پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

با این مطلب همراه باشید تا با لیست هلیکوپترهای جنگی برتر دنیا آشنا شوید.

 

هلیکوپترهای زیر بر اساس نوع عملکرد، قدرت شلیک، سیستم حفاظتی و ارتباطات هوایی انتخاب و درجه‌بندی شده‌اند. این لیست شامل هلیکوپترهایی که هم اکنون در حال ساخت و یا حتی در مرحله آزمایش هستند نمی‌شود بلکه تنها شامل هلیکوپتر‌های قدرتمند و مخربی می‌شوند که در حال حاضر در خدمت ارتش‌های جهان و یا در حال تولید هستند.

 

1. بوئینگ H-64E آپاچی گاردین (ساخت آمریکا)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

این هلیکوپتر مدل ارتقا یافته AH-64A می‌باشد که ارتش آمریکا جایگزین کبرا کرد. هلیکوپترهای آپاچی در چندین جنگ اخیر شرکت داشته‌اند. این مدل مجهز به یک آنتن بوده که توسط رادار کنترل آتش به روز شده و می‌تواند دو موشک هوا به زمین هل فایر را شلیک کند. دیگر پیشرفت‌ها شامل نصب یک سیستم مدیریت جنگ و هدفگیری، ارتباطات، سلاح‌ها و سیستم‌های هدایت‌گر است. این مدل همچنین به یک توپ ۳۰ میلیمتری نیز مجهز است. قابل ذکر است که تحویل آپاچی گاردین در سال ۲۰۱۱ در آمریکا آغاز شد و همچنین تعداد ۶۳۴ هلیکوپتر AH-64D نیز به مدل استاندارد AH-64E ارتقاء خواهند یافت. این مدل فروخته نیز می‌شود و در حال حاضر عربستان سعودی، تایوان، هند، اندونزی، عراق و کره جنوبی سفارش ساخت آن را داده‌اند.

 

2. Bell AH-1Z Viper (ساخت آمریکا)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

این هلیکوپتر که به “وایپر” بر اساس مدل سوپر کبرا ساخته شده که اولین هلیکوپتر جنگی دنیا به شمار می‌آمد و توسط ارتش نیروی دریایی آمریکا مورد استفاه قرار گرفته است. تعداد ۱۸۹ عدد از آن‌ها به زودی تولید خواهند شد که اکثر آن‌ها مدل ارتقاء یافته بدنه مدل AH-1W هستند. این هلیکوپتر اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی و تولید آن در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. این مدل دارای موتور و ملخ جدید، سیستم مخابره پیام، سیستم ارتباطات هوایی و سیستم هدفگیری جدید و از نظر فناوری پرواز نیز نسبت به مدل‌های قبلی پیشرفته‌تر است. این هلیکوپتر مجهز به یک سیستم سرکوب آتش مادون قرمز بوده که باعث پوشش کابین خروجی می‌شود. وایپر توانایی حمل ۱۶ موشک هوا به زمین هل فایر را دارا است و علاوه بر آن از قابلیت حمل محفظه‌های راکت‌های غیر هدایت شونده و دو موشک هوا به هوا برخوردار است.

 

 

3. Kamov Ka-52 Hokum-B (ساخت روسیه)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

این هلیکوپتر مشهور به “هوکوم” مدل پیشرفته و دو سرنشینه هلیکوپتر مشهور Ka-50 Hokum می‌باشد که در خدمت ارتش روسیه درآمده است و تولید محدود آن در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. هوکوم به خاطر داشتن دو ملخ موازی از سریع‌ترین و قابل مانورترین هلیکوپتر‌های دنیا بوده و پوشش زرهی آن در مقابل برخورد موشک‌های ۲۳ میلی متری مقاوم است. صندلی‌های پرتاب شونده در هنگام خطر خلبان‌ها را نجات می‌دهد. این هلیکوپتر مجهز به یک لوله تفنگ ۳۰ میلیمتری و ۱۲ موشک ضد تانک از مدل Vikhr بوده و قابلیت حمل راکت های غیر هدایت شونده و موشک‌های هوا به هوای Igla را دارا هستند. هوکوم همچنین مجهز به یک سیستم کنترل بوده و می‌تواند اطلاعات را با هلیکوپتر‌های دیگر و منابع ثالث رد و بدل کند. از دیگر مشخصه‌های این مدل می‌توان به سیستم ردیابی هدف و هماهنگی حمله نیز اشاره کرد. این هلیکوپتر به عنوان مرکز فرماندهی دیگر هلیکوپتر‌ها در نظر گرفته می‌شود.

 

 

4. Mil Mi-28 Havoc (ساخت روسیه)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

Mi-28 از اواخر سال ۱۹۷۰ درحال تغییر و توسعه بوده تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۶ توسط ارتش روسیه به خدمت گرفته شد. در حال حاضر این ارتش بیش از ۲۰ عدد از این هلیکوپتر‌ها را به خدمت گرفته و بنا بر برخی گزارشات چند عدد از آن‌ها توسط کنیا خریداری شده است. این مدل مجهز به کابین به شدت مستحکم بوده و احتمالاَ یکی از ضخیم‌ترین پوشش‌های زرهی دنیا را داراست. Mi-28 همچنین مجهز به یک سیستم فرار اضطراری و ۸ موشک ضد زرهی و محفظه‌های راکت‌های غیر هدایت شونده و توپ ۳۰ میلیمتری است. اما نبود یک سیستم ثانوی و یدک حمل سربازان از نقایص این مدل به شمار می‌رود.به گزارش تالاب با این وجود Mi-28 دارای یک کابین مسافر کوچک است که در مواقع اضطراری قابلیت حمل ۳ مسافر را دارد. این ویژگی به سرنشینان اجازه می‌دهد که در هنگام سقوط نجات پیدا کنند. بنا بر گزارشات، در طول آزمایش‌های مقایسه‌ای این هلیکوپتر نسبت به مدل Ka-52 در رده ی پایین تری قرار گرفت.

 

5. یوروکوپتر تایگر (ساخت مشترک فرانسه و آلمان)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

یوروکوپتر تایگر (Eurocopter Tiger) در سال ۲۰۰۲ مورد استفاده قرار گرفت و هم اکنون در خدمت ارتش فرانسه، آلمان، استرالیا و اسپانیا می‌باشد. همچنین در جنگ‌های افغانستان، لیبی و مالی نیز از این هلیکوپترها استفاده شده است. این مدل با وزن سبک دارای یک فناوری سری و ویژگی‌های خاص برای افزایش احتمال زنده ماندن در هنگام خطر بوده و دو نوع تهاجمی و دفاعی دارد. مدل تهاجمی آن مجهز به موشک‌های ضد تانک Hot3 و راکت‌های غیر هدایت شونده بوده و توانایی حمل موشک‌های هوا به هوای Stinger را دارد اما به توپ مجهز نیست. اما نوع حفاظتی آن به توپ‌های ۳۰ میلیمتری، موشک‌های غیر هدایت شونده و موشک‌های هوا به هوای Mistral تجهیز گردیده و در خدمت ارتش فرانسه می‌باشد.

 

6. Z-10 (ساخت چین)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

طراحی فنی این هلیکوپتر به شدت شبیه به مدل‌های یوروکوپتر است و بنا بر اعلام برخی منابع ساخت آن با کمک شرکت تولید کننده هوکوم روسیه انجام شده است. این هلیکوپتر جدید چینی بسیار پیشرفته است و به نظر می‌رسد اولین ساخت آن بین ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ به ارتش چین تحویل داده شده است. اولین ماموریت Z-10 در یک عملیات ممانعتی آتش و ضد زرهی بوده است. همچنن این هلیکوپتر قابلیت‌های جنگی هوا به هوای محدودی نیز دارد. از آنجایی که این عقیده وجود دارد که تمام مناطق حیاتی توسط پوششی زرهی محافظت می‌شوند، بدنه شیب‌دار این مدل می‌تواند موجب کاهش ردیابی شدن توسط رادارها شود. سلاح‌های Z-10 شامل توپ ۳۰ میلیمتری، موشک‌های هدایت شونده ضد تانک HJ-9، و موشک‌های هوا به هوای TY-90 است. نکته ی آخر آن‌که این هلیکوپتر توانایی حمل محفظه‌های راکت‌های غیر هدایت شونده را داراست.

 

7. دنل (ساخت آفریقای جنوبی)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

دنل (Denel AH-2 Rooivalk) علی رغم اسکلت جدید، بر اساس مدل قدیمی Aerospetiale Puma ساخته شده و علی رغم ظاهر جدیدش از همان موتور و ملخ استفاده می‌کند و به شکلی طراحی شده که نیاز به حمایت فوق العاده‌ای ندارد. دنل به یک توپ ۲۰ میلیمتری و سیستم ردیابی هدف خودکار مجهز بوده و توانایی حمل وزنی بیش از ۱۶ موشک ضد تانک ZT-6 Mokopa را داراست. هم چنین این مدل قابلیت تدارک موشک‌های هوا به هوا و پرتاب کننده‌ی راکت‌های غیر هدایت شونده را داشته و می‌تواند در جنگ‌های زمینی، ضد زرهی، حمایت آتش، نفوذ در جبهه دشمن، حفاظت و عملیات مسلحانه شناسایی مورد استفاده قرار گیرد. از مزیت‌های این مدل می‌توان به تعبیه یک جفت صندلی بیرونی اشاره کرد که می‌تواند سرنشینان هلیکوپتر را در هنگام سقوط نجات دهد. قابل ذکر است که به علت کمبود بودجه تنها ۱۱ عدد از این مدل‌ها ساخته شده و در عملیات‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شوند.

 

8. آگوستا (ساخت ایتالیا)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

آگوستا (Augusta A129 Mangusta) اولین هلیکوپتر جنگی اختصاصی تولید شده در غرب اروپا بود. اولین مدل‌ها در سال ۱۹۹۰ به ارتش ایتالیا تحویل داده شدند اما به علت مشکل مالی و تغییر برخی سایت‌های تولید بعد از پایان جنگ سرد تولید آن در سال ۱۹۹۲ متوقف شد. بعد‌ها تمامی هلیکوپتر‌های آگوستا به مدل استاندارد بین المللی ارتقاء یافتند. این مدل سبک وزن در مقایسه با همتایان خود پوشش زرهی سبک‌تری دارد و تیغه‌های ملخ آن در برابر ضربه گلوله‌های ۳۰ میلیمتری مقاوم است. فناوری اولیه این مدل در جهت شرکت در عملیات‌های ضد تانک طراحی شده بود چرا که مجهز به موشک‌های ضد تانک TOW و Stinger و موشک‌های ضد هواپیمایی Mistral بوده و قابلیت حمل راکت‌های هدایت شونده را داشت. در حقیقت موشک‌های TOW از اولین تسلیحات آن به شمار می‌آمدند. با این وجود آگوستا یک ماشین چند منظوره انعطاف‌پذیر است که با توپ‌های ۲۰ میلیمتری تجهیز شده و می‌تواند در جنگ‌های ضد زرهی، جنگ‌های زمینی، عملیات‌های مسلحانه شناسایی، حمایت آتش و عملیات حفاظتی به کار گرفته شود. در حال حاضر ترکیه در حال ساخت یک هلیکوپتر جنگی است که برگرفته از مدل ایتالیایی آگوستا می‌باشد اما قطعاَ نسبت به آن برتری‌هایی خواهد داشت.

 

9. Mil Mi-24 Hind (ساخت روسیه)

پیشرفته ترین هلیکوپترهای جنگی دنیا + عکس

این هلیکوپتر یکی از مشهور‌ترین هلیکوپتر‌های جنگی دنیاست که در درگیری‌های نظامی و جنگ‌های بسیاری به‌کار گرفته شده است و هنوز قابلیت‌های بسیاری دارد. این مدل دارای یک پوشش زرهی ضخیم، یک کابین پله دار و برجک در قسمت‌های پایین دماغه می‌باشد. اولین مدل‌ها مجهز به ۳ محفظه پرتاب کننده توپ هستند با این وجود مدل‌های بعدی تولید شده از ۲ محفظه ساخته شده‌اند. از دیگر سلاح‌های آن می‌توان به موشک‌های ضد تانک و راکت اشاره کرد. Mi 24 دارای یک سیستم ثانوی نقل و انتقال سربازان نیز بوده و قابلیت حمل یک جوخه ی پیاده نظام ۸ نفره مسلح را دارد. این ویژگی باعث شده که نوع استفاده از آن‌ها کمی متفاوت با دیگر هلیکوپتر‌ها باشد. این مدل برای ارتش شوروی و متحدان‌شان در تعداد بی‌شماری تولید گردید و بیش از ۲۳۰۰ عدد از آن‌ها از سال ۱۹۷۰ ساخته و تولید شده است. علی رغم قدیمی بودن Mi-24 هنوز در خدمت ارتش بیش از ۵۰ کشور جهان است و تصور می‌شود که ۱۵۰۰ عدد از آن‌ها هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند. تولید این هلیکوپتر در سال ۱۹۹۱ متوقف شد اما برنامه‌هایی برای نوسازی و ارتقاء آن‌ها وجود دارد.

 

مطالب مرتبط:

جدیدترین مطالب سایت