چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

هنگامی کـه یاد گرفتید چگونه بامبو را پرورش دهید، بـه یک محصول مورد علاقه تبدیل می شود. این یک طراحی مدرن بـه سبک باغ شـما می‌افزاید، عصاها صفحه‌اي سبز رنگ را تشکیل می دهند کـه در نسیم حرکت میکند و موج می زند. عملی اسـت و همچنین ظاهر خوبی دارد، زیرا می‌توان از ان برای افزایش مرزها و افزودن حریم خصوصی استفاده کرد. بیشتر آن ها تا حدود 4 متر رشد میکنند، اما عده اي از گونه ها تا 6 متر رشد می‌کنند. خش‌خش آرامش‌بخش شاخ و برگ علاوه بر کمک بـه آرامش شـما، می تواند بـه نظارت صداهای ترافیکی نیز کمک کند.

 

شرایط آب و هوایی مورد نیاز برای پرورش گیاه بامبو

بامبوی سرسبز یک نت عجیب‌وغریب بـه کاشت شـما می‌افزاید و بـه نظر میرسد کـه در بلوک‌ها رشدکرده و یک نت زینتی بـه طرح‌هاي‌ معاصر و باغ‌هاي‌ الهام گرفته از ژاپنی اضافه کند. انواع مختلفی برای انتخاب وجوددارد کـه در اکثر آب و هواها عملکرد خوبی دارند. ا این یک گیاه کم تعمیر و نگه‌داری نیز هست، بدون این کـه نیازی بـه دلخوری با ان داشته باشید، کارش خوب بـه نظر می رسد.

 

اگر نمیخواهید بامبو باغ شـما را اشغال کند، مهم اسـت کـه انواع خوش‌رفتار را انتخاب کنید. گونه هاي‌ مهاجم دارای دونده هاي‌ زیرزمینی هستند کـه می‌توانند در سراسر باغ شـما ظاهر شوند و پس از استقرار بـه سختی می‌توان از شر آن ها خلاص شد. برای آشنایی با نحوه پرورش بامبو، همراه با بهترین انواع برای رشد و اجتناب از آن ها، ادامه این پست مجله تفریحی تالاب را بخوانید.

 

 نکات کلیدی در مورد پرورش بامبو 

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

اگر بـه دنبال راهی برای افزایش علاقه بـه باغی مدرن هستید، نحوه پرورش بامبو را بیاموزید و این نکات کلیدی را در مورد نحوه پرورش بامبو برای کمک بـه رشد گیاهان خود دنبال نمایید:

بامبو بـه اسانی رشد می کند و کاملا مقاوم اسـت

بهتر اسـت بامبو را در خاک مرطوب با زهکشی مناسب بکارید

قبل از کاشت، کود یا کمپوست باغی کـه بـه خوبی پوسیده شده اسـت را حفر کنید

بامبو دریک مکان سرپوشیده و آفتابی رشد می کند

شرایط مرطوب را دوست ندارد

بامبو در خشکسالی خوب عمل نمی‌کند

 

بیشتر بخوانید: بر طرف کردن یکی از مشکلات گیاه بامبو

 

بهترین انواع بامبو کدامند؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

1. اگر می‌خواهید بامبو را پرورش دهید، اشکال زیادی وجوددارد کـه می توانید از بین انها انتخاب کنید، اما Phyllostachys بـه طور گسترده در معرض اسـت. اگر بـه خوبی آبیاری و تغذیه شود، رشد ان راحت اسـت، و یک صفحه نمایش فوق العاده در تمام طول سال ایجاد می کند کـه تأثیر بیشتری می‌گذارد.

 

2. اگر بـه دنبال یک نسخه خوش رفتار و مناسب برای ایده هاي‌ باغ کوچک هستید، Phyllostachys bisseti، Phyllostachys nigra یا Phyllostachys viridiglaucescens را امتحان کنید. اما مراقب باشید: گرچه آن ها تشکیل دهنده توده هستند، اما بـه محض این کـه ثابت شوند هنوز در معرض انتشار هستند، بنابر این مهم اسـت کـه ریشه هاي‌ انها را مهار کنید.

 

3. شاید محبوب ترین انها، بامبو سیاه Phyllostachys nigra اسـت کـه بـه دلیل ساقه هاي‌ متمایزش رشد می کند، کـه سبز شروع می شود و سپس سیاه براق می شود و بـه خوبی با برگ هاي‌ سبز روشن تضاد دارد. این یک گیاه بلند و راست اسـت کـه بـه حاشیه یا در بلوک ها برای ظاهری مدرن می افزاید. ارتفاع ان درحدود 3-5 متر و با گسترش حدود 2-3 متر رشد می کند.

 

4. Fargesia murielae بـه خوبی با خاک هاي‌ خشک و مکان هاي‌ در معرض دید کنار می‌آید و برای ایده هاي‌ حفظ حریم خصوصی باغ خوب اسـت. عصاهای قوس دار با فاصله نزدیک بـه آرامی پخش میشوند، بنابر این باغ شـما را فرا نمی‌گیرد. از ان در پشت حاشیه یا در ظرف استفاده کنید. ارتفاع و گسترش ان بـه حدود 4 متر می رسد.

 

آیا نحوه پرورش بامبو آسان است؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

رشد بامبو ساده اسـت و حتی اگر بـه حال خود رها شود بسیار شایع می شود. این در دو نوع وجوددارد کـه بـه نام هاي‌ تشکیل کلوخ یا اجرا آزاد شناخته می شود.

بامبوهای در حال اجرا توسط ساقه هاي‌ افقی زیرزمینی بـه نام ریزوم پخش میشوند ودر صورت عدم وجود بـه سرعت رشد می‌کنند. آن ها را بـه جایی کـه میخواهید رشد کنند با یک مانع ریشه قوی از بتن محدود کنید. انواع رایج ان عبارتند از Phyllostachys aurea، Phyllostachys nigra، Pleioblastus variegatus و Sasa veitchi.

بامبوهای انباشته آهسته تر رشد میکنند، اما حتی اگر بازرسی نشوند میتوانند مهاجم شوند، بنابر این اگر شک دارید همیشه دریک مانع قرار دهیذ. انواع متداول عبارتند از Fargesia murielae “Simba”؛ Fargesia murielae “Jumbo” و Fargesia nitida.

 

بیشتر بخوانید: داستان موفقیت تاجر بامبو

 

بهترین زمان برای کاشت بامبو چه زمانی است؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

وقتی صحبت از نحوه پرورش بامبو می شود، خبر خوب این اسـت کـه بامبو برای کاشت در طول سال مناسب اسـت، اگر چه در زمستان اگر زمین یخ زده یا باغ شـما سرد یا در معرض دید قرار دارد، نه. اگر چنین اسـت، تا بهار کـه بـه طور کلی بهترین زمان برای کاشت انها درنظر گرفته می شود، صبر کنید.

گیاهان جدید ایجاد میشوند و از عرضه خوبی از عصای بامبوی تازه در تابستان خاطرجمعی حاصل می‌کنند، زیرا انها توسط ریزوم هایي تولید می‌شوند کـه انرژی را ذخیره میکنند و از پاییز تا بهار غیرفعال هستند. از طرف دیگر، کاشت در پاییز بـه ریشه‌ها اجازه می دهد تا قبل از این کـه در زمستان خوابیده شود، در خاک اطراف پخش شوند.

 

بیشتر بخوانید: فواید بامبو بر پوست

 

بهترین مکان برای کاشت بامبو کجاست؟

مکانی را انتخاب کنید کـه گیاه بامبو شـما در برابر بادهای سرد و خشک کننده محافظت شود تا بـه محافظت از گیاه کمک کند. بیشتر گونه‌ها مقداری آفتاب را دوست دارند و طبق معمولً هر چه بیشتر آفتاب بخورند، رنگ ساقه‌هاي‌ بامبو بهتر می شود. اگر زمان یا بودجه لازم برای بـه روز رسانی ایده هاي‌ حصار باغ خودرا ندارید، بامبو می تواند گزینه خوبی برای کاشت در مقابل مرزهای غیرجذاب باغ باشد تا آن ها را از دید پنهان کنید.

 

نحوه کاشت بامبو در زمین

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

1. گودال کاشت را 1.5 تا 2 برابر عرض و عمق توپ ریشه بامبو حفر کنید.

2. قبل از کاشت بامبو، مقداری کمپوست باغی یا کود دامی کـه بـه خوبی پوسیده شده اسـت را حفر کنید تا خاک را غنی کنید و مواد مغذی را تقویت کنید. این همچنین توانایی خاک در حفظ رطوبت را التیام می بخشد. اگر خاک رسی سنگینی دارید، هنگام کاشت، مقداری شن مخلوط کنید.

3. 20 دقیقه قبل از کاشت، بامبو جدید را دریک سطل آب خیسانده تا آب در گلوله ریشه خیس شود.

4. بامبو را از گلدان خارج کنید، مطمئن شوید کـه دراین فرآیند بـه ریزوم ها آسیب نرسانید. بامبو دارای یک سیستم ریشه متراکم اسـت کـه قبل از کاشت باید بـه آرامی شل شود. اگر می توانید ریشه ها را از هم جدا کنید زیرا این بـه تحریک رشد ریشه تازه پس از کاشت کمک می کند.

5. یک لایه کمپوست در انتهای سوراخ اضافه کنید، سپس گیاه بامبو را قرار دهید، با خاک پر کنید و اطراف ان را بـه خوبی محکم کنید.

6. با یک لایه مالچ «کمپوست باغی، قالب برگ، کود دامی یا پوست خرد شده» در اطراف پایه بامبو برای افزودن مواد مغذی برای رشد سالم، کاهش هدررفت آب و سرکوب علف‌هاي‌ هرز پایان دهید. 

 

آیا می توانم بامبو را در گلدان پرورش دهم؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

علاقه مند بـه پرورش بامبو هستید اما فقط فضایی برای پرورش ان در گلدان دارید؟ خبر خوب این اسـت کـه بیشتر بامبوها را میتوان در گلدان پرورش داد تا زمانی کـه گلدان بـه اندازه کافی برای گیاه بزرگ باشد. بامبوهای کوچک تر گزینه هاي‌ خوبی برای ایده هاي‌ باغبانی ظروف شـما هستند. اگر گونه‌هاي‌ بلند تری را انتخاب می کنید کـه ممکن اسـت باد را بگیرد، وان‌هاي‌ مستطیل شکل مستحکم را انتخاب کنید تا آن ها را ثابت نگه دارید. از ترکیبی از کمپوست گلدانی مخلوط با مقداری کود دانه اي استفاده کنید.

 

بامبوهای موجود در گلدان برای افزودن ساختار و حرکت بـه نمایشگرهای کاشت عالی هستند، بـه علاوه لازم نیست نگران بامبو شدن باغ خود باشید. می توانید آن ها را جابه جا کنید تا بـه عنوان صفحه نمایش موقت نیز عمل کنند. بیشتر بامبوها بلند و باریک هستند، بنابر این برای ایده هاي‌ باغ تراس، ایده هاي‌ باغ حیاط و پاسیوهایی کـه فضا تنگ اسـت ایده آل هستند.

 

ظرفی کـه بـه خوبی زهکشی شده باشد نیز ضروری اسـت، بنابر این مطمئن شوید کـه سوراخ هاي‌ زهکشی در کف ان وجوددارد. ان را روی پای گلدان هم بگذارید تا ریشه بامبو غرق نشود. هنگام کاشت، حتما مقداری کود با رهش نظارت شده و ژل نگهدارنده آب بـه کمپوست اضافه کنید. در طول تابستان، بـه طور مکرر آبیاری کنید و گیاهان خودرا مرتباً بـه صورت مایع درآورید.

 

آبیاری را کاهش دهید ودر زمستان تغذیه را متوقف کنید اما مطمئن شوید کـه ظروف خشک نشوند. در هوای بسیار سرد، بامبوهای خودرا با پوشش حبابی عایق بندی کنید یا انها را بـه مکانی عاری از یخبندان منتقل کنید.

 

بیشتر بخوانید: رویش گل به صورت عجیب در گیاه بامبو «+تصاویر»

 

چقدر طول می کشد تا درخت بامبو رشد کند؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

در شرایط مناسب، عده اي از انواع بامبو می‌توانند بـه سرعت چند اینچ در روز رشد کنند! بامبوهای در حال اجرا برای ایجاد سریع پرچین و غربالگری خوب هستند. انها طبق معمولً حدود 90 سانتی متر تا 1 متر درسال رشد می‌کنند. ایده هاي‌ بیشتری برای بهترین پرچین هاي‌ با رشد سریع در راهنمای ما وجوددارد.

بامبوهای تشکیل دهنده توده آهسته تر پخش میشوند. انها بـه عنوان گیاهان زینتی برای افزودن ارتفاع عمودی و حرکت در مرزها خوب بـه نظر میرسند. آن ها برای ظروف نیز گزینه ارجح هستند. آن ها تمایل دارند حدود 30-60 سانتی متر درسال رشد کنند.

هرچه بیشتر بامبو خودرا تغذیه کنید، رشد بیشتری خواهد داشت. دو بار درسال در بهار و تابستان از یک غذای گیاهی عمومی استفاده کنید، اگر گیاهان شـما در ظرف هستند. واریته هاي‌ تشکیل دهنده کلوخه بـه خوبی بـه تغذیه پاسخ می دهند، اما نیازی بـه تغذیه واریته هاي‌ در حال اجرا نیست زیرا بـه اندازه کافی قوی هستند.

 

نحوه مراقبت از بامبو

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

یکی از نکات کلیدی کـه باید برای نحوه پرورش بامبو بـه خاطر بسپارید این اسـت کـه بامبوهای تازه کاشته شده نیاز بـه آبیاری مکرر دارند تا زمانی کـه تثبیت شوند. احتمالاً در اوج تابستان باید سه یا چهار بار در هفته بـه گیاهان آبیاری کنید. انها در نهایت بـه خشکی مقاوم تر خواهند شد. خاطرجمعی حاصل کنید کـه آب می تواند آزادانه تخلیه شود تا گیاهان بامبو شـما ریشه هاي‌ غرقابی نکنند.

در بهار، عصای مرده یا دوکی باید با بهترین قیچی‌ها بـه زمین بریده شود. درست بالای یک گره برش دهید. این بـه نور و هوا اجازه می دهد تا مرکز گیاه را سالم نگه دارد. اگر ظاهری مینیمال را دوست دارید، سعی کنید تمام شاخ و برگ هاي‌ پایینی را بردارید تا عصاهای براق و شیک بـه نمایش درآیند. بامبوهای کوچک تر را از آفتاب داغ محافظت کنید، بـه خصوص اگر دوستدار سایه مانند Fargesia هستند.

 

نحوه نگهداری از بامبو در ظرف

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

بامبوهایی کـه در ظروف رشد می‌کنند بـه مراقبت بیشتری نیاز دارند زیرا بـه گرما حساس هستند و بادهای قوی میتوانند انها را واژگون کنند. فضای محدود ریشه بـه این معنی اسـت کـه آن ها سریع تر خشک میشوند. آن ها بـه گلدان بسته می‌شوند و باید هردو تا پنج سال یک‌بار بلند شوند، تقسیم شوند و دوباره گلدان شوند. اینکار را در بهار، قبل از فصل رشد اصلی انجام دهید. اگر بامبوها برای مدت طولانی در گلدان بمانند، بـه ناچار آسیب خواهند دید زیرا مواد مغذی کمتری برای حمایت از یک گیاه در حال رشد وجوددارد. 

 

بیشتر بخوانید: هنر زیبای بامبو بافی در استان گیلان

 

نحوه گلکاری مجدد گیاه بامبو

1. بـه طور کلی، اگر متوجه شدید کـه برگ ها زرد میشوند و شاخ و برگ گیاه بـه طور فزاینده اي پراکنده بـه نظر می رسد، زمان گل کاری اسـت.

2. قبل از بلند کردن گیاهان خود بـه خوبی آبیاری کنید و آن ها را تقسیم کنید تا شوک بـه حداقل برسد.

3. گیاه را از ظرف خارج کنید و مراقب باشید کـه بـه سیستم ریشه آسیب نرسانید.

4. ریشه هاي‌ مرده یا آسیب دیده را بردارید.

5. گیاه را بـه دو یا سه قسمت تقسیم کنید تا گلدان مجدد یا حذف شود.

6. از کمپوست چند منظوره تازه مخلوط با ژل نگهدارنده آب و گرانول کود چند منظوره استفاده کنید.

 

چگونه از بامبوهایم در زمستان محافظت کنم؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

محافظت از گیاهان در برابر شرایط نامساعد جوی بخش مهمی از نحوه رشد بامبو اسـت. بامبوهای کاشته شده در ظروف نسبت بـه بامبوهای کاشته شده در مرزها مقاومت کمتری دارند. در فصل زمستان اثر عایق خاک اطراف ریشه ها را ندارد و باعث می شود بیشتر در معرض عناصر قرار گیرد. هنگام پیش‌بینی یخبندان، عصاها و ریشه‌ها را در برابر یخبندان، برف و یخ با پیچاندن چند لایه پشم‌هاي‌ باغبانی، گونی یا حباب‌دار دور ان‌ها محافظت کنید. از طرف دیگر، گیاهان خودرا تا زمانی کـه سرما از بین برود، بـه داخل خانه بیاورید.

 

تکثیر گیاه بامبو از قلمه

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

روش دیگر برای پرورش بامبو، رشد ان از قلمه اسـت و انجام ان راحت اسـت. ابتدا یک عصای محکم برای بریدن انتخاب کنید. بـه دنبال قسمتی با دو یا سه گره باشید کـه برگها از آنجا رشد می‌کنند. با قیچی یک برش تمیز ایجاد کنید. هر شاخ و برگ را جدا کنید. ظرف انتخابی خودرا با خاک گلدان پر کنید. بخش عصا را بـه داخل خاک فشار دهید و یک گره را در معرض دید قرار دهید. زمانی کـه سطح ان در لمس خشک شد، با آبیاری خاک را مرطوب نگه دارید. رشد جدید باید ظرف یک ماه ظاهر شود.

اگر قبلاً گیاهان بامبو خوبی دارید، ایده خوبی اسـت کـه بامبو را هردو سال یکبار با استفاده از اره برای بریدن توپ ریشه تقسیم کنید. این امر رشد تازه را تضمین می کند ودر عین حال گیاهان جدیدی را برای گلدان بـه شـما می دهد.

 

چه مشکلاتی روی بامبو تاثیر می گذارد؟

چگونه بامبو پرورش دهیم+(نکات مراقبتی از بامبو)

بامبوها همیشه سبز هستند ودر بهار، زمانی کـه تعداد زیادی از برگ هاي‌ قدیمی زرد می‌شوند و می ریزند، برگ هاي‌ خودرا تجدید می‌کنند. این کاملا طبیعی اسـت و جای نگرانی نیست. این امر بـه ویژه برای گونه هاي‌ Phyllostachys و Fargesia اتفاق میوفتد.

 

با این حال، اگر قسمت هاي‌ زیادی از گیاهان شـما زرد شوند، ممکن اسـت نشان دهنده مشکل جدی تری باشد. این می تواند ناشی از خاک ضعیف، مواد مغذی ناکافی و آبیاری زیاد یا کم باشد. خاک رابا خوراک غنی پر کنید و مطمئن شوید کـه آب کافی بـه خصوص در روزهای گرم و خشک تامین می کنید.

 

اگر بامبو شـما توسط کنه هاي‌ چسبنده یا حشرات مشکل دارد، از بهترین شلنگ باغبانی در قوی‌ترین حالت هر هفته یا دوهفته استفاده کنید کـه می تواند برای “شست و شوی برقی” بامبو شـما بسیار موثر باشد. بـه برگها آسیبی نمی‌رساند. یا از روغن چریش، یک حشره کش ارگانیک کـه کنه ها و حشرات را می‌کشد، استفاده کنید.

 

در پایان

با رنگ‌ها و تنوع‌هاي‌ فوق‌العاده‌اي کـه میتوانید از بین ان‌ها انتخاب کنید، وقتی نوبت بـه نحوه پرورش بامبو میشود، از انتخاب خود ناامید هستید. در این جا خلاصه اي از پرورش و نحوه ي نگه‌داری ان آمده اسـت تا کار شـما را راحت کند.

جدیدترین مطالب سایت