انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

شرایط نگهداری از ماهی قرمز

ماهی هاي قرمز هر سال مهمان منزل هاي ما میباشند و در سفره هایمان زیبایی خودشان را دو عمده میکنند ، اما میخواهیم بدانیم از کجا و چه میباشند .

 

بدن این ماهی از نظر شکل ظاهری شبیه ماهی کپور و ماهی برکه‌اي هست. شکم و پهلوها نقره‌اي رنگ و باله دمی فاقد خال‌هاي سیاه هست.

 

میانگین طول ماهی‌هاي قرمز 18 سانتی‌متر هست که گاهی تا 35 متر سانتی‌متر نیز میرسد. وزن اغلب آن‌ها نزدیک به 197 تا 200 گرم بوده و در بعضی موارد دیده شده که به 2/5 کیلوگرم نیز رسیده هست.

 

دهان این ماهی نیمه تحتانی هست و فلس‌هاي بدنش بزرگ، ضخیم و دندانه‌دار هست. تعداد فلس بر روی خط جانبی آن 28 تا 32 عدد و اولین کمان آبششی در انواع رشد یافته دارای 39 تا 50 عدد خار هست.

 

آن چه که تعیین‌کننده رنگ ماهی هست، نوع رنگدانه در سلول‌ها، تعداد مولکول‌هاي رنگدانه در سلول‌ها و نحوه آرایش رنگدانه‌ها در داخل سلول (پراکنده یا گروهی) هست. ماهی قرمز دارای سلول‌هایي به نام کروماتوفور هست که رنگدانه ساخت میکنند و این رنگدانه‌ها با منعکس کردن نور، به ماهی رنگ می دهند.

 

ماهی قرمز اگر مدت زمان طولانی در تاریکی بماند، به تدریج تغییر رنگ میدهد تا اینکه تقریباً خاکستری می شود. همین طور ماهی قرمز میتواند در پاسخ به نور، رنگدانه ساخت نماید.

 

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

 

زیستگاه

ماهیان قرمز همۀ‌چیز خوارند و زیستگاه اصلی آن‌ها معمولاً در سیبری و جنوب شرقی آسیاست. این ماهی در حدود هزار سال پیش در چین اهلی شد و از آن پس در تمام نقاط دنیا به وسیله انسان انتشار یافت.
 
 
در قرن 17 این ماهی بعنوان ماهی تزئینی وارد اروپا گردید و از آن هنگام پرورش این ماهی در ایتالیا، جنوب فرانسه و پرتغال معمول گشت و امروزه در رودخانه‌هاي اروپا نیز اینگونه دیده می شود. در ایران این ماهی در حوضه‌هاي دریای خزر، دریاچه ارومیه، هامون و رودخانه کارون یافت میشود.
 
 

شرایط زندگی از ماهی قرمز

 
ماهی قرمز معمولاً برای تزئین حوض و آکواریوم بهره گیری می‌‌شود و همۀ ساله} تعداد زیادی از آن‌ها در این محیط‌ها نگه داری می شوند. ماهی قرمز همانند بیشتر ماهی‌هاي کپور، مقادیر زیادی مواد زائد از طریق دفعی و از طریق آبشش‌ها به داخل آب دفع می کند که تجمع این مواد زائد (و تا حدّي سمّي) در مدت زمان نسبتاً کوتاهی رخ میدهد و ممکن هست.
 
 
به سرعت ماهی قرمز را از بین ببرد از این رو در نظر گرفتن مقدار مناسب آب که معمولاً تعیین‌کننده مقدار اکسیژن داخل آب نیز می‌باشد و تعویض به موقع آب و هوا دادن فعال به وسیله پمپ آب، فیلتر یا فواره، به طور مؤثری برای نگه داری ماهی قرمز لازم هست.
 

اگرچه ماهی قرمز در آب‌هاي سرد زندگی میکند اما تغییر دمای سریع، میتواند آن را سریعاً بکُشد به ویژه اگر آکواریوم کوچک باشد.

 

باید دقت نمود که دمای آب کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد نباشد زیرا برای اینگونه خطرناک هست و درضمن دمای بیش از 30 درجه سانتی‌گراد نیز میتواند به ماهی قرمز آسیب برساند. به این ترتیب دمای ایده‌آل برای ماهی قرمز 20 الی 22 درجه سانتی‌گراد هست.

 
 

تغذیه

تمامی موجودات زنده برای زنده ماندن نیاز به غذای کافی، مناسب و متنوع دارند. کمبود غذا باعث مرگ و عذاب این موجودات جذاب خواهد بود بنابراین لازم هست هرروز حداقل در دو وعده (صبح و شب)، به ماهی غذا بدهیم.
 
 
باید دقت نمود که تنها از یک نوع غذا برای ماهی بهره گیری نشود و تنوع خوراکی بایستی در غذای آن رعایت شود زیرا نیازهای خوراکی ماهی‌ها تنها از یک نوع غذا تأمین نمیشود.
 

در حیات وحش، ماهی قرمز از سخت‌پوستان، حشرات و مواد گیاهی تغذیه می کند. در حال حاضر در بازار غذا هاي آماده و متنوعی برای ماهی‌ها وجود دارد که بسیار ارزان هست و میتوان آن‌ها را از آکواریوم‌ فروشی‌ها تهیه نمود.

 

برای رعایت تنوع خوراکی ماهی‌ها می توان اضافه بر آن از دل و جگر خام و تازه گوسفند به مقدار بسیار کم یا سفیده تخم‌مرغ آب‌پز شده در بعضی از وعده‌ها به صورت بسیار ریز و قطعه قطعه شده بهره گیری نمود. افزودن میگوی آب شور به غذا نیز ممکن هست برای ماهی‌هاي قرمز جوان سودمند باشد.

 

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

 

غذاها باید به مقداری ریخته شوند که حدوداً در مدت 5 دقیقه خورده شوند. بیش از حد غذا دادن به آن‌ها معمولاً موجب مسدود شدن روده‌هاي ماهی شده و می تواند برای سلامتی آن‌ها زیان آور باشد از این رو گاهی با مشاهده میزان مواد دفعی خارج شده از پارگین ماهی، میتوان پی برد که آیا غذای ماهی عمده بوده یا خیر.

 

گرچه ذکر این نکته نیز حائز اهمیت هست که همانند سایر جانوران، ذائقه و میزان اشتهای ماهی‌هاي قرمز ممکن هست با یکدیگر متفاوت باشد.

 

رفتار

 
از آنجا که ماهی‌هاي قرمز در محیط‌هاي مختلفی زندگی میکنند، میتوانند رفتارهای متغیری داشته باشند. همین طور رفتار آن‌ها می تواند توسط صاحبشان شرطی شود.
 
 
ماهی قرمز دارای توانایی بالایی در یادگیری و نیز دارای مهارت‌هاي یادگیری اجتماعی بالایی هست. اضافه بر این قدرت بینایی بالای آن‌ها، سبب می شود تا بتوانند افراد را از یکدیگر تشخیص بدهند.
 
صاحب ماهی ممکن هست متوجه شود که ماهی به او واکنش مثبتی نشان می دهد بعنوان مثال به جلوی آکواریوم شنا کند، در اطراف آکواریوم سریع دور بزند و به روی آب بیاید و برای غذا، دهان خود را باز کند در حالیکه با مشاهده سایر افرادی که به سمت آکواریوم می آیند، خود را مخفی کند.
 
 
با گذشت زمان آن‌ها یاد می گیرند تا میان صاحبان خود و غذا، یک ارتباط به وجود آورند و زمانی که صاحب خود را میبینند، از وی درخواست غذا کنند.
 
 

شرایط نگه داری از ماهی قرمز

 
اگرچه ماهیان قرمز از جمله گونه‌هاي مقاوم در مقابل شرایط نامساعد محیطی میباشند، اما شهرت آن‌ها در زود مردن هست و این امر معمولاً ناشی از مراقبت ضعیف از آن‌هاست. طول عمر یک ماهی قرمز خانگی می تواند از 10 سال هم بیشتر شده و حتی به 50 سال نیز برسد.

 

برای افزایش طول عمر ماهی‌هاي قرمز باید به نکات زیر دقت نمود :

 

ـ به جای نگه داری ماهی قرمز در تُنگ‌هاي کوچک و نامناسب، لازم هست ماهی در ظروف شیشه‌اي بزرگ همچون آکواریوم یا تنگ‌هاي شیشه‌اي مناسبِ بزرگ نگه داری شود تا ماهی اضافه بر احساس آزادی و راحتی، از اکسیژن بیشتری در آب برخوردار باشد و شرایط مناسب برای زندگی آن فراهم شود. نگه داری ماهی در تنگ و ظرف‌هایي که امروزه به فروش میرسد و بیشتر شبیه به زندان هست، کار مناسبی نیست.

 

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

 

ـ همانگونه که گفته شد دمای ایده‌آل برای نگه داری ماهی قرمز 20 الی 22 درجه سانتی‌گراد هست اما از آنجا که ماهی‌هاي قرمز از گونه‌هاي مقاومی به شمار میروند، در طیف دمایی 10 تا 25 درجه سانتی‌گراد نیز می توانند به حیات خود ادامه دهند. نکته‌اي که در این میان باید به آن دقت نمود این هست که دمای محیط هرگز نباید به صورت ناگهانی تغییر کند. نگه داری ماهی قرمز در یخچال! و محیط‌هاي سرد کاملاً اشتباه هست.

 

– محل نگه داری ماهی‌ها باید به گونه‌اي باشد که تغییر در روز و شب در آن احساس شود. ماهی قرمز نباید به طور ناگهانی از تاریکی به نور یا بلعکس وارد شود حتی خاموش و روشن نمودن ناگهانی چراغ، سبب میشود که ماهی قرمز دچار شوک شود بنابراین روشنی و تاریکی باید به مرور انجام گیرد.

 

لازم به ذکر هست که بدن ماهی‌هاي قرمز نسبت به آفتاب بسیار حساس بوده و ممکن هست با آفتابی که از پنجره می‌تابد، بدن ماهی آسیب دیده و بسوزد .

 

ـ در صورت بروز هرگونه علائم مریضی یا ناراحتی، ماهی بیمار باید بلافاصله از سایر همنوعانش جدا شده و در محیط دیگری نگه داری شود تا از سرایت مریضی به دیگر ماهی‌ها پیشگیري به عمل آید.

 

قرار دادن ماهی بیمار به مدت 20 دقیقه در یک لیتر آب که یک قاشق نمک نیز به آن اضافه شده باشد، در خصوص بعضی از مریضی‌ها میتواند خوب واقع شود.

 

– ماهی قرمز باید در یک محیط کم سر و صدا و کم رفت و آمد نگه داری شود. ایجاد سر و صدای ناگهانی، ضربات و تکان‌هاي شدید و ناگهانی به سراغ ماهی رفتن، در آن ساخت استرس نموده و ممکن هست منجر به سکته کردن و در نهایت مرگ ماهی شود.

 

– دست زدن به ماهی قرمز می تواند سبب آسیب مشاهده یا برداشته شدن پوشش محافظتی نازک ماهی شود و میتواند پوست ماهی را در معرض آلودگی با باکتری‌ها یا انگل‌هاي آبی قرار دهد.

 

تعویض آب

زمانی که آب ماهی‌ها تیره شده و یا میبینید که ماهی‌ در فضای بالای سطح آب شنا کرده و حباب‌هایي را در سطح آب ایجاد میکند، بایستی آب ماهی تعویض شود.
 

برای تعویض آب حداقل بایستی 12 ساعت، مقداری آب سالم راکه می خواهیم ماهی را در آن بریزیم، در جایی بگذاریم تا کلر آن به طور کامل از بین برود و با آبی که ماهی قرمز در آن بوده، هم دما شود.

 

دقت به این نکته ضروریست که حتماً در تعویض آب، کلر آن کاملاً از بین رفته باشد و حتماً نظارت نمایید که دمای آب تازه با دمای آبی که ماهی قبلی در آن بوده، یکسان باشد یا تفاوت دمایی کمی با هم داشته باشند.

 

بیماری‌ها

آشنایی با مریضی‌هاي ماهی قرمز و روش‌هاي پیشگیری و بعضاً درمان آن‌ها، میتواند برای جلوگیري از مرگ و میر این نوع ماهی و انتقال این مریضی‌ها به انسان خوب باشد.

 

ماهی قرمز عمدتاً به دلیل نگهدارى در ظروف نامناسب، تغذیه نادرست و عدم دقت به عوامل آب شامل دمای آب،‌ میزان اکسیژن آب، اسیدیته آب، آمونیاک (بعنوان سمّي‌ترین ترکیب موجود در آب که از متابولیسم بدن ماهی به وجود می آید)، نیتریت‌ها (بعد از آمونیاک سمی‌‌ترین ترکیب آب هست)، نیترات‌ها و نگهدارى ماهی قرمز در مقدار کم آب در داخل تُنگ، تلف می شوند

.

شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به محیط زندگی ماهی قرمز عبارتند از:

 

خفگی

عامل: كمبود اكسیژن (زیر 6 میلی‌ گرم در لیتر)

علائم: ماهی به سطح آب آمده و تنفس سریع دارد.

درمان و رفع مشکل: افزایش میزان هوادهی، كاهش تراكم ماهی، كاهش دمای آب (خیلی سرد نباشد)، رعایت فاصله مناسب از منابع حرارتی در آكواریوم‌‌ها

 

مریضی تغذیه‌اي

عامل: نبود غذا و یا جیره خوراکی نامتعادل

علائم: فرورفتگی شكم، بی‌اشتهایی، ساییدگی باله‌ها، رشد کم همراه با بی‌حالی

درمان و رفع مشکل: بهره گیری از جیره متعادل و كافی، بهره گیری از غذای زنده در تغذیه، افزودن مولتی ویتامین و مواد كمكی به جیره خوراکی

 

اسیدی شدن آب

عامل: کاهش میزان اسیدیته (PH) آب به زیر 6/5

علائم: شنای غیرطبیعی ماهی قرمز، به ‌طوری كه ماهی در مسیری كوتاه شنا میکند و سپس متوقف میشود. ماهی قرمز به سطح آب آمده و هوا را می‌بلعد و موكوس عمده در آبشش ترشح می شود. پدید آمدن نقاط سفید و خاكستری در سر، سستی و بی‌حالی، تنفس سریع، خونریزی‌هاي نقطه‌اي زیر پوستی

درمان و رفع مشکل: كنترل میزان PH آب و بالا بردن این میزان از طریق افزودن محلول آهک به آب

 

قلیایی شدن آب

عامل: بالا رفتن میزان اسیدیته (PH) آب به بیش از 8/4

علائم: خوردگی باله‌ها، تغییر رنگ قهوه‌اي در آبشش‌ها، نداشتن تعادل، بروز نقاط سفید- خاكستری در اطراف سر، موكوس عمده پوستی و نیز خونریزی نقطه‌اي زیر پوستی

درمان و رفع مشکل: عوض کردن آب و نظارت PHآب

 

ضربه خوردن

عامل: حمل ‌و نقل نادرست ماهی، دستكاری ماهی، برخورد ماهی با اشیا، استرس حمل و نقل

علائم: ریزش فلس‌ها و ساکن ماندن ماهی در كف آب، از بین رفتن شعاع باله‌ها، تیرگی كامل باله‌ها، تیرگی قرنیه، جراحت روی بدن، خونریزی چشمی، بی‌اشتهایی، سستی و بی‌حالی

درمان و رفع مشکل: کاهش تعداد ماهی در یک ظرف، افزایش حجم ظرف نگه داری با افزایش آب

 

مسمومیت آمونیاكی

عامل: تغذیه بیش از حد ماهی، تجمع مانده‌‌هاي خوراکی در كف ظرف، تجمع مواد دفعی ماهی در ظرف

علائم: شنای غیرطبیعی ماهی، باز بودن دهان و سرپوش آبششی، تنفس در سطح آب، پرش ماهی، خوردگی باله، ترشح موكوس عمده پوستی، سستی و بی‌حالی

درمان و رفع مشکل: كاهش میزان PH آب، تعویض آب، بهره گیری از زئولیت در سیستم مدار بسته و آكواریوم‌ها

 

 

مسمومیت با دی اكسید كربن

عامل: اكسیژن كمتر از 6 میلی گرم در لیتر و دی اكسید كربن بیشتر از 60 میلی گرم در لیتر

علائم: به پهلو افتادن ماهی، كندی تنفس، سستی، بی‌حالی و بی‌اشتهایی

درمان و رفع مشکل: بهره گیری از مواد بافری

 

 

مسمومیت با كلر

عامل: افزایش میزان كلر به بیش از 0/5 میلی‌گرم در لیتر

علائم: كمرنگ شدن ماهی قرمز، نداشتن تعادل، رنگ ‌پریدگی آبشش‌ها، گود افتادگی چشم‌ها، تنفس آهسته در سطح آب

درمان و رفع مشکل: تعدیل نمودن آب با بهره گیری از مواد خنثی‌كننده كلر (تیوسولفات سدیم)

 

 

مریضی‌هاي میکروبی

اضافه بر مریضی‌‌هاي یاد شده، گروه دیگری از مریضی‌‌هاي ماهی قرمز توسط عوامل زنده ویروسی، باکتریایی، قارچی و انگلی به وجود می آیند که مشورت با دامپزشک برای درمان این مریضی‌ها ضروری هست

.

علائم مریضی‌هاي میکروبی ماهی قرمز عبارتند از پوسیدگی دم و باله، آبله پوستی، تجمع مایعات در بدن یا آب‌آوردگی شكم، مریضی چشمی، مریضی چرخش، خونریزی پوست، ایجاد انحنا در دم ماهی، تغییر محوطه دهان، ایجاد لكه‌هاي سیاه در دم ماهی، شنای غیرطبیعی، كمرنگ شدن پوست، ریزش فلس ماهی و بلند شدن پوست، برآمدگی‌هاي غیرطبیعی در آبشش، خونریزی آبشش، کاهش وزن، کمی تحرک، تحلیل شكم و رنگ پریدگی و انحنا در قسمت قدامی ستون مهره‌ها، کدورت چشم، بیرون‌زدگی چشم‌ها و لکه‌هاي پوستی … .

 

ماهی قرمز در ایران

 
به گزارش تالاب در ایران ماهیان قرمز اغلب در هنگام جشن سال نو و برای سفره هفت سین خریداری شده و آن‌ها را به همراه سایر لوازم، در سفره قرار میدهند.
 

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

در این خصوص از چند سال قبل تعداد زیادی از فعالان حقوق جانوران در ایران و سایر کشورهای دنیا نسبت به خرید ماهی‌هاي قرمز و نگه داری نامناسب آن‌ها اعتراض کرده‌اند.

 

آن‌ها خرید این ماهیان در بسته‌هاي پلاستیکی و با قیمت پایین را عامل پرورش عمده و در نهایت کشته شدن تعداد تعداد زیادی از آن‌ها میدانند. ایشان بر این باورند که نباید برای لذت‌هاي آنی و زودگذر، اقدام به خرید جانوران زنده کرد.

 

فعالیت‌هاي این کنشگران به صورت‌هاي گوناگون از جمله انتشار پیام در اینترنت و شبکه‌هاي اجتماعی، سبب شده هست که خرید این ماهی و نهادن آن بر سر سفره هفت سین در سال‌هاي قبل کاهش یابد.

 

در مقابل اقدامات این کنشگران، گروهی از فعالان محیط زیست ابراز مخالفت کرده‌اند. آن‌ها بر این باورند که ماهیان قرمز از معدود جانورانی میباشند که مردم ایران در زندگی با آن‌ها روبرو میشوند و این میتواند به درک بیشتر آن‌ها از جانوران و ایجاد حس علاقه نسبت به سایر جانداران، کمک کند.

 

از طرفی به باور عده‌اي از کارشناسان محیط زیست، عدم خرید ماهی قرمز سبب افزایش خرید جانوران دیگری چون لاک‌پشت، سمندر لرستانی و … شده که این امر نسل اینگونه‌ها را با خطر انقراض مواجه می‌سازد.

 

و در آخر …

نگه داری از ماهی قرمز دارای اصول و ظرایفی هست که رعایت آن‌ها مستلزم صرف انرژی، وقت و مقدار کمی هزینه هست بنابراین اگر آن‌ها را به خاطر عرف و رسوم، اصرار فرزندان یا سرگرمی می خرید، لطفاً از این اقدام خودداری نمایید زیرا همان طور که ما انسان‌ها دوست نداریم مورد آزار و اذیت قرار بگیریم، تمامی موجودات زنده از جمله حیوانات نیز در این حس با ما مشترک میباشند و جان هر موجود زنده‌اي نزد خداوند ارزشمند هست.
 

تصاویری از ماهی‌های قرمز

 

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

انواع ماهی های قرمز

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

معرفی انواع ماهی های قرمز

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

تاریخچه ماهی های قرمز

انواع ماهی های قرمز و تاریخچه آن

ماهی قرمز

منبع :scipost.ir

جدیدترین مطالب سایت