چرا باید مراحل کفن و دفن به درستی انجام شود ؟

مجموعه : مذهبی و دینی
چرا باید مراحل کفن و دفن به درستی انجام شود ؟

تمام مراحل کفن و دفن 

به گفته امام هشتم شیعیان امام رضا ع باید مراحل کفن و دفن به درستی انجام شود در ادامه می‌توانید ما را همراه کنید .

 

امام رضا«ع» در احادیث گرانبهای خود به دلایل غسل دادن، کفن کردن و دفن کردن میت اشاره می‌کنند.

 

به گزارش تالاب، مرگ همچون دروازه ورود انسان به عالم آخرت، با قضایا و احکامی همراه هست که از سویی، تکلیف بازماندگان و از سویی تکریم و آرامش رفتگان هست. در این گزارش کوتاه، بخش هایي از آداب و احکام مرتبط با مرگ را در احادیث عالم آل محمد«ص» بررسی می‌کنیم.

 

علت غسل دادن و کفن کردن میّت
امام رضا«ع» می فرمایند: علت غسل دادن به مردگان این هست که هم از انواع مرض ها و آلودگی هاي گذشته از مرگ نظیف شوند و هم دیدار با ملائکه و اهل آخرت بدون نظافت و طهارت سزاوار نیست. «وسائل‏ الشیعه، ج‏۲، ص ۶۷۹»

 

آن حضرت در حدیث دیگری فرمودند: کفن کردن میت به چند جهت هست: ۱٫ عورت او پیدا نباشد «و اگر زن هست بدن او پیدا نباشد». ۲٫ مردم نتوانند به او نگاه کنند. شاید برای دیگران خوشایند نباشد.

 

۳٫ اگر بدنش درد و رنج و مریضی داشته یا کجی صورت و بدن و قبیح المنظر شده، باعث قساوت قلب دیگران نشود. ۴٫ کفن کردن او باعث احترام و عظمت پیش چشم مردم باشد و نزد آنان محترم جلوه کند. ۵٫ وی را کفن می‌کنند تا دوستانش با مشاهده او محبّت و مودّت وی را نسبت به فرزندان و خویشانش حفظ کنند. «وسائل الشیعه، ج۲، ص ۷۲۵»

 

علت دفن میّت
امام علی بن موسی الرضا«ع» می فرمایند: «أمروا بدفن المیت لئلا یتأذی به الأحیاء بریحه و بما یدخل علیه من الآفه و الفساد…» «بحارالانوار، ج ۷۵، ص۴۶»

 

در این حدیث ، حکمت هاي فراوانی برای دفن مرده یاد شده هست، از جمله این که: ۱٫ حفظ احترام مرده ؛ چون اگر دفن نشود، بدن ، به زودی متعفّن می‌شود، قیافه تغییر میکند و حیوانات صحرا، آن را طعمه خود قرار میدهند، و این بی احترامی بزرگی به متوفّي و بستگان اوست و بدیهی هست هیچ کس راضی نیست عزیزش به این سرنوشت گرفتار شود. ۲٫ بدن مرده ، به انواع باکتریها و میکروب ها آلوده هست و این واسطه ابتلای افراد جامعه ، به مریضی هاي خطرناک می‌شود. ۳٫ مردم از بوی بد او اذیت میشوند. ۴٫ دفن نشدن مرده ، واسطه آزردگی دوستان و شادشدن دشمنان هست .

 

ممکن هست این سؤال پیش آید که «چرا بجای دفن، مرده را آتش نزنیم؟» در پاسخ باید گفت در دفن کردن میت، آن هم با دستوراتی ناب، حکمت هاي فراوانی وجود دارد که مهمترین آنها حفظ احترام میّت هست، چنانچه امام صادق«ع» می فرمایند: «حرمه المیت کحرمه الحی؛ حرمت مُرده مثل حرمت شخص زنده هست. «الکافی، ج ۷، ص ۲۲۸»

 

عملی برای کاهش فشار قبر
از امام رضا«ع» نقل هست که فرمودند: بر شما باد به نماز شببنده اي نیست که آخر شب برخیزد و هشت رکعت نماز شب و دو رکعت نماز شفع و یک رکعت نماز وتر بجای آورد ودر قنوت نماز وتر ۷۰ مرتبه استغفار کند، مگرآنکه از عذاب قبر و عذاب جهنّم نجات داده شود و عمرش طولانی شده و روزی اش وسیع شود. «بحارالانوار، ج۸۷، ص۱۶۱»

 

بر زمینه این گزارش، «نماز وتر» یک رکعت هست که پس از هشت رکعت «نافله شب» و دو رکعت «نماز شفع» خوانده میشود ودر مجموع ۱۱ رکعت نماز شب را تشکیل می‌دهد.

 

 

وقت خواندن نماز شب از نیمه شب تا طلوع فجر هست و برترین هنگام اقامه آن نزدیک طلوع فجر هست. نمازهای مستحبی را می‌توان در حالت نشسته خواند، در نماز شب نیز می‌توان به خواندن سه رکعت «دو رکعت شفع و یک رکعت وتر» اکتفا کرد. کیفیت خواندن نماز شفع مثل نماز صبح هست و نماز وتر را باید به این صورت خواند:

 

بعد از حمد و سوره، قنوت بگیرد، بعد رکوع و دو سجده به جا آورد ودر آخر تشهد و درود بگوید.

 

از مستحبات نماز وتر این هست که قنوت آن را طولانی کند و برای ۴۰ مؤمن دعا کند «اَللّهُمَّ اِغْفِر لِلْمومِنینَ وَ اَلْمومِناتْ وَ اَلْمُسلِمینَ وَ اَلْمُسلِماتْ»، سپس ۷ مرتبه بگوید «هذا مَقامُ الْعائِذِ بِکَ مِنَ اَلْنار»، بعد ازآن ۳۰۰ مرتبه «اَلْعَفو» بگوید ودر پایان قنوت نیز بخواند: «رَبّ اغْفِرْلي وَ ارْحَمْنی وَ تُبْ عَليََّ اِنَّکَ اَنْتَ التّوابُ اَلْغَفُورُ الرّحی».

 

جدیدترین مطالب سایت