.

 

وعده های غذایی روزانه خود را کاهش دهید

بـه عنوان نخستین قدم، توصیه می شود قبل از ماه رمضان، بـه تدریج وعده‌ هاي‌ غذایی روزانه را کاهش دهید، عادتی سالم کـه بـه بدن شـما کمک می کند تا غذای کمتری مصرف کند ودر نتیجه بـه ان یاد میدهد کـه با مقدار محدودی کالری در روز سازگار شود.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

وعده هاي‌ روزانه خودرا کاهاش دهید

باید بدانید غذا‌هایي کـه بـه طور منظم میخوریم دارای سطوح بالایی از نمک و قند هستند؛ بنابر این باید سعی کنید روزانه بـه میزان یک قاشق غذاخوری مصرف نمک و شکر را کاهش دهید، ان هم بدون این کـه بدن متوجه کاهش ان شوید، زیرا این تنها راه عادت کردن اسـت.توصیه میشود در طول روز بـه عادات تنقلاتی خود پایان دهید و عادت کنید فقط ۳ وعده غذایی اصلی صبحانه، ناهار و شام را مصرف کنید. این اقدام عملکرد معده را تنظیم می کند تا مصرف غذا را در زمان‌هاي‌ ثابت غذا بپذیرد.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

بدن خود را برای ماه رمضان اماده کنید

در ماه رمضان وعده‌هاي‌ غذایی اصلی فقط دو بار در روز یعنی سحری و افطار قابل خوردن اسـت همچنین توصیه میشود تا قبل از ماه مبارک رمضان از خوردن فست فود خودداری شود.کافئین میتواند بسیار اعتیادآور باشد و با کاهش میزان کافئین قبل از ماه رمضان میتوان از تجربه علائم کسل کننده ترک کافئین در بدن جلوگیري کرد.علائم ترک اغلب تحریک پذیری، عصبانیت، بی حوصلگی، بی قراری و مشکلات تمرکز اسـت کـه همگی میتوانند بر سلامت و کار‌هاي‌ روزانه تأثیر بگذارند.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

در ماه رمضان وعده هاي‌ خوئ را کاهش دهید

الگوی خواب خود را از پیش تنظیم کنید 

توصیه میشود الگوی خوابی را انتخاب کنید کـه بتوان با ان سازگار شد و دائماً ان را حفظ کرد. پیشنهاد میشود کـه فرد هر شب ۶ تا ۸ ساعت بخوابد.با اینکار بدن بـه طور کامل بـه انرژی کافی برای روزبعد مجهز می شود همچنین میتوان خطرات مشکلات مزمن مانند بیماری قلبی و سکته را کاهش داد.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

در ماه رمضان الگوی خواب خودرا تنظیم کنید

قبل از ماه رمضان به پیشواز روزه بروید

روزه گرفتن دو روز در هفته قبل از ماه مبارک رمضان باعث می شود بدن بـه روزه عادت کند، بـه خصوص کـه روزه سموم بدن را دفع می کند.حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی با اشاره بـه بلند بودن طول روزه‌داری در ماه مبارک رمضان گفت: بـه همین سبب باید تدابیری برای آمادگی جهت یک ماه روزه‌داری اندیشه شود کـه یکی از مهمترین ان‌ها تمرین روزه داری پیش از شروع این ماه اسـت.وی افزود: بهتر اسـت در روزهای باقیمانده صبحانه را کامل بخوریم و وعده ناهار را بـه تدریج حذف کنیم یا حجم از مقدار غذا هاي مصرفی روزانه بـه طور کلی کم کنیم.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

قبل از ماه رمضان بـه پیشواز روزه بروید 

راهکارهایی برای اماده سازی روزه اولی ها و نوجوانان 

عظمایی با اشاره بـه روزه اولی‌ها و نوجوانان و آمادگی ان‌ها برای روزه داری گفت: این رده سنی از مصرف مواد ساندویچی، فست فودها و غذا هاي ادویه دار، شیرینی جات قنادی‌ها بـه دلیل افزایش صفرای بدن پرهیز کرد، زیرا اکثر نوجوانان طبع صفراوی دارند و این مواد غذایی موجب افزایش صفرا و آسیب بـه سلامتی بدن می شود.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

وی بـه روزه اولی‌ها و نوجوانان توصیه کرد: برای کاهش صفرا و آمادگی بدن جهت روزه داری توصیه میشود تا از ترکیب عرق شاتره، کاسنی، بیدمشک و مقداری سکنجبین استفاده کنند.

 

درمان معده درد قبل از ماه رمضان 

عظمایی با اشاره بـه افرادی کـه ناراحتی گوارشی دارند و تدابیری کـه موجب آمادگی ان‌ها برای روزه داری می شود، گفت: نوشیدن ترکیب *عرق نعنا، بارهنگ، آب جوش، کمی گلاب و مقداری عسل یا نبات * در مدت باقیمانده تا ماه رمضان ودر طول ۳۰ روز روِزه داری موجب تقویت و آمادگی دستگاه گوارش شده و افراد سالم و بیماران دارای اختلالات گوارشی بـه سهولت و بدون درد معده میتوانند روزه بگیرند.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

درخشان پور عنوان کرد: مصرف میوه‌ها و سبزیجات دراین مدت باقي مانده باید بـه میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا این مواد غذایی در عملکرد دستگاه گوارش، دفع و شادابی بدن نقش مهمی داشته و یبوست را از بین می برد، یبوست مانع از تولید ویتامین‌ها و موجب کم خونی میشود، نیمی از ویتامین‌ها در روده‌ها ساخته میشود و یک فرد سالم باید حداقل روزی ۲ بار دفع داشته باشد.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

درمان معده درد در ماه رمضان

آمادگی برای تحمل و صبر در برابر تشنگی 

عظمایی افزود: با توجه بـه گرم بودن روزهای پیش رو اغلب افراد بـه خاطر عطش و تشنگی آب یخ و سرد استفاده می کنند کـه موجب تغییرات ناگهانی و شوک بـه معده میشود کـه باید این عادت نادرست را ترک کرد و از خاک شیر و تخم شربتی، میوه‌هاي‌ لعاب‌دار و آب میوه استفاده کرد.

 

راهکار هایی برای اماده سازی بدن خود برای ماه رمضان

مقاومت و صبر بدن در برابر تشنگی

وی ادامه داد: بسیاری افراد بـه اشتباه فکر میکنند باید در مدت باقیمانده مواد غذایی بیشتر مصرف کنند تا در ماه رمضان دچار ضعف و مشکل نشوند، اما این در حالی اسـت کـه پرخوری با افزایش دمای بدن و با توجه بـه گرمی هوا موجب ایجاد عطش و نیاز بدن بـه مایعات بیشتری شده و برخلاف باور مردم بر آمادگی بدن برای روزه داری تأثیر سوء می گذراند.

 

مطلب پایانی 

در پایان این پست از سایت تالاب درباره کم ابی بدن در طول این ماه می‌خوانیم : تحقیقات نشان داده بدن انسان بدون غذا می تواند هفته ها بـه زندگی ادامه دهد، اما بدون آب این مدت تنها چند روز اسـت. متخصصان توصیه می کنند یک فرد بالغ در طول ماه رمضان باید حداقل روزی دو لیتر آب « ۸ تا ۱۰ لیوان » بنوشد. دوستداران قهوه و چای باید بـه خاطر بسپارند کـه چنین مایعاتی بـه تنهایی نمیتوانند پاسخگوی نیاز بدن باشند . برای دریافت اطلاعات بیشتر بـه سایت تالاب مراجعه فرمایید.

جدیدترین مطالب سایت