گیاه آپارتمانی سیسوس

گیاه آپارتمانی سیسوس

گیاه سیسوس

 

گیاهی است بالارونده و علفی از خانواده «ویتاسه» و زادگاهش استرالیاست، علاوه بر استفاده از آن به عنوان گیاه آپارتمانی در سایبان ها و آلاچیق ها نیز مورد استفاده دارد.

 

در برابر سایه مقاوم بوده و گیاهی کم توقع و مناسب برای افراد مبتدی است، در گلدان احتیاج به قیم دارد و جهت جلوگیری از رشد طولی و دراز شدن ساقه ها حذف گهگاه جوانه های انتهایی لازم است، برگ ها بزرگ و دندانه دار، سبز روشن و محکم و انبوه است، در سبد های آویزان از آن استفاده می کنند و فاقد گل و میوه است.

 

گیاه آپارتمانی سیسوس

نیازها سیسوس :

 

نور: به نور فراوان نزدیک پنجره احتیاج دارد، ولی از تابش مستقیم آفتاب بیزار است.

 

دما : در زمستان درجه حرارت ۱۵ و در تابستان در ۲۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید، اگر درجه حرارت بالاتر از ۲۰ باشد غبارپاشی ضروری به نظر می رسد.

 

آبیاری: بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود، در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان هر دو هفته یک بار آبیاری کافی است.

 

رطوبت: در صورتی که درجه حرارت در تابستان بالای ۲۰ درجه است، غبارپاشی روزانه و گرنه هفته ای یکبار کافی است.

 

تغذیه: جهت مصنوعی از کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گلهای زینتی هر دو هفته یکبار طبق دستور استفاده کنید.

 

خاک مناسب: مخلوطی از خاک چمن یا خاک باغچه و خاک برگ.

 

تعویض گلدان :هنگامی که گیاه جوان و در حال رشد است هر سال دو بار در اواسط بهار و تابستان احتیاج به تعویض گلدان دارد، در سال های بعد فقط به عوض نمودن خاک های سطحی گلدان با خاک نو  و غنی اکتفا کنید.

 

تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی برای تمیز نگه داشتن گیاه کافی است. در صورت نیاز میتوانید هر ۲ ماه یکبار از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کنید، توجه کنید که استفاده مداوم از آن برای گیاه ضرر دارد.

 

تکثیر: گرفتن قلمه ی چوب در تابستان (قلمه بین چوبی و علفی باشد). قلمه ها را در دمای ۲۱ تا ۲۷ درجه ریشه دار کنید.

گیاه آپارتمانی سیسوس

 

عوارض و درمان سیسوس :

 

رشد گیاه کند شده و برگ ها رنگ پریده هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی رنج می برد، هر دو هفته یکبار طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

 

فاصله بین برگ ها زیاد و رشد گیاه کند شده است: نور کافی نیست، گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید ولی مواظب اشعه مستقیم آفتاب باشید.

 

لکه های قهوه ای روی برگ ها مشاهده می شود: آبیاری بیش از اندازه صورت گرفته است، اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، آبیاری را تنظیم کنید.

 

برگ ها سست شده و در نهایت می ریزند: هوا سرد و خشک است، گیاه را به محل گرم تر منتقل نموده و آبیاری کنید.

 

رنگ برگ ها زرد می شوند و تار عنکبوتی پشت برگ ها وجود دارند: کنه قرمز ریز عامل آن است، گیاه به سم خیلی حساس است، پنبه آغشته به سم را با احتیاط  پشت برگ ها بمالید. غبارپاشی در کاهش آفت موثر است.

 

برگ ها بد شکل و چسبناک هستند و حشرات سبز رنگی روی آنها مشاهده می شود: با سم حشره کش نفوذی گیاه را هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا عارضه بر طرف شود.

 

برگ ها نازک شده و چروک خورده اند و سقوط می کنند: درجه حرارت خیلی بالا است، گیاه را به محل خنک تری و با جریان ملایم هوا منتقل کنید، رطوبت را با غبارپاشی افزایش دهید.

 

رشد متوقف است و  برگ های پائینی می ریزند: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

گیاه آپارتمانی سیسوس

*نحوه ی نصب قیم:

 

سیسوس گیاهی است بالارونده و احتیاج به قیم دارد، قیم را داخل گلدان قرار داده و با نخی نرم مثل نخ کاموا ساقه را به قیم متصل کنید، توجه کنید که گره باید در تماس با قیم باشد نه ساقه، حد فاصل بین ساقه و نخ یک قطعه کوچک لاستیک قرار دهید.

 

برگ های سیسوس به طور طبیعی براق هستند، استفاده از مواد براق کننده شیمیایی برای تمیز کردن برگ ها روزنه های تنفسی برگ ها را مسدود می کند، غبارپاشی برای تمیز شدن برگ ها کافی است.

 

جدیدترین مطالب سایت