جلوگیری از ترکیدن لاستیک های ماشین

جلوگیری از ترکیدن لاستیک های ماشین

جلوگیری از ترکیدن تایر یا لاستیک ماشین 

تایر ماشین نسبتا قوی هست و ساده نمی ترکد اما اگر در رانندگی کاستی داشته باشیم متاسفانه دچار پارگی تایر در ماشین می شویم .

 

ترکیدن ناگهانی لاستیک، یکی از خطرناک‌ترین و ناخوش‌آیندترین اتفاقاتی هست که به دلایل زیادی امکان رخ دادن دارد. خوشبختانه راهکارهای خوبی برای چک کردن تایر وجود دارد که تا حد زیادی از خطر پیشگیری می کند.

 

فشار

فشار هوای نامناسب در لاستیک عامل تعداد زیادی از ترکیدگی‌هاي ناگهانی هست که خطر تصادفات ناگوار را تا حد زیادی بالا می برد.

 

دقت داشته باشید که حداقل ماهی یکبار و پیش از هر سفر طولانی لاستیک اصلی و یدکی خود را از نظر تورم، برآمدگی، بریدگی، خراشیدگی و آسیب‌هاي ناشی از ضربات شدید چک کنید.

 

تنظیم باد و فشار مناسب در لاستیک باعث بالا رفتن عمر تایر و همین طور کاهش محسوس در مصرف سوخت خواهد شد.

 

در بعضی خودروها میزان مناسب فشار هوای لاستیک را میتوانید در آستانهٔ در ماشین، درب باک سوخت و یا دفترچه راهنمای ماشین مشاهده نمایید.

 

لطفا چک کردن میزان فشار را به زمان خنکی کامل تایرها موکول کنید. این زمان حدودا ۳ ساعت پس از توقف کامل هست.

 

فراموش نکنید که درون لایه داخلی تایر را هم چک کنید. اینکار را با برعکس کردن تایر میتوانید انجام دهید. آج‌ها و دیواره‌هاي اطراف می توانند آسیب‌هاي پنهانی خورده باشند که از چشم دور مانده‌اند.

 

میزان فشار هوای تایر در هوای گرم افزایش و در دمای کم کاهش می‌یابد. تقریبا در هر ۱۰ درجه افزایش یا کاهش دما، تایر هم به میزان ۲ کیلوگرم سنگین‌تر یا سبک‌تر میشود.

 

چک کردن میزان فشار هوای تایر فقط ۵  دقیقه از زمان شما را میگیرد. برترین راه برای اینکار بهرهگیری از دستگاه‌هاي فشارسنج دیجیتالی یا آنالوگ موجود در بازار هست که قیمت چندانی هم ندارند.

 جلوگیری از ترکیدن لاستیک های ماشین

هم‌ترازی

ضربه به جدول یا افتادن ناگهانی در حفره باعث خراب شدن هم‌ترازی بین چرخ‌ها و نهایتا آسیب جدی به تایرها می شود.

 

میزان هم‌ترازی چرخ‌ها را می توانید به وسیله کتابچه راهنمای خودروی خود و یا نشانه گذاری چک کنید.

 

ناهم‌ترازی چرخ‌ها میتواند باعث بروز حوادث بسیاری شود، بنابراین توصیه می کنیم برای رفع آن سریعا به نمایندگی‌هاي مجاز تعمیرات ماشین مراجعه کنید.

 

چرخش

چرخش منظم لاستیک اتومبیل به حرکت روان و کاهش مصرف سوخت کمک شایانی می کند. اما مانند تمامی قسمت‌هاي اتومبیل، این بخش هم حد محدودی دارد که لازم هست بر زمینه میزان مسافت پیموده مطابق با استاندارد خودروی خود آن را بسنجید.

 

برای اطمینان از میزان چرخش استاندارد تایرهای خود به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

 

اگر نسبت به این مقدار اطمینان چندانی ندارید، برترین توصیه برای چرخش مناسب تایرها حداکثر مسافت ۱۰٫۰۰۰ الی ۱۳٫۰۰۰ کیلومتر هست.

 

آج

ظاهر نامناسب آج‌هاي تایر شما می تواند باعث افزایش اصطکاک بین لاستیک و سطح زمین می شود. حتما لاستیک‌هاي خود را با دیدن پستی و بلندی‌هاي سطح آن چک کنید تا دچار ترک خوردگی یا هموار بودن بیش از حد نشده باشد.

 

به طور منظم تایرهای ماشین را چک کنید تا سایش نامناسب به روی آن وجود نداشته باشد و همین طور، بهتر هست بدانید میزان استاندارد عمق آج، چیزی در حدود ۳ میلیمتر هست که می توانید با یک سکه کوچک آن را اندازه گیری کنید.

 

چراغ هشدار سیستم تنظیم باد تایرها

بعضی خودروها به سیستمی مجهزند که به اختصار TPMS نوشته می شود. این سیستم امنیتی در واقع به طور خودکار به وسیله سنسورهای متصل به تایر، میزان فشار آن ها را چک می کنند.

 

اگر ماشین شما به این تکنولوژی مجهز هست، حتما به چراغ هشدار آن دقت کنید. در صورتی که در حال حرکت این چراغ روشن شد سریعا ماشین را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه اتومبیل منتقل کنید تا به سرعت مشکل مرتفع شود.

 

منبع :snapp.ir

جدیدترین مطالب سایت