سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

تا زمانی کـه وارد دنیای سواری نشوید، ممکن اسـت تصور کنید کـه فقط چند سبک اولیه موتورسیکلت وجوددارد. هنگامی کـه آماده خرید نخستین موتورسیکلت خود هستید و یک دوره آموزشی ایمنی موتورسیکلت را می گذرانید، بـه سرعت متوجه خواهید شد کـه انواع مختلفی از موتورسیکلت وجوددارد کـه از نظر سبک بدنه، سرعت، اندازه و نظارت متفاوت اسـت.

 

انواع مختلف موتور سیکلت چیست؟

گزینه‌هاي‌ شـما از موتورهای ورزشی با کارایی بالا و موتورهای اسپرت دوگانه گرفته تا موتورهای تور متغیر اسـت.

در مورد موتورسیکلت ها، حتی تغییرات جزئی در طراحی می‌تواند تأثیر چشمگیری بر عملکرد موتور داشته باشد. انتخاب سبک موتورسیکلت مناسب برای شـما بـه عوامل زیادی بستگی دارد. قصد دارید کجا سوار شوید؟ چقدر تجربه دارید؟ آیا تصور می کنید در سفر های طولانی با دوستان خود بـه جاده باز بروید؟ آیا توانایی هاي‌ خارج از جاده می خواهید یا بیشتر بـه سرعت و قدرت علاقه مند هستید؟

همان طور کـه انواع موتورسیکلت رابا هم مقایسه می کنید، بـه خاطر داشته باشید کـه سه نوع کلی وجوددارد:

1. موتور هاي‌ خیابانی کـه برای سواری در جاده هاي‌ آسفالت شده

2. موتور هاي‌ آفرود

3. موتور هاي‌ موتور کوچک تر با بدنه محصور مانند موتور سیکلت و اسکوتر طراحی شده 

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین موتور سیکلت های جهان در سال 2021

 

معرفی انواع موتور سیکلت ها

دراین مطلب از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز یک راهنمای جامع برای انواع و سبک‌هاي‌ موتورسیکلت از جمله برندها و مدل‌هاي‌ برتر برای هر کدام بـه اشتراک گذاشته ایم.

 

موتور سیکلت های استاندارد

موتور: 125 سی سی تا 1000 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: دوکاتی هیولا و اسکرامبلر، سری هوندا CB، سوزوکی سری GSX-S، Husqvarna Vitpilen و Svartpilen

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

سبک استاندارد موتورسیکلت مورد علاقه اسـت زیرا در همه ی چیز خوب اسـت، طبق معمولً بدون هیچ تخصصی، اگر چه عده اي از موتورهای استاندارد بـه سمت عملکرد یا آفرود تمایل دارند. یک موتورسیکلت استاندارد کـه برای اکثر اهداف مناسب اسـت، دارای طراحی بسیار ساده با فضایی برای لوازم جانبی مانند کیسه مخزن و چمدان اسـت.

 

موتور کمتر نیرومند و طراحی همه ی کاره ان نیز، ان را بـه یک انتخاب عالی برای دارندگان موتورسیکلت برای نخستین بار و سواری همه ی جانبه تبدیل می کند. موتورسیکلت‌هاي‌ استاندارد برای مبتدیان عالی هستند زیرا قابل معرض ودر عین حال انعطاف‌پذیر هستند. می توانید هزاران لوازم جانبی اضافه کنید و با یک مسافر در جاده‌هاي‌ آزاد سوار شوید یا فقط از موتور برای معاشرت بـه محل کار استفاده کنید. برای مبتدیان، 500 سی سی تا 700 سی سی طبق معمول خوب اسـت.

 

مدل‌هاي‌ Ducati Monster و Scrambler گزینه‌هاي‌ برنده جوایز و محبوب هستند در حالی کـه هوندا سری CB موتورهای استاندارد خودرا ارائه می کند. همچنین می توانید موتورسیکلت هاي‌ استاندارد سوزوکی با سبک هاي‌ مختلف را در سری GSX-S بیابید. موتوری با الهام از سبک قدیمی می خواهید؟ Husqvarna Vitpilen و Svartpilen را درنظر بگیرید.

 

بیشتر بخوانید: نکاتی مهم برای خرید صحیح موتور سیکلت

 

موتورهای اسپرت

موتور: 300 سی سی تا 1000 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: سوزوکی سری GSXR، Ducati Panigale V4؛ Kawasaki ZX-10R

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

می خواهید سرعت و چابکی را در حین انجام پیچ هاي‌ تنگ و برخورد بـه جاده باز داشته باشید؟ شـما احتمالاً یک موتور ورزشی می خواهید کـه بـه عنوان موشک شناخته می‌شود. این نوع موتورسیکلت دارای ارگونومی رو بـه جلو اسـت و یکی از منحصر بـه فردترین انواع بدنه موتورسیکلت را مشاهده خواهید کرد: یک قاب بسیار سبک ساخته شده از آلومینیوم و سایر مواد سبک وزن کـه بـه مانورهای پهلو بـه پهلو کمک می کند. صندلی نسبتاً بلند اسـت کـه بـه شـما امکان می دهد موتور را بدون گیره پا بیشتر خم کنید.

 

در حالی کـه اسانی را فدای موتور اسپرت می کنید، هیچ نوع و سبک دیگری از موتورسیکلت در مورد هندلینگ، حداکثر سرعت، شتاب و ترمز قابل مقایسه نیست. اکثر موتور هاي‌ اسپرت دارای موتورهای چهار خطی هستند اما موتورهای V-twin نیز محبوب هستند.

 

اندازه موتور برای موتورهای اسپرت طبق معمولً بسیار کم اسـت، طبق معمولً حدود 600 سی سی. موتورهای اسپرت با عملکرد بالا ممکن اسـت 200 اسب بخار قدرت داشته باشند و بـه سرعت 200 مایل در ساعت برسند، حتی از ابرخودروهای عجیب‌وغریب پیشی می گیرند!

 

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

موتور اسپرت واقعاً در دهه 1980 شروع شد، زمانی کـه سوزوکی خط تولید GSXR خودرا معرفی کرد کـه همان‌ گونه یکی از پرفروش‌ترین برندهای موتور اسپرت اسـت. امروزه موتورهای اسپرت یکی از پرطرفدارترین موتورسیکلت ها بـه خصوص در میان جوانان اسـت. آن ها فقط برای عملکرد و سرعت بالا نیستند. موتور هاي‌ اسپرت بـه دلیل هندلینگ عالی و اندازه کوچکشان برای معاشرت نیز محبوب هستند. اینکار ترافیک شهری را آسان می کند.

موتورسیکلت‌هاي‌ سوپراسپرت زیرمجموعه‌اي از موتورهای اسپرت هستند کـه سریع‌تر و قدرتمندتر هستند. موتورهای سوپراسپرت اساساً موتورسیکلت‌هاي‌ مسابقه‌اي هستند کـه برای قانونی بودن خیابان‌ها با طراحی سبک‌تر تولید میشوند. موتورهای سوپراسپرت با کارایی بالا طبق معمولً بـه عنوان موتورهای اسپرت در محدوده 600 سی سی و کمتر طبقه بندی می شوند.

 

موتورسیکلت های کروزر

موتور: 250 سی سی تا 2000 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: خیابان هارلی دیویدسون 750

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

این رزمناو برای گشت و گذار در اطراف شهر طراحی شده اسـت اما برای سفر های آخر هفته نیز عالی اسـت. کروزر را می‌توان رمانتیک ترین سبک موتورسیکلت دانست. این زیبا بـه نظر می‌رسد و یکی از محبوب ترین انواع موتور سیکلت ها در سراسر جهان اسـت.

 

همچنین بـه لطف قدرت نرم، سواری آسان، قابلیت‌هاي‌ کروز و سبکی کـه شـما را پایین نگه می‌دارد و موتور را در بازرسی خود نگه می‌دارد، برای مبتدیان نیز مناسب اسـت. اگر مبتدی هستید، احتمالاً یک رزمناو 1200 سی‌سی یا کوچک تر می خواهید کـه مدیریت ان در شهر همان‌ گونه آسان باشد، اما قابلیت خوبی برای جاده‌هاي‌ باز بـه شـما میدهد.

 

رزمناوها بـه موتورهای آمریکایی کـه در دهه 1930 تا 1960 طراحی شده اند گفته میشود. این سبک از موتور ظاهری متمایز دارد: موتور V-twin با پا بـه جلو، موقعیت سواری آرام، صندلی پایین و دسته‌هاي‌ عریض.

 

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

وقتی یک رزمناو را تصور می کنید، احتمالاً هارلی دیویدسون را بـه یاد می آورید، محبوب ترین برند موتورسیکلت رزمناو و برندی کـه باعث محبوبیت این سبک شده اسـت. در واقع، هارلی دیویدسون تقریبا مترادف با دسته بندی موتورسیکلت هاي‌ کروزر اسـت. یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، هوندا، دوکاتی و تریومف بـه لطف محبوبیت و انعطاف‌پذیری این سبک، همگی مدل‌هاي‌ کروزر را ارائه می کنند.

 

هارلی دیویدسون استریت 750؛ سبک رزمناو، برای چندین سال یکی از پرفروش ترین موتورسیکلت ها در رده هاي‌ مختلف بوده اسـت. یک نوع فرعی از رزمناو، هلی کوپتر اسـت کـه نام خودرا بـه این دلیل گرفته اسـت کـه یک نسخه “خرد شده” از یک موتور رزمناو تولیدی اسـت. اکثر هلی کوپترها موتور هاي‌ سفارشی هستند.

 

موتورسیکلت های پاور کروزر

موتور: 1200 سی سی تا 2500 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: Yamaha VMAX، Harley-Davidson FXDR 114؛ Ducati Diavel 1260

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

یک رزمناو قدرتی یک نوع قویتر از موتور کروزر با سواری تهاجمی تر اسـت. وقتی یک رزمناو استاندارد رابا یک رزمناو برقی مقایسه می کنید، متوجه لوله اگزوز بزرگ تر، لاستیک‌هاي‌ عقب ضخیم تر، فاصله بهتر از زمین، و ترمزها و تعلیق بهتر خواهید شد. یک رزمناو برقی را بـه عنوان ترکیبی بین دوچرخه اسپرت و یک رزمناو درنظر بگیرید: همان‌ گونه سواری آسان‌تری خواهید داشت مانند یک رزمناو با سرعت و قدرتی کـه میخواهید.

 

موتور سیکلت های تور

موتور: 1000 سی سی تا 1900 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: هوندا گلد وینگ، هارلی دیویدسون جاده گلاید اولترا

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

موتور سیکلت توریستی کـه در میان افراد مسن و سوارکارانی کـه می خواهند از تورها در آسایش لذت ببرند، محبوب اسـت، یکی از بزرگ ترین موتورسیکلت‌ها با امکانات رفاهی فراوان اسـت. این یکی از بهترین سبک‌هاي‌ موتورسیکلت برای سواری‌هاي‌ طولانی با فضای ذخیره‌سازی زیاد و ارگونومی آسان بـه‌علاوه فیرینگ‌هایي اسـت کـه بـه جلوگیري از باران و باد کمک میکند.

 

موتورسیکلت‌هاي‌ تور طبق معمولً موتورهای بزرگ‌تری دارند تا بتوانند در بزرگراه‌ها حرکت کنند و میتوانند وسایل زیادی را در خود نگه دارند. مخازن سوخت نیز برای فواصل طولانی بین پرکردن ها بزرگتر هستند و شـما از یک موقعیت سواری عمودی و آسان با یک تکیه گاه لذت خواهید برد. وزن تعداد زیادی از موتور هاي‌ تور بین 850 تا 900 پوند اسـت. عده اي از انها حتی امکانات لوکسی مانند صندلی‌ها و دسته‌هاي‌ گرمکن هوندا گلد وینگ بـه‌علاوه اپل کارپلی، GPS و غیره را ارائه میدهند.

 

در حالی کـه برای سفر های طولانی مدت با نظارت عالی اسـت، موتورهای تور بـه دلیل جثه بزرگشان برای موتور سواران جدید چالش برانگیز محسوب می شوند.

 

موتور سیکلت های ورزشی تور

موتور: 800 سی سی تا 1900 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: Kawasaki Concours14 ABS، BMW S 1000 XR، Ducati Multistrada، سوزوکی V-Strom

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

موتور تورینگ اسپرت یکی از سبک هاي‌ موتور سیکلت اسـت کـه ویژگی هاي‌ دوچرخه هاي‌ تورینگ و اسپرت رابا هم ترکیب می کند، اگر چه بیشتر بـه سمت ورزش گرایش دارد. نوع موتور سیکلت دارای صندلی بلندتر از دوچرخه معمولی با فضای ذخیره سازی بیشتر نسبت بـه موتور اسپرت اسـت. همچنین با وزن 550 تا 720 پوند بـه جای 850 پوند سبک تر اسـت. شـما میبینید کـه یک موتورسیکلت تور اسپورت با سیستم تعلیق و ترمز ارتقا یافته، بهتر می‌پیماید.

با تعداد زیادی از مدل ها، برای لذت بردن از سفر های طولانی یا سواری سریع در آخر هفته مشکلی نخواهید داشت. با این حال، بسته بـه سازنده، ممکن اسـت تمایز زیادی بین موتورهای تور معمولی و تورهای ورزشی وجود نداشته باشد. در ابتدا، یاماها و کاوازاکی بر بخش تورهای ورزشی تسلط داشتند، اما سایر سازندگان نیز شروع بـه معرفی موتورسیکلت هاي‌ تور ورزشی همه ی کاره کردند.

 

دوچرخه های ماجراجویی

موتور: 200 تا 1300 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: KTM Adventure و Super Adventure، Ducati Multistrada Enduro، BMW R 1250 GS Adventure، Yamaha Ténéré 700

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

شـما می توانید یک موتور ماجراجویی را بـه عنوان یک موتور خاکی نیرومند درنظر بگیرید کـه برای سوار شدن در مسافت هاي‌ طولانی طراحی شده اسـت اما در زمین هاي‌ آسان خارج از جاده باقی میماند. در حالی کـه نمیتوانید مانند دوچرخه‌هاي‌ اسپرت دوگانه از زمین‌هاي‌ سخت خارج از سنگ فرش لذت ببرید، موتورهای ماجراجویی می توانند بـه اسانی جاده‌هاي‌ خاکی و سنگ‌ریزه‌اي را مدیریت کنند.

 

دوچرخه‌هاي‌ ماجراجویی طبق معمولً دارای منقاری با محافظ در برابر تصادف، لاستیک‌هاي‌ اسپرت دوگانه، و موقعیت سواری عمودی برای سواری در مسافت‌هاي‌ طولانی با میله‌هاي‌ کمی بالاتر اسـت کـه از سواری در حالت ایستاده پشتیبانی میکند. یکی از ویژگی هاي‌ موتور ماجراجویی مخزن سوخت بزرگ ان اسـت کـه بـه شـما امکان می دهد در مناطقی کـه پمپ بنزین ندارند، از سواری هاي‌ طولانی لذت ببرید.

 

موتورهای ماجراجویی می توانند برای مبتدیان عالی باشند زیرا مسافت پیموده شده با بنزین خوب دارند، سخت هستند، سبک وزن هستند و ساده هستند. حدود 250 سی سی برای ترافیک شهری مناسب اسـت در حالی کـه یک دوچرخه ماجراجویی 1200 سی سی میتواند سفر های طولانی را انجام دهد. برای بیشتر افراد مبتدی یا همه ی کاره، یک موتور سیکلت ماجراجویی 650 سی سی شرط خوبی اسـت.

 

موتور سیکلت دو اسپرت

موتور: 300 تا 1000 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: سوزوکی DR-Z400؛ یاماها WR450F، KTM 500 EXC-F

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

دوچرخه‌هاي‌ اسپرت دوگانه کـه بـه ان موتورسیکلت‌هاي‌ ورزشی ماجراجویی یا دو منظوره نیز می گویند، اساساً یک موتور خاکی اسـت کـه برای سوار شدن در جاده‌ها و مسیرهای عمومی مجاز اسـت. بـه دلیل محدودیت‌هاي‌ آلایندگی، موتورهای اسپرت دوگانه نسبت بـه سایز موتورشان قدرت کمتری دارند، اما اجازه ندهید کـه شـما را فریب دهد. این یک سبک موتور سیکلت خوب برای رانندگی هاي‌ خارج از جاده و خیابان هاي‌ طولانی تر با سیستم تعلیق تهاجمی خارج از جاده و توانایی ارتقاء فضای ذخیره سازی با لوازم جانبی اسـت. شـما می توانید با یک شاسی موتور خاکی، مرکز ثقل بالا و صندلی بلند، شرایط زمین ناهموار را مدیریت کنید.

بسته بـه سازنده، موتورهای اسپرت دوگانه می توانند تقریبا مانند موتورهای آفرود با حداقل تغییرات برای قانونی کردن خیابان باشند یا ممکن اسـت بیشتر برای استفاده در خارج از جاده سبک با طراحی بیشتر برای سواری در شهر و رفت‌ و آمدها طراحی شوند.

 

موتورسیکلت های آفرود

موتور: 50 تا 750 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: یاماها YZ250FX، مدل هاي‌ کاوازاکی KLX و KX، و مدل هاي‌ KTM SX، EXC، و XC

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

موتورسیکلت هاي‌ آفرود چراغ ندارند، بـه این معنی کـه طبق معمولً قانونی نیستند مگر این کـه تغییراتی ایجاد شود. در عوض، انها فقط برای آفرود در زمین هاي‌ ناهموار، رویداد های زمین خاکی و مسابقات شدید استفاده می شوند. یک موتور سیکلت آفرود دارای سیستم تعلیق و شاسی بـه سبک موتور کراس با موتور دو زمانه یا چهار زمانه اسـت. در مقایسه با موتورهای خیابانی، موتورهای آفرود دارای طراحی سبک تر و انعطاف پذیرتر با سیستم تعلیق طولانی تر و فاصله زیاد از سطح زمین هستند.

 

موتورسیکلت‌هاي‌ آفرود کـه بـه نام موتورهای خاک نیز شناخته می شوند، در انواع مختلفی از سبک‌هاي‌ موتورسیکلت عرضه می شوند. تعدادی از محبوب ترین ها شامل موارد زیر اسـت.

1. موتورهای موتوکراس برای مسابقات در مسیرهای کوتاه و بسته خارج از جاده با موانع طراحی شده اند. آن ها طراحی سبک و جمع و جور با مخزن سوخت کوچک و سیستم تعلیق طولانی مدت برای پرش هاي‌ با سرعت بالا دارند.

2. موتورسیکلت‌هاي‌ Enduro، موتورهای موتور کراس اصلاح‌شده و قانونی هستند. انها برای دوره هاي‌ Enduro طراحی شده اند کـه طولانی هستند و ممکن اسـت 1-6 روز طول بکشند و شامل جاده ها می شوند.

3. موتورهای رالی راید نوعی موتور اندرو با مخزن سوخت بزرگ برای مسابقات مسافت طولانی، طبق معمولً در بیابان، و موتورهای بزرگتر هستند.

 

اسکوتر

موتور: 50 تا 850 سی سی

نمونه هاي‌ محبوب: هوندا راکوس، هوندا اکتیوا، سوزوکی آدرس 110؛ وسپا پریماورا 50؛ وسپا التریکا

 

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

روروک مخصوص بچه ها بـه طور معمول یک نوع فرعی از موتور سیکلت درنظر گرفته می‌شود. در حالی کـه طبق معمولً برای سواری در مسافت هاي‌ طولانی و سرعت بالا طراحی نشده اسـت، یک اسکوتر می‌تواند بـه طور ایمن و موثر شـما را در شهر ببرد. اسکوترها برای معاشرت و سفر های کوتاه با مقداری فضای ذخیره سازی محدود عالی هستند. آن ها در مناطق مترو کـه برای معاشرت نیازی بـه رسیدن بـه سرعت بزرگراه ندارند، بهترین کار را دارند. با طراحی کم ارتفاع و بسیار سبک، یک اسکوتر در دور زدن در خیابان هاي‌ شهر عالی اسـت.

 

با بدنه بسته، اسکوترها ساکت تر و تمیزتر از موتورسیکلت ها هستند. کلاچ اتوماتیک و گیربکس متغیر پیوسته «CVT» نیز یادگیری و سواری آن ها را آسان تر می کند.

 

اسکوترها هنوز هم برای مبتدیان محبوب هستند زیرا از 50 سی سی شروع می کنند کـه نقطه پایانی برای دریافت تاییدیه موتورسیکلت طبقه پایین اسـت. در حالی کـه آن ها فقط حدود 30 مایل در ساعت حرکت می کنند، اما دریک شهر بزرگ هنوز خوب اسـت.

 

اگر تا 150 سی‌سی یا بزرگ تر حرکت میکنید، بـه تأییدیه کامل موتورسیکلت نیاز دارید، اما سرعت‌هاي‌ بالاتر، ارتقاهای فنی جالب و فضای بیشتری برای ذخیره اقلام دریافت خواهید کرد. اگر می خواهید یک اسکوتر با ظرفیت آزادراه داشته باشید، بـه دنبال 300 سی سی یا بالاتر باشید.

 

موتور سیکلت

موتور: 50 سی سی یا کمتر

نمونه هاي‌ محبوب: Aprilia SR50R، Peugeot Kisbee، Vespa Primavera 50؛ Piaggio Typhoon 50

سبک کدام موتورسیکلت برای شما بهتر است ؟+ عکس

یک موتور سیکلت ممکن اسـت در نگاه اول شبیه یک اسکوتر بـه نظر برسد، اما از نظر طراحی متفاوت هستند. موتور سیکلت ها دارای فریم سبک تری بر اساس سبک دوچرخه با موتور کوچک تر یا حتی موتور الکتریکی هستند.

 

بیشتر بخوانید: پرقدرت ترین موتورسیکلت جهان با موتور 8 سیلندر «+عکس»

 

در پایان

اکنون کـه انواع موتورسیکلت‌ها را توضیح داده‌اید، هنگام برنامه‌ریزی نخستین ماجراجویی خود، خودرا در چه نوع موتورسیکلتی می بینید؟ آیا می خواهید با سبک و اسانی روی یک کروزر سوار شوید، با یک دوچرخه سوپراسپرت بـه حداکثر سرعت برسید یا از تطبیق پذیری و عملکرد همه ی جانبه یک موتورسیکلت استاندارد لذت ببرید؟

جدیدترین مطالب سایت