حقایق جالب در مورد موجودات دریایی (10 مورد)

حقایق جالب در مورد موجودات دریایی (10 مورد)

حقایق جالب در مورد موجودات دریایی در این قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شما همراهان عزیز لیستی از حقایقی در مورد حیوانات دریایی را منتشر کرده ایم.

 

اطلاعات جالب در مورد حیوانات آبزی برای بچه ها

اگرچه ما تنها پنج درصد از بدنه های آبی را کاوش کرده ایم، تاکنون حدود 230000 گونه را کشف کرده ایم. بنابراین، اگر فرزند شما از یادگیری در مورد حیوانات دریایی لذت می برد، لیست ما اطلاعات دقیق و حقایق سرگرم کننده را برای سرگرم نگه داشتن آنها در بر می گیرد. بخوان تا بیشتر بدانی.

 

حیوانات آبزی چیست؟

آبزیان یا جانوران آبزی مهره داران یا بی مهرگان هستند که در تمام طول عمر یا بیشتر عمر خود در آب زندگی می کنند. این حیوانات با استخراج اکسیژن محلول در رودخانه، دریاچه یا آب اقیانوس، هوا را از طریق ریه ها یا آبشش ها تنفس می کنند.

 


مطالب مشابه: پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس


 

انواع حیوانات آبزی

آبزیانی که در آب های شیرین زندگی می کنند، جانوران آب شیرین و به آبزیانی که در آب های شور مانند دریا، اقیانوس ها و غیره زندگی می کنند، جانوران دریایی می گویند.

 

1. لاک پشت های دریایی

حقایق جالب در مورد موجودات دریایی

آنها خیلی زودتر از 220 میلیون سال روی زمین بوده اند و از تغییرات شدید آب و هوایی که حتی دایناسورها را نابود کرده است، جان سالم به در برده اند. لاک پشت های دریایی ماده حتی پس از 30 سال می توانند به همان ساحلی که در آن متولد شده اند بازگردند. یکی از معدود حیوانات با خون آبی، اختاپوس ها باهوش ترین موجودات بی مهرگان در نظر گرفته می شوند. مطالعات علمی به طور فزاینده ای تایید می کند که آنها موجودات حساس هستند.

 

2. اسب دریایی

اسب دریایی

آنها منحصر به فرد هستند به گونه ای که پسر بچه ها را به جای زن حمل می کند. ماده تخم های خود را در کیسه ای در نر قرار می دهد. آیین جفت گیری شامل رقصیدن و در هم تنیدن دم است. بارداری دو تا پنج هفته طول می کشد و تنها یک درصد از فرزندان برای رسیدن به بزرگسالی زنده می مانند.

 

3. نهنگ آبی

حقایق جالب در مورد موجودات دریایی

آنها بزرگترین حیوانات هستند و از اسب آبی به وجود آمده اند. آنها یک گونه در خطر انقراض هستند که فقط 4500 روی کره زمین باقی مانده است. آنها می توانند تا پنج مایل در ساعت شنا کنند، اما با احساس خطر می توانند تا 30 مایل در ساعت سرعت بگیرند. بهترین بخش در مورد نهنگ های آبی این است که می توانند در حین شنا با نیمی از عملکرد مغز خود بخوابند.

 

4. دلفین ها

دلفین ها و حقایق جالب در مورد موجودات دریایی

آنها حیوانات آبزی زیبا، باهوش و دوستانه ای هستند و تنها پستاندارانی هستند که ابتدا دم به دنیا می آیند. آنها به صورت گروهی از اعضای پیر یا آسیب دیده مراقبت و پرورش می دهند و جوانان تا سه سالگی با مادران خود زندگی می کنند.

 

دلفین ها حیواناتی اجتماعی هستند که در گروهی به نام غلاف زندگی می کنند. آنها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، از یکدیگر دفاع می کنند، با هم شنا می کنند و به ماموریت های جمع آوری غذا می روند. زندگی غلاف در محافظت از یکدیگر در برابر شکارچیانی مانند کوسه بسیار مهم است.

 

5. مارماهی های الکتریکی

مارماهی های الکتریکی

آنها از خانواده ماهی چاقو هستند و یکی از 500 ماهی هستند که می توانند برق تولید کنند. پوست مارماهی آن را از حمله الکتریکی عایق می کند، اما اگر مارماهی زخمی شود ممکن است به خود شوک وارد کند. شوک الکتریکی مارماهی به اندازه کافی قدرتمند است که اسب را به زمین بزند و می تواند برای انسان کشنده باشد. برخی از مارماهی ها به اندازه ای برق تولید می کنند که ده لامپ روشن کند!

 

6. چتر دریایی

چتر دریایی و حقایق جالب در مورد موجودات دریایی

آنها یکی از قدیمی ترین موجودات آبزی هستند و حتی قبل از دایناسورها به وجود آمده اند. آنها بین 500 تا 700 میلیون سال وجود داشته اند. برخی از گونه ها اندام های حساس به نور دارند و می توانند در تاریکی بدرخشند. چتر دریایی استخوان، مغز، قلب و سر ندارد.

 

7. صدف

صدف

آنها بسته به موقعیت جفت گیری می توانند جنسیت خود را تغییر دهند. آنها همچنین می توانند به جنسیت اصلی خود برگردند.

 

8. کوسه سفید بزرگ

کوسه سفید بزرگ

این یکی از شناخته شده ترین گونه های آبزیان و بزرگترین شکارچیان در اقیانوس ها است. کوسه ها ممکن است به انسان حمله کنند، اما آنها را نمی خورند زیرا انسان ها چربی ندارند. سفیدهای بزرگ در آفریقای جنوبی به دلیل پرش های باشکوه خود از آب مشهور هستند.

 

کوسه های نر در ده سالگی بالغ می شوند و ماده ها در سن 15 سالگی بالغ می شوند. ماده ها پس از یک سال بارداری دو تا ده کوسه به دنیا می آورند. بچه کوسه ها از بدو تولد از خودشان مراقبت می کنند. کوسه‌های والدین مراقبت والدینی از خود نشان نمی‌دهند.

 

9. پیرانا

پیرانا

این به معنای دندان ماهی است و استخوان های فک قوی و دندان های نوک تیز دارند. آنها اندام های بسیار حساسی دارند که به آنها کمک می کند تا مانند کوسه ها خون را در اقیانوس ها تشخیص دهند. پیراناها نه تنها همه چیزخوار هستند، بلکه آدم خواری نیز هستند و اشتهای سیری ناپذیری برای خون دارند.

 

10. دپو

دپو

شناگر کندی است و با انتشار مقدار زیادی آب از گوشته خود شنا می کند. این پدیده به عنوان نیروی محرکه جت شناخته می شود و به ساقه ماهی ها در فرار از شکارچیان کمک می کند. آنها همچنین جوهر آزاد می کنند تا از دست کوسه ها و ماهی های بزرگ فرار کنند. در زمان های قدیم از تره ماهی به عنوان منبع جوهر استفاده می شد.

 

11. والروس

والروس

از آنجایی که پستانداران هستند، به راحتی می توانند به مدت 30 دقیقه زیر آب بمانند بدون اینکه مجبور باشند برای نفس کشیدن به سطح آب بیایند. آنها به طرز باورنکردنی از یکدیگر محافظت می کنند و برای کمک به هر ماهی دریایی که مورد حمله قرار می گیرد می شتابند. والروس ها سبیل های حساسی دارند که به آنها کمک می کند تا غذا را شناسایی و شکار کنند.

 

12. ستاره دریایی

ستاره دریایی

آنها می توانند جنسیت خود را در هر زمان تغییر دهند، به صورت جنسی یا غیرجنسی تولید مثل کنند و در تولید مثل جنسی، ماده ها میلیون ها تخم تولید می کنند. اگرچه بیشتر ستاره‌های دریایی تنها پنج بازو دارند، اما برخی نیز می‌توانند حدود 20 تا 40 بازو داشته باشند. آنها می توانند بخشی از بدن را در عرض یک سال بازسازی کنند.

 

13. ماهی مرکب غول پیکر

ماهی مرکب غول پیکر

آنها یکی از مرموزترین حیوانات هستند و در اعماق 2000 تا 3000 فوتی در اقیانوس ها زندگی می کنند. اطلاعات مربوط به ماهی مرکب غول پیکر کاملاً به لاشه های موجود در سواحل بستگی دارد. آنها شکارچیان را شکار نمی کنند بلکه به آنها کمین می کنند. برخی برای فرار از شکارچیان جوهر درخشان تولید می کنند.

 

14. دوگونگ

دوگونگ

به عنوان “گاو دریایی” محبوب است و یکی از معدود پستانداران آبزی گیاهخوار است. آنها فقط روی علف های دریایی زنده می مانند و می توانند روزانه حدود 88 پوند جلبک دریایی مصرف کنند. آنها یک گونه آسیب پذیر هستند که نیاز به حفاظت دارند و در پناهگاه های مختلف در سراسر جهان نگهداری می شوند.

 

حیوانات آب چگونه نفس می کشند؟

چند حیوان بزرگ یا خیلی کوچک که در محیط های مرطوب زندگی می کنند از طریق پوست تنفس می کنند. تبادل گازها از طریق پوست صورت می گیرد و به آن تبادل پوششی می گویند. جانورانی که در آب زندگی می‌کنند آبشش‌هایی دارند که امتداد غشای بیرونی آن‌ها است و حاوی سلول‌های بسیار نازکی است که اجازه تبادل گاز را هنگام عبور آب از میان آنها می‌دهد.

 

حیوانات آبزی چه می خورند؟

حیوانات آبزی غذاهای متنوعی می خورند. حیواناتی مانند مرجان ها، اسفنج ها و نهنگ ها سخت پوستان کوچکی به نام پلانکتون را می خورند. ماهی های اقیانوسی عادات غذایی متفاوتی دارند. معمولاً بیشتر ماهی های اقیانوسی یکدیگر را می خورند و سخت پوستانی مانند میگو، خرچنگ و کریل را می خورند.

 

آنها همچنین از جلبک ها، کلپ، پلانکتون، ریزه ها و سرپایان مانند اختاپوس و ماهی مرکب، علاوه بر اکینودرمسی مانند خارپشت دریایی تغذیه می کنند. چند ماهی اقیانوسی لاشخور هستند که از لاشه سایر پستانداران یا حیوانات دریایی تغذیه می کنند.

 

کدام حیوانات اقیانوسی گیاهان می خورند؟

بیشتر حیوانات دریایی گوشتخوار هستند، اما تعداد کمی مانند لاک پشت های دریایی، گاو دریایی و دوگونگ ها از گیاهان دریایی زیر آب تغذیه می کنند. ماهی های دریایی مانند طوطی ماهی مرمری در درجه اول گیاهخوار هستند. آنها جلبک ها و علف های دریایی را در آب های نزدیک ساحل چرا می کنند. گونه های دیگر مانند جراح ماهی و سنجاق به طور مستقیم از علف های دریایی تغذیه می کنند.

 

چگونه حیوانات آبزی در اقیانوس زنده می مانند؟

موجودات دریایی با زیستگاه های متنوع و شرایط محیطی در اقیانوس ها سازگار شده اند. آنها چندین سازگاری فیزیولوژیکی، رفتاری و ساختاری برای بقا ایجاد کرده اند. سازگاری های مورفولوژیکی یا ساختاری برای سازگاری و زنده ماندن در یک زیستگاه خاص انجام شد.

 

سازگاری های فیزیولوژیکی که توسط موجودات دریایی انجام می شود بیشتر به نحوه عملکرد متابولیسم بدن آنها مربوط می شود. حیوانات آبزی چندین سازگاری رفتاری را برای زنده ماندن و فرار از دست شکارچیان آموخته اند.

 

تهدید بالقوه برای حیوانات آبزی

به دلیل شکنندگی محیطی که در آن زندگی می کنند، حافظان محیط زیست اغلب دغدغه خاصی برای آبزیان دارند. جانوران آبزی مستعد فشارهایی مانند ماهیگیری مخرب، صید بی رویه، تغییرات آب و هوا و آلودگی دریایی از زمین و هوا هستند. مواد شیمیایی خشن که آب را آلوده می‌کنند، اثرات مخربی بر گونه‌های دریایی نشان می‌دهند و تلاش‌های حفاظتی را برای حفظ تنوع زیستی و زیبایی اقیانوسی حیاتی می‌سازند.

 


مطالب مشابه: عکس های باحال و دیدنی از فک های دریایی خوش خنده


 

21 اطلاعات و حقایق حیوانات آبزی برای کودکان

21 اطلاعات و حقایق حیوانات آبزی برای کودکان

1. دلفین ها آنقدر باهوش هستند که با یک چشم باز و نیمی از مغزشان بیدار می خوابند تا مراقب شکارچیان و تهدیدها باشند.

 

2. صدای نهنگ های آبی 188 دسی بل است که بزرگترین صدایی است که توسط هر حیوانی روی زمین تولید می شود.

 

3. لاک پشت ها احتمالا قطب جنوب را دوست ندارند. به جز آنجا، آنها در هر قاره دیگری زندگی می کنند.

 

4. اسفنج های دریایی بدون سر، چشم، دهان، استخوان، حسگر، ریه، قلب یا مغز زندگی می کنند.

 

5. قلب میگو در سر آن قرار دارد.

 

6. گربه ماهی زبان شنای بزرگی دارد و نزدیک به 100000 جوانه چشایی فردی در سراسر بدن دارد و به خوبی زبان بزرگی است که در اقیانوس شنا می کند.

 

7. سر لاک پشت لاک پشت با افزایش سن بزرگتر می شود.

 

8. کوسه های سفید بزرگ می توانند یک شیر دریایی را در یک وعده غذایی مصرف کنند.

 

9. نهنگ های اسپرم تنها شکارچیان ماهی مرکب غول پیکر هستند.

حقایق جالب در مورد موجودات دریایی

حقایق جالب در مورد موجودات دریایی

10. با وجود اینکه دلفین ها 100 دندان دارند، طعمه خود را بدون جویدن یک تکه می بلعند.

 

11. لاک پشت های چرمی می توانند 12000 مایل را به طور موثر طی کنند.

 

12. حدود 100 انسان می توانند در داخل دهان نهنگ آبی جای بگیرند. اما این موجود فروتن فقط ماهی های کوچک می خورد.

 

13. مارماهی موری به عنوان بخشی از تنفس دهان خود را باز و بسته می کند. آنها فقط نفس می کشند.

 

14. خرطوم نر برای ملاقات با جفت خود باید از یک قسمت تولید مثلی واقعاً طولانی استفاده کند.

 

15. کرم‌های پومپی روی دریچه‌های آتشفشانی واقع در عمق 2500 متری زیر سطح اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند. اگر به سطح بیایند می میرند.

 

16. مارماهی‌های آنگویلا می‌توانند آب را ترک کنند و برای مدت کوتاهی روی خشکی بلغزند.

 

17. دندان خرچنگ ها در معده آنها قرار دارد.

 

18. اسب های دریایی در زمان جفت گیری صداهای عضلانی تولید می کنند.

 

19. ماهی های بادبانی از بادبان خود استفاده می کنند تا زمانی که می ترسند درخشان و ترسناک به نظر برسند.

 

20. دوگونگ ها به فیل ها مربوط می شوند.

 

21. ستاره های دریایی در کف دریا زندگی می کنند. آنها تنها حیواناتی هستند که پا روی بازوهای خود دارند.

 

چگونه باید آبزیان را به کودکان معرفی کنم

1. چگونه باید آبزیان را به کودکان معرفی کنم؟

با استفاده از این راهکارها می توانید حیوانات آبزی را به کودکان معرفی کنید

  1. کتابی در مورد حیوانات آبزی بخوانید و درباره آن بحث کنید.
  2. به آنها در ساخت صنایع دستی حیوانات آبزی کمک کنید.
  3. به آنها کمک کنید تا یک کتاب جالب و آموزنده درباره حیوانات آبزی ایجاد کنند.
  4. بازی های تعاملی بر اساس حیوانات آبزی انجام دهید.
  5. اجازه دهید فیلم ها و مستندهای مربوط به حیوانات آبزی را تماشا کنند.

 

2. سریعترین حیوان دریایی کدام است؟

سریعترین حیوان دریایی، بادبان ماهی است.

 

3. حیوانات آب چه می نوشند؟

حیوانات آبزی آب می نوشند اما نه مانند حیوانات خشکی. از آنجایی که آنها در آب زندگی می کنند، آب را از طریق آبشش جذب می کنند یا از غذای خود آب استخراج می کنند. بدن آنها برای استخراج هیدراتاسیون لازم از زیستگاه های آبی آنها سازگار است.

 

4. آیا حیوانات آب احساس درد می کنند؟

ماهی ها نیز مانند سایر موجودات زنده احساس درد می کنند. آنها ممکن است فریاد نزنند یا درد خود را با صدای بلند بیان نکنند، اما وقتی با قلاب برخورد می کنند، علائمی از رنج نشان می دهند که نشان دهنده درد آنهاست.

 

5. آیا حیوانات زیر آب می توانند گریه کنند؟

حیوانات زیر آب، مانند ماهی ها و دیگر موجودات دریایی، مانند انسان گریه نمی کنند. گریه کردن به قشر مغز نیاز دارد که به حیوانات دیگر امکان می دهد اشک بریزند. این قشر مغز در حیوانات آبی وجود ندارد.

 

6. کدام حیوان آبی هرگز پیر نمی شود و می تواند برای همیشه زنده بماند؟

چنین گونه ای وجود ندارد که بتواند برای همیشه زنده بماند. حتی اگر برخی از حیوانات آبی مانند عروس دریایی و هیدرای آب شیرین می توانند سلول های خود را بازسازی کنند، اما در نهایت پیر می شوند و می میرند. بازسازی سلول ها از پیری و مرگ آنها جلوگیری نمی کند.

 

7. کندترین حیوان شناگر در اقیانوس کدام است؟

کندترین حیوان شناگر در اقیانوس اسب دریایی کوتوله است. اندازه کوچک و ساختار بدن منحصر به فرد آنها باعث می شود تا با آرامش در آب حرکت کنند. همچنین، آنها برای به جلو راندن خود به باله پشتی خود تکیه می کنند که سرعت آنها را محدود می کند.

 

8. کوچکترین حیوان اقیانوس کدام است؟

زئوپلانکتون کوچکترین جانور اقیانوس در نظر گرفته می شود. اندازه این موجودات میکروسکوپی می تواند از چند میکرومتر تا چند صد میکرومتر در قطر باشد.

 

9. اولین حیوان آبی روی زمین چه بود؟

بر اساس تحقیقات، اسفنج های دریایی اولین حیوانات سیاره زمین هستند. محققان تایید کرده اند که یک ماده شیمیایی عجیب کشف شده در سنگ هایی با قدمت 640 میلیون سال، محصول اسفنج های دریایی است.

 

10. سمورها چگونه در آب سرد گرم می مانند؟

سمورها دارای خز ضخیم و ضد آب هستند که عایق هستند، هوا را نزدیک بدنشان نگه می دارند و آنها را خشک نگه می دارند. سمورها همچنین گرمای متابولیکی بالایی را از ماهیچه های خود تولید می کنند که آنها را گرم نگه می دارد. سمورها به دلیل این صفات می توانند دمای بدن خود را در شرایط آبزی سرد تنظیم کنند.

 


مطالب مشابه: عکس های خارق العاده از موجودات زیر دریایی


 

موجودات زیر دریایی

در پایان

موجودات، حیوانات، گیاهان و اشکال مختلف زندگی در زیر آب هرگز از شگفتی ما باز نمی مانند. بدنه های آبی اسرار بیشتری را در خود دارند که هنوز کشف نشده اند. بنابراین، این مجموعه از اطلاعات حیوانات آبی برای بچه ها می تواند شروعی برای شیفتگی بی پایان فرزند شما به اکوسیستم دریایی باشد.

 

آنها را در مورد حیوانات شگفت انگیز آب، چه دوزیستان، خزندگان، یا پستانداران، و ویژگی ها و توانایی های منحصر به فرد آنها روشن کنید و با این حقایق و اطلاعات شگفت انگیز علاقه آنها را برانگیخت. به زودی خواهید دید که فرزندانتان به سمت این حیوانات کشیده می شوند و می خواهند بیشتر و بیشتر در مورد آنها بدانند.

جدیدترین مطالب سایت