گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

مجموعه : اخبار علمی
گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

گرمترین مکان جهان کجاست ؟

زمین در خطر گرم شدن است و ما انسان ها بی تفاوت در حال گرم تر کردن زمین هستیم. زمین تنها خانه قابل زندگی انسان در این سالها بشدت گرم شده است و هشدارهای زیادی را در این زمینه دانسمندان داده اند ولی بشر متاسفانه هنوز در خواب است.

 

به گزارش تالاب در هفته گذشته میلادی نقطه‌اي از کشور آمریکا رکورد بالاترین دمای هوای جهان بـه نام خود ثبت کرد. حرارتی کـه برای جهان کنونی نگران کننده بـه شمار می آید. در ماه گذشته نیز سیبری بـه عنوان یکی از سردترین نقاط جهان دمای 38 درجه‌اي را تجربه کرد.

 

بی‌بی‌سی در گزارشی بـه وضعیت زندگی مردم در گرمترین نقطه جهان و حس و حال ساکنان این منطقه پرداخته و شرایط کاری انها در گرمای طاقت‌فرسا را نشان میدهد.

 

گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

در روز یکشنبه «16 آگوست- 26 مرداد»

بالاترین دمای “قابل اعتماد” در کره زمین در “پارک ملی دره مرگ” کالیفرنیا و با شاخص 54.4 درجه سلیسوس «سانتی‌گراد» یا 130 درجه فارن هایت بـه ثبت رسید. این منطقه وسیع بیابانی پر از دره‌هاي‌ باریک و عمیق، تَل‌هاي‌ شنی و شنزارهای بلند در همسایگی ایالت “نوادا”ي ایالات امریکا اسـت.

 

بـه گزارش عصر ایران، “برندی استورات” در “پارک ملی دره مرگ” «Death Valley National Park» در کالیفرنیا کار میکند. او تمام زمان کاری خودرا در گرمای بی‌سابقه منطقه می‌گذراند.

 

این زن می گوید: گرمای شدید هوا برای ساکنان منطقه حال و حوصله‌اي باقی نگذاشته اسـت.

 

“برندی استورات” در گرمترین نقطه زمین در منطقه “پارک ملی دره مرگ” در کالیفرنیای ایالات امریکا کار می کند.

 

گرم ترین نقطه جهان

گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

وی افزود: وقتی بیرون می‌رویم شدت گرما انقدر زیاد است که انگار یک سشوار روی صورتمان گرفته‌ایم.

 

سازمان جهانی هواشناسی «WMO» میگوید هنوز در حال اثبات رکورد گرمی هوا دراین منطقه اسـت. اما “برندی” نیازی بـه اثبات کارشناسان برای گرم بودن هوا را ندارد.

 

این منطقه کـه کارشناسان و تعداد زیادی از مردم از ان بـه عنوان “گرمترین نقطه جهان” یاد میکنند، خانه او و چند صد نفر دیگر اسـت.

 

خانم استوارت 5 سال گذشته را در “دره مرگ” زندگی کرده ودر بخش روابط عمومی پارک کار می کند.

 

او دراین باره میگوید: این جا بـه حدی گرم اسـت کـه شـما نمیتوانید عرق را روی صورت خود حس کنید زیرا بسیار زودتر از تصورتان تبخیر میشود اما لباس‌هایتان خیس عرق خواهند شد.

 

“دره مرگ” کالیفرنیا طبق معمول بـه عنوان “گرمترین نقطه روی زمین” شناخته میشود/ عکس: REUTERS

 

روی تابلو نوشته است: توقف/ خطر گرمای بیش از اندازه/ قدم زدن [در این منطقه] پس از ساعت 10 صبح توصیه نمی‌شود/ عکس: رویترز

 

گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

استورات می گوید مردم بیشتر روزهای تابستان دراین منطقه را در خانه‌ها می‌گذراند. برخی نیز بـه کوه‌هایي اطراف می روند کـه طبق معمول کمی خنک‌تر اسـت.

 

وی افزود: مردم بـه گرما عادت میکنند و برایشان عادی میشود و پس از ان هر حرارت پائین‌تر از 26.6 درجه سلسیوس «سانتی‌گراد» «80 درجه فارن هایت» خنک یا کمی سرد بـه نظر می رسد.

 

هنگام خواب مردم شهر دارای تهویه مطبوع هستند.

هوای خانه‌ها تا زمانی کـه برق باشد خنک خواهد ماند. زمانی کـه دمای هوا بالا میرود مردم هم تلاش بیشتری برای خنک‌تر کردن خانه‌هاي‌ خود میکنند.

 

اکثریت افرادی کـه دراین پارک ملی کار و زندگی می کنند، در محله “فرنس کریک” «Furnace Creek» ساکن‌اند. این مکان جایی اسـت کـه بالاترین درجه هوای روزهای جهان در ان بـه ثبت رسیده و رکورد خودرا نشان داده اسـت. این شهر در حوضه طولانی و باریک یک آبریز و 85 متر پائین‌تر از سطح دریا واقع شده و رشته‌کوه‌هاي‌ بلند و پر شیب ان را احاطه کرده اسـت.

 

“جیسون هزر” عضو سابق نیروهای نظامی ایالات امریکا کـه اصالتا اهل مینه‌سوتا اسـت، در حال حاضر در زمین گلف فرنس کریک کار و زندگی می کند. این زمین گلف پست‌ترین زمین گلف جهان اسـت. «پائین‌ترین حالت نسبت بـه سطح دریا».

 

او دراین باره می گوید: من 2 بار در عراق بوده‌ام. بـه خودم گفتم اگر در عراق دوام آورده‌ام، پس در دره مرگ هم زنده میمانم.

 

“جیسون هزر” از اکتبر سال 2019 در دره مرگ زندگی میکند و برنامه دارد برای مدتی دراین منطقه گرم بماند/ عکس: JASON HESER

؛گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

او کـه کارش را از 5:00 صبح در زین گلف آغاز و تا تا 13:00 ظهر ادامه میدهد، دراین باره میگوید: کارفریان بـه ما گفتند زمانی کـه هوا گرمتر شود کار را از ساعت 4:00 صبح آغاز می کنیم. این در حالیست کـه ساعت 4 صبح درجه هوا بین 37 تا 40 درجه سلسیوس «سانتی‌گراد» اسـت.

 

آب مورد نیاز برای حفظ زمین گلف از منابع آب زیرزمینی و چشمه‌ها تامین می‌شود.

“هزر” نیز در گروهی قرار دارد کـه بـه حفظ شرایط خوب زمین گلف کمک میکنند.

وی افزود: ما هرروز مشغول چیدن علف‌هاي‌ هرز، زیبا کردن زمین و جمع‌کردن سنگ‌؛ آشغال‌ها و شاخ و برگ درختان هستیم.

 

او گفت: ما هرروز درختان زیادی را جمع می کنیم زیرا این درختان بـه دلیل گرمای زیاد خشک شده و از بین می روند. بیشتر زمان ما در طول روز صرف بریدن شاخه‌ها و جابه‌جایی تنه درختان می شود.

 

هزر در اکتبر 2019 بـه این منطقه آمده و عاشق شغلش اسـت. او قصد دارد چندسالی دراین منطقه بماند. این مرد میگوید زمستان دراین منطقه مانند یک تابستان داغ در دیگر نقاط ایالات امریکا اسـت.

 

هزر در زمین “فرنس کریک” در منطقه “دره مرگ” کالیفرنیا زندگی میکند ودر زمان فراقت بـه بازی گلف می پردازد/ عکس: GETTY IMAGES

گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

او در تعطیلاتش در همین زمین کـه بـه شدت برای نگه‌داری ان تلاش می کند، بازی میکند.

 

هزر می گوید: من عاشق بازی گلف هستم. وقتی بـه این جا رسیدم دما بسیار بالا بود. اگر با خود یک نوشیدنی خنک بـه زمین گلف بیاورید باید سریع ان را بنوشید زیرا در زمان بسیار کمی داغ میشود.

 

دمای روز یکشنبه در دره مرگ به عنوان گرمترین حرارت “قابل اعتماد” روی زمین توصیف شده است.

این حرارت 2 درجه کمتر از چیزی اسـت کـه پیشتر ودر همین منطقه درکتاب رکورد های جهان بـه ثبت رسیده اسـت.

 

این رکوردها یک‌بار در 1913 در “فرنس کریک” در منطقه “دره مرگ” کالیفرنیا با حرارت 56.6 درجه سلسیوس «سانتی‌گراد» و بار دیگر درسال 1931 در کشور تونس با حرارت 55 درجه سلسیوس «سانتی‌گراد» بـه ثبت رسیده اسـت. اما عده اي از کارشناسان بر سر این اعداد و این حجم از گرما دراین نقاط اختلاف نظر دارند.

 

“سیمون کینگ” از “بی‌بی‌سی وتر” «BBC Weather’s» می‌گوید:

دانشمندان و هواشناسان امروزی بر این باورند کـه دو درجه ثبت شدهی قبلی درکتاب رکورد های جهان، چندان دقیق نبوده‌اند.

 

وی افزود: وقتی شـما با حرارت زیادی مانند حرارت روز یکشنبه مواجه میشوید، سازمان هواشناسی جهانی بررسی‌هاي‌ بیشتری را برای تائید این حجم از گرما انجام میدهد و با توجه بـه اطلاعات مختلف صحت ان را می‌سنجد.

 

“کریستوفر بارت” مورخ علوم آب و هوایی اعلام کرده اسـت کـه حرارت ثبت شده در دره مرگ درسال 1913 کمی مشکوک اسـت و با دیگر اطلاعات موجود از آب و هوای این منطقه نمیخواند.

 

او میگوید درجه حرارت خوانده شده از روی دستگاه‌هاي‌ سنجش حرارت هوا در فرنس کریک 2 تا 3 درجه بیشتر از دیگر دستگاه‌هاي‌ موجود در ایستگاه‌هاي‌ دیگر هواشناسی در منطقه اعلام شده اسـت.

 

“دره مرگ” در کالیفرنیا یک منطقه وسیع بیابانی با تپه‌های شنی و شنزارهای بزرگ است/ عکس: EPA

گرمترین مکان جهان کجاست ؟ (زندگی در گرم ترین نقطه جهان)

بـه همین دلیل عده اي از کارشناسان آمریکایی دمای روز یکشنبه را بالاترین دمای “قابل اعتماد و ثبت شده” خوانده‌اند. سازمان هواشناسی جهانی نیز میگوید بـه دنبال تائید این هوا اسـت و اگر این اتفاق بیفتند این دما پس از گرمای سال 1913 در دره مرگ کشور آمریکا و گرمای 1931 کشور تونس بـه عنوان سومین دمای گرم جهان ثبت خواهد شد.

 

در استدلال عده اي از کارشناسان، مکان‌هاي‌ دیگری از جهان دما و حرارت بیشتری را نسبت بـه دره مرگ تجربه کرده‌اند اما بـه دلیل نبود سیستم‌هاي‌ ارزیاب، دستگاه‌هاي‌ حرارت سنج و ایستگاه‌هاي‌ هواشناسی اطلاعاتی از انها وجود ندارد.

 

بنابراین تا این لحظه “فرنس کریک” در منطقه “دره مرگ” کالیفرنیا گرمترین مکان جهان است.

 

هزر می گوید: مردم از من می‌پرسند این گرما چگونه اسـت؟ بهترین راه برای توصیف ان این مثال اسـت کـه اگر در حال پختن چیزی در فر باشید و کمی بعد برای چک غذا در ان را باز کنید، با فوران هوای داغ مواجه خواهید شد. این جا هرروز ودر بیرون از خانه این حس را دارید.

 

عکس: BRANDI STEWART

جدیدترین مطالب سایت