علت لرزش درجا خودرو | علت لرزش موتور در حالت درجا و بدون حرکت

علت لرزش درجا خودرو | علت لرزش موتور در حالت درجا و بدون حرکت

علت لرزش موتور خودرو در حالت درجا کار کردن چیست؟

اگر اتومبیل شما دچار لرزش در حالت درجا می‌باشد این مقاله شما را کمک خواهد کرد تا سریع مشکل را بیابید و بتوانید مشکل رفع نمایید. دلیل لرزش اتومبیل در حالت درجا میتوانید موارد مختلفی باشد که از مهم ترین ان دلایل موارد زیر می‌باشد :

 

به گزارش گروه اتومبیل تالاب لرزش موتور ماشین در حالت درجا، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که ما در این جا تنها به تعدادی از مهم ترین ان ها خواهیم پرداخت. اگر با رفع ایرادات احتمالی که در ادامه آمده است نیز همان‌ گونه موتور خودروی شما در حالت درجا دچار لرزش می‌شود، بهتر است ان را نزد یک متخصص برده تا نظر کارشناسی دراین زمینه بدهد. اما در اکثر موارد لرزش موتور ماشین میتواند بنا به دلایل زیر باشد.

 

علت لرزش درجا خودرو | علت لرزش موتور در حالت درجا و بدون حرکت

دسته موتور ماشین دچار ایراد شده

دسته موتورها از جمله اجزایی هستند که وظیفه ان ها حفظ تعادل و وزن موتور میباشد ودر صورت شکستگی یا خرابی، نخستین نشانه ان ها، ایجاد لرزش در موتور اتومبیل است. به این ترتیب، اگر بتازگی با لرزش موتور خودروی خود روبه‌رو شده اید، بهتر است قبل از هر چیز نگاهی به دسته موتورها بیاندازید تا در صورتی که دچار مشکل شده اند، تعمیر و یا تعویض شوند.

 

دور موتور ماشین کم

یکیدیگر از دلایل لرزش موتور ماشین در هنگام کار درجا، دور موتور پایین است. دراین حالت، چون دور موتور کمتر از ان چیزی است که ماشین را روشن نگاه دارد و از ظرفی میزان ان به حدی نیست که اتومبیل کاملا خاموش شود، موتور ماشین دریک حالت نامناسب قرار گرفته و شروع به لرزش میکند.

 

دراین شرایط طبق معمول با کمی فشردن پدال گاز مشکل حل می‌شود اما برای رفع کامل ان نیاز است که به ماشین را دیاگ زده و تنظیم دور موتور را دوباره انجام دهید.

علت لرزش درجا خودرو | علت لرزش موتور در حالت درجا و بدون حرکت

اشکال در انژکتور اتومبیل

اگر انژکتورهای اتومبیل مشکل پیدا کنند، در نتیجه سیستم سوخت رسانی به سلیندرها با مشکل روبه‌رو می‌شود و عمل احتراق به صورت ناقص انجام میشود. دراین حالت موتور اتومبیل در حالت درجا شروع به لرزش میکند و علاوه بر این در حین حرکت هم این لرزش احساس میشود. طبق معمول با شست و شوی انژکتورها، این مشکل برطرف میشود اما اگر مشکل حادتر باشد، باید انژکتور معیوب به صورت کامل تعویض گردد.

 

اشکال در شمع هاي‌ ماشین

اگر شمع ها نیز مشکل داشته باشند، ممکن است عمل احتراق به خوبی انجام نشده ودر نتیجه موتور اتومبیل با لرزش مواجه شود. دراین شرایط بهتر است، شمع هاي‌ اتومبیل نیز بازبینی شوند تا از سالم بودن آن ها خاطرجمعی پیدا کنید.

 

هنگامیکه یکی از شمع ها به خوبی جرقه زنی نداشته باشد، در نتیجه یکی از سیلندرها با احتراق ناقص مواجه می‌شود که همین عامل سبب لرزش موتور ماشین در دور پایین ودر حین حرکت نیز می‌شود.

 

بد درجا کار کردن موتور ماشین می‌تواند توسط تعدادی از مسائل ناشی شود که عده اي از ان ها جدی بوده و این در حالی است که سایر مسائل از درجه اهمیت کمتری برخوردار اند. اما تمامی این نشانه تقریباً یکسان باقی می‌مانند.

 

هنگامیکه موتور در حال کار کردن است ماشین احساس سخت و خشن کار کردن را می‌دهد و حتی اتومبیل در سرعت کمتر از حد معمول دارای هرزگردی می‌شود که این موضوع نشانگر RPM هاي‌ ناهماهنگ بوده و ممکن است به هنگام رانندگی ایجاد صدای لرزش کند.

 

با این که سخت درجا کردن موتور بنظر یک مشکل کوچک می‌آید اما این موضوع اغلب نشانگر یک مشکل بزرگ‌تر مرتبط با موتور ماشین است. ماشین باید سریعا مورد بررسی قرار گرفته و تعمیر شود چرا که مشکلات کوچک منجر به ایجاد مشکلات بزرگ و پرهزینه میشوند.

علت لرزش درجا خودرو | علت لرزش موتور در حالت درجا و بدون حرکت

چگونگی عملکرد این سیستم از خودرو

سرعت دور آرام یک موتور اساسا سرعت چرخشی است که موتور به هنگامیکه پدال گاز فشرده نشده است دارد.سرعت دور آرام موتور بر حسب دقیقه توسط چرخش میل لنگ اندازه گیری می‌شود.

 

وقتی اتومبیل با سرعت هرزگردی در حال کار کردن است با این که قدرت لازم برای بکار انداختن قطعاتی مثل پمپ آب، آلترناتور و قدرت فرمان دادن اتومبیل را تولید می‌کند اما قدرت لازم برای حرکت دادن ماشین را ندارد.

 

سرعت درجا کار کردن یک اتومبیل سواری طبق معمول بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دور بر دقیقه است. درجا کار کردن به صورت مناسب دریک ماشین نباید با لرزش همراه باشد.

 

دلایل رایج لرزش موتور در حالت درجا

1- انژکتور و سوخت کثیف در خودرو

سیستم تزریق سوخت,سوخت رابه درون سیلندرها تزریق می‌کند که این امر مخلوطی از هوا و سوخت و شرایطی برای احتراق و سوختن ان را فراهم می آورد. انژکتورها دهانه هاي‌ کوچکی برای تزریق سوخت به سیلندرها دارند و به مرور زمان میتوانند توسط کثیفی ها گرفته و مسدود شوند.

 

انژکتور سوخت مسدود یا خراب شده منجر به نرسیدن سوخت به موتور و کمبود ان می‌شود و همین امر موجب بد کار کردن در حالت در جای موتور میشود و حتی می‌تواند باعث ایجاد نشانه هایي مثل کاهش شتاب ماشین یا احساس پرقدرت کار نکردن اتومبیل شود.

 

اگر مشکل سریعا شناسایی شود ممکن است با تمیز کردن انژکتور عملکرد مناسب ان بازگردد ودر صورتی که در زمان مناسب این مشکل شناسایی نشده و به ان رسیدگی نشود باید انژکتور را تعویض کرد.

 

2- شمع های معیوب و آسیب دیده خودرو

شمع ها مسئولیت ایجاد جرقه برای احتراق و سوختن بنزین رابه عهده دارند. اگر شمع ها عملکرد نامناسبی داشته باشند می‌تواند روی هرزگردی و درجا کار کردن ماشین تاثیر داشته باشد.موتور اتومبیل دارای لرزش خواهد شد و صدای لغزش و جابه جایی از ان شنیده می‌شود.

 

3- پمپ سوخت خراب یا مسدود شده است

بد درجا کار کردن اتومبیل میتواند به نرسیدن سوخت به موتور مرتبط باشد. پمپ سوخت که مسئولیت رساندن سوخت از باک به انژکتورها را دارد می‌تواند خراب یا مسدود شود ودر این صورت سوخت کافی به موتور اتومبیل نمی‌رسد که همین امر منجر به درجا کار کردن نامناسب اتومبیل و خفه کردن موتور و حتی کاهش شتاب ماشین میشود.

 

4- انسداد فیلتر سوخت

این گرفتگی نیز می‌تواند همین مشکلات رابه همراه داشته باشد. وظیفه این قطعه به نمایش گذاشتن آلاینده هاي‌ موجود در سوخت بوده ودر طول زمان دچار گرفتگی شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کند. درجا کار کردن نامناسب ماشین یکی از نشانه هاي‌ انسداد این فیلتر است.

 

5- از کار افتادن قطعات الکتریکی خودرو

بروز مشکل و یا خرابی در سیستم احتراق یا قطعات مختلف الکتریکی نیز میتواند باعث ایجاد این مشکل شود. دراین صورت مشکل با بال رفتن دور موتور افزایش می‌یابد. مشکلات اصلی طبق معمول شامل معیار بازرسی احتراق,شمع ها و وایر هاي‌ متصل به ان ها می‌باشد.

 

6- از کار افتادن سنسور جریان هوا

این مشکل میتواند دلیل نامناسب کار کردن ماشین در حالت درجا باشد. این سنسور مقدار هوای ورودی به سیستم انژکتورهای سوخت را ارزیابی کرده و ان اطلاعات رابه کامپیوتر ماشین منتقل می‌کند. کامپبوتر از این داده ها استفاده کرده تا مقدار مناسبی از سوخت رابا هوا مخلوط کند.

 

به مرور زمان این سنسور کثیف شده و عملکرد مناسبی نخواهد داشت و یکی از نشانه هاي‌ این موضوع نامناسب کار کردن اتومبیل در حالت درجا است. این مشکل حتی می‌تواند به کاهش شتاب ماشین و ریپ زدن و خفه کردن موتور منجر شود.

 

7- کثیفی سنسور اکسیژن ماشین

سنسور اکسیژن میزان کم و زیاد بودن گازهای خروجی از محفظه احتراق را اندازه گیری می‌کند. متناسب با نتایج به دست آمده میزان سوخت ورودی به موتور توسط کامپیوتر اتومبیل تنظیم می‌شود.

 

هدف اصلی بدست آوردن ترکیب ایده آل برای به حداقل رساندن میزان آلایندگی است. سنسور اکسیژن کثیف و یا از کار افتاده باعث روشن شدن چراغ چک اتومبیل شده و منجر به عملکرد نامناسب ماشین در حالت درجا,بازده پاایین سوخت و رد شدن ماشین در تست آلایندگی شود.

 

درصورت مشاهده این علائم و پس از تماس با کارشناسان رگلاژ یک مکانیک سیار مجرب برای تشخیص دلیل اصلی عملکرد نامناسب ماشین در حالت درجا به خانه یا محل کار شما خواهد آمد و سپس یک گزارش بررسی همراه با جزییات که شامل وسایل مورد نیاز برای تعمیر به همراه هزینه است را فراهم می‌کند.

 

علت لرزش درجا خودرو | علت لرزش موتور در حالت درجا و بدون حرکت

مراحل رفع مشکل لرزش موتور در تعمیرگاه

مکانیک خودروی شما را برای پیدا کردن نشتی ها و قطعات از کار افتاده بررسی خواهد کرد که این بررسی شامل بررسی سنسور عبور هوا,پمپ سوخت ، قطعات الکتریکی و مهم مرتبط با درجا کار کردن اتومبیل میشود. شاید برای تشخیص دقیق مشکل و شناسایی ان نیاز به روشن کردن موتور و تست رانندگی نیز شود.

 

این سرویس تا چه اندازه اهمیت دارد ؟

در ابتدا عملکرد نامناسب اتومبیل در حالت درجا تنها یک نارضایتی و مشکل کوچک محسوب میشود اما درصورت حل نکردن این موضوع میتواند منجر به مشکلات بزرگتری از قبیل کاهش شتاب ماشین و خفه کردن موتور ودر نهایت روشن نشدن ان شود.اکثر این شرایط رانندگی با ماشین را خطرناک می‌کنند.این مشکل باید هرچه سریعتر بررسی و تعمیر شود.

 

از دیگر مقالات آموزشی در مورد نگه داری و تعمیر اتومبیل در پایین دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت