باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

عمر باطری خودرو : چه باطری جدیدی خریداری کرده باشید و چه هنوز با باطری اصلی کار می کنید، مهم اسـت کـه بدانید باطری ماشین چقدر عمر می‌کند. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب ببینید چه چیزی می توانید از باطری خود انتظار داشته باشید و علائمی کـه نشان میدهد زمان تعویض باطری شـما فرا رسیده اسـت. 

 

میانگین طول عمر و شارژ باطری

باطری ها زندگی مرموز و غلط دارند. در حالی کـه عده اي از باطری ها سرنخ هایي را ارائه میدهند کـه خرابی در راه اسـت، تعداد زیادی از آن ها چنین نیستند. در حالی کـه همه ی ما دوست داریم مجموعه اي مشتاق از هشدارها مبنی بر این کـه خرابی باطری در راه اسـت داشته باشیم، خوب اسـت کـه ابتدا از عده اي از مشکلات بزرگی کـه باعث خرابی باطری می شود جلوگیري کنیم ودر مرحله بعد، زمانی کـه سرنخ هایي نشان می‌دهند کـه ممکن اسـت مشکلی وجود داشته باشد، بـه سرعت واکنش نشان دهیم.

 

مهم اسـت کـه بـه یاد داشته باشید کـه هیچ باطری برای همیشه دوام نمی آورد، اما برخی چیزها می توانند عمر باطری را کاهش دهند، و گاهی اوقات خیلی سریع. خواه ماشین خودرا در تمام سال در انبار نگه‌داری کنید یا هرروز با ان رانندگی کنید، بازهم در برخی مواقع باید باطری خودرا تعویض کنید.

 

بـه طور معمول، میانگین عمر باطری اتومبیل بین سه تا پنج سال اسـت. فشار دادن باطری بیش از پنج سال، حتی در شرایط رانندگی عالی، می‌تواند بدون اطلاع قبلی باعث از کار افتادن باطری شـما شود. بـه همین دلیل، تعداد زیادی از تولید کنندگان برنامه تعویض پنج ساله را توصیه می کنند. وقتی باطری شـما بـه سه سال یا بیشتر رسید، ان را آزمایش کنید. بـه بررسی ان در نوبت فصول یا در هر تعویض روغن فکر کنید. 

 

چرا باطری خودروها از بین می روند؟

باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

باطری  هاي‌ اتومبیل برای یک هدف طراحی شده‌اند – یک جریان نیرومند، سریع و با آمپر بالا بـه استارت برای راه‌اندازی ماشین ارائه می کنند، و پس از روشن شدن ماشین دائماً این شارژ 12.6 ولتی توسط دینام حفظ میشود. با این حال، موارد زیر می توانند باعث شوند کـه باتری ان شارژ را حفظ نکند یا جریان مناسبی را برای روشن کردن اتومبیل تامین نکند.

 

تخلیه / شارژ مجدد آهسته:

تمام باطری ها، درصورت عدم مراقبت، بسیار آهسته از 12.6 ولت تخلیه می‌شوند. اما برخلاف برادر عموی خود، باطری چرخه عمیق، باطری استارت ماشین قرار نیست بیش از چرخه استارت خود تخلیه شود و بارها دوباره شارژ شود. اغلب اوقات، زمانی کـه باطری در وسیله نقلیه اي کـه برای مدت طولانی روشن نشده اسـت، رها می شود، یا این کـه وسیله نقلیه دارای تخلیه یا کشش انگلی اسـت کـه هنگام نشستن اتومبیل، ولتاژ را می دزدد، این وضعیت بدتر می شود.

 

هنگامی کـه این اتفاق میوفتد، در بیشتر موارد، باطری باید دوباره شارژ شود، یا بدتر از ان؛ ماشین پرش می شود و دینام برای انجام کار شارژ باتری مرده رها می شود، کـه قرار نیست انجام شود. در هر صورت، یک باتری استارت فقط میتواند مقدار زیادی از این مقدار را قبل از این کـه توانایی شارژ شدن را از دست بدهد، مصرف کند.

 

علاوه بر این، زمان میتواند باطری را در این جا فرسوده کند، جایی کـه پس از سال‌ها و چرخه هاي‌ شروع، باطری دوباره توانایی خودرا برای حفظ شارژ از دست می‌دهد. این اغلب در دماهای سرد بسیار آشکار می شود، جایی کـه موتور برای راه اندازی بـه آمپر بیشتری نیاز دارد و باطری سرد حتی کمتر تامین می‌کند.

 

شکست ساختاری:

باطری ها از یکسری شبکه هاي‌ سربی تشکیل شده اند کـه در الکترولیت غوطه ور هستند کـه دراین مورد اسید سولفوریک اسـت. انها همچنین زندگی سختی دارند، با حرکات و سیستم تعلیق اتومبیل مواجه میشوند ودر دسترس تغییرات شدید و سریع دما در داخل محفظه موتور و یا رفتن از یک روز گرم تابستان بـه دمای انجماد در زمستان هستند.

 

بـه همین دلیل، عده اي از باطری ها بـه سادگی می توانند دارای یک نقص ساختاری داخلی باشند، کـه تعداد زیادی از مردم ان را سلول مرده نامیده‌اند. اغلب اوقات، خرابی بـه دلیل از دست دادن الکترولیت اسـت کـه باعث می شود یکی از شبکه ها یا سلول ها در دسترس هوا قرار گیرد. باطری یک دقیقه خوب اسـت، بعد خیر، نمی‌تواند شارژ شود، و بنابر این درصورت بروز هرگونه خرابی ساختاری باید تعویض شود.

 

تخلیه سریع یا شارژ بیش از حد، یا خرابی دینام:

مانند تخلیه آهسته، تخلیه سریع یا شارژ بیش از حد اغلب زمانی اتفاق میوفتد کـه دینام – منبع باطری برای حفظ شارژ – از کار بیفتد و مشکلاتی ایجاد کند. اگر دینام شروع بـه شارژ بیش از حد باتری کند، الکترولیت میتواند بجوشد، نشت کند ودر نهایت باتری از کار بیفتد. در مقابل، اگر دینام شارژ را متوقف کند یا در مدار شارژ بین دینام و باطری  قطع شود، تمام سیستم برق و جرقه اتومبیل در حال حاضر از باتری خارج می شود کـه باعث تخلیه سریع می شود.

 

این خرابی چراغ باطری را نیز فعال میکند، کـه کمی اشتباه اسـت زیرا چراغ باطری نشان میدهد کـه سیستم شارژ شـما باطری را شارژ نمی کند، نه این کـه باطری ناگهان خراب شده اسـت. در بیشتر موارد، اگر مشکل دینام بـه سرعت شناسایی، برطرف شود و باتری بـه درستی شارژ شود، باتری را میتوان ذخیره کرد. با این حال، باتری اغلب هم زمان با دینام بـه دلیل تخلیه سریع از کار میوفتد و تا کشف ان چند روز باقیمانده اسـت.

 

نشانه هایی که نشان می دهد باطری شما از کار افتاده است

باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

باطری ها همیشه سرنخ‌هایي مبنی بر وجود مشکل در دم کردن در اختیار شـما قرار نمی دهند، اما تعداد زیادی از اوقات اینکار را می کنند. بـه یاد داشته باشید کـه هر باتری بیش از سه سال باید بلافاصله مشکوک شود، زیرا ساعت بـه سرعت بـه سمت خرابی حرکت می‌کند. هر یک از موارد زیر را بررسی کنید:

 

آهسته استارت زدن:

آهسته لنگ زدن نشانه واضحی اسـت کـه باطری آن قدر کـه باید توان روشن کردن اتومبیل را ندارد. در طول عمر متوسط باتری ماشین، میتوانید انتظار حداقل تفاوت را در سرعت چرخش داشته باشید، اما زمانی کـه باتری از کار می‌افتد، این تفاوت بیشتر می شود.

 

علائم نشتی یا خوردگی:

بالای باطری را از نظر خوردگی یا علائم اسید در سینی باتری زیر بررسی کنید. در حالی کـه خوردگی روی ترمینال‌ها بلافاصله باتری را محکوم نمی کند، این خوردگی در نهایت منجر بـه خرابی ترمینال می شود. این سوال را زیر سوال می برد کـه باتری ماشین چقدر باید دوام بیاورد. نشتی اغلب می‌تواند نشانه خرابی سازه یا شارژ بیش از حد باشد.

 

باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

 

کلیک ناگهانی یا عدم استارت:

اگر بـه طور ناگهانی باطری شـما تمام شود – بـه این معنی کـه کلید را می چرخانید و صدای کلیک یا وزوز شنیده می شود، استارت زدن ماشین و ادامه روز راه حل نیست، مگر این کـه در شرایط اضطراری باشد. در تعداد زیادی از مواقع، چراغ هاي‌ جلو یا داشبورد بـه خوبی کار می کنند، اما وقتی میخواهید ان را روشن کنید، ماشین کلیک می‌کند.

 

بلافاصله باطری را بـه همراه سایر قسمت هاي‌ سیستم شارژ شارژ و تست کنید. اگر مشکل پس از تعویض باطری ادامه یابد، احتمال کشش انگلی روی باتری محتمل اسـت و باید بررسی شود.

 

بوی بسیار بد:

علامت بارز اسید سولفوریک بوی تخم مرغ گندیده اسـت. اگر این بوی را حس کردید، بـه احتمال زیاد باطری شـما بسیار ناپایدار اسـت و احتمالاً بیش از حد شارژ شده اسـت یا ساختار داخلی ان خراب اسـت.

 

چگونه عمر باطری ماشین خود را افزایش دهیم

باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

تست هاي‌ معمول و پیگیری طول عمر باطری بـه شـما ایده روشنی از زمان تعویض باطری اتومبیل میدهد. همانگونه کـه باطری شـما بـه اتمام عمر خود نزدیک می شود، زمان ان اسـت کـه بهترین جای گزین باتری و بودجه برای جایگزینی را درنظر بگیرید. با این حال، دراین بین، چندین کار را میتوان انجام داد تا از عمر باطری خود حداکثر استفاده را ببرید.

 

زمان طولانی بین شروع؟ از نگهدارنده استفاده کنید:

نگهدارنده باطری، شارژ باطری شـما رابا آمپر پایین بر حسب تقاضا نگه می‌دارد و تخلیه آهسته را از بین میبرد. بـه یاد داشته باشید کـه تخلیه آهسته و شارژ مجدد در نهایت یک باطری کاملاً خوب را از بین می برد. 

 

خوردگی را از بین ببرید:

بـه طور دوره اي پایانه هاي‌ باطری را از نظر خوردگی بررسی کنید و پایه ها و گیره ها را تمیز نگه دارید. واشرهای خوردگی باطری و گریس دی الکتریک بـه پیشگیری از خوردگی کمک می کنند.

 

لوازم جانبی را برای مدت طولانی روشن نکنید:

بازهم باطری ماشین شـما برای راه اندازی استفاده می شود نه لوازم جانبی. اگر فردی هستید کـه در کمپینگ برای گوش دادن بـه بازی فوتبال در آخر هفته، استریو را در کامیون روشن میکنید، یا زمانی را صرف انرژی دادن بـه وسایل با ماشین خاموش میکنید، یا یک باطری کمکی یا یک ترکیب راه‌اندازی عمیق چرخه را درنظر بگیرید. باطری کـه برای تخلیه و شارژ مناسب تر اسـت.

 

باطری خودرو چقدر دوام می آورد؟ راهنمای عمر باطری خودرو

 

پتوهای حرارتی/حفاظتی را بردارید:

تعداد زیادی از وسایل نقلیه مجهز بـه پتوهای حرارتی محافظ یا سپرهای اطراف باطری هستند. با گذشت زمان، این دستگاه ها خراب میشوند یا حذف می‌شوند و دور ریخته می‌شوند. انها برای محافظت از باتری در برابر عناصر داغ زیر کاپوت طراحی شده اند، بنابر این آن ها را در اطراف نگه دارید.

 

باطری خود را مرتباً آزمایش کنید:

فهمیدن خرابی باطری دریک پارکینگ یخ زده و خالی در شب چیز خوبی نیست. فهمیدن این کـه باطری شـما باید در حین تست در پارکینگ تعویض شود، استرس کمتری دارد.

 

 

در پایان

هر باطری جایگزینی را کـه برای تعویض انتخاب می کنید، نکته مهم این اسـت کـه وضعیت خودروی خودرا پیگیری کنید و بدانید کـه چه زمانی باید باطری اتومبیل را آزمایش یا تعویض کنید. ممکن اسـت هیچ علامت هشداری را تجربه نکنید، اما تست باطری و برنامه منظم برای جلوگیري از خرابی ناگهانی ضروری اسـت.

 

خواه هر سه سال یک‌بار باطری خودرا تعویض کنید یا عمر ان را تا پنج سال یا بیشتر افزایش دهید، بـه دقت بر قدرت و توانایی ان برای حفظ شارژ کنترل کنید. اینکار احتمال گیر افتادن شـما را کاهش میدهد و وسیله نقلیه شـما را در حین حرکت در جاده روشن نگه می دارد. 

جدیدترین مطالب سایت