7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

خودروی دنا چه خوبی هایی دارد ؟

 

دنا یکی از جدید ترین خودروهای ایران خودرو است و بتازگی بسیار در ایران پر طرفدار شده است در ادامه می‌توانید با 7 نقطه ي قوت و پیروز در ساخت خودروی دنا تالاب را دنبال نمایید.

 

خودرو دنا محصول ایران خودرو است که در واقعیت همان سمند بهینه شده با فیس لیفت «طراحي خودرو و ارائه آپشنهاي جديد اعم از امكانات جديد تغييرات در نوع موتور و ..كه بستگي به حجم تغييرات ايجاد شده به دو نوع ماژور و مينور تقسيم ميشه» کلی است که قرار بود جای گزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.

 

در ابتدا قرار بر این بود که درسال ۱۳۹۱ ارائه شود که بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر قیمت گذاری و با تأخیر زیاد راهی بازار شد.

 

این محصول به دست مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. مدل‌های خودرو دنا حاوی ال‌ایکس با موتورهای ای‌اف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ای‌ال‌ایکس با موتور ای‌اف۷ توربوشارژ است. که همین حالا ساخت موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده، و موتور XUM جای گزین آن شده است.

 

تفاوت مدل‌های خودرو دنا، علاوه بر موتور، در سیستم‌هایي هم چون رینگ، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه‌شکن، رنگ تریم داخلی، می باشد؛ ودر مدلهای بعدی فرمان برقی و کیسه هوای جانبی نیز اضافه میشود.طول دنا ۴۵۵۸ میلی متر، عرض آن ۱۹۴۴ میلی متر و ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلی متر است.

 

درمورد سرعت و شتاب دنا هم باید گفت که حداکثر سرعت این خودرو ایرانی ۱۹۰ کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا صد هم ۱۳٫۵ ثانیه میباشد، درضمن مصرف سوخت دنا، در هر صد کیلومتر ۷٫۹ لیتر است،لازم به ذکر است که حجم باک دنا هم ۶۰ لیتر میباشد.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

دنا

 

حال به بررسی دقیق قسمت های مختلف این خودرو می پردازیم، تا به شما در شناخت کامل این محصول ایرانی کمک کنیم، در ابتدا به نقاط ضعف دنا می پردازیم:

۱» بررسی موتور:

موتور دنا همان موتور EF7 است، که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و با دقت به وزن دنا که ۱۲۷۷ کیلو گرم است، نمی‌توان انتظار شتاب خیلی خوبی را ازآن داشت. اما دنا با داشتن پدال گاز برقی و ضرایب خوب دنده‌ها، حس شتاب گیری بهتری نسبت به سمند EF7 و سمند SE دارد«همین موتور را دارند».

 

 

عایق بندی موتور نیز خوب انجام شده و این امر باعث شده تا صدای موتور کمتر از سمند وارد کابین ‌شود.

 

حتی در دور موتورهای بالا، زوزه‌ي موتور آزاردهنده نیست.اما در کل موتور EF7 که موتور ملی است چند ایراد دارد که صدای ترسناک موتور ، عدم هماهنگی موتور و جعبه دنده که باعث می شود در دنده ۵ گژکاری وجود داشته باشد و دیگر مشکل موتور EF7 زود جوش بودن آن است.

 

۲» سیستم تعلیق:

امروزه سهولت سرنشینان مهم‌ترین هدف سازندگان خودرو است.یکی از مهمترین عوامل سهولت سرنشینان پیشگیري از انتقال ارتعاشات حاصل از محیط خارج به سرنشینان است.

 

این ارتعاشات میتواند ناشی از عوامل متعددی مثل ترمز کردن ،حرکت در پیچ و ناهمواریهای جاده و .. باشد.برای رسیدن به این امر، بین چارچوب شاسی و چرخهای خودرو، سیستم تعلیق را کار گذاشته اند. سیستم تعلیق ،مجموعه فنرها،کمک فنرها و تمام سازوکارهایی است که برای ایجاد سهولت سفر و فرمانپذیری خودرو بکار می روال.

 

هر سیستم تعلیق دو هدف کلی دارد که هدف اول آن سهولت سرنشینان و هدف دوم فرمان پذیری و نظارت خودرو میباشد، اما در دنا اشکال کوبیدن محور عقب همان‌ گونه مثل سمند به‌چشم می خورد ودر ناهمواری‌های جاده و خیابان، ضربه‌ها به کابین وارد می شود. این سبک فنربندی و سیستم تعلیق برای یک خودرو دراین بازه قیمتی « ۴۰ الی ۵۰ میلیون تومان » دلسرد کننده به حساب می‌آید.

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

خودروی دنا

 

۳» کیفیت مونتاژ:

در قسمت‌هایي مثل درب‌ها مشکل مونتاژ مشهود است، فاصله بین درزهای دنا حالات مطلوبی ندارد و با یک مقایسه کلی با یک خودروی روز اروپائی و حتی چینی به عمق این مطلب پی خواهید برد.

 

۴» جنس کابین:

استفاده دنا از پلاستیک خشک در کابین خود، نقطه ضعف بزرگی برای این خودرو ملی شده است، متاسفانه ما در بعضی خودروها با قیمت بالاتر هم شاهد این جنس از کابین«البته با متریال بهتر و حس دلنشین تر» هستیم.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۵» طراحی داخلی:

طراحی داخلی دنا در بعضی جاها نقطه قوت دارد و هم در بعضی جاها ضعف که نقطه ضعف آن این است که به محض آغاز حرکت، درها به صورت خودکار قفل می شوند و وقتی توقف میکنید، باز به صورت خودکار باز میشوند. در هنگام ترافیک باز و بسته شدن مداوم درها اذيت دهنده است و باید فکری به حال آن شود. همینطور نمایشگر تهویه مطبوع، با دقت به آفتابی بودن هوا در روز آزمایش، کمی ناخوانا بوده و حواس راننده را پرت میکند. امیدواریم که ایران خودرو این مشکل را نیز برطرف کند.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۱» طراحی داخلی:

در مورد طراحی داخلی خودروی دنا، باید گفت، بیشترین رويدادها دربخش داشبورد و غربیلک فرمان رخ داده است. اینبخش نیز در طراحی از دور خودروی متمایز کپی برداری شده است که البته اینبار هر دو کره ای هستند. در طراحی داشبورد دنا، انچه بیشتر از همه ی بنظر می‌رسد، کپی برداری داشبورد، کنسول میانی و دریچه های هوا از خودروی هیوندای سوناتا وای اف « سوناتا نسل ششم» است که البته باید گفت انتخاب بسیار خوبی بوده چراکه طراحی داشبورد و کنسول از نقاط قوت هیوندای سوناتا وای اف است. درضمن این طراحی با پروژه دماغه و پیشنانی خودرو تناسب خوبی دارد غربیلک نیز از خودروی دوولاستی آمده است که طرحی زیبا و متناسب ودر عین حال خوش دست و به دور از شلوغی و آشفتگی دارد. در کل طراحی داخلی دنا بسیار خوب و قابل تقدیر است.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۲» تجهیزات رفاهی درخور قیمت:

 

در دنا بعضی آپشن ها حتی در خودروهای چینی هم مشاهده نمی شود و این مضمون مثبتی به شمار می‌رود.در زیر چند شماره از تجهیزات رفاهی دنا را مشاهده می کنید:

_مجهز به سامانه کروز بازرسی
_سامانه کمک پارک عقب
_ برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس
_قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
_رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
_دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری «رهیاب»
_غربیلک فرمان مجهز به دکمه های بازرسی سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز بازرسی
_آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
_سیستم پاسخگویی به تلفن همراه «هندزفری موبایل«
_جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو به‌صورت کاملا برقی
_مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
_ امکان نصب صندلی کودک «استاندارد Isofix»
_کیسه هوا

مضمون قابل دقت راجع به سیستم صوتی، دنا این است که، به لطف استفاده از بلندگوهای باکیفیت، حتی وقتی صدای سیستم صوتی را تا نهایت زیاد می کنیم، افت محسوسی در کیفیت دیده نمی شود و نیازی به تعویض آن نخواهید داشت.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۳» سیستم ترمز دنا:

یکی از نقاط قوت دنا بی تردید در اینبخش است، زیرا هر چهار چرخ به ترمز دیسکی مجهزند که با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکرد بسیار عالی دارد. ترمز دنا حس خاطرجمعی خوبی در موقع رانندگی دارد.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۴» زیست محیطی:

دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو ۴ که قابلیت ارتقا به یورو۵ را هم دارد یک مضمون مثبت برای دنا قلمداد می شود.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۵» ایمنی:

در مقایسه با خودروهایی که دراین بازه قیمتی به فروش می‌رسند« برلیانس H330» و حتی بالاتر ازآن« جک j5» عملکر دنا قابل قبول است، زیرا اکثر خودروهای هم کلاس موجود، با ۲ کیسه هوا ارائه شده‌اند و دنا نیز ۲ کیسه هوا دارد. ولی در قسمت ترمز «که قبلا هم ذکر کردیم» این خودرو بسیار قوی است و از ترمزهای قابل اعتمادی تشکیل شده است. همینطور سیستم عیب یابی دنا بسیار کارآمد است.
در زیر به بعضی از آپشن های ایمنی دنا که در سایت ساخت کننده«ایران خودرو» ذکر شده می‌پردازیم:
_ مطابقت با استانداردهاي ايمني تصادف از پهلو و جلو
_ مجهز به كيسه هوا براي راننده و سرنشين جلو
_ مجهز به كمربندهاي ايمني سه نقطه ای جلو و عقب با پيش كشنده و محدودكننده نيرو -جلو
_مجهز به سامانه ترمز ضدقفل «ABS» و بوستر MBA به همراه توزيع الكترونيكي نيرو «EBD»
_فرمان جمع شونده در تصادف
_ چراغ های مه شكن جلو و عقب به همراه چراغ های ايمني روي درها
_شيشه های سولار «ضد اشعه زیان آور UV خورشيد»

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۶» در حین رانندگی:

شاید در همگام سکون حس کنید که صندلی‌های دنا خشک است، اما در هنگام رانندگی به خوبی شما را در بر ‌میگیرد.وقتی آغاز به حرکت می کنید، در موقعرانندگی با دنا، دید خوبی به اطراف دارید، آیینه های جانبی و جلو، نیز دید خوبی دارند و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

۷» هندلینگ خوب «فرمان پذیری مناسب»:

فرمان‌پذیری یا هندلینگ یک خودرو که بیانگر رفتار دینامیکی آن در حرکت بر روی مسیرهای منحنی و گذر از پیچ‌ها است، تحت تاثیر، خصوصیت‌های هندسی و عملکردی ساز و کارهای گوناگون بکار رفته در خودرو هم چون سیستم‌های تعلیق، ترمز و فرمان میباشد.

 

طبق این امر، در طراحی هر یک از سیستم‌های یاد شده باید تاثیر خصوصیت‌های آن سیستم در فرمان پذیری خودرو بعنوان یکی از معیار های مهم درنظر گرفته شود، فرمان‌پذیری با پایداری و ناپایداری خودرو مرتبط است.باید بگوییم که دنا و سازنده آن در اینبخش خوب کار کردند و هندلینگ این ماشین ستودنی است فاکتورهای کلیدی در فرمان‌پذیری عبارتند از توزیع جرم «مرکز جرم و ارتفاع آن»، سیستم تعلیق، چرخ‌ها و تایرهای خودرو و … ، زمانی که شما با این خودرو در جاده‌ها رانندگی می کنید، دیگر نگرانی از عدم بازرسی خودرو وجود ندارد. همینطور کیفیت سواری دنا بسیار خوب است و به‌خوبی می تواند با برلیانس H330 و جک j5 رقابت کند. لازم به ذکر است، که این سطح از کیفیت فنی برای وضع آشفته تولیدات داخلی بسیار خوب است.

 

در آخر، تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، قابل ستایش است و دنا با امکانات خوب، چهره‌ای جذاب و عملکرد مناسب، می تواند به سرعت جای خودرا در بازار به دست آورد. اما این مضمون فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خودرا پس نداده است، و باید دید که در استفاده دراز مدت، آیا کیفیت خودرا حفظ می کند؟همینطور کاتالوگ محصول که توسط کمپانی سازنده ارائه شده را در زیر مشاهده می کنید.

 

7 نقطه ی قوت و موفق در ساخت خودروی دنا

امید ما این است که با گفتن واقعیت بشما در انتخاب صحیح کمک کرده باشیم……

 

جدیدترین مطالب سایت