نگاهی به خودروهای چینی در بازار ایران

نگاهی به خودروهای چینی در بازار ایران

خودروهای چینی تا کی هستند ؟ 

 

حدود 15 سال پیش خودرو های ساخته چین که قیمت خوبی هم داشتند وارد بازار خودروسازی ایران شدند که با واکنش خوبی هم همراه بود .

 

به گزارش تالاب از حدود ۱۵ سال پیش چینی‌ها با خودرو های خود پا به بازار ایران گذاشتند. آن دوران برای ایرانی‌ها کپی کاری چینی‌ها در ساخت اتومبیل به‌شدت به چشم می‌آمد اما در حال حاضر با گذشت دوران و اندکی خلاقیت و البته عادی بودن کپی کاری چینی‌ها از منظر مردم، خودرو های چینی در بازار ایران جایگاه خودرا پیدا کرده‌اند.

 

چینی‌ها باوجود آنکه مونتاژکار دنیا شناخته میشوند اما محصولات خودرا برای مونتاژ به ایران ارسال می کنند و هر کمپانی نوپایی که نیت ورود به بازار اتومبیل را دارد همکار مونتاژکار یک کمپانی چینی می شود و این موضوع در دوران تحریم‌ها به اوج خود رسید.

 

اما حال که حدود دو سال از دستیابی به برجام می‌گذرد و چند قرارداد همکاری بین بعضی خودروسازان آسیایی و اروپائی با کمپانی‌هاي ایرانی به امضا رسیده است جای سؤال دارد که باید همان‌ گونه با چینی‌ها به روش گذشته ادامه همکاری داد؟

 

این مطلب در حالی بیان میشود که چینی‌ها بطور میانگین باوجود حضور بیش از ۱۰ سال در ایران داخلی سازی خودرا در محدوده ۲۵ درصد نگه داشته‌اند در حالی‌که طبق دستورکار وزارت صنعت، معدن و تجارت میزان داخلی‌سازی خودرو های خارجی مونتاژی در ابتدای فعالیت باید ۴۰ درصد باشد.

 

دراین رابطه اکثر کارشناسان بر این باورند که چینی‌ها درسال‌هاي اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و نمیتوان به‌سهولت از چینی‌ها چشم‌پوشی کرد اما نیاز است برای همکاری با چینی‌ها استراتژی متفاوتی نسبت به دیگر شرکای خودرویی اتخاذ کرد.

 

در همین رابطه امیرحسن کاکایی در مصاحبه با تالاب ، با بیان این که در میزان ساخت چینی‌ها رتبه اول را دارند ودر نوآوری رتبه بهتری را ازآن خود کرده‌اند، اظهار کرد: چینی‌ها با تکیه بر روش‌هاي مختلف به جذب سرمایه‌گذاری خارجی پرداخته‌اند.

 

نگاهی به خودروهای چینی در بازار ایران

او افزود: بعید بنظر میرسد که چینی‌ها علاقه‌اي به سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی ایران داشته باشند و نمی توان تنها با اعمال قوانین چینی‌ها را وادار به سرمایه‌گذاری در ایران کرد و باید راهبرد متفاوتی برای رسیدن به این هدف در پیش گرفت.

 

سایت تالاب : وی در جواب به این سؤال که آیا میتوان در زمینه ساخت اتومبیل بر پایه طراحی و ساخت پلتفرم مشترک، سرمایه‌گذاری با چینی‌ها داشت، بیان کرد: چینی‌ها در حال حاضر دانش فنی و تکنولوژی ساخت را از کشور های اروپائی و ایالات امریکا دریافت کرده‌اند ودر این موارد به صلاح است تا دانش فنی، تکنولوژی و کالا از مبدأ اصلی دریافت شود.

 

این کارشناس صنعت خودروسازی کشور، با اشاره به این مضمون که چینی‌ها توان انتقال دانش به ایران را ندارند و تنها توانایی ارائه محصول نهایی رابه کشور دارند، خاطرنشان کرد: همکاری با چینی‌ها در دراز مدت برای صنعت ماشین ایران به‌صرفه نیست زیرا در تمام موارد مزیت دارند و اشتغال‌زایی برای کشور ایجاد نمیکنند.

 

کاکایی یادآور شد: راه‌حل‌هاي اعمال‌شده برای همکاری با اروپائی‌ها آن‌چنان در رابطه با چینی‌ها جواب مناسبی به همراه نخواهد داشت و باید به فکر رویه متفاوتی برای همکاری با چینی‌ها بود.

 

جدیدترین مطالب سایت