مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی مرند

مرند یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهر های ایران هست در ادامه می توانید با مکان هاي جالب شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی ما را دنبال نمایید.

 

به گزارش تالاب شهر خوشگل و تاریخی مرند، پس از شهر های تبریز و مراغه، سومین شهر پرازدحام و پس از تبریز دومین شهر وسیع در استان آذربایجان شرقی شناخته می شود. با دقت به مدارک باقیمانده‌ي تاریخی، مورخان و باستان‌شناسان براین باور میباشند که مرند در قبل‌هایي بسیار دور، در زمان حکومت مادها، از شکوه و پویایی قابل توجهی برخوردار بوده و یکی از سرزمین‌هاي مهم و اصلی آن زمان بوده هست.

 

این در حالی هست که از کاوش‌هاي بر تپه‌هاي باستانی «گرگر»،  وسایل کشف شده،
متعلق به هزاره‌ي پنجم پیش از میلاد مسیح «ع» هست.

 

کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

مکانهای جالب مرند

در فاصله‌ي ۱۳ کیلومتری از شهرستان مرند در مسیر مرند به تبریز و درون روستایی به نام «پیام»، میتوان یکی از جاذبه‌هاي گردشگری این شهرستان را دیدن کرد که به «کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند»، شهرت یافته هست. این کاروانسرا با قدمتی برابر با زمان فرمانروایی مغول و صفویه، از مهمترین استراحتگاه‌ها و اماکن بین راهی و جاده‌اي هست که عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای شمال غرب کشور رابه خود اختصاص داده هست.
این کاروانسرا به شکل هندسی مستطیل با چهار ایوان،
سردری با ارتفاعی قابل دقت، گنبدخانه، حیاط مرکزی، هشتی،
چندین اتاق، چهار برج دایره‌اي، حیاط و ایوانی‌هایي جهت اقامت کاروانیان ساخته شده هست.

 

طاق و قلعه هلاکو

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

مکان های تاریخی شهر مرند

 

یکی از آثار تاریخی و بسیار قدیمی در شهرستان مرند، بنایی هست آجری و متعلق به زمان حکومت مغول‌ها، واقع در ۲۷ کیلومتری از این شهرستان که به «قلعه هلاکو»، شهرت دارد. مردم محلی این اثر تاریخی را با نام «کاخ هلاکو» می‌شناسند که در دشت بسیار وسیعی به نام «دشت هلاکو» یا «الاکی»، قرار دارد.
عمارتی که با دقت به آثار به دست آمده از جمله تکه‌ سفال‌هاي بسیار قدیمی،
باستان‌شناسان قدمت آن را برابر با هزاره‌ي اولیه پیش از میلاد مسیح «ع» عنوان کرده‌اند.
سابقه قلعه و طاق هلاکو رابه زمان هزاره اولیه پیش از میلاد مسیح «ع»، نسبت می دهند

 

هنگام حضور در این ناحیه، می توان بقایایی از یک بنای تاریخی را دیدن کرد.
پی‌هاي سنگی و دیوارهایی با قطر چندان و کالبدی از یک طاق مدخل با قطری نیم متر در یک متر و سربنا گواه از عمارتی با معماری به سبک ساختمان‌هاي مغول و به مساحت ۹۰۰ متر مربع دارد. ارتفاع بنای باقیمانده بالغ بر ۶ متر هست که در همجواری آن کتیبه‌اي به خط کوفی و تزئین شده با آجر و کاشی‌هاي فیروزه‌اي رنگ، گرداگرد طاق سردر را پوشانده هست. مقابل این بنا، می توان آثاری از یک دیواره‌ي سنگی را دیدن کرد که متعلق به قلعه‌اي کهن هست و مردم محلی از آن به نام «قلعه گبرها» ذکر می کنند.

 

مسجد پیر بالا؛ مزار همسر حضرت نوح «ع»

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

مکانهای جالب مرند

«مسجد پیربالا» یا «مسجد بازار»، یکی دیگر از بناهای تاریخی در شهرستان مرند هست .
گفته میشود پس از طوفان نوح «ع»، مدفن همسر حضرت نوح «ع»، بوده هست.
بنای امروزی مسجد با تغییرات اساسی نسبت به بنای اولین آن روبه‌رو شده هست .

 

با دقت به ۳ عدد کتیبه‌ي متعلق به این اثر تاریخی که یکی از آن‌ها در بالای محراب و دو کتیبه‌ دیگر در بالای سردر ورودی اصلی مسجد قرار دارد، ساختمان کنونی مسجد در سال ۱۲۶۸ هجری قمری روی بقعه‌ي همسر حضرت نوح «ع»، ساخته شده و تا به امروز تعمیرات و بازسازی‌هاي متعددی رابه خود دیده هست. این مسجد در نظر ارامنه و مسیحیان از اهمیت و احترام مخصوصاً‌اي برخوردار هست و می توان آن را از معدود مساجدی در استان آذربایجان برشمرد که حدود چهار طرف آن را فضای آزاد تشکیل می دهد.
پس از پیروزی انقلاب ، مسجد به خواست مردم محلی به نام مسجد امام خمینی، تغییر یافت.

 

کیلسای هوانس مقدس

در فاصله‌ي ۱۳ کیلومتری از مسیر تبریز به مرند، درون روستای «سهرل» یا «سهرقه»، «کلیسای هوانس مقدس»، قرار دارد که از جاذبه‌هاي گردشگری شهرستان مرند محسوب میشود. این بنای تاریخی دارای قدمتی حدود ۲ قرن هست که در سال ۱۸۴۰ میلادی به همت معماران روس و فردی به نام «سردار سامسون»، روی خرابه‌هاي کلیسای دیگری که متعلق به قرن ۵ تا ۶ میلادی بوده هست، ساخته شد.

 

هرچند به علت وقوع زلزله این بنای کهن خرابی‌هاي بیشماری به خود دید،
همچنان محکم و استوار قد برافراشته و از جالب‌هاي استان آذربایجان محسوب می شود.
کلیسای هوانس مقدس در پلانی مستطیلی به طولی برابر با ۱۸ متر و عرضی متغیر از ۵ متر و نیم تا ۷ متر و نیم ساخته شده و تنها کلیسای مرند هست. محل سکونت اسقف اعظم، مدرسه و مکانی برای روشن کردن شمع و عود از بخش‌هاي این بنای مذهبی و تاریخی هست. داخل کلیسا نیز به سه بخش تقسیم‌بندی شده هست که هر کدام دارای یک گنبد مجزا هست.
برج ناقوسخانه، گنبد رگ هرمی با روکش شیروانی ، از دیگر بخش‌هاي این کلیسای تاریخی هست.

 

آبشار پیر بالا

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

آشنایی با مکان های تاریخی شهر مرند

 

یکی از زیباترین جالب‌هاي طبیعی در شهرستان مرند،
«آبشار پیربالا» در این شهرستان هست .
در روستایی به همین نام ودر ۱۸ کیلومتری از مرند قرار دارد.
روستایی که آبشار درون آن قرار دارد، در میان یک دره‌ي وسیع ودر دهانه‌ي دو رودخانه واقع شده و همین از مهم ترین دلایلی هست که این روستا رابه منطقه‌اي با چشم‌اندازهای خوشگل و تماشایی تبدیل ساخته هست.
ارتفاع آبشار نزدیک به ۱۰ متر هست .

در راه رسیدن به آن باید مسیری فوق‌العاده و خیره‌کننده را طی کرد که برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به پیاده‌روی، مناسب هست.

 

روستای تاریخی اویندین

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

معرفی مکان های تاریخی شهر مرند

 

«روستای اَویندین»، یکی از روستاهای خوشگل، برخوردار از اقلیمی محبوب و بهره‌مند از جاذبه‌هاي گردشگری طبیعی متعددی هست که در ۸۰ کیلومتری از شهرستان مرند قرار دارد. این روستا به علت دارا بودن آب‌هاي معدنی که خاصیت درمانی دارد، به یکی از مقاصد گردشگری اصلی و مهم استان آذربایجان شرقی تبدیل شده هست. آبشار زیبای میان‌دره، چشمه‌هاي قزل چشمه و زلفی چشمه سی، گورستان تاریخی دوزلاخ با قدمتی بالغ بر ۵ قرن، صخره‌هاي بزرگ و مناسب صخره‌نوردی و تفرجگاه لزگه، از جالب‌هاي این روستای خوشگل و کهن هست.

 

آتشکده مانداگارنا

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

آشنایی با مکان های تاریخی شهر مرند

 

«آتشکده مانداگارنا»،در بخش باستانی شهرستان مرند قرار دارد.
پس از پیروزی سپاهیان اسلام در این منطقه، بیشتر آتشکده‌ها از بین رفته هست.
امروزه آثاری از باقیمانده‌ي خرابه‌هاي این آتشکده‌هاي کهن در بخش شرقی مرند برجای مانده که به نام «کول تپه» یا «تپه خاکستری» نیز شهرت یافته هست.
آتشکده‌ در شمال ودر قسمت پشت «قبرستان باغ رضوان» و در میان باغ‌ها و مزارع قرار دارد.
سابقه‌ي قلعه مانداگارنا با دقت به آثار کشف شده به هزاره‌ي چهارم پیش از میلاد بازمی‌گردد

 

براساس متون ثبت شده از مورخانی بعنوان «هردوت»، «گرنفون» و «بلطیموس» که قدمت آن‌ها به ۲۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد، شهر مرند به نام مانداگارنا ذکر شده هست و احتمالا این آتشکده نیز «مانداگارنا» نام داشته هست. باستان‌شناسان سابقه‌ي این قلعه را با دقت به آثار کشف شده در آن به هزاره‌ي چهارم پیش از میلاد مسیح «ع»، تخمین زده و آن را از نوع قلعه‌هاي خشتی وی را رکویی معرفی کرده‌اند.

 

روستای ییلاقی دو گیجان

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

آشنایی با مکان های تاریخی شهر مرند

 

«روستای دوگیجان»، از مناطق ییلاقی در شهرستان مرند هست که با آب و هوایی مناسب،
چشم‌اندازهای خیره‌کننده، طبیعتی بکر و مطبوع، مردمی اصیل و میهمان‌نواز، جالب‌هاي طبیعی بعنوان غار دوگیجان به یکی از جاذبه‌هاي گردشگری طبیعی در استان آذربایجان تبدیل شده هست.
ساکنین این روستای ۳۰۰ نفره به حرفه‌ي دامداری، قالیبافی و کشاورزی مشغول‌ میباشند.
انچه که نظر گردشگران را در بدو ورود به این منطقه‌ي زیبای گردشگری جلب می‌سازد،
لباس اهالی آن هست که از لحاظ رنگ، پروژه و نوع پارچه کم‌مشابه هست.

 

غار دو گیجان

مکان های دیدنی شهر تاریخی مرند در آذربایجان شرقی

آشنایی با مکان های تاریخی شهر مرند

 

«غار دوگیجان»، یکی دیگر از جاذبه هاي طبیعی در مرند هست که در کوهی بین روستاهای دوگیجان و زرقان قرار دارد و از نوع غارهای استالاکیتیت هست. ورودی دهانه‌ي اصلی غار، تالاری هست که هیچ تزئینات غاری در آن وجود ندارد. غارنوردان با عبور از شیبی ۲۰ درجه که در قسمت چپ تالار وجود دارد، به طبقه‌ي پایین غار هدایت میشوند که دو تالار در آن به چشم میخورد. تالار سمت راست برگه‌هاي خشگیده، استخوان‌هاي حیوانات و چندین دهلیز فرعی راکه بن‌بست در خود جای داده و تالار سمت چپ دارای استالاکیتیت و استالاکمیت‌هاي بسیار زیبایی هست که آن را جلوه‌اي چشم‌گیر بخشیده هست. کف این تالار نیز گلی هست.

 

 

جدیدترین مطالب سایت