آیا رینگ اسپرت تاثیر منفی بر روی خودرو میگذارد ؟

آیا رینگ اسپرت تاثیر منفی بر روی خودرو میگذارد ؟

تاثیرات منفی رینگ اسپرت 

رینگ اسپرت یکی از علت هاي زیبایی ماشین هست و بعضی افراد واقعا از رینگ اسپرت موجود در خودروهایشان لذت می برند ، می‌خواهیم بررسی کنیم آیا رینگ اسپرت تاثیر منفی بر روی اتومبیل می‌گذارد ؟ 

 

به گزارش تالاب رینگ اسپرت نخستین ایده یک ماشین باز برای اسپرت تر و جذاب تر کردن ماشین هست. میتوان گفت، بستن یک دست رینگ خوشگل با تایرهای پهن اسپرت زیر گل گیرهای یک ماشین، آرزوی تعداد زیادی از جوانان هست! علاقه مندان به اینکار برای تحقق رویاهایشان سری به یک فروشگاه رینگ و لاستیک می‌زنند

 

و با نگاهی به رینگ هاي پهن و بزرگ موجود در فروشگاه بر زمینه سلیقه خودشان، یک رینگ متناسب با رنگ و چهره ماشین گزینش میکنند و فورا آ نها را به جای رینگ هاي استاندارد قرار میدهند. مرحله بعدی، زدن یک “تیک آف” جلوی فروشگاه هست

 

و اتومبیل با شتاب در خیابان به راه میوفتد.مساله آن جا آغاز میشود که پس از مدتی، راننده متوجه استهلاک تایر، سروصدای اتاق و سیستم تعلیق و جلوبندی، عدم فرمان پذیری، کاسته شدن از شتاب ماشین و افزایش مصرف سوخت میشود، در حالی‌که علاج واقعه را گذشته از وقوع باید کرد. 

 

داستان آلیاژ

کارخانه هاي خودروسازی عموما به طور استاندارد، رینگ هاي فولادی روی ماشین نصب می‌کنند، لیکن دسته اي از خودروسازان که تولیدکننده ابرخودروها میباشند، یا مدلی اسپرت روانه بازار می‌کنند از رینگ هایي از جنس آلیاژ آلومینیوم بهرهگیری میکنند.
 
 
کاربرد فلز آلومینیوم به علت سبکی، نمای خاص و شکل پذیری، گزینه اولیه هر خودروساز یا تیونر برای رینگ هست، اما انواع آلیاژی دارای استحکام، دوام و قوام لازم برای مقابله با تنش هاي واردشده به رینگ در سرعت هاي بالا میباشند.
 
 
رینگ آلومینیومی غیرآلیاژی می‌تواند خطراتی به ویژه در سوانح به همراه داشته باشد. گرچه رینگ هایي از جنس الیاف کربن و منیزیم نیز در ابرخودروها به کار می‌روند که دارای سبکی واستحکام بیشتری میباشند و گرچه گران قیمتند. بعضی از تیونرها هم رینگ هاي آلیاژی خود را با الیاف کربن تقویت میکنند.
 
 
رینگ ها در انواع یک تکه و چندتکه طراحی، ریخته گری و ماشین کاری و ساخت میشوند که اگر تحت نشان معروفی ساخته شده باشند تفاوتی بین انها وجود ندارد. در صورت ساخت کم کیفیت ممکن هست رینگ چندتکه مفید مونتاژ نشده باشد و موجب خطراتی برای راننده شود.
 
 آیا رینگ اسپرت تاثیر منفی بر روی خودرو میگذارد ؟
 

گزینش رینگ

اندازه استاندارد رینگ، همان هست که سازنده روی ماشین نصب کرده هست. معمولا فروشندگان رینگ، بهرهگیری از رینگ بیش از یک یا نهایتا، دو سایز بالاتر از سایز استاندارد را به مشتری توصیه نمیکنند، اما میباشند علاقه مندانی که مایلند مثلا روی خودروی پراید «دارای رینگ سایز 13» رینگ سایز 18 بیندازند! ابعاد استاندارد رینگ یا قطر آن «به واحد اینچ» در دفترچه هر ماشین آمده اما با نگاهی به تایرها نیز میتوان آن را دریافت. اگر فرض کنید روی تایر نوشته شده 185 – 65R16 بدین معناست
 
 
که شما با یک تایر رادیال «R» سایز 16 که روی یک رینگ به قطر16 اینچ نصب شده روبه رو هستید. عدد 185 هم نشانگر پهنای لاستیک هست. گزینه رینگ آلیاژی اسپرت یک سایز بالاتر با تایر پهن متناسب با آن که حتما دارای عاج با طراحی مناسب باشد اضافه بر زیبایی، به علت سطح اصطکاک و چسبندگی بهتر تایر به زمین، می‌تواند سرپیچ ها فرمان پذیری اتومبیل و تاحدودی شتاب آن و گرچه مصرف سوختش را افزایش دهد
 
 
و در ازای آن خط ترمز را کوتاه تر کند. اگر اندازه بالاتری گزینه کنید سبب فشارآمدن به همۀ اجزای ماشین از جمله سیستم تعلیق، تایرها، رینگ و سایر اجزای ماشین خواهد شد. در کل، اینکار به علت هزینه هاي چندان و نیزاستهلاک بیش تر فقط برای مسابقات توصیه میشود و نه برای بهرهگیری درون شهری.
 
 

شتاب و سرعت

تصور عامه این هست که رینگ و تایر با ابعاد بالاتر می‌تواند شتاب و سرعت اتومبیل را افزایش دهد، در حالیکه ارتقای رینگ بیش از یک سایز، گاه میتواند اثر معکوس داشته باشد. اگر اندازه غیراستاندارد و بیش از حد بزرگی برای رینگ و تایرها گزینش کنید و تایرها آج مناسبی هم نداشته باشند،
 
از شتاب و سرعت خودروکاسته خواهد شد و مصرف سوخت و آلایندگی آن افزایش خواهد یافت. حالا فکر کنید به جای سطح صاف پیست مسابقه قرار هست با تایرهای پهن و کم ارتفاع توی خیابان هاي پردست انداز حرکت کنید؛ در اینجا باید با راحتی و نرمی خودرویتان وداع کنید.
 
راه مقابله با این معضل نزد تیونرها، افزایش قدرت موتور، نصب مبدل کاتالیزوری اسپرت روی اگزوز و نیز اجزای کمکی روی سیستم تعلیق هست.
 
 
اگر در درستی مطالب گفته شده تردید دارید، دقت شما را به نتایج یک آزمون که توسط یک نشریه معتبر غربی صورت گرفته جلب میکنیم:
 
 
متخصصان “کار اند درایور ” روی یک دستگاه فولکس واگن گلف 2010 با موتور 2500 سی سی دارای رینگ استاندارد 15 اینچی با تایرهای سایز 195 انواع رینگ هاي 16، 17، 18و 19 اینچی را قرار دادند و در نتیجه، شتاب کاهشی افت «با رینگ و تایر 19 اینچی، شتاب 0.3 ثانیه کندتر از نوع 15 اینچی بود»، خط ترمز کمی کوتاه تر شد و مصرف سوخت هم بالاتر رفت.باز هم تصمیم با شماست.
 
منبع :car.ir
جدیدترین مطالب سایت