نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

لی مانس خودروهای مسابقه ای

با خودروهای lemans آشنا می‌شویم در ادامه می‌توانید ما را دنبال نمایید .

 

به گزارش تالاب در این زمان که از سال 1982 تا سال 1993 ادامه یافت، بعضی از سریعا ترین و قویترین خودروهای مسابقه اي تاریخ در مسابقاتی همانند لومان حاضر شدند. سرعت بالا، صدای نهیب زیبای پیشرانه و جذابیت بصری این خودروها به حدی بود که تعداد زیادی از کسانی که به مسابقات اتومبیلرانی علاقه نداشتند نیز به مشاهده لومان بروند. در این مقاله سعی داریم تا پیروز ترین پلت فرم هاي زمان طلایی رده C مسابقات راکه در زمان مذکور حکمرانی میکرد، معرفی کنیم.
 

پورشه 956

پورشه 956 و فرزند خلفش یعنی 962، بدون شک پیروز ترین پلت فرم زمان طلایی رده C مسابقات بودند که توانستند 7 بار به مقام قهرمانی برسند. در این میان 6 پیروزی پیاپی بین سال هاي 1982 تا 1987 شاید یکی از بزرگترین حکمرانی هاي تاریخ بر پیست لومان باشد. 956 همچون پایه و زمینه این پلت فرم نکات مثبت زیادی داشت که از جمله انها میتوان به استحکام و دوام بالای قطعات، وزن سبک، ضریب پسای اندک و از همه ی مهم تر قیمت پایین اشاره کرد. همین قیمت پایین و دوام بالا واسطه شد تا تیم هاي خصوصی متعددی 956 و سپس 962 را خریداری کنند و به نحوی عرصه را بر سایر شرکت کنندگان تنگ کنند.

 
نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans
 
نحوه قرارگیری راننده در 956 به گونه اي بود که اجازه حضور در مسابقات آمریکای شمالی را نیافت، به همین علت با بعضی تغییرات در کابین و بهبود مشخصات فنی و آیرودینامیکی، 962 زاده شد. با آن که درسال هاي پایانی و افول رده C، پورشه نتوانست دیگر با 962 به مقام قهرمانی دست یابد ولی بازهم همین دوام و قیمت مناسب واسطه شد تا در مسابقات حضوری پررنگ داشته باشد.
 
 
جگوار XJR-9

موفقیت پورشه با دو مدل 956 و 962 درسال هاي متوالی واسطه شد تا سایر خودروسازان بطور جدی درس بگیرند و با خودروهایی استثنایی وارد عرصه شوند. نخستین صف شکن در لومان را باید جگوار XJR-9 دانست که درسال 1988 به حکمرانی 6 ساله پورشه ها خاتمه داد.

 
 
جگوار برای مدت ها بطور رسمی از مسابقات استقامت دور مانده بودو در این زمان فقط از تیم هاي خصوصی با فراهم آوردن امکانات و پیشرانه و متعلقات فنی حمایت می‌کرد. با این حال تیم TWR در کنار تونی ساوثگیت و مدیران جگوار بر آن شدند تا بالاخره یک خودروی بی نقص رابه مسابقات بفرستند و پیروز شوند.
 
نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

ماشین های مسابقه ای لی منس

در انتها XJR-9 درسال 1988 راهی میدان شد و لومان را فتح کرد. در آن زمان جگوار حالات مالی باثباتی نداشت و به همین خاطر پیشرانه 7 لیتری آن را بر زمینه نظیر 5.3 لیتری خودروی خیابانی XJS بنا کرد. موفقیت XJR-9LM واسطه شد تا جگوار همکاری خود با TWR را ادامه دهد و مدلهای XJR-11 و XJR-12 را بسازد که دومی توانست درسال 1990 لومان را مجددا فتح کند اما مضمون قابل دقت تساهل پذیری و توانمندی پلت فرم XJR ها بود که در انتها واسطه شد تا TWR آن را برای ساخت خودروهای تیم هاي دیگری همانند پورشه و نیسان نیز تغییر دهد.
 
 
سائوبر C9
درسال 1987 مرسدس بنز تلاش کرد تا بازگشتی موفقیت آمیز به مسابقات استقامت داشته باشد. حاصل این تلاش در همکاری مرسدس بنز با تیم سوئیسی سائوبر و ماشین C9 بود که توانست درسال 1989 در لومان به قهرمانی دست یابد.
 
 
سائوبر مرسدس C9 بر زمینه پلت فرم نه عمده پیروز C8 ساخته شد که نتوانسته بود در میانه دهه 80 در مقابل خودروهای پورشه حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حال تساهل پذیری بالای پلت فرم C8 واسطه شد تا نظر مدیران مرسدس بنز برای سرمایه گذاری روی آن جلب شده، همکاری مرسدس و سائوبر شکل بگیرد.
 
نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans
 
در ابتدا مرسدس بنز و سائوبر همکاری خودرا مخفی کردند و به همین علت در پیشرانه هاي پیش نظیر C9، نام مرسدس بنز حک نشده بود. با این حال از سال 1987 و با حضور علنی این اتومبیل، همکاری مرسدس بنز و سائوبر نیز علنی شد ودر سال 1988 نیز نخستین موفقیت با کسب مقام دوم کلی، به دست آمد. افزون بر این، در آن سال نیز C9 اجازه حضور در مسابقات را نیافت تا آن که در انتها درسال 1989 به مقام اول نائل شد.
 
 
مزدا 787B

شاید یکی از تاریخی ترین پیروزی ها در مسابقات لومان را باید موفقیت مزدا درسال 1991 دانست. مزدا ساختارشکن ترین تیم در لومان را رهبری میکرد که افزون بر ملیت ژاپنی، از نظر فنی نیز بسیار ناب بود. مضمون مخصوصاً مزدا اما پیشرانه هاي روتاری ونکل آن بود که از نظر فنی استثنایی بودند. مزدا کار خود با این پیشرانه ها را درسال 1988 و با ارائه مدل 767 شروع کرد.

 
نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans
بعدها پروژه نخست 767 با تغییراتی به 787 و مزدا 787B بدل شدند. پیشرانه روتاری این اتومبیل تنها 2.6 لیتر حجم داشت اما قدرتی معادل 900 اسب بخار ساخت می‌کرد که برای کارایی بهتر در مسابقات، به 700 اسب بخار محدود شده بود. برخلاف شروع ناامید کننده مزدا در مسابقه سال 1991، در انتها به لطف مصرف سوخت پایین 787 و عملکرد بینظیر آن و اگرچه مشکلاتی که برای سائوبر C11 پیش آمد، مزدا توانست به مقام قهرمانی دست یابد.
 
 
787 به قدری در مسابقه بی نقص عمل کرد که حتی نیازی به عوض کردن قطعات اصلی در آن حس نشد و فقط راننده اصلی آن یعنی هربرت شدیدا دچار گرمازدگی شد!
 
 
 
پژو 905

آخرین خودرویی که توانست در خلال قوانین مسابقات رده C به مقام اول دست یابد، پژو 905 بود که در حقایق تنها نماینده پیروز فرانسوی ها در مسابقات دهه هاي 80 و 90 میلادی قلمداد می شد. پژو 905 افزون بر پیروزی در مسابقات سال هاي 1992 و 1993، رکورد حداکثر سرعت در پیست لومان را با حداکثر سرعت 405 کیلومتر در ساعت شکست.

 
 
همین رکوردشکنی واسطه شد تا مسئولان برای بهبود ایمنی، مسیر مستقیم اصلی پیست را تغییر دهند تا دیگر رسیدن به چنین سرعت هایي امکانپذیر نباشد. شروع کار از سال 1988 و با همکاری دو تیم پژو و تالبوت شروع شد.
 
نیم نگاهی به خودروهای مسابقه ای LeMans

عکس هایی از ماشین های مسابقه ای لی منس

 
تالبوت که در اوایل دهه 80 میلادی توسط پژو بر پایه شرکت هاي سیمکا، ماترا و روتس «هیلمن و سایر پدران پیکان» که از کرایملر خریداری شده بودند، احداث شده بود؛ حضوری پیروز در مسابقات رالی و اتومبیلرانی را سنجیدن کرده بودو پژو نیز درصدد بود تا از این تجربیات به نفع خود بهرهگیری کند. دو نظیر 905 برای حضور در دو فصل 1992 و 1993 ساخته شد. نظیر اول دماغه اي شبیه به تولیدات آن زمان پژو همانند 306 و 405 داشت، اما نظیر دوم ظاهری فضایی و شبیه به سایر خودروهای کلاس رده C در ابتدای دهه 90 داشت.
 
 
جدیدترین مطالب سایت