پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

اقیانوس محیط سختی است و زندگی برای برادران زیر آب ما یک چالش همیشگی است: از شکارچیان سبقت بگیرید، پیشی بگیرید و دوام بیاورید. در این مطلب از مجله تفریحی تالاب برای شما همراهان عزیز اطلاعاتی از قدیمی ترین حیوانات عمق اقیانوس ها را منتشر کرده ایم.

 

تربیت حیوانات دریایی

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

بـه همین دلیل است که رفتارهای والدینی دقیقاً در میان ساکنان عمیق رایج نیست. در واقع، تنها حدود 20 درصد از گونه های‌ ماهی در سراسر جهان نوعی رفتار والدین را نشان میدهند. غریزه زیادی برای پرورش وجود ندارد، بـه خصوص زمانی که روز شما پر از غذا خوردن است و سعی می کنید یک قدم جلوتر از کسانی باشید که دوست دارند از شما تغذیه کنند. هنگامی که تخم‌های‌ خود را گذاشتید، فوراً انها را رها کنید.

 

و با این حال هنوز گروه‌هایی از جوامع پرورش دهنده در مناطق وسیع اقیانوس وجود دارد. ما ویژگی‌های‌ مادری عده ای از موجودات شگفت‌انگیز را که در اقیانوس‌های‌ ما شنا میکنند، برجسته کردیم. نمایش‌های‌ پدرانه تربیت را در میان این برادران برجسته خواهیم کرد.

 

سه نوع نقش پدری در میان ماهیان نر مشاهده شده است. این ها هستند:

 خانه داران

MouthBrooders

مادران جایگزین

 

بیشتر بخوانید: عکس هایی از موجودات زیبا در اعماق اقیانوس ها

 

پدران حیوانات در اقیانوس ها

1. بابا خانه داران

اگر پدری دارید که دوست دارد کارهای خود را انجام دهد تا بتوانید سقفی مطمئن بالای سرتان داشته باشید، یا غذا های عالی و خانگی درست کنید تا همیشه سیر شوید، در این صورت او کاملاً مناسب است. 

زیرا این ماهی های‌ نر همان بچه هایی هستند که بدون توجه بـه هزینه، مطمئن می‌شوند که تخم های‌ آنها اول است. انها مهارت های‌ لانه سازی بسیار خوبی دارند و بـه شدت از بچه های‌ خود محافظت می‌کنند.

 

1. توده ماهی «Cyclopterus lumpus»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

توده ماهی ناز که در هر دو طرف اقیانوس اطلس یافت می‌شود بـه عنوان یک کله ماهی نیز شناخته میشود زیرا باله های‌ پایینی آن مانند مکنده هایی هستند که در واقع بـه سطوح می چسبند. انها بـه عنوان یک گونه ماهی تمیزتر شهرت دارند زیرا از انگل هایی که در ماهی ها زندگی میکنند تغذیه می‌کنند. این امر انها را در مزارع ماهی قزل آلا پایدار که در آن بـه عنوان مدیریت آفات عمل میکنند ضروری ساخته است.

 

توده ماهی نر در فصل جفت گیری با ساختن لانه توجه ماده را بـه خود جلب می‌کند. هر کس بزرگترین لانه را بسازد برنده ماده است.

 

سپس او حدود 350000 تخم می‌گذارد و سپس شنا می‌کند و مرد را رها می‌کند. سپس توده‌ماهی نر تخم‌ها را بارور میکند و سپس خود را نزدیک لانه میکشد تا از تخم‌ها محافظت کند و با باد کردن آب بـه داخل لانه، از دریافت اکسیژن کافی اطمینان حاصل کند. تنها زمانی که تخم ها از تخم بیرون بیایند «حدود یک یا دو ماه دیگر»، توده ماهی نر پس از انجام وظایف پدرانه، لانه را رها می‌کند.

 

2. گوبی های شنی «Pomatoschistus minutus»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

گوبی های‌ شنی اغلب در مصب ها یا سواحل گل آلود و شنی یافت میشوند. این ماهی که بـه‌عنوان پولویگ یا طعمه پولی نیز شناخته میشود، اغلب بی‌حرکت روی کف ماسه‌ای دراز میکشد و منتظر عبور طعمه‌اش است.

 

با این حال، در طول فصل تولید مثل، گوبی های‌ شنی نر بیرون می آیند تا بـه دنبال صدف های‌ خالی و سایر صدف ها برای ساختن لانه خود باشند. انها فضایی را در زیر پوسته ها خالی می‌کنند و شن و ماسه را در بالای آن انباشته میکنند تا انها را استتار کنند. این رفتار لانه سازی اغلب در حضور زنان دیوانه کننده میشود و محققان را وادار می‌کند که این رفتار را بـه عنوان “مراقبت از والدین معاشقه” ثبت کنند.

 

بعداً؛ پس از این که ماده تخم‌گذاری کرد، پدر نه تنها برای بارور کردن تخم‌ها، بلکه برای محافظت از لانه، با استفاده از باله‌های‌ سینه‌ای خود برای دمیدن آب تازه و اکسیژن بر روی کلاچ، در نزدیکی می‌ماند تا بتوانند از تخم بیرون بیایند.

 

3. استیکبک سه چرخه «Gasterosteus aculeatus»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

چوب‌چسب‌دار سه خار که فقط در نیمکره شمالی یافت می‌شود، موضوع تحقیقات مختلفی در مورد رفتار، فیزیولوژی و رفتارهای دریایی آن است. در واقع، این موضوع یک مطالعه برجسته در مورد رفتار ماهی بود که رفتار پرورشی آن را برجسته کرد.

 

استیک بک ها معماران لانه هستند. در حالی که گونه‌های‌ دیگر بـه حفر چاله بسنده میکنند، یک چوب‌گیر بـه دنبال شن، جلبک و سایر زباله‌های‌ دریایی برای ساختن لانه‌اش می‌گردد. او این را با ترشحی چسب مانند از کلیه هایش می سازد. پس از اتمام لانه، او بـه خواستگاری یک ماده می‌رود. پس از این که ماده تخم های‌ خود را در لانه گذاشت، او را بدرقه می‌کند تا بتواند انها را بارور کند و تا زمانی که از تخم بیرون بیایند محافظت کند.

 

4. دلقک ماهی «دلقک ماهی Ocellaris»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

این ماهی هرمافرودیت بیشتر بـه دلیل زندگی در یک رابطه همزیستی با شقایق سمی شناخته شده است. دلقک ماهی ها در برابر نماتوسیست های‌ شقایق ایمن هستند زیرا توسط لایه ای از مخاط که بـه آرامی در اطراف بدن آنها ایجاد میشود محافظت می‌شوند.

در حالی که بسیار سرزمینی هستند، اما بسیار پرورش دهنده نیز هستند. در واقع، یک دلقک ماهی مجرد حتی از یک دسته تخم مرغ از یک لانه متفاوت مراقبت می‌کند. پس از بارور کردن تخم‌ها، دلقک‌ماهی همیشه اطمینان حاصل میکند که جریان آب اکسیژنه شده دریا، تخم‌ها را تغذیه میکند. انها همچنین بسیار دقیق هستند؛ پدر هر تخمی که نابارور باشد یا در اثر قارچ آسیب دیده باشد را میخورد، بنابراین مطمئن می‌شود که کل لانه سالم و امن است.

 

2. پرورش دهندگان دهان پدری

همان طور که هر پدر انسانی می داند، پیگیری روزانه بچه ها میتواند خسته کننده باشد. حالا آن را با یک نسل در صدها ضرب کنید. کافی است که پدر را از فرزندپروری تحت فشار قرار دهید.

با این حال، برای این موجودات، نگه داشتن انها در مکان مناسب است. و بـه همین دلیل، طبیعت بـه انها دهان بزرگی داده است تا از انها نه تنها برای غذا خوردن، بلکه برای پرورش جوانان استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: ماهی معمار و سازه زیبای کف اقیانوس

 

5. ماهی کاردینال «Pterapogon kauderni»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

 

این ماهی استوایی که فقط در مجمع الجزایر Banggai، اندونزی یافت می‌شود، در میان علاقه مندان بـه آکواریوم محبوبیت دارد. تقاضای زیاد برای انها منجر بـه کاهش جمعیت حیات وحش شده و از این رو آن گونه را بـه خطر می اندازد.

در طول فصل تولید مثل، ماده توده‌ای از تخم‌ها را در نزدیکی نر آزاد میکند. پس از لقاح، نر بلافاصله آن را برای جوجه کشی در دهان خود می‌برد. از آنجایی که تخم‌ها نسبتاً بزرگ هستند، دهان نر برای قرار دادن تخم‌ها متسع میشود. ماهی نر بـه مدت یک ماه غذا نمی خورد و با چرخاندن مرتب تخم ها بـه داخل دهان و بیرون راندن تخم ها از آن ها مراقبت میکند. احتمالاً بـه دلیل آسیب پذیری ماهی نر در این دوره است که کاردینال ماهی ماده بـه طور تهاجمی از انها در هنگام پرورش دهان محافظت می‌کند.

 

6. فک ماهی «Opistognathus dendriticus»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

 

فک‌ماهی‌هایی که در آب‌های‌ گرم و دریایی در سرتاسر جهان یافت میشوند، در حومه صخره‌ها زندگی می‌کنند، جایی که کف دریا عموماً صاف است. آنها در غارهای کوچکی که با دهان خود برای کندن شن و ماسه می سازند، خانه می سازند. از محل امن غارهایشان، انها منتظر طعمه خواهند بود، سرهایشان گهگاه شن ها را بالا می‌برد.

 

اما آرواره های‌ آنها فقط برای حفاری خوب نیست. در زمان تولید مثل، فک‌ماهی‌های‌ ماده تخم‌گذاری میکنند و نرها آن‌ها را بارور کرده و در دهان خود جوجه‌کشی میکنند. مانند سایر پرورش دهندگان دهان، انها بی حرکت می‌نشینند و منتظر میمانند تا تخم ها در حدود یک هفته یا بیشتر از تخم بیرون بیایند، در نتیجه جوجه ها از دهان بیرون می ریزند تا در اطراف شنا کنند و بعداً بـه فک ماهی های‌ بالغ تبدیل میشوند که بـه دنبال ساخت دوباره غارهای جدید هستند.

 

7. گربه ماهی دریایی «Ariopsis felis»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

 

گربه‌ماهی سرسخت که با صفحه سخت و استخوانی بالای سرشان متمایز میشود، در آب‌های‌ نزدیک ساحل و مصب‌های‌ رودخانه در آمریکای شمالی زندگی میکند. دارای ستون فقرات خاردار پشتی بزرگی است که سمی ملایمی دارد. این یک خورنده حریص است و هر طعمه طبیعی را میخورد.

 

با این حال، این بـه جوانان آن گسترش نمییابد. دهان گربه ماهی های‌ دریایی نر می تواند تخم هایی بـه اندازه تیله را در خود جای دهد. 60 روز طول میکشد تا این تخم ها از تخم خارج شوند و در این مدت نر تغذیه نمی کند. هنگامی که تخم ها از تخم بیرون می آیند، بچه ها باقی میمانند یا برای محافظت بـه دهان پدر باز می گردند. این بـه معنای دو هفته دیگر است که پدر از شیر دادن خودداری می‌کند.

 

3. مادران جایگزین

در زیر آب، بارداری تنها در اختیار مادر نیست. در این گروه خاص از ماهی ها، ماده ها نقش مادر باردار را بـه نرها سپرده اند.

 

بیشتر بخوانید: عکس جنجالی از گوش پاکن در اقیانوس

 

8. ماهی لوله معمولی «Syngnathus acus»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

ماهی های‌ لوله ای در بسترهای علف های‌ دریایی زندگی می‌کنند، خود را در شاخ و برگ های‌ زیر آب استتار میکنند، با هم تراز شدن خود بـه صورت عمودی و تاب خوردن همراه با جریان. عده ای از گونه ها با تغییر رنگ در زیستگاه خود شناخته شده اند.

Pipefish مراسم خواستگاری مفصلی دارد. وقتی بـه اتمام رسید، ماده یک دسته تخم‌ها را در کیسه مولد نر قرار میدهد، جایی که قبل از بیرون آمدن جوجه‌کشی میکنند.

 

9. اژدهای دریایی برگی «Phycodurus eques»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

اژدهای دریایی برگی که فقط در آب های‌ استرالیا یافت می‌شود، در استتار کردن خود بسیار خوب است و شکارچیان و طعمه ها نمی توانند انها را تشخیص دهند. بـه دلیل زائده های‌ برگ مانندی که روی بدن خود دارند، شبیه تکه های‌ شناور جلبک دریایی هستند. اما بر خلاف اقوام لوله ماهی خود، انها کیسه ای برای تخم های‌ خود ندارند.

 

در عوض، ماده تخم‌ها را در قسمت زیرین دم نر می‌گذارد. این لکه مولد فقط در طول فصل تولید مثل روی نر ظاهر می‌شود. او تخم ها را بـه مدت دو ماه حمل می‌کند تا از تخم خارج شوند. بچه اژدهای دریایی پس از ترک محافظ دم پربرگ پدر، توسط کیسه های‌ زرده خود نگه‌داری می‌شوند تا این که دو روز دیگر تمام شود. در آن زمان انها شروع بـه تغذیه از پلانکتون میکنند.

 

10. اسب های دریایی «هیپوکامپ»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

 

شاید آشناترین گونه از همه ی ي گونه های‌ تخم مرغ نر، حاملگی نر اسب دریایی نیز پیچیده ترین آن باشد. ژن های‌ اسب دریایی نر بـه طرق مختلف بـه او کمک می‌کند تا سلامت نسل خود را تضمین کند. اساساً ژن‌ها بـه اسب دریایی نر اجازه میدهند تا همان عملکردهایی را که در ماده‌ها در دوران بارداری و تولد پستانداران رخ میدهد، انجام دهد.

 

اسب های‌ دریایی یک رقص خواستگاری اجرا میکنند که میتواند هشت ساعت در طول فصل جفت گیری بـه طول انجامد. بعد از این مراسم، زن تخم‌ها را در کیسه شکم نر می‌گذارد، جایی که توسط پدر بارور میشود. اسب دریایی نر می تواند در یک بارداری حدود 2000 تخمک را حمل کند.

 

11. عنکبوت های دریایی «پیکنوگونیدها»

پدران حیوانات در اقیانوس ها + عکس

 

حدود 1000 گونه عنکبوت دریایی در سراسر اقیانوس های‌ ما وجود دارد. آنها همه ی ي چیزخوار هستند و رژیم غذایی انها شامل جلبک، گوشت یا مواد پاک کننده است. انها یک پروبوسیس مجهز بـه دندان دارند که از آن برای سوراخ کردن طعمه استفاده می‌کنند تا بتوانند آب میوه را بمکند.

 

پاهای آنها نقش مهمی در چرخه تولید مثل آنها دارد. ماده تخم‌های‌ خود را در استخوان ران خود نگه می‌دارد و تنها زمانی آنها را آزاد میکند که نر با استفاده از پاهای مخصوص خود او را تحریک کند. پس از لقاح، نر تخم‌ها را جمع میکند و بـه تخم‌های‌ خود می‌چسباند و در آنجا باقی میمانند تا از تخم خارج شوند. هیچ دانشمندی تا بـه حال مطالعه نکرده است که چقدر طول میکشد.

 

در پایان

انها ممکن است ماهی باشند، اما هنوز هم در والدین عالی هستند. و انها تنها نیستند. با وجود تمام گونه‌های‌ عظیمی که هنوز در زیر آب کشف می‌شوند، ممکن است بیش از این ده ماهی بابای شگفت‌انگیز وجود داشته باشد. بـه همین دلیل مهم است که اقیانوس‌هایمان را نجات دهیم تا موجوداتی مانند اینها بتوانند نسل‌های‌ بیشتری را پرورش دهند.

جدیدترین مطالب سایت