علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

علت ریزش برگ بنجامین

حتما اطلاع دارید که بنجامین یکی از گیاهان بسیار حساس میباشد که باید در نگهداری این گیاه بسیار دقت کنید. این گیاه برای افراد حرفه ای توصیه میشود و باید در شرایط نگهداری آن اطلاعات کافی داشته باشید تا گیاه بنجامین دچار ریزش مشکلاتی همچون ریزش برگ نشود. هنگامیکه گیاه تازه خریداری شده رابه خانه می آورید عده اي از برگ های‌ آن زرد یا قهوه اي می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های‌ زرد یا قهوه اي یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ هایي که از این پس می رویند میتوانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.

 

گل و گیاه تالاب: طبق معمولً بنجامین رابه دلیل حساسیت بالا و مقاومت کم در برابر عوامل محیطی روی فیکوس بنجامین پیوند می‌زنند تا مقاوم تر شود که اگر درصورت مشاهده برگ های‌ سبز یکنواخت چون مربوط به پایه است بهتر است قطع شوند تا گیاه ابلق بهتر رشد کند.

 

علت ریزش برگ های بنجامین

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

عکس از بنجامین ابلق

 

بنجامین آمستل یا فیکوس آمستل یا فیکوس

برگ دراز با اسم علمی Ficus Binnendijkii از خانواده موراسه و بومی هلند میباشد.این نوع از ficus دارای برگ های‌ بلند و باریک می‌باشد . بسیار مناسب برای منزل و یا گلخانه میباشد. دارای شاخ و برگ نسبتاً زیاد بوده ولی گل ندارد.

 

یکی از موفق ترین و زیبا ترین گیاه آپارتمانی در سازش با محیط مکان های‌ سر پوشیده است از خانواده انجیر « مراسه » برگ ها سبز روشن و بیضی شکل نوک تیز شاخه های‌ دارای خاصیت ارتجاعی و آویزان و مجنون در هوای آزاد به ارتفاع آن ۵ متر می‌رسد نسبت به کم آبی بخصوص در هوای سرد حساس است و به خزان برگها مبتلا می‌گردد نور باید کافی ولی غیر مستقیم باشد.

 

واریته های‌ ابلغ با برگهای سبز و سفید کرمی اخیراً در ایران پرورش می‌یابد.کارهای هنری جالبی نظیر بافتن ساقه ها به شکل گیس روی آن انجام و زیبایی آنرا دو چندان نموده است. گیاهان جوان تر احتیاج به قیم دارند. ارتجاع پذیری و آویزان بودن واریته ابلغ بیشتر و توسعه ریشه در آن ها کمتر از واریته سبزبرگ است. بهمین علت ابلغ ها را همیشه روی برگ سبزها پیوند می‌زنند.

 

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

نور مورد نیاز بنجامین

به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمیکند «طبق معمولً بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایه بان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد اما به برگ های‌ گیاه آفتاب نتابد و برگ ها در سایه « نور کامل » باشند.«نور فراوان؛ اما از تابش مستقیم نور خورشید اجتناب شود؛ لذا درکنار پنجره های‌ جنوبی باید از پرده استفاده شود یا تابش غیر مستقیم بر گیاه صورت گیرد»

 

نکته : چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ های‌ آن ریزش می‌کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید.هنگامیکه گیاه تازه خریداری شده رابه خانه می آورید عده اي از برگ های‌ آن زرد یا قهوه اي می شوند؛ انتظار نداشته باشید برگ های‌ زرد یا قهوه اي یا ریخته ، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ هایي که از این پس می رویند میتوانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.

 

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

دمای مورد نیاز بنجامین

حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ ودر تابستان حداکثر ۲۴ درجه. در زمستان حتما باید در اتاق نگه‌داری شود «نسبت به سرما حساس است»

 

آبیاری مورد نیاز بنجامین

در میان دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود « باید به اندازه یک انگشت در زیر خاک را بازدید نمود، اگر خشک بود باید آبیاری بعدی صورت گیرد ». طبق معمولً در منازل بدلیل عدم رعایت این مسئله و آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین میرود. بهتر است از آبی که چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز با آب سرد آبیاری نکنید .

 

خاک مورد نیاز بنجامین

بهترین خاک کمپوست « خاکبرگ » یا کود حیوانی یا خاک لوم است [مخلوطی از شن ، رس و مواد آلی « برگ پوسیده » .
«خاک مناسب این گیاه، خاک خوب گل کاری است که به خوبی زهکشی شده باشد. مخلوط یک قسمت خاک باغچه، یک قسمت شن درشت و یا پرلیت، یک قسمت تورب «پیت» یا هوموس می‌تواند باعث رشد بهتر گیاه شود»

 

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

رطوبت مورد نیاز بنجامین

عمل غبار پاشی باید هر ۲ روز انجام گیرد بجزء در مواقعی که درجه حرارت زیر ۱۵ درجه است.

 

تغذیه مورد نیاز بنجامین

در فصل بهار و تابستان هر ۲ هفته یکبار تغذیه مصنوعی با کود شیمیایی محلول درآب مخصوص گیاهان زینتی برای این گیاه لازم است.

 

نکته مهم در مورد بنجامین

برای اشخاصی که در نگه داری گیاهان آپارتمانی تازه کار هستند نگه‌داری بنجامین توصیه نمیشود زیرا گیاه خیلی حساسی است. فیکوس بنجامینا «انجیر گریان» که بومی هندوستان است، چنانچه در شرایط مساعد محیطی قرار بگیرد گیاهی است که به سرعت محیط را ازآن خود می‌کند و به سایر گیاهان اجازه رشد نمی‌دهد. در واقع بزرگ ترین درختی که در جهان وجوددارد نوعی فیکوس است که در هند واقع شده و مساحتی حدود ۲ میلیون متر مربع را در بر گرفته است!

 

* برگها سیاه شده اند

تماس با شیشه سرد پنجره باعث آن است. گلدان را از تماس با شیشه رها کنید.

 

* برگها سالم و سبز هستند ولی سقوط میکنند

نور کم است. گلدان رابه روشنایی ببرید. کم آبی هم باعث این عارضه است. آبیاری را تنظیم کنند. بعضی از مواقعه سرد شدن ناگهانی اتاق و آبیاری با آب سرد علت ریزش برگ سبز است.

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

* برگها رنگ پریده و لکه های‌ قهوه اي در زیر آن ها و ساقه مشاهده میشود

با پنبه آغشته به زهر حشره کش جذبی لکه ها را خیس کنید و یا هردو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند.

 

* برگها خشک و شکننده هستند

هوای محیط گرم و خشک است. آبیاری را بیشتر کرده و غبار پاشی روزانه را فراموش نفرمایید.

 

* برگها زرد رنگ و سطح زیرین آن ها دارای تار عنکبوت است

کنه قرمز ریز عامل آن است. با زهر حشره کش نفوذی هردو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه، گیاه را سمپاشی کنید. تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

 

* لکه های‌ پهن و آبکی و سیاه روی برگ هستند

قارچ عامل این بیماری است. خیس نمودن لکه ها با پنبه آغشته با آب و صابون درمان این بیماری است.

 

* برگها زرد شده و میریزند

آبیاری زیاد از اندازه است. فاصله بین دو آبیاری را زیاد تر کنید. اگر خاک گلدان باتلاقی شده زهکش را باز کنید.

 

* برگهای جدید ریز و گیاه مریض بنظر می‌رسد

ریشه ها را بازدید نمایید ممکن است احتیاج به گلدان بزرگتر داشته باشد. در غیر این صورت تغذیه مصنوعی هردو هفته یک‌بار و تعویض خاکهای سطحی گلدان با خاک نو در رفع این عارضه کمک موثری مي نماید.

 

چرا و چه زمانی باید بنجامین را هرس کرد؟

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

 

قلمه زدن بنجامین

برای قلمه زدن بنجامین بهتر است ضخامت ساقه تقریبا به اندازه انگشت کوچک و یا مداد باشد و شاخه نه علفی باشد و نه چوبی یعنی شاخه جوان که قابل انعطاف ولی هنوز چوبی و سخت نشده باشد را انتخاب کنید.

 

برگهای پائینی قلمه را حذف کنید و فقط دو یا سه برگ در نوک شاخه نگهدارید. اونها رو مستقیما در خاک قلمه (ترکیب مساوی از ماسه بادی و نرم و خاک برگ الک شده) بکارید. می توانید ابتدا قلمه را در پودر ریشه زایی فرو کرده و سپس در خاک و در گلدان با قطر دهنه 6 تا 9 سانت بکارید.

 

برای به وجود آوردن شرایط گلخانه ای برای قلمه ها، انتهای یک بطری پت را ببرید و روی قلمه ها بگذارید. در بطری را هم باز بگذارید تا تهویه هوا انجام شود و روزی یک یا دو بار آنرا بردارید تا به گیاه هوا بخورد و از بروز قارچ و آفت جلوگیری شود.

 

به جای بطری میتوانید چند تکه چوب اطراف گلدان فرو کنید و یک مشمای رنگ روشن که چند سوراخ روی سطحش داشته باشد بکشید.

 

خاک را مرطوب نگهدارید و در مکانی با نور روشن و بدور از تابش مستقیم آفتاب با دمای معتدل از اون نگهداری کنید.

 

 

سوالات کاربران عزیز در مورد گیاه بنجامین :

باسلام من یه بنجامین ابلق ،حدود سه ماه پیش خریدم.چند وقت بود که برگاش زرد می‌شد و میریخت.چند وقت پیش متوجه شدم تو خاک گلدون کرم وجود داره.خاک رو عوض کردم.حالا یه هفته شده بازم می بینم برگاش خشک و کم جون شده و بیشتر از قبل ریزش میکنه.اگه ممکنه راهنماییم کنید.متشکر

درود: چون بنجامين نسبت به تغيير عوامل محيطي بسيار حساس است و با كمترين تغييري برگ‌های آن ريزش مي‌كند، از چرخاندن و جابه‌جايي گلدان بپرهيزيد.اگر برگ‌ها سالم و سبز هستند ولي سقوط مي‌كنند احتمالا نور كم است، گلدان رابه روشنايي ببريد. كم‌آبي هم موجب اين عارضه مي‌شود، پس آبياري را منظم كنيد. بعضي مواقع سردشدن ناگهاني اتاق و آبياري با آب سرد علت ريزش برگ سبز است.

 

اگر برگ‌ها خشك و شكننده هستند، هواي محيط گرم و خشك است آبياري را بيشتر كرده و غبارپاشي روزانه را فراموش نكنيد.گياه را زماني آبياري كنيد كه كاملا سطح خاك خشك شده‌باشد در واقع بايد به اندازه يك انگشت زير خاك را بازديد كنيد، اگر خشك بود گياه را آب دهيد. بايد بدانيد در بسياري خانه‌ها به‌دليل ‌رعايت نكردن اين مسئله و آبياري بيش‌ازاندازه گياه از بين مي‌رود.

 

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

درود.مدت 2 ماه بنجامین خریدم و خیلی خوب بود اما چند هفته هست که داره برخی برگاش از پایین زرد میشه و میریزه.تک و توک وسط درخت هم برگ زد داره ولی بیشتر از پایینه.

1 بار یا دو بار گلدان بزرگ رو 10 سانت جابه‌جا کردم.نور کافی داره و کنار ما بقی گلهاست.
علت چیه؟

نوسان دما در این فصل میتونه باعث بروز این مشکل بشه.گیاهتون رو از منابع حرارتی دور نگهدارید وسعی کنیدشرایط,مناسبش رو فراهم نمایید ومکانش رو تغعیر ندهید تا در بهار شاهد التیام اوضاعش باشید

وقتی در خونه رو باز می‌کنیم باد میاد کمی تو و سریع میبندیم درو.میتونه ناشی از این باشه؟
ما تو محلمون 4 تا بنجامین داریم که جلو مسجدی کاشه شده و خیلی سرحالند.با خودم فک می کردم بعدیه به سرما حساس باشه.

 

شرایط دمایی تا حدی به عادت گیاه هم بستگی داره. از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر ترددکه باعث آسيب به گیاه میشود ویا نزدیک به وسایل سرمایش ویا گرمایشی جدا خودداری شود.

 

توجه داشته باشید اگر میخواهید گیاهانتان از طراوت و شادابی خاصی برخوردار باشند، درجة حرارت محیط زیست آنان نباید از حدود ۲۰ تا ۲۲ درجة سانتی‌گراد کمتر باشد عده اي از آنان تا ۱۰-۱۲ درجه بالاتر از صفر حتی کمتر ازآن را تحمل می‌نمایند ولی افسرده و کسل میشوند.

 

علت ریزش برگ بنجامین (کمبود آب و نور)

 

با درود .
یه گیاه بنجامین داشتم که بعد از خرید و ریزش برگ شروع به جوانه های‌ زیادی زد و چون از پایین و رو تنه خیلی جوانه زد من جوانه های‌ روی تنه دو کندم و هرروز اسپره میزدم چون هوا گرم بودو کمی کود آهن هم بهش دادم و متاسفانه دو روز خونه نبودم و وقتی گیاه رو دیدم نصف گیاه خشک شده بود تمام جوانه های‌ طرف هوای آزاد سبز به درخت خشک شده بودو جوانه های‌ سمت دیوار بودن .

 

و دوباره اسپره رو شروع کردم ولی هنوز گیاه ریزش برگ داره و سمت دیگه هم داره خشک میشه چکار کنم و این گیاه سه تا شاخه داره که از خاک بیرون زده .هم اکنون گیاه خشک خشک و خیلی کم برگ داره و دیگه برگ جوان نمیده !!!!!!

 

در صورتي که گياهتان در شرايط بحراني بي آبي قرار گرفته است، به دقت با استفاده از يک چنگال خاک سفت و خشک گلدان را شخم بزنيد، سپس کل گلدان را در تشت يا سطل حاوي آب ولرم قرار دهيد.

 

توجه کنيد سطح آب نبايد تا سطح گلدان بيايد بلکه همين که زير گلدان در آب قرار داشته باشد، کافيست. بگذاريد گلدان در تشت بماند تا زماني که ديگر هيچ حباب هوايي از ته گلدان به بالا شناور نشود.شاخه های‌ خشک شده را هرس کنید ،اسپری آب بدون کلر را ادامه دهید و با کود هیومیک اسید گیاه خودرا تقویت کنید .

جدیدترین مطالب سایت