مرگ 5 نفر در زاهدان بر اثر گازگرفتگی و مسمومیت با گاز (عکس)

مجموعه : اخبار حوادث
مرگ 5 نفر در زاهدان بر اثر گازگرفتگی و مسمومیت با گاز (عکس)

مرگ 5 نفر در زاهدان بر اثر گازگرفتگی : اعضای یک خانواده پنج نفره در یکی از محلات زاهدان بر اثر گازگرفتگی جان خودرا از دست دادند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه جزئیات این حادثه و بـه عوامل پیشگیری از این اتفاق را خواهیم پرداخت.

 

مرگ 5 نفر در زاهدان بر اثر گازگرفتگی

اعضای یک خانواده پنج نفره در یکی از محلات زاهدان بر اثر گازگرفتگی جان خودرا از دست دادند. متوفیان شامل والدین و سه فرزند یک خانواده بودند کـه بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان دادند. با توجه بـه فرارسیدن فصل سرما در هنگام استفاده از بخاری‌ها نکات ایمنی را در خانه رعایت کنند.

 

گازگرفتگی چیست؟

گازگرفتگی چیست؟

مسمومیت با گاز مونواکسید کربن یا بـه عبارتی گازگرفتگی، زمانی اتفاق می‌افتد کـه میزان این گاز در جریان خون زیاد شود. زمانی کـه مونو اکسید کربن زیادی در هوا وجود داشته باشد، بدن اکسیژن موجود در گلبول‌هاي‌ قرمز خون خودرا با مونواکسید کربن جای گزین خواهد کرد. این فرایند باعث آسیب شدید بافتی و حتی مرگ خواهد شد.

 

کربن مونواکسید گازی بی رنگ، بی بو و بدون مزه بوده کـه از سوختن گازوئیل، چوب، پروپان و دیگر سوخت‌ها بـه وجود می آید. دستگاه‌ها و موتورهایی کـه تهویه مناسبی ندارند بـه خصوص در فضاهای سرپوشیده باعث می شوند کـه مقدار گاز مونو اکسید کربن بـه سطح خطرناکی برسد. اگر شـما و یا فرد دیگری علائم مسمومیت با گاز مونواکسید کربن را داشته باشد، بـه سرعت بـه محیط باز رفته و تا زمان آمدن آمبولانس هوای تازه تنفس کنید.

 


مطالب مشابه: مرگ تلخ عروس و داماد بر اثر گازگرفتگی


 

مونوکسیدکربن چگونه تولید می‌شود؟

مونوکسیدکربن چگونه تولید می‌شود؟

بـه گفته این استاد دانشگاه، تمام وسایلی کـه پدیده احتراق در انها رخ می دهد در صورت عدم وجود اکسیژن کافی می توانند باعث تولید گاز مونوکسید کربن شوند.

 

وی بهترین راهکار برای پیشگیری از بروز مسمومیت با این گاز را وجود جریان کافی هوا در محیط عنوان کرد و گفت: اگر در محیطی از وسیله گرمایشی استفاده میکنیم حتماً باید جریان هوای کافی در ان فضا وجود داشته باشد. جریان هوای کافی باعث خارج کردن گازهای سمی از محیط شده و سبب وجود میزان مناسب اکسیژن در محیط ودر نتیجه مانع تولید گاز مونوکسید کربن می شود.

 

شادنیا، روشن کردن گاز پیک نیکی در وسایل نقلیه سنگین یا در ساختمانهای نیمه کاره و استفاده از بخاری‌هاي‌ بدون دودکش در فضاهای بسیار کوچک را از جمله مواردی برشمرد کـه می توانند منجر بـه بروز مسمومیت با گاز مونوکسید کربن شود.

 

وی با اشاره بـه این کـه میل ترکیبی گاز مونوکسید کربن با هموگلوبین خون 200 برابر بیشتر از اکسیژن اسـت، اظهار داشت: گاز مونوکسید کربن وقتی از طریق تنفس وارد ریه‌ها و سپس جریان خون می شود با اکسیژن برای اتصال بـه هموگلوبین رقابت می کند. وی این گاز پس از اتصال بـه هموگلوبین، انتقال اکسیژن در بدن را مختل می کند و اکسیژن رسانی بـه سلول‌ها دچار اختلال می شود.

 

مونوکسیدکربن به کدام اندام‌ها آسیب بیشتری می‌زند؟

مونوکسیدکربن به کدام اندام‌ها آسیب بیشتری می‌زند؟

شادنیا افزود: بافت‌هایي نظیر مغز و قلب کـه نیاز بیشتری بـه اکسیژن دارند در مسمومیت با مونوکسید کربن بیشترین آسیب را می‌بینند. بنابر این در مسمومیت با مونوکسید کربن بیشترین آسیب را دراین دو ارگان مشاهده میکنیم.

 

وی با اشاره بـه نشانه‌هاي‌ مسمومیت با این گاز گفت: طبق معمول تظاهرات بالینی در فرد مصدوم با یک سری علایم غیراختصاصی نظیر تهوع و استفراغ شروع می شود و بیمار دچار خواب آلودگی و لتارژی یا بی قراری می شود.

 

شادنیا تصریح کرد: فرد مسموم دچار درد و ضعف عضلانی می شود و در صورت تداوم تماس با گاز مذکور دچار کاهش سطح هوشیاری، کما، تشنج، ایست قلبی و درنهایت مرگ می شود.

 

رییس بخش مسمومان بیمارستان لقمان مشاهده علایمی شبیه بـه آنفلوانزا را یکی از نشانه‌هایي عنوان کرد کـه باید با مشاهده ان بـه وجود گاز مونوکسید کربن مشکوک شویم و گفت: بسیاری افراد می گویند زمانی کـه وارد منزل یا محل میشوند علایمی نظیر آنفلوانزا شامل بدن درد، کوفتگی و درد عضلانی را تجربه می کنند و زمانی کـه از ان محیط خارج می شوند این علایم رفع می شود.

 

علائم گاز گرفتگی

علائم گاز گرفتگی

علائم و نشانه‌هاي‌ مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن عبارتند از:

 

  • سردرد
  • ضعف
  • سرگیجه
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تنگی نفس
  • گیجی
  • از دست دادن هوشیاری

 

مسمومیت با گاز مونواکسید کربن بـه‌صورت خاص برای افرادی کـه خواب یا مست هستند خطرناک اسـت. این دسته از افراد ممکن اسـت پیش از این‌کـه کسی متوجه مسمومیت گاز گرفتگی شوند، دچار آسیب مغزی برگشت ناپذیر شوند یا حتی بر اثر گازگرفتگی جان خودرا از دست بدهند.

 

چه گروه هایی در معرض مونو اکسید کربن نباید باشند

چه گروه هایی در معرض مونو اکسید کربن نباید باشند

قرار گیری در دسترس کار مونو اکسید کربن بـه صورت خاص برای گروه‌هاي‌ زیر خطرناک‌تر اسـت:

 

جنین متولد نشده؛ سلول‌هاي‌ خونی جنینی آسان‌تر از سلول‌هاي‌ خونی بزرگسالان مونواکسید کربن را جذب می کنند. این فرایند در نهایت جنین را در برابر گاز مونوکسید کربن آسیب‌پذیرتر میکند.

 

کودکان؛ کودکان بـه نسبت بزرگسالان تعداد دفعات بیشتری نفس می کشند و همین امر ان‌ها را در بیش‌تر در دسترس مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن قرار می دهد

 

بزرگسالان مسن‌تر؛ افراد مسنی کـه تحت مسمومیت با گاز مونواکسید کربن قرار می گیرند، بیش‌تر از دیگران در دسترس خطر آسیب مغزی قراردارند.

 

افراد مبتلا بـه بیماری‌هاي‌ مزمن قلبی؛ افرادی کـه سابقه کم خونی یا مشکلات تنفسی دارند، بیش‌تر در دسترس بروز مشکلات جدی ناشی از گاز گرفتگی قراردارند.

 

افرادی کـه مسمومیت با مونواکسید کربن باعث از دست دادن هوشیاری در ان‌ها میشود‌؛ از دست دادن هوشیاری نشان دهنده‌ي گازگرفتگی بسیار شدید اسـت.

 


مطالب مشابه: داماد خشمگین عروس را با گاز گرفتن به قتل رساند «عکس»


 

عوارض جانبی گاز گرفتگی

عوارض جانبی گاز گرفتگی

بسته بـه درجه و مدت زمانی کـه فرد در دسترس گاز مونواکسید کربن قرار دارد، مسمومیت با این گاز منجر بـه ایجاد عوارض زیر می شود:

 

  • آسیب دایمی بافت مغزی
  • آسیب قلبی و احتمال بروز مشکلات قلبی مرگبار
  • مرگ جنین و یا سقط جنین
  • مرگ

 

پیشگیری از گاز گرفتگی

پیشگیری از گاز گرفتگی

اقدامات احتیاطی ساده برای کمک بـه پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن عبارتند از:

 

1. نصب دستگاه‌های تشخیص دهنده گاز مونواکسید کربن؛

این دستگاه‌ها باید در راهروها ودر نزدیکی اتاق خواب‌ها نصب شوند. دو بار درسال باید باتری این دستگاه‌ها چک شود. اگر زنگ این دستگاه‌ها بـه صدا در آمد، خانه را ترک کرده و بـه سرعت با آمبولانس یا آتشنشانی تماس بگیرید. این دستگاه‌ها برای نصب در موتورخانه منازل و کشتی‌هاي‌ تفریحی هم در بازار موجود هستند.

 

2. باز کردن در گاراژ پیش از روشن کردن اتومبیل؛

هرگز اجازه ندهید کـه اتومبیل شـما در گاراژ در بسته روشن بماند. این مسئله زمانی اهمیت پیدا میکند کـه گاراژ شـما بـه خانه متصل باشد. رها کردن ماشین روشن در فضایی متصل بـه خانه حتی اگر در گاراژ باز باشد، کار خطرناکی اسـت.

 

3. استفاده از دستگاه‌های گازی در مواقع ضروری؛

هرگز از فر گازی و یا اجاق گازی و یا گاز پیکنیک برای گرم کردن خانه استفاده نکنید. از این دستگاه‌ها تنها می توان در فضای باز استفاده کرد. از هیترها تنها زمانی استفاده کنید کـه بیدار بوده و امکان بررسی مداوم ان‌ها را دارید و درها و پنجره ها هم باز هستند. هرگز از یک ژنراتور دریک محیط بسته هم چون گاراژ و یا زیر زمین استفاده نکنید.

 

4. مطمئن شوید که تمام دستگاه‌هایی که با سوخت کار می‌کنند به خوبی هوا گیری شده‌اند؛

با تماس با شرکت هاي‌ نمایندگی این دستگاه‌ها سالانه ان‌ها را بررسی کنید

 

5. اگر در خانه شومینه دارید، لازم است که یکبار در سال آن‌ها را بررسی کنید

و مطمئن شوید کـه مسدود نیستند و راه هوایی ان‌ها باز اسـت.

 

6. پیش از بازگشتن به محل وقوع حادثه تعمیرات را انجام دهید؛

اگر مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن در خانه شـما رخ داده اسـت، بسیار مهم اسـت کـه پیش از بازگشت بـه خانه منبع نشت گاز را شناسایی کرده و ان را تعمیر کنید.

 

7. هنگام استفاده از مواد شیمیایی حلال در محیط سرپوشیده بسیار مواظب باشید؛

متیلن کلراید یک مایع شیمیایی حلال اسـت کـه طبق معمولً در رنگ‌ها یاد میشود. این ماده بـه اسانی میتواند متابولیزه شده و هنگام تنفس بـه گاز مونو اکسید کربن تبدیل شود. قرار گرفتن در دسترس این ماده حلال می تواند منجر بـه مسمومیت با گاز مونو اکسید کربن شود.

 

زمانی کـه می خواهید از این ماده در خانه استفاده کنید، فضایی در بیرون خانه برای آماده سازی مواد مورد نیاز خود درنظر بگیرید. این فضا باید از تهویه مناسب برخوردار باشد. بـه دقت توضیحات درج شده روی محصول را مطالعه کنید.

 

درمان گاز گرفتگی

درمان گاز گرفتگی

فردی کـه با گاز مونو اکسید کربن مسموم شده اسـت باید بلافاصله بـه فضای باز رفته و تا زمانی کـه آمبولانس بـه محل برسد، باید هوای آزاد استنشاق کند. علائم و نشانه‌هایي کـه فرد مشکوک بـه گاز گرفتگی تجربه می کند، شامل سر درد، سرگیجه، حالت تهوع، تنگی نفس، ضعف و گیجی اسـت‌ زمانی کـه فرد بـه بیمارستان می رسد، درمان شامل:

 

1. تنفس اکسیژن خالص

دربخش اورژانس بیمارستان، روی دهان و بینی فرد ماسک اکسیژن قرار داده می شود تا فرد اکسیژن خالص استنشاق کند. اینکار کمک می کند تا اکسیژن بـه اندام‌ها و بافت‌هاي‌ بدن برسد. اگر فرد خود قادر بـه نفس کشیدن نباشد از دستگاه ونتیلاتور یا دستگاه تهویه مکانیکی استفاده می شود.

 

2. قرار گرفتن زیر چادر اکسیژن با فشار کنترل شده

در بسیاری از موارد اکسیژن درمانی پرفشار «hyperbaric oxygen therapy» توصیه می شود. دراین روش درمانی فرد در زیر یک چادر مخصوص اکسیژن خالص تنفس خواهد کرد، دراین چادر فشار هوا دو یا سه بار بیش‌تر از حد نرمال اسـت. این درمان کمک میکند تا هر چه سریع‌تر مونو اکسید کربن موجود در خون جای خودرا بـه اکسیژن بدهد‌.

 

اکسیژن درمانی پرفشار در موارد مسمومیت شدید با گاز مونو اکسید کربن استفاده میشود و کمک می کند تا بافت قلب و مغز کـه بسیار در برابر مسمومیت با این گاز آسیب پذیر هستند، حفظ شوند. همچنین این روش درمانی برای زنان باردار هم انجام میشود‌؛ چرا کـه جنین بسیار در برابر آسیب‌هاي‌ ناشی از گاز مونو اکسید کربن آسیب پذیر هستند.

 

چه زمانی برای گاز گرفتگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه زمانی برای گاز گرفتگی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم هشدار دهنده‌ مسمومیت با گاز منواکسید کربن ممکن اسـت چندان واضح نباشند و برای فهم ان‌ها نیاز بـه دقت زیادی باشد. اما این عارضه ممکن اسـت زندگی فرد را تهدید کند. البته بسیاری علائم گازگرفتگی رابا آنفولانزا اشتباه میگیرند کـه البته با توجه بـه سرعت تاثیر مسمومیت با گاز مونواکسید، قابل مقایسه باهم نیستند. بنابر این هر زمان کـه علائم گاز گرفتگی را دیدید، بـه دکتر مراجعه کنید.

 


مطالب مشابه: با خطرناک ترین وسایل آشپزخانه بیشتر آشنا شوید !


 

در پایان

رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز نیز از اهمیت برخوردار اسـت. باید دقت کرد کـه رنگ این شعله‌ها باید حتماً آبی باشد. چنانچه شعله قرمز، زرد یا نارنجی بود حتماً نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط وجوددارد و باید ان را جدی گرفت.

جدیدترین مطالب سایت