مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285

این هلیکوپتر جزو هلیکوپتر هاي‌ سبک ساخت ایران می باشد ؛ این هلیکوپتر که می توانست ظاهری بهتر و هجومی تر داشته باشد توسط صنایع دفاع طراحی و ساخته شده است.

 

البته برای ساخت هلیکوپتر ان هم در کشوری که تحریم وجوددارد همین هم بسیار ارزشمند است و می توان در آینده نمونه هاي‌ سنگین تر و پیشرفته تر را ساخت.

 

به گزارش تالاب هلیکوپتر شاهد 285 در زمره بالگردهای تهاجمی قرار دارد و نمونه‌هاي‌ زمینی و دریایی ان در ایران ساخته شده است. این هلیکوپتر از نوع تکنفره و برای اجرای مأموریت‌هاي‌ نظامی از جمله شناسایی و گشت رزمی و پشتیبانی از نیروهای زمینی توسعه یافته است.

 

در مأموریت شناسایی و گشت رزمی، اجرای عملیات گشت‌زنی در حال حمل سلاح و درگیری با واحدهای شناسایی شده دشمن درصورت لزوم و سنجش میزان توانمندی انها و تسلیحات در اختیار آنان مد نظر می باشد که بالگردهای سبک، بدلیل ابعاد کوچک تر و مانورپذیری بالاتر، برای اجرای آن گونه مأموریت‌ها مناسبتر هستند.

 

در پشتیبانی از نیروهای زمینی، حمله به مواضع نیروهای دشمن، اجرای آتش روی انها، انهدام سنگرهای دشمن و حمله به ادوات نیمه سنگین و سنگین«تانک‌ها، نفربرها و …» که منجر به کاهش فشار روی نیروهای خودی می گردد در دستور کار است.

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

بالگرد شاهد 285

 

شاهد 285 بعنوان یک هلیکوپتر سبک و پر تحرک، دقیقاً در رده بالگردهایی برای اجرای هر چه بهتر مأموریت‌هاي‌ پیش گفته قرار دارد.

 

این هلیکوپتر دارای برد بالای 800 کیلومتر بوده و مداومت پروازی مطلوب ان که حدود 5 ساعت است، امکان باقی ماندن ان در آسمان بدون نیاز به دفعات زیاد بازگشت برای سوختگیری را ممکن می‌سازد.

 

استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی غیر فلزی، علاوه بر کاهش وزن پرنده و جذب و کاهش انرژی امواج راداری، فواید دیگری نیز دارد.

 

از ان جمله میتوان به عدم ایجاد خوردگی و زنگ زدگی «که در فلزات، پدید می آید» ودر نتیجه امکان کار در محیط‌هاي‌ گوناگون، جذب و مستهلک کردن ارتعاشات تولیدی موتور و همچنین عمر و دوام بالاتر قطعات مربوطه اشاره داشت. کاهش وزن پرنده در اثر استفاده از مواد کامپوزیتی که از فلزات سبکتر هستند، باعث افزایش وزن محموله قابل حمل این پرنده نیز میشود.

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

ساخت بالگرد در ایران

 

به گزارش تالاب بنظر میرسد در طراحی شکل بدنه، سعی بر ایجاد قابلیت هاي‌ پنهان کاری راداری شده است که در استفاده از سطوح شکسته با زاویه هاي‌ غیر 90 درجه، نمود دارد.

 

جایگاه حمل جنگ افزار، یک شماره در هر طرف بدنه است که هر یک امکان نصب یک یا دو پرتابگر هفت تایی راکت 2.75 اینچی را دارد
در عکسهای مختلف هلیکوپتر شاهد، تیرباری مستقر در دماغه دیده می شود، یک نمونه تیر بار کالیبر 7.62 میلیمتری ثابت و یک نمونه هم سوار بر یک مکانیزم دو درجه آزادی که امکان گردش در سمت «چپ و راست» و ارتفاع «بالا-پایین» را میدهد.

 

همچنین بر روی سقف کابین ان نیز وسیله اي که بنظر یک سامانه الکترواپتیک یا حرارتی بوده و قابلیت نصب و جدا شدن را دارد، مشاهده شده است.

 

نمونه دریایی هلیکوپتر شاهد 285:

با استفاده از طرح هلیکوپتر شاهد285؛ یک نمونه دریایی هم توسعه داده شده که دارای شباهت‌هاي‌ ظاهری بسیاری با نمونه زمینی است و شاهد 285 سی نامیده شده است.

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

بالگردهای ساخت ایران

 

از جمله تفاوت‌هاي‌ نمونه دریایی و زمینی شاهد 285؛ نصب یک رادار جستجوی سطحی در دماغه نمونه دریایی است که دارای شباهت‌هایي با انواع موجود در شناورهای دریایی تندرو می باشد و از اینرو کمینه برد ان بین 30 تا 40 کیلومتر تخمین زده میشود؛ این رادار بجای تیربار تک لول نصب شده است.

 

رنگ استتار آبی روشن، برای محیط‌هاي‌ دریایی دراین نمونه، بکار گرفته شده و تا کنون دو نوع سلاح موشکی روی ان دیده شده است. موشک‌هاي‌ شناخته شده ضد کشتی «کوثر» با وزن 120 کیلو گرم و برد حدود 25 کیلومتر«که در اثرشلیک از هلیکوپتر، افزایش هم می‌یابد» که یک فروند در هر سمت هلیکوپتر نصب شده است.

 

همچنین موشکی با نام «سدید1» که در مقر چهارتایی در دوطرف هلیکوپتر نصب شده و بنا به اظهارات منابع، دارای هدایت لیزری و برد 10 کیلومتر است و احتمال بکارگیری این موشک در نمونه زمینی این هلیکوپتر هم وجوددارد. البته سلاح‌هاي‌ موشکی آزمایش شده روی این پرنده، تنها شامل انواع مذکور نیست.

 

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

شباهت‌هاي‌ بسیاری بین دو نوع هلیکوپتر شاهد 278 و 285 دیده میشود. در واقع تفاوت هاي‌ ابعادی عمده، طول کشیده تر نمونه دریایی به اندازه یک متر و قطر بیشتر ملخ دم به اندازه 6 سانتی متر است.

 

بنابر ظاهر، ملخ هاي‌ اصلی و ملخ هاي‌ دم، بخش هایي از بدنه اصلی و دم در دو هلیکوپتر شاهد 278 و 285 مشابه می باشند و با توجه به اطلاعات منتشره از توان موتور و بیشینه وزن برخواست این دو هلیکوپتر، قاعدتاً موتور و سامانه انتقال توان نیز مشترک می‌باشند که جزء مهم ترین بخش هاي‌ هر بالگردی هستند.

 

همچنین سامانه‌هاي‌ داخل کابین نیز دارای اشتراکات فراوانی هستند و از نمایشگرهای چندمنظوره«MFD» نیز دراین بالگردها استفاده شده است.

 

مشخصات فنی، عملیاتی نمونه شاهد AH-85A:

 

مشخصات عملکردی بالگرد شاهد 285 :

سقف پرواز ایستایی«IGE : 3350» متر

سقف پرواز ایستایی«OGE: 2040» متر

سقف پرواز سرویس: 4160 متر

بیشترین نرخ صعود: 6/7 متر بر ثانیه

بیشرین سرعت: 225 کیلومتر بر ساعت

برد«5000پایی»: 875 کیلومتر

مداومت پروازی: 5 ساعت

 

مشخصات بالگرد ایرانی شاهد 285 (بالگرد سبک و پر تحرک)

مشخصات فنی بالگرد شاهد 285 :

طول: 84/11 متر

عرض: 78/2 متر

ارتفاع: 42/3 متر

قطر روتور اصلی: 16/10 متر

قطر روتور دم: 57/1 متر

وزن خالی: 820 کیلو گرم

حداکثر وزن برخاست: 1450 کیلو گرم

حداکثر قدرت موتور 420 اسب بخار

 

کاربردها:

اجرای آتش با قابلیت درگیری نزدیک

پرواز سرعت بالا در ارتفاع پایین

جست‌وجو و هدف یابی

شناسایی رزمی

 

ویژگی‌های شاهد 285 :

بدنه و پره ها از مواد مرکب پیشرفته

عملکرد در شرایط جغرافیایی متنوع

قابلیت انجام مأموریت‌هاي‌ مختلف

عملکرد بالا

 

از دیگر مطالب مرتبط با انواع هلیکوپتر هاي‌ تهاجمی دیدن نمایید.

جدیدترین مطالب سایت