گردش خون و اکسیژن عجیب در بدن عنکبوت‌های دریایی (عکس)

گردش خون و اکسیژن عجیب در بدن عنکبوت‌های دریایی (عکس)

گردش خون و اکسیژن عجیب و جالب در بدن عنکبوت‌های دریایی

برسی هاي انجام شد در گردنش خون و نیز اکسیژن متوجه غیر عادی بودن این دستگاه در بدن عنکبوت شدند دانشمندان دریافته‌اند بدن عنکبوت‌هاي دریایی به جای بهرهگیری از قلب از روده برای پمپاژ کردن خون و اکسیژن در سراسر بدن بهرهگیری می کند.

به گزارش تالاب به نقل از گیزمگ، روده انسان در داخل شکم وی فشرده شده اما روده عنکبوت‌هاي دریایی اکثر شبیه دستگاه گردش خون بوده و در سراسر بدن آن‌ها گسترده شده هست.

 

دانشمندان دانشگاه مونتانا در کشور آمریکا اولیه دریافتند روده این حشرات عملی بیش از هضم انجام میدهد زیرا در همۀ جا و حتی تا انتهای پاهای آن‌ها گسترده شده هست.

 

تیم علمی سپس متوجه شد ضربان‌هاي قلب این عنکبوت‌ها به اندازه کافی قوی نیست تا خون را به فراتر از بخش‌هاي مرکزی اندام‌هایشان ببرد. همزمان، روده آن‌ها که به همۀ جای بدنشان گسترده شده، با انقباض‌هاي منظم و طی فرآیندی موسوم به peristalsis عمل نبض را انجام میدهد.

 

عمل نبض در حالت عادی برای حرکت دادن غذاها و مایعات از داخل سیستم گوارش هست اما در این مورد دانشمندان این فرضیه را مطرح کردند که روده‌ها همینطور اکسیژن را در بدن این حشرات دریایی توزیع میکنند.

 

به علت لاغر و دراز بودن بدن‌ و پاهای این عنکبوت‌ها، دیدن آن‌ها با بهرهگیری از میکروسکوپ‌ آسان هست بنابراین محققان مواد رهگیری‌کننده را در داخل خون و روده‌هاي این موجودات قرار دادند.

 

دانشمندان سپس از میکروسکوپ برای دیدن چگونگی جریان‌یافتن خون در 12 گونه گوناگون عنکبوت دریایی بهرهگیری کردند و دریافتند روده‌هاي آن‌ها بخش زیاد مسئولیت گردش خون و اکسیژن را در بدن انجام میدهند.

 

جدیدترین مطالب سایت