عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

مجموعه : هوا و فضا
عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

از عجیب ترین کهکشان هایی که شبیه یک گل آفتابگردان کیهانی است که در برابر چشمان ما آشکار می شود تا توده ای جهنمی از گاز و ماده گرفته تا برخوردهای کهکشانی شدید که در تصاویر ثابت به نظر بسیار صلح آمیز به نظر می رسند، در این قسمت از مجله تفریحی تالاب 25 کهکشان عجیب و غریب در جهان را مشاهده می کنید.

 

25 عجیب ترین کهکشان در جهان

جهان ما هم عظیم و هم جذاب است. در حالی که ما دیدگاه بسیار بالایی نسبت به خودمان به عنوان انسان داریم، هر زمان که به کیهان نگاه می کنیم، واقعاً می بینیم که در مقایسه با بقیه چیزهای بیرونی چقدر کوچک هستیم. کمترین ارقام نجومی می گوید که 100 میلیارد کهکشان (که 100،000،000،000) در جهان وجود دارد، و راه شیری ما تنها یکی است. زمین را بگیرید – و آن را در 17 میلیارد ضرب کنید.

 

این تعداد جهان به اندازه زمین فقط در کهکشان راه شیری وجود دارد. آن را ضربدر 100 میلیارد کهکشان کنید، یک جهان عظیم خواهید داشت، بدون احتساب ستاره ها و سیارات غیر هم اندازه زمین. در اینجا، ما بر برخی از شگفت انگیزترین جنبه های جهان خود تمرکز می کنیم: کهکشان ها. انبوهی از ستارگان، سیارات، زباله‌ها، ماده تاریک و غیره از برخی الگوهای کلی پیروی می‌کنند، اما گاهی اوقات حتی سنت شکنی می‌کنند و ما را شگفت‌زده می‌کنند و آنها را در فهرست عجیب‌ترین کهکشان‌های جهان به‌دست می‌آورند.

 

بیشتر کهکشان‌های عجیب موجود در این فهرست

برای ستاره‌شناسان با دو طبقه‌بندی شناخته می‌شوند: فهرست مسیه یا کاتالوگ عمومی جدید. کاتالوگ مسیه در سال 1771 توسط ستاره شناس فرانسوی چارلز مسیه به عنوان راهی برای سازماندهی اکتشافات کیهانی که در آن زمان اتفاق می افتاد گردآوری شد. مسیه که یکی از طرفداران خاص دنباله دارها بود، به همراه دستیارش پیر مچاین فهرستی را برای فیلتر کردن اقلام غیر دنباله دار وارد کرد.

 

کاتالوگ عمومی جدید (NGC) سحابی ها و خوشه های ستارگان مجموعه ای از انواع مختلف اجرام اعماق آسمان است که توسط جان لوئیس امیل درایر گردآوری شده است. بازنگری های متعدد این فهرست را پاکسازی کرده است، که اکنون یکی از جامع ترین کاتالوگ های تا به امروز با 7840 شی اعماق فضایی است.

 

بیشتر بخوانید: جستجوی تلسکوپ جیمز وب برای حیات فرازمینی | کشف حیات فرازمینی

 

25. مسیه 82

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

ما فهرست عجیب‌ترین کهکشان‌های جهان را با یکی از تاثیرگذارترین کهکشان‌ها آغاز می‌کنیم – مسیه 82. این کهکشان که با نام M82 شناخته می‌شود، به دلیل تولد سریع ستارگان جوان، پنج برابر روشن‌تر از کل راه شیری است – نرخی 10 برابر. بزرگتر از داخل کهکشان خودمان با گذشت زمان، ستاره ها به سرعت ایجاد می شوند که یکدیگر را می بلعند. (توله‌های قرمزی که از مرکز بیرون می‌آیند گاز هیدروژن درخشانی هستند که از مرکز M82 خارج می‌شوند.)

 

24. کهکشان آفتابگردان

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشان آفتابگردان که به طور رسمی با نام مسیه 63 شناخته می شود، به نظر می رسد که به مجموعه آثار ونسان ون گوگ تعلق دارد. این زیبایی کیهانی دارای بازوهای پرنور و پیچ در پیچی است که از ستاره های غول پیکر آبی-سفید تازه تشکیل شده است. درست مانند این طرح آفتابگردان، کهکشان ها نیز به تقلید از طرح های طبیعی مانند گرداب ها و بازوها معروف هستند.

 

23. MACS J0717

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

MACS J0717 یکی از عجیب ترین کهکشان های موجود در این لیست است. از نظر فنی یک خوشه کهکشانی، MACS J0717 از برخورد چهار کهکشان دیگر تشکیل شد. جریانی از کهکشان‌ها، گاز و ماده تاریک به طول بیش از 13 میلیون سال نوری در منطقه‌ای که قبلاً با ماده متراکم است با هم برخورد می‌کنند و تصاویر جذابی را برای ما ایجاد می‌کنند.

 

22. مسیه 74

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

اگر بابا نوئل یک کهکشان مورد علاقه دارد، آن کهکشان است. مسیه 74 اغلب در زمان کریسمس توسط اخترشناسان صحبت می شود زیرا خوشه های بازوهای مارپیچی از ستاره های آبی جوان و توپ های درخشان و درخشان هیدروژن یونیزه آن را شبیه تاج گل کریسمس می کند.

 

21. کهکشان بیبی بوم

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشان ستاره‌باری در فاصله 12.2 میلیارد سال نوری از زمین، کهکشان بیبی بوم در سال 2008 کشف شد. این کهکشان به‌خوبی نامش را به‌عنوان درخشان‌ترین کهکشان ستاره‌باران در جهان بسیار دور می‌داند، به لطف شکل‌گیری ستاره‌ای فوق‌العاده سریع – نرخی از هر 2 ساعت یک ستاره در مقابل، کهکشان راه شیری ما به طور متوسط هر 36 روز یک بار یک ستاره جدید تولید می کند.

 

20. کهکشان راه شیری

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشان راه شیری ما در واقع یکی از عجیب ترین کهکشان های جهان است – یکی از چشمگیرترین ها نیز. و این فقط ما احساس غرور نمی کنیم. کهکشان عظیم ما حداقل 100 میلیارد سیاره و بیش از یک تریلیون ستاره را در خود جای داده است که برخی از آنها از قدیمی ترین ها در جهان شناخته شده هستند.

 

19. IDCS 1426

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

خوشه کهکشانی IDCS 1426 دارای افتخارات متعددی است. IDCS 1426 که زمانی که جهان امروزی کمتر از یک سوم سن خود بود توسط دانشمندان مشاهده شد، عظیم‌ترین خوشه کهکشانی در جهان اولیه است. همچنین وزن آن نزدیک به 500 تریلیون خورشید است، عددی که تصور واقعی آن برای ما بسیار سخت است. هسته درخشان و آبی گاز نتیجه برخورد کهکشانی است، همان‌طور که شراب قبل از نشستن در لیوان سوملیه به اطراف می‌چرخد.

 

18. I Zwicky 18

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشان I Zwicky 18 دارای عناوینی چون کهکشان ستاره‌باران، کهکشان فشرده آبی، کهکشان کوتوله نامنظم و یکی از عجیب‌ترین کهکشان‌های جهان است. اخترشناسان هنوز با این کهکشان سردرگم هستند که رشد ستارگان را در شکل‌گیری کهکشان‌ها از ابتدایی‌ترین روزهای کیهان نشان می‌دهد. (همچنین عجیب است که مقدار زیادی هلیوم یونیزه شده وجود دارد، و دانشمندان را متعجب می کند که چه چیزی تشعشعات آنقدر قوی است که الکترون ها را از اتم های هلیوم خود خارج می کند.)

 

17. NGC 6744

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

NGC 6744 یک کهکشان مارپیچی بزرگ است که به عقیده اخترشناسان یکی از شبیه ترین کهکشان های ما است. کهکشان در فاصله 30 میلیون سال نوری از ما قرار دارد، هسته دراز و بازوهای پف کرده کهکشان کاملاً یادآور راه شیری ما هستند.

 

16. NGC 6872

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشانی معروف به NGC 6872 دومین کهکشان مارپیچی بزرگی است که تاکنون کشف شده است. دم زیبا (طعنه آمیز این است که در صورت فلکی پاوو، طاووس قرار دارد) بازوی کشیده پر از مناطق ستاره ساز است. از آنجایی که این کهکشان عجیب هیدروژن آزاد زیادی ندارد، برای تولد ستاره به موادی متکی است که از IC 4970 نزدیک (در تصویر بالا) بیرون کشیده شده است.

 

15. MACS J0416

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

MACS J0416 که در فاصله حدود 4.3 میلیارد سال نوری از زمین یافت شده است، بیشتر شبیه چیزی است که بچه‌های وودستاک در حین نواختن نوازندگان می‌دیدند. رنگ‌های بنفش و صورتی روشن، کشمکش عمیق‌تری را در اینجا پنهان می‌کنند، یعنی اینکه دو خوشه کهکشانی در شرف برخورد هستند. اگر از این لیست لذت بردید، می توانید از این 25 تصویر فضایی که ذهن شما را منفجر می کند نیز لذت ببرید.

 

14. M60 & NGC 4647 – زوج کهکشانی

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

اگرچه کشش گرانشی بیشتر کهکشان‌ها آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند، اما در مسیه 60 و NGC 4647 هیچ مدرکی دال بر آن وجود ندارد. اما شواهدی از دور شدن آنها نیز وجود ندارد. مانند عاشقان قدیمی، این دو کهکشان با هم در فضا حرکت می کنند و تنها برهمکنش جزر و مدی جزئی را بین خود نشان می دهند.

 

13. مسیه 81

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

مسیه 81 که در نزدیکی شماره 25 واقع شده است، یک کهکشان مارپیچی با یک سیاهچاله بسیار پرجرم 70 میلیون بار بزرگتر از جرم خورشید در مرکز آن است. M81 خانه بسیاری از ستارگان آبی با عمر کوتاه اما داغ است که گرد و غبار اطراف را همانطور که در بازوهای مارپیچی آن دیده می شود گرم می کنند.

 

فعل و انفعالات گرانشی با M82 شاهد بوده که هر دو کهکشان گاز هیدروژن را از یکدیگر دور می‌کنند، که منجر به ایجاد خطوطی از گاز یا مقادیر زیادی گاز بین‌ستاره‌ای در مراکزشان می‌شود که منجر به تشکیل سریع ستاره می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: آزمایش موفق موتور سنگین ماهواره بر سوخت جامد | سردار حاجی زاده

 

12. کهکشان های آنتن

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

حدود 600 میلیون سال پیش، NGC 4038 و NGC 4039 با یکدیگر برخورد کردند و تبادل عظیمی از ستاره ها و ماده کهکشانی را آغاز کردند. اگرچه دانشمندان فکر می‌کنند کهکشان‌ها شبیه یک آنتن هستند، اما به نظر می‌رسد که آن را بهتر به عنوان کهکشان عشق می‌شناسیم.

 

11. کهکشان سومبررو

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

اخترشناسان آماتور مشتاقانه به سمت کهکشان سومبررو که به دلیل هسته درخشان و برآمدگی مرکزی بزرگش به این نام خوانده می شود، هجوم می آورند. خط گرد و غبار این کهکشان مارپیچی را به این کهکشان مارپیچی که به راحتی قابل مشاهده است را اضافه کنید و مانند یک سومبررو در آسمان به نظر می رسد.

 

10. 2MASX J16270254+4328340

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

این کهکشان تار با نام به ظاهر پیچیده 2MASX J16270254+4328340 شناخته می شود. در نتیجه ادغام دو کهکشان، این کهکشان عجیب، غبار ظریفی متشکل از میلیون ها ستاره که از مرکز آن تابش می کنند، ایجاد کرده است. انتظار می رود که غبار به آرامی از بین برود زیرا کل کهکشان با سرد شدن و کم نور شدن ستاره هایش به پایان عمر خود نزدیک می شود.

 

9. NGC 5793

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشان مارپیچی NGC 5793 در نگاه اول خیلی عجیب نیست (اگرچه بسیار زیبا) به دلیل پدیده‌ای نادر شناخته می‌شود: میزرها. ما با لیزرهایی که نور را در محدوده مرئی طیف ساطع می‌کنند، آشنا هستیم، اما با میزرها که نور را در محدوده مایکروویو منتشر می‌کنند، آشنا نیستیم. میزرها، از نظر نجومی، چندان رایج نیستند و با جذب انرژی اطراف و گسیل مجدد آن در محدوده مایکروویو طیف، نور تولید می کنند.

 

8. کهکشان مثلثی

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

این تصویر یک سحابی (NGC 604) را نشان می دهد که در یکی از بازوهای مارپیچی کهکشان مسیه 33 قرار دارد. بیش از 200 ستاره بسیار داغ گاز هیدروژن یونیزه شده سحابی را گرم می کنند و آن را فلورسانس می کنند همانطور که از تلسکوپ فضایی هابل دیده می شود. (گاهی بحث می شود که آیا این ماهواره کهکشان آندرومدا بزرگتر و نزدیک است یا خیر، کهکشان مثلثی AKA Messier 33 سومین ماهواره بزرگ در گروه محلی ما است.)

 

7. NGC 2685

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

NGC 2685 که گاهی با نام کهکشان مارپیچ نیز شناخته می شود، یک کهکشان حلقه ای قطبی در صورت فلکی دب اکبر است. یکی از اولین کهکشان های حلقه قطبی شناسایی شده، NGC 2685 دارای یک حلقه بیرونی از گاز و ستارگان است که در اطراف قطب های کهکشان می چرخند، که آن را به یکی از نادرترین نوع کهکشان ها تبدیل می کند. (بیشتر ماده در کهکشان ها به دور استوا می چرخد، نه قطب ها.)

 

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث حلقه های قطبی می شود، اما این کهکشان ها ممکن است ماده را از کهکشان های در حال عبور بیرون بکشند.

 

6. مسیه 94

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

مسیه 94 به نظر وحشتناک ترین طوفانی است که می تواند سیاره ما را درنوردد. این کهکشان ستارگان توسط حلقه های آبی درخشان ستاره هایی که به سرعت در حال شکل گیری هستند احاطه شده است. نواحی سریع تولد احتمالاً به دلیل موج فشاری است که از مرکز کهکشان ساطع می شود و گاز و غبار مناطق بیرونی را فشرده می کند تا به ابرها و سپس ستاره ها تبدیل شوند.

 

5. خوشه پاندورا

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

این خوشه کهکشانی که به طور رسمی با نام Abell 2744 شناخته می شود، به دلیل وجود پدیده های عجیب و غریب ناشی از همگرایی چندین خوشه کهکشانی کوچکتر، به عنوان خوشه پاندورا شناخته می شود. این تصویر خوشه نامنظم را به رنگ آبی نشان می دهد.

 

4. NGC 5408

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

NGC 5408 که بیشتر شبیه به آبپاش های رنگی روی کیک تولد است، یک کهکشان نامنظم قابل توجه در صورت فلکی قنطورس است. اگرچه NGC 5408 به خوبی کهکشان های مارپیچی یا بیضی شکل در کنار هم قرار نگرفته است، اما به دلیل پرتوهای ایکس فوق‌العاده ای که منتشر می‌کند، به همان اندازه عجیب و جالب است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث آنها می شود، اما حدس می زنند که می تواند یک سیاهچاله با جرم متوسط باشد.

 

3. کهکشان گرداب

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

کهکشان گرداب که به طور رسمی با نام M51a یا NGC 5194 شناخته می شود، کهکشانی به اندازه کافی بزرگ و نزدیک به ماست که اخترشناسان آماتور می توانند آن را در یک شب تاریک با دوربین دوچشمی ببینند. گرداب اولین کهکشانی بود که به عنوان کهکشان مارپیچی طبقه بندی شد و به ویژه به دلیل برهم کنش آن با کهکشان کوتوله NGC 5195، یکی از شناخته شده ترین برهم کنش های کهکشانی در نجوم، جالب است.

 

این تصویر چشمگیر و جهنمی، گرداب را هم در نور بصری (در سمت چپ – ستاره‌هایش نشان می‌دهد) و هم در نور مادون قرمز (در سمت راست – ساختار غبار آن) را نشان می‌دهد.

 

2. SDSS J1038+4849

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

خوشه کهکشان SDSS J1038+4849 یکی از جالب‌ترین خوشه‌هایی است که تاکنون پیدا کرده‌ایم. شبیه یک پیکر منحصر به فرد انسانی (مانند آدم برفی روی سیارک وستا از فهرست چیزهای عجیب ما در مورد کیهان)، همه می توانند چهره خندان این کهکشان را ببینند. چشم ها و بینی کهکشانی هستند اما خطوط منحنی به دلیل عدسی های گرانشی است. از آنجایی که این خوشه جرم زیادی دارد، نور اطراف خود را خم می کند و منحرف می کند و این قوس شاد را ایجاد می کند.

 

1. NGC3314a و NGC3314b

عجیب ترین کهکشان های کشف شده ی دنیا + عکس

اگرچه این دو کهکشان به نظر می رسند که در حال برخورد هستند، اما این فقط یک موضوع چشم انداز است. از نقطه نظر ما بر روی زمین، به نظر می رسد این دو کهکشان با یکدیگر همپوشانی دارند، اما در واقع ده ها میلیون سال نوری از هم فاصله دارند. با این وجود، آنها یکی از جالب ترین و عجیب ترین تصاویر کهکشانی ثبت شده را تولید می کنند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی رشته مهندسی هوافضا 

 

در پایان

کهکشان هایی به شکل چتر دریایی، کهکشان هایی که کهکشان های دیگر را مصرف می کنند و کهکشان هایی وجود دارند که به نظر می رسد فاقد ماده تاریکی هستند که بقیه جهان را فرا گرفته است. در اینجا عجیب ترین کهکشان های جهان را مشاهده می کنید.

جدیدترین مطالب سایت