احکام شرعی مربوط به شکار با سگ شکاری

مجموعه : مذهبی و دینی
احکام شرعی مربوط به شکار با سگ شکاری

احکام شکار با سگ شکاری

در اینبخش بـه احکام شرعی شکار با سگ خواهیم پرداخت کـه شاید برای بسیار سوال باشد :

 

شکار کردن با سگ

یکی از حیواناتی کـه در اسلام جایز اسـت برای شکار، ان را تعلیم داد سگ اسـت کـه احکام خاص خودرا دارد. تعلیم سگ، برای شکار جایز میباشد.

 

«… وما علمتم من الجوارح مکلبین تعلمونهن مما علمکم الله فکلوا مما امسکن علیکم…؛ از تو سؤال می کنند چه چیزهایی برای آن ها حلال شده اسـت؟ بگو: «انچه پاکیزه اسـت، برای شـما حلال گردیده؛ «و نیز صید» حیوانات شکاری و سگهای آموخته «و تربیت یافته» کـه از انچه خداوند بـه شـما تعلیم داده بـه آن ها یاد داده‌اید، «بر شـما حلال اسـت؛» پس، از آنچه این حیوانات برای شـما «صید میکنند و» نگاه می‌دارند، بخورید؛ و نام خدا را «بـه هنگام فرستادن حیوان برای شکار،» بر ان ببرید؛ و از «معصیت» خدا بپرهیزید کـه خداوند سریع الحساب اسـت!».

 

احکام شرعی مربوط به شکار با سگ شکاری

 

شان نزول

درباره آیه فوق شان نزولهائى ذکر کرده اند کـه مناسبتر از همه ی این اسـت : زید الخیر و «عدى بن حاتم» کـه دو نفر از یاران پیامبر «صلی اللّه علیه و آله و سلّم» بودند خدمتش رسیدند و عرض کردند: ما جمعیتى هستیم کـه با سگها و بازهاى شکارى صید مى کنیم ؛ و سگهاى شکارى ما حیوانات وحشی حلال گوشت را مى گیرند، بعضى از آن ها را زنده بـه دست ما میرسد و ان را سر مى بریم ؛ ولى بعضى از آن ها بوسیله سگها کشته مى شوند، و ما فرصت ذبح انها را پیدا نمى کنیم و با این کـه مى دانیم خدا گوشت مردار را بر ما حرام کرده ؛ تکلیف ما چیست ! آیه فوق نازل شد و بـه انها پاسخ گفت . [۲]

 

سوال:

اگر نجس اسـت بفرمایید کـه چرا شکار کردن «کـه شکار با دهان سگ حمل می شود» و نگهبانی با ان اجازه داده شده اسـت؟
بله گرچه سگ نجس اسـت ولی برای عده اي از کارها میتوان از ان استفاده کرد، نگهبانی از خانه و مزرعه و..؛ و شکار از جمله اموری اسـت کـه سگ بـه خوبی ان‌را انجام می دهد؛ لذا در اسلام از ان منع نشده اسـت، بلکه خرید و فروش سگ شکاری یا سگ نگهبان بـه علت همین استفادۀ عقلایی کـه دارد، در اسلام مجاز شمرده شده اسـت.

پس نجس بودن ان باعث نمی شود از عده اي از منافع عقلایی ان چشم پوشی کرد، امروزه خون و فرآورده‌هاي‌ ان؛ گرچه نجس می باشد ولی بـه جهت فواید عقلایی زیادی کـه دارد و موجب زنده نگه داشتین افراد زیادی می شود در تمام جهان بـه صورت گسترده این نوع خرید و فروش رایج اسـت و اسلام نیز ان‌را مشروع میداند.

گرچه سگ نجس اسـت ولی برای عده اي از کارها می توان از ان استفاده کرد

 

احکام شرعی مربوط به شکار با سگ شکاری

احکام شکار با شگ سکاری

شکار کردن با سگ شکاری نیز دارای آدابی اسـت کـه درصورت رعایت شدن ان؛ می توان از شکار استفاده کرد:
1. شکار مورد نظر از حیوانات وحشی و حلال گوشت باشد.

2. سگ بـه طوری تربیت شده باشد کـه بـه فرمان صاحبش عمل کند و هر وقت او گفت بـه دنبال شکار برود.

3. هنگامی کـه سگ بـه شکار میرسد عادت نداشته باشد از شکار بخورد.

4. صاحبش ان‌را بـه دنبال شکار بفرستد، پس اگر از پیش خود برود خوردن شکار حرام اسـت.

5. کسی کـه سگ را دنبال شکار می‌فرستد باید مسلمان باشد.

6. در وقت فرستادن سگ بـه سمت شکار، صاحبش باید نام خدا را بر زبان جاری کند.

7. شکار باید بـه وسیلۀ زخم دندان سگ مرده باشد، پس اگر بـه واسطۀ دویدن یا ترس یا خفه شدن توسط سگ مرده باشد، شکار حرام اسـت.

8. وقتی شکارچی بـه شکار می رسد باید شکار مرده باشد، پس اگر هنوز زنده اسـت و وقت هم هست، باید شکار را ذبح شرعی کند، در غیر این صورت خوردن شکار حرام اسـت.

با تمام این تفاصیل شکاری را کـه سگ برای صاحبش می‌آورد بـه این علت کـه سگ نجس اسـت، باید محل دهان و دندان سگ تطهیر و پاک شود تا بتوان از ان شکار استفاده کرد.

 

منابع:

wikifeqh.ir
islamquest.net

بیتوته

جدیدترین مطالب سایت