آیا میدانید علت زلزله چیست؟

مجموعه : دانستنیها
آیا میدانید علت زلزله چیست؟
ایران کشوری زلزله خیر است و امکان زلزله های سنگین در شهرهای ایران بسیار زیاد است. از این رو باید با خواندن نکات در رابطه با علت زلزله آگهی خود را نسبت با این پدیده طبیعی بالا ببرید.


زمين لرزه چیست؟

لرزش ناگهانی پوسته‌هاي جامد زمین ، زمين لرزه یا زمین لرزه نامیده میشود. علت اصلی وقوع زمين لرزه را میتوان افزایش فشار بیش از حد داخل سنگها و طبقات درونی زمین بیان نمود.

 

این فشار به حدی است که در سنگ گسستگی بوجود می آید و دو قطعه سنگ در امتداد سطح شکستگی نسبت به یک دیگر حرکت میکنند. به سطح شکستگی که توأم با جابجایی است، گسل گفته میشود.

آیا میدانید علت زلزله چیست؟

وقتی که سنگ شکسته می شود، مقدار انرژی که در دوران طولانی در مقابل شکستگی حالتهای گوناگونی را برای آزادسازی انر‍ژی نهفته شده بوجود می‌آورد.

 

به گزارش تالاب به طوری که در ابتدا فشار و نیروهای درونی ممکن است باعث ایجاد یک سری لرزه‌هاي خفیف و کوچک در سنگها شود که پیش لرزه نامیده میشود. بعد از این که فشار درونی بر مقاومت سنگها غلبه کرد انرژی نهفته آزاد میگردد و زمین لرزه زمين لرزه اصلی رخ میدهد، البته نباید از اثر لرزشهای کوچکی که بعد از زمین لرزه اصلی نیز اتفاق می‌افتد و به اسم پس لرزه مشهور هستند، چشم پوشی کرد. لرزه ، پیش لرزه ، لرزه اصلی و پس لرزه مجموعا یک زمین لرزه را نشان می دهند.

 

باید دقت داشت که تمام زمين لرزه‌ها با پیش لرزه‌ها همراه نیست و همینطور پیش لرزه را نمیتوان مقدمه وقوع یک زمين لرزه بزرگ دانست، زیرا در تعداد زیادی از موارد یک زمين لرزه ویرانگر خود یک پیش لرزه فوق العاده مخربی بوده است که در تعقیب آن اتفاق افتاده است.

 

همینطور در تعداد زیادی از زمین لرزه‌ها زمين لرزه اصلی بدون هیچ لرزه قبلی و یک‌باره اتفاق می‌افتند، زمين لرزه‌هایي هم در اثر عوامل دیگر مثل ریزشها «مثلاً ریزش سقف بخارهای آهکی و زمین لغزشها» و یا در برخی موارد فعالیتهای آتشفشانی نیز بوجود می آید که مقدار و شدت آن ها کمتر است.

آیا میدانید علت زلزله چیست؟

چرا زمين لرزه بوجود می آید؟

به درستی مشخص نیست که چرا زمين لرزه بوجود می آید، اما همان طور که قبلا اشاره شد تجمع انر‍ژی در درون زمین از یک طرف و افزایش نیروی زیاد در درون زمین و عدم تحکمل طبقات زمین برای نگه داری این انرژی از طرف دیگر سبب شکسته شدن زمین در برخی نقاط آن شده و انرژی از محل آن آزاد می شود.

 

این شکستگی که اکثرا با جابجایی زمین اتفاق می‌افتد باعث خطرات و ایجاد لرزش زمین میشود که به آن زمين لرزه گفته می شود.

آیا میدانید علت زلزله چیست؟


خطر زمين لرزه در تهران:

زمين لرزه تهران-احتمال قریب به یقین می رود که روزی زمين لرزه شدیدی در تهران رخ دهد و این شهر زیبا و ساختمانهای باشکوه و عظیم به آرامستان و خرابه‌اي تبدیل شود. 99% این بناها روی اهالی می‌ریزد و تلفات بی شماری وارد خواهدشد.

 

البته ممکن است حادثه زمين لرزه در تهران پس از چند سال ، بلکه پس از قرنی اتفاق نیفتد و خودمان ناظر این آوارگی و خرابی نباشیم و ممکن است در آتیه‌اي نزدیک و شاید هنگام قرائت این سطور اتفاق افتد.

 

متن فوق را «آبرالیان» ، زمین شناس برجسته ایران درسال 1330 نوشته است و نشان می دهد پروژه موضوع زمين لرزه در تهران مربوط به امروز نیست و تازگی ندارد.

 

به گزارش تالاب برای بررسی زمين لرزه در تهران باید دو مورد لرزه خیزی شهر تهران و آسیب هاي وارده بر شهر تهران در اثر زمين لرزه را مورد بررسی قرار داد.

آیا میدانید علت زلزله چیست؟


۱. زمين لرزه خیزی تهران و گسل هاي آن :

زمين لرزه تهران-تهران از كوهپایه هاي جنوبی البرز شروع می شود و تا دشت ری امتداد پیدا می كند . در كوهپایه تهران با دو فرونشست و سه رشته بلندی روبه‌رو هستیم :


بلندی ها :

۱. سعادت آباد ، شمیران ، دزاشیب
۲. تپه هاي امانیه ، الهیه ، قیطریه ، فرماینه
3. طرشت ، عباس آباد


فرونشست هاي :

۱. اوین ، تجریش ، نیاوران
۲. داوودیه

بلندهای عدد یك یعنی سعادت آباد و شمیران و دزاشیب توسط گسل نیاوران روی فرونشست اوین تجریش رانده شده است ، بلندی هاي عدد دو یعنی امانیه ، الهیه ، فرمانیه توسط گسل محمودیه از شمال بروی فروشست هاي اوین تجریش نیاوران قرار گرفته اند ، این تپه ها از سوی جنوب بروی فرونشست داوودیه قرار میگیرند ، بلندی هاي طرشت و عباس آباد از سوی شمال بوسیله گسل داوودیه بروی فرونشست داوودیه رانده شده اند .
 
و اما در سطح دشت تهران تا ری با فرونشست بزرگ ری روبه‌رو هستیم كه در آن گسل هاي مشهور ری و كهریزك قرار دارد .

آیا میدانید علت زلزله چیست؟


1. گسل اصلی تهران :

زمين لرزه تهران-گسل مشا – فشم ، گسل شمال تهران ، گسل نیاوران ، گسل تلو پایین ، گسل محمودیه ، گسل شیان و كوثر ، گسل شمال ری ، گسل جنوب ری ، گسل کهریزك ، گسل گرمسار ، گسل پیشوا ، گسل پارچین البته گسلهای فرعی زیادی در سطح شهر تهران موجود می‌باشد مثل نارمك ، شادآباد ، داوودیه ، عباس آباد ، باغ فیض و …

 
با دقت به تعداد بسیار زیاد گسل ها در سطح تهران و سوابق تاریخی فعالیت این گسل ها به این نكته كه روزی نه چندان دور تهران با زمين لرزه عظیم روبه‌رو خواهد شد پی می‌بریم ، در سوابق تاریخی شهر تهران زمين لرزه هاي بزرگی مثل زمين لرزه ۱/۷ دماوند در 1830 ، ۲/۷ ریشتری سال 1117 میلادی در كرج ، 7/7 ریشتری طالقان درسال 958
 
 
میلادی ، ۱/۷ ریشتری ری درسال 855 میلادی و بسیاری دیگر زمين لرزه هاي بالای 7 ریشتر در تاریخ شهر تهران ثبت شده است . دوره بازگشت زمين لرزه هاي تهران درحدود 150 الی 200 سال می باشد ، بخاطر اینكه از آخرین زمين لرزه قدرتمند بیش از 170 سال گذشته است خطر زمين لرزه در تهران بسیار بالا می‌باشد.

 

آیا میدانید علت زلزله چیست؟


۲. آسیب هاي وارده بر شهر تهران در اثر زمين لرزه :

 

به‌ صورت تیتروار می توان آسیب هاي ناشی از زمين لرزه در تهران را به‌ صورت زیر بیان كرد:

 

ریزش ساختمان هاي مسكونی ، تجاری ، اداری – قطع و خرابی لوله هاي آب و گاز – قطع شبكه برق -خرابی و مسدود شدن راهها و پلها

 

بیشتر ساختمان هاي شهر تهران جزو تولید و سازهای قدیمی می‌باشد كه مقاومت چندانی در مقابل زمين لرزه ندارند و حتی در بین تولید و سازهای جدید به علت سودجویی و تولید وسازه هاي غیرمجاز بیشتر این ساختمانها در مقابل زمين لرزه پایدار نخواهند بود ، حتی در تعداد زیادی از تولید و سازهایی كه در آن اصول مهندسی عمران و پایداری در مقابل زمين لرزه را رعایت كرده اند بخاطر پدیده هایي چون روانگریی به علت بالا بودن سطح تراز آب در شهر تهران و نوع خاك برخی مناطق شاهد خرابی ساختمانها بر اثر زمين لرزه خواهیم بود.

 


سطح آب هاي زیرزمینی و مشكل زمين لرزه در تهران :

زمين لرزه تهران -شاید یكی از مهم‌ترین عوامل خرابی در زمين لرزه پدیده روانگرایی در خاك در زیر پی سازه ها می‌باشد ، به علت اینكه جلوی خرابی سازه بر اثر نیروی افقی زمين لرزه را می توان با تدابیری گرفت ، اما در خاك هاي ماسه اي و از آنجایی كه بیشتر خاكهای سطح شهر تهران از نوع آبرفتی و ماسه اي می باشند به علت عدم وجود كانال هاي

 
 
فاضلاب و بالا آمدن سطح تراز آب ، لایه اي سست ماسه اي و اشباع از آب را تشكیل داده است كه بر اثر زمين لرزه این لایه حالت خمیری گرفته و ساختمانی كه حتی بر اثر نیروی افقی زمين لرزه خراب نمیشود را در خود واژگون می كند و ساختمان بر حسب میزان زمين لرزه كج یا كاملا” واژگون می شود .
 
 
این مسئله از آنجا مهم است كه در قسمت هاي جنوبی تهران تراكم جمعیت بسیار بالا می‌باشد و همینطور سطح تراز آب هاي زیرزمینی بسیار بالا بوده ، بطوریكه در برخی مناطق مثل بازار با كندن زمین تا عمق 5 متر به آب خواهیم رسید .
 
آیا میدانید علت زلزله چیست؟
 
برترین چاره برای این مشكل تاسیس
 
كانالهای فاضلاب می باشد كه سبب پایین رفتن سطح آب زیرزمینی می گردد ، البته سطح آب هاي زمینی به آرامی پایین خواهد رفت و مدت دوران زیادی نسبتا برای این موضوع مورد نیاز می باشد ، البته با پایین رفتن سطح آب احتمال پدید آمدن نشست هایي در سازه ها وجوددارد .

 

یكی دیگر از عوامل تخریب سازه ، تاسیس سازه ها در شیب بسیار زیاد و همینطور تاسیس ساختمانها در لبه شیروانی ها بخصوص در نواحی شمالی تهران می باشد كه خطرهای زمین لغزش و سنگ ریزش را در پی دارد ، بطوریكی كه خاك زیر ساختمان به حركت در آمده ودر زیر ساختمان می لغزد.

 
به گزارش تالاب نشست هاي ناگهانی در اثر زمين لرزه در تهران یكی دیگر از خطرهای زمين لرزه می‌باشد ، در خاكهای سست و دستی مثل یوسف آباد و نواحی جنوب تهران خاك دارای پتانسیل بسیار بالایی برای نشست می‌باشد كه نیروی زمين لرزه این پتانسیل را فعال می سازد ، این مشكل در نواحی مثل میدان ونك ، گاندی ، خیابان مطهری و عباس آباد كه در اثر تسطیح تپه ها بوجود آمده اند بسیار جدی می باشد .

آیا میدانید علت زلزله چیست؟

پیامد های زمين لرزه در تهران آن قدر زیاد است كه حوصله اي خواننده خارج است مشكلاتی چون ناامنی و آشوب بعد از زمين لرزه نیز وجوددارد كه مربوط به حوزه روانشناسی و جامعه شناسی می باشد .

 

عدم وجود گروه هاي امداد و نجات ، قطع لوله هاي آب و شبكه برق ، آتش سوزی ناشی از تركیدن لوله هاي گاز و بسیاری مشكلات دیگر بر خود مشكل زمين لرزه دامن زده و بحران را جدی‌تر می كند.

 

جدیدترین مطالب سایت