انواع شیرهای جنگلی + به مناسبت روز شیر 19 مرداد

انواع شیرهای جنگلی + به مناسبت روز شیر 19 مرداد

برخی از شیرها هنوز در دنیای امروز ما سرگردان هستند. اما متاسفانه انواع زیادی از شیرها نیز وجود دارند کـه منقرض شده اند. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، بـه خواندن ادامه دهید. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز بـه مناسبت روز جهانی شیر در 19 مرداد لیستی از از انواع شیرهای جنگلی را معرفی کرده ایم. مرداد‏ماه در تقویم مقارن با صورت فلکی شیر اسـت و نیز بـه‏عنوان «روز جهانی شیر» شناخته میشود. هدف از نامگذاری یک روز خاص بـه نام سلطان جنگل، جلب حمایت‌هاي‌ مادی و معنوی بیشتر از سوی مردم و سازمان‌هاي‌ مسئول، برای مراقبت از این گربه‌سان باشکوه و زیباست.

 

چه نوع شیرهایی وجود دارد؟

شیر یک گربه بزرگ متعلق بـه جنس پانترا و خانواده Felidae اسـت. شیر دومین گونه بزرگ گربه در جهان پس از ببر اسـت. در حال حاضر، شیرهای وحشی دربخش‌هاي‌ وسیعی از جنوب صحرای آفریقا و هند یافت می شوند. تا قبل از سال 2017؛ دو نوع اصلی شیرها شیرهای آفریقایی و شیرهای آسیایی بودند.

 

اعتقاد بر این بود کـه اولی گروهی متشکل از هفت زیرگونه شیر موجود در قاره آفریقا اسـت در حالی کـه دومی بـه عنوان یک زیرگونه منفرد از شیرهای ساکن در آسیا درنظر گرفته می شد. با این حال، امروزه دو زیرگونه از شیرها شناخته شده اسـت:

 

  1. P.I. leo کـه از شیرهای آسیایی، غرب آفریقا، آفریقای مرکزی و شیر بربری تشکیل شده اسـت.
  2. P.I. ملانوچایتا کـه از شیرهای آفریقای جنوبی از جمله شیر کیپ و شیر شرقی تشکیل شده اسـت.

 

بـه طور عجیبی، برخلاف دیگر گونه هاي‌ گربه، شیرها ماهیتی بسیار اجتماعی دارند ودر گروه هاي‌ بزرگی بـه نام پراید متشکل از چند ماده، فرزندان انها و چند نر بالغ زندگی میکنند. شیرها زیستگاه هاي‌ ساوانا و علفزار را ترجیح می‌دهند اما در جنگل ها و بوته ها نیز یافت می شوند. شیرها شکارچیان و لاشخورهای ماهری و عمدتاً شبگرد هستند. شیرهای وحشی حدود 10 تا 14 سال زنده میمانند در حالی کـه شیرهای وحشی تا 20 سال زنده می‌مانند.

 

معرفی انواع شیرهای جنگلی

 

1. شیر کاتانگا

شیر کاتانگا - انواع شیرهای جنگلی

نخستین نوع شیر، شیر کاتانگا اسـت. بـه این نوع شیر، جنوب غربی یا Panthera leo bleyenberghi نیز می‌گویند. از نظر وزن، این شیرها می‌توانند تا بیست و هشت کیلو گرم هم برسند. همچنین می توانید این شیر کاتانگا را بـه دلیل یال شنی رنگش بـه اسانی تشخیص دهید.

 

ممکن اسـت قسمت بیرونی یال شیر کاتانگا را بـه صورت ترکیبی از قهوه‌اي روشن و قهوه‌اي مشاهده کنید. این نوع شیر یال بسیار ضخیم و تیره رنگی دارد. شـما می توانید بلافاصله یال را ببینید زیرا انها بسیار تاریک هستند. این یکی از ویژگی هاي‌ فیزیکی اسـت کـه می‌تواند آن ها را از سایر انواع شیر متمایز کند.

 

✅ مطالب مشابه: عکس های با کیفیت از شیر سلطان جنگل

 

2. شیر آفریقای شرقی

شیر آفریقای شرقی

دومین نوع شیر، شیر آفریقای شرقی اسـت. این نوع شیر طبق معمولً بـه عنوان شیر آفریقای شرقی یا Panthera leo nubica شناخته می شود. اگر در مورد وزن بدن ان صحبت کنیم، وزن ان می‌تواند بـه صد و پنجاه کیلو تا دویست کیلو برسد.

وزن بدن ان بین میانگین وزن بدن شیرها قرار دارد. شـما می توانید شیر نر آفریقای شرقی را از هم تشخیص دهید زیرا یال غنی و یال تیره تری دارند. یال انها غنی و تیره اسـت کـه انها را از سایر گونه هاي‌ شیر متمایز می‌کند.

 

3. شیر کنگو

شیر کنگو

سومین نوع شیر، شیر کنگو اسـت. می توانید این شیر را شیر آفریقای مرکزی نیز بنامید. اینگونه هاي‌ شیر در قاره آفریقا پراکنده شدند. آن ها عمدتاً در اوگاندا و جمهوری کنگو هستند. اندازه این نوع شیر میتواند بین دو متر تا پنجاه سانتی متر یا هشتاد سانتی متر باشد.

 

این شیر کنگو از نظر وزن می‌تواند بین صد و پنجاه کیلو تا صد و نود کیلو وزن داشته باشد. شـما بـه اسانی می توانید شیر نر کنگو را تشخیص دهید. انها بیشتر از ان ویژگی هاي‌ تیره، یال دارند. از نظر رنگ خز انها می‌توانند بین قهوه اي تیره و شنی باشند.

 

4. شیر آفریقای غربی

شیر آفریقای غربی

نوع چهارم شیر، شیر آفریقای غربی اسـت. این نوع شیر با نام Panthera leo senegalensis نیز شناخته می شود. بـه این شیرها شیر غرب آفریقا میگویند. یکی از چیزهایی کـه باید در مورد شیرهای غرب آفریقا بدانید این اسـت کـه انها بـه صورت دسته جمعی باهم هستند.

 

انها بـه صورت دسته جمعی باهم میروند و تا سه متر میروند کـه شامل دم شیرها می شود. این نوع شیر نیز در آستانه انقراض اسـت. دلیل خطر انقراض آن ها در درجه اول بـه دلیل شکار غیرقانونی و همچنین شهر در حال گسترش اسـت. گسترش شهر می‌تواند باعث کاهش طعمه هاي‌ موجود در شیرها شود.

 

5. شیر آسیایی

شیر آسیایی - انواع شیرهای جنگلی

نوع پنجم شیر، شیر آسیایی اسـت. این شیر آسیایی با نام Panthera leo persica نیز شناخته می شود. امروزه می توانید این شیر را در باغ وحش ها و برخی دیگر از نقاط جهان پیدا کنید، اما این شیر بومی هند اسـت. امروزه می توانید هنگام بازدید از باغ وحش ها از آن ها لذت ببرید ودر برخی از نقاط جهان می توانید انها را ببینید. این شیر آسیایی از نظر جثه کوچک تر از انواع شیرهای دیگر اسـت.

 

کت سبک تری هم دارند. در شیرهای نر در یال خود رنگی متمایل بـه قرمز دارند. خبر بد این اسـت کـه این نوع شیرها در آستانه انقراض هستند. کارشناسان نگران هستند کـه بـه زودی در دسترس خطر قرار گیرند. این در درجه اول بـه دلیل کاهش زیستگاه آن ها اسـت. انها همچنین با ساکنان خود رقابت دارند.

 

6. شیر ترانسوال

شیر ترانسوال

ششمین نوع شیر، شیر ترانسوال اسـت. این شیر ترانسوال با نام پانترا لئو کروگری نیز شناخته می شود. این نوع شیر اهل آفریقای جنوبی اسـت. این نوع شیر بـه عنوان شیر خواهر از نوع شیر کاتانگا شناخته می شود. همچنین شناخته شده اسـت کـه این نوع شیر از قسمت جنوبی آفریقا آمده اسـت.

 

شیر ترانسوال نر می‌تواند تا دو متر رشد کند. در طول، آن ها همچنین میتوانند پنجاه سانتی متر باشند. رنگ این نوع شیر گاهی اوقات رنگ شنی معمولی اسـت. با این حال، می توانید چند شیر ترانسوال را نیز با خز سفید روی انها ببینید.

 

✅ مطالب مشابه: خانواده ای که با یک شیر وحشی زندگی میکنند «عکس»

 

7. شیر بربری

شیر بربری

هفتمین نوع شیر، شیر بربری اسـت. بـه این نوع شیر، شیر شمال آفریقا نیز میگویند. اینگونه از سال 1942 منقرض شده اسـت. اما می توانید چند نمونه از این شیر بربری را در باغ وحش ببینید. این نوع شیر میتواند هم در جنگل هاي‌ آفریقا زندگی کند و هم در ساوانا زنده بماند. اگر چه در اسارت برخی از شیرها از نوادگان این شیر بربری هستند. گزارش همچنین میگوید کـه این نوع شیر یکی از بزرگ ترین گونه هاي‌ شیر محسوب می شود.

 

8. شیر سیاه

شیر سیاه

هشتمین نوع شیر، شیر سیاه اسـت. این نوع شیر را شیر سیاه یا شیر کیپ می‌نامند. انها همچنین بـه عنوان Panthera leo melanchaitus شناخته می شوند. این یک نوع شیر اسـت کـه قبلاً منقرض شده اسـت. این نوع شیر درسال 1980 منقرض شد. زمانی کـه اینگونه هنوز زنده بود، در جنوب غربی آفریقای جنوبی ساکن بودند.

 

اطلاعات زیادی در مورد اینگونه ثبت نشده اسـت، اما وزن این شیرها از نظر وزن بین صد و پنجاه تا دویست و پنجاه کیلو گرم اسـت. این شیرها تنهایی را هم دوست دارند. اگر ان رابا برخی از دسته هاي‌ شیر معمولی کـه امروز داریم مقایسه کنید، متفاوت اسـت. نرهای این شیر سیاه نیز یال سیاه دارند. حملات انسانی ناشی از استعمار انگلیس منجر بـه ناپدید شدن شیرهای سیاه شده اسـت.

 

9. شیر غار بدوی

شیر غار بدوی

نهمین نوع شیر، شیر غار اولیه اسـت. شیر غار بدوی یا پانترا لئو فسیلیس نوع دیگری از شیر اسـت کـه قبلاً منقرض شده اسـت. همچنین اطلاعات زیادی برای این نوع شیر گرد آوری نشده اسـت، اما گفته می شود کـه طول اینگونه تا 2.50 متر می‌رسد. انها در اروپا اقامت داشته اند. فسیل هاي‌ منقرض شده اینگونه میتواند بخشی از قدیمی‌ترین فسیل هاي‌ کل جهان باشد.

 

10. شیر غار اوراسیا

شیر غار اوراسیا

دهمین نوع شیر، شیر غار اوراسیا اسـت. بـه این Panthera leo spelaea میگویند و از انها بـه عنوان شیر غار اوراسیا یاد می شود. اینگونه را می توانید در شبه جزیره ایبری، آلاسکا و انگلستان پیدا کنید. شیر غار اوراسیا در دوران پلیستوسن بر روی زمین سکونت داشت. این دو نقطه شصت میلیون سال پیش بود. این نیز یک نوع شیر منقرض شده اسـت.

 

امروزه میتوانید این شیرها را در نقاشی‌هاي‌ غار و فسیل‌هاي‌ سی سال پیش بیابید. اما اگر در مورد ظاهر فیزیکی شیر غار اوراسیا صحبت کنیم، آن ها بسیار شبیه بـه ظاهر شیرهای امروزی هستند. طول انها 2.5 و سه متر اسـت. از نظر وزن هم میتوانند دویست کیلو باشند.

 

11. شیر آمریکایی

شیر آمریکایی

یازدهمین نوع شیر، شیر آمریکایی اسـت. این نوع شیر بـه پانترا لئو آتروکس نیز مشهور اسـت. شـما می توانید اینگونه را در سراسر آمریکای شمالی پیدا کنید. ثبت شد کـه این شیر آمریکایی بـه عنوان بزرگ ترین گونه شیر در تاریخ ثبت شده اسـت. طول آن ها تقریبا چهار متر بود. همچنین وزنی بین سیصد و پنجاه تا چهارصد کیلو دارند.

 

انقراض اینگونه شیر در دوره کواترنر در طول انقراض مگافون رخ می‌دهد. اگر بـه نقاشی هاي‌ غارهای مربوط بـه این شیر آمریکایی اشاره کنیم، این شیر یال ندارد یا تعداد بسیار کمی دارد.

 

✅ مطالب مشابه: تغییر جنسیت شیرهای ماده به شیر نر «+عکس»

 

در پایان

بـه طور خلاصه، شیرها در راس زنجیره غذایی ما قراردارند. آن ها قوی، مسلط و سریع هستند. شیرها فقط بـه یک نوع محدود نمی‌شوند. شیرها انواع زیادی دارند. برخی از گونه‌ها هنوز زنده هستند و برخی در حال انقراض هستند. بنابر این حفظ سلامتی شیرهایی کـه هنوز با ما هستند بسیار مهم اسـت.

جدیدترین مطالب سایت