همکاری سازمان ملی فضایی چین و اروپا

مجموعه : هوا و فضا
همکاری سازمان ملی فضایی چین و اروپا

ساخت روستا در ماه توسط چین و اروپا 

خبر مهم برای اولین بار از سوی “تیان یولونگ” رئیس آژانس فضایی چین اعلام شد. رئیس روابط رسانه اي آژانس فضایی اروپا در روز چهارشنبه بیست و ششم آوریل این خبر را تایید کرد. سازمان ملی فضایی چین و آژانس فضایی اروپا به منظور ایجاد یک مقرّ بین المللی ماه در دهه ۲۰۲۰ میلادی قصد همکاری با یکدیگر را دارند. این همکاری می‌تواند در عصر جدید کاوش هاي فضایی حائز اهمیت فراوانی باشد.

 

به گزارش تالاب: در طی سالیان جدید، چندین آژانس فضایی برنامه هاي خود را برای بازگرداندن فضانوردان به ماه اعلام کرده اند و ایجاد یک پایگاه در ماه از جمله برنامه هاي مهم آنان برشمرده می‌شود.
اضافه بر برنامه ناسا مبنی بر احیای کاوش هاي ماه، آژانس فضایی اروپا«ESA»، روس کاسموس و آژانس هاي فضایی فدرال هند و چین از برنامه هاي خود برای انجام عملیات به ماه خبر داده اند که میتواند به قرارگاه هاي دائمی ختم گردد.

 

طرحی از پایگاه ماه با روشهای پرینت سه بعدی

همکاری سازمان ملی فضایی چین و اروپا

با در نظر داشتن تمامی فعالیت ها در عرصه جدید کاوش هاي فضایی، همکاری یاد شده میتواند کلیدی برای تحقق اهداف باشد. این همکاری در برنامه هاي جامع آژانس فضایی اروپا و سازمان فضایی ملی چین به منظور انجام کاوش در ماه اهمیت والایی پیدا می‌کند. به گفته سخنگویان هر دو آژانس در هفته جاری، آنان امیدوارند با همکاری یکدیگر تا دهه ۲۰۲۰ میلادی یک روستا در ماه بسازند.

 

این خبر مهم برای اولین بار از سوی “تیان یولونگ” رئیس آژانس فضایی چین اعلام شد. رئیس روابط رسانه اي آژانس فضایی اروپا در روز چهارشنبه بیست و ششم آوریل این خبر را تایید کرد. هویستندال اظهار داشت:« چینی ها برنامه جاه طلبانه اي را برای انجام فعالیت هاي کاوش محور در ماه ترتیب داده اند.

فضا از زمان عملیات هاي فضایی دهه ۶۰ میلادی دچار تغییر شده هست. ما می‌دانیم که برای کاوش فضا بنا به دلایل صلح آمیز نیازی به همکاری بین المللی نیست.»

 

یولونگ و هویستاندل معتقدند که این پایگاه می‌تواند نقش موثری در توسعه کاوش هاي ماه، توریسم فضایی داشته و انجام عملیات به ماه و به ویژه مریخ را سهولت ببخشد.

فعالیت هاي جدید دو آژانس فضایی چین و اروپا به تحقق این هدف کمک خواهد کرد چرا که آنان در طول چند دهه جدید پیروز به بهرهگیری از مدارپیماها و فرود گردهایی در ماه شده اند.
عملیات هاي چانگ آژانس فضایی چین و عملیات اسمارت ۱ آژانس فضایی اروپا از جمله کارهای بزرگ این دو آژانس تلقی می‌شود.

 

فرودگرهای چینی بعنوان قسمتی از برنامه چانگ به کاوش سطح ماه برای بررسی هلیوم ۳ پرداختند؛ از این ماده می‌توان برای فراهم سازی سوخت راکتور هاي همجوشى در زمین بهرهگیری کرد.
در اقدامی نمونه، عملیات اسمارت ۱ نقشه هایي جامع از ناحیه قطب شمال ماه تهیه نمود. این کاوش با تهیه جغرافیای منطقه و ارائه اطلاعاتی شفاف در خصوص قطب شمال ماه نقش مفیدی در شناسایی محل پایگاه احتمالی ایفا کرد.

 

اگرچه تاکنون هیچ جزئیات دیگری از این روستای احتمالی اعلام نشده، اما احتمال می‌رود این برنامه بر اساس چشم انداز مطرح شده از جانب “جان ورنر” مدیر آژانس فضایی اروپا در دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی پیش برود.
جان ورنر ضمن شرکت در “سمپوزیوم ماه ۲۰۲۰-۲۰۳۰ عرصه جدیدی از کاوش رباتیک و انسانی” از تمایل آژانس اش برای ایجاد یک پایگاه در ماه بعنوان جانشینی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی خبر داد.

 

همکاری سازمان ملی فضایی چین و اروپا

علاوه براین، احتمال می‌رود ساخت این پایگاه به شیوه هاي ساخت افزایشی «پرینت سه بعدی» نیاز داشته باشد؛ روشهای مختص محیط ماه. آژانس فضایی اروپا در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد
که با همکاری معماران سرشناس Foster + Partners قصد پرینت دیوارهایی را دارد که گنبدهای ماه را از تابش هاي زیان آور و شهاب سنگ هاي کوچک محافظت کند. این توافق از عصر نوینی برای CNSA حکایت دارد که آثاری از همکاری هاي سایر آژانس هاي فضایی فدرال در قبل در آن به چشم میخورد.

دولت کشور آمریکا به علت ارتباطات قوی نظامی آژانس، قانونی را در سال ۲۰۱۱ تصویب کرد که از مشارکت آژانس فضایی چین در ایستگاه فضایی بین‌المللی ممنوعیت به عمل آورد. اما توافق میان چین و آژانس فضایی اروپا میتواند راه را برای همکاری سه جانبه با حضور ناسا باز کند.

 

آژانس فضایی اروپا، سازمان ناسا و روس کاسموس نیز در سال ۲۰۱۲ به گفتگوها در خصوص احتمال ساخت یک پایگاه در ماه وارد شدند. با فرض این که تمامی چهار ملل می‌توانند بر سر یک چارچوب به توافق برسند، ساخت روستا در ماه میتواند در برگیرنده فضانوردانى از همۀٔ آژانس هاي فضایی بزرگ دنیا باشد. در صورت تحقق این هدف، اساس برای انجام کاوش هاي محیط هاي بیگانه هموار میشود. اینکار ارزش بی نظیر اي برای عملیات فضایی دارد.

 

در این مدت، سازمان فضایی چین امید دارد تا پایان سال ۲۰۱۷ عملیاتی را به ماه ترتیب دهد و عملیات چانگ ۴ را به دورترین جاهای ماه تا سال ۲۰۱۸ ارسال کند. آژانس فضایی اروپا نیز برای انجام تحلیل هاي عملیاتی بر سر نمونه هاي تهیه شده از چانگ ۵ اظهار امیدواری کرده هست و قصد دارد یک فضانورد اروپایی را به تیانگونگ ۲ بفرستد.

 

جدیدترین مطالب سایت