میدان های تاریخی تهران کجا هستند؟

میدان های تاریخی تهران کجا هستند؟

تهران، پایتخت ایران، یکی از قدیمی ترین شهر های این کشور اسـت کـه در تاریخ پر فراز و نشیبش داستان‌هاي‌ زیادی نهفته اسـت. مکان‌هاي‌ تاریخی تهران دریچه‌اي هستند کـه از طریق ان‌ها میتوانیم نگاهی بـه داستان‌هاي‌ تلخ و شیرین گذشته این شهر بیاندازیم. این شهر بزرگ همچنین دارای میدان هاي‌ تاریخی زیادی اسـت. این میدان‌ها، همگی بخشی از بافت تاریخی تهران هستند و گشت و گذار در ان‌ها لذت‌ بخش اسـت. 

 

میدان های تاریخی تهران

شهر تهران، با تاریخ و فرهنگ غنی خود، دارای میدان‌هاي‌ تاریخی و جذابی اسـت. در این جا بـه برخی از میدان‌هاي‌ قدیمی و تاریخی تهران خواهیم پرداخت:

 

1. میدان آزادی «شهیاد»:

میدان آزادی «شهیاد»

  1. این میدان، نماد تهران اسـت ودر دوران پهلوی ساخته شد.
  2. هدف اصلی از ساخت ان؛ برگزاری جشن‌هاي‌ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران بود.
  3. تا قبل از انقلاب، این میدان بـه نام “میدان شهیاد” شناخته میشد.
  4. مرکزیت این میدان، برج آزادی اسـت.

 


مطالب مشابه: بهترین مکان های گردشگری در تهران در فصل بهار


 

2. میدان امام خمینی:

میدان امام خمینی

  1. در دوره‌ي ناصرالدین شاه ساخته شد ودر یک منطقه مهم تهران قرار دارد.
  2. این میدان در پلانی مستطیلی بنا شده اسـت و از اولین گذرگاه‌هاي‌ تهران با سنگفرش و آسفالت اسـت.
  3. در گذشته، اطراف این میدان شاهد ساختمان‌هاي‌ مهمی مانند ساختمان نظمیه، بانک شاهی ایران، تلگرافخانه و اداره عبور و مرور بود.

 

3. میدان فردوسی:

میدان فردوسی

  1. این میدان نیز حوادث بسیاری را دیده اسـت.
  2. در گذشته بـه یاد یاقوت شناخته میشد.

 

4. میدان انقلاب:

میدان انقلاب

  1. این میدان در گذر ایام حوادث مختلفی را سر گذرانده اسـت.
  2. در دوره‌هاي‌ مختلف بـه نام‌هاي‌ مختلفی شناخته میشد، از جمله “میدان ۲۴ اسفند” بـه مناسبت تولد رضا شاه.
  3. در حال حاضر، گنبدی آبی رنگ در میانه‌ي میدان قرار دارد.

 

آیا هزینه‌ای برای بازدید از میدان های تاریخی باید پرداخت کرد؟

آیا هزینه‌ای برای بازدید از میدان های تاریخی باید پرداخت کرد؟

بازدید از میدان‌هاي‌ تاریخی تهران در اکثر موارد رایگان اسـت. شـما میتوانید بـه آسایش در اطراف این میدان‌ها قدم بگذارید، تاریخ و فرهنگ شهر را تجربه کنید و از معماری زیبای ان‌ها لذت ببرید. اگر چه هزینه‌اي برای ورود بـه میدان‌ها ندارید،

 

اما در صورتی کـه بـه داخل ساختمان‌ها و موزه‌هاي‌ اطراف میدان‌ها می خواهید وارد شوید، ممکن اسـت برای بازدید از این مکان‌ها هزینه‌اي پرداخت کنید. برای اطلاعات دقیقتر، بـه موزه‌ها و مراکز فرهنگی مرتبط با هر میدان مراجعه کنید. 

 

تاریخچه میدان فردوسی تهران

تاریخچه میدان فردوسی تهران

میدان فردوسی یکی از میدان‌هاي‌ تاریخی و مهم در مرکز شهر تهران اسـت. این میدان درسال ۱۳۳۰ خورشیدی «معادل ۱۹۵۷ میلادی» ساخته شد. در ان زمان، آورل هریمن، مشاور ترومن رئیس جمهوری آمریکا، با پیامی حاوی طرح میانجیگری بین ایران و انگلستان وارد تهران شد و مورد استقبال گرم قرار گرفت. این میدان از قدیمی ترین میدان‌هاي‌ تهران اسـت و تا قبل از انقلاب بـه نام “میدان شهیاد” نیز شناخته میشد. مرکزیت این میدان، برج آزادی اسـت.

 

میدان فردوسی در حوادث مختلفی نقش داشته اسـت. درسال ۱۳۳۸ خورشیدی «معادل ۱۹۵۹ میلادی»؛ مراسم پرده‌برداری از مجسمه ابوالقاسم فردوسی دراین میدان با شکوه برگزار شد. این مجسمه، نمادی از شاعر بزرگ ایران، ابوالقاسم فردوسی، اسـت کـه در مرکز میدان قرار دارد. میدان فردوسی همچنین بـه یاد یاقوت شناخته می شود و با گشت و گذار در اطراف ان؛ میتوان از بافت تاریخی تهران لذت برد. 

 

تاریخچه میدان آزادی

تاریخچه میدان آزادی

میدان آزادی، یکی از میدان‌هاي‌ تاریخی و مهم در مرکز شهر تهران قرار دارد. این میدان درسال ۱۳۴۹ خورشیدی «معادل ۱۹۵۷ میلادی» برای یادبود جشن‌هاي‌ ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی ایران ساخته شد. ابتدا نام این بنا “شهیاد آریامهر” بود، اما پس از انقلاب اسلامی، نام ان بـه “میدان آزادی” تغییر کرد.

 

این میدان دربخش غربی تهران قرار دارد و با مساحتی حدود ۶٫۸ هکتار، بزرگ‌ترین میدان ایران اسـت. برج آزادی، یکی از شناخته‌شده‌ ترین نمادهای تهران، در مرکز این میدان قرار دارد. این برج با بلندای چهل و هشت متر، نماد تهران و پایتخت ایران اسـت. میدان آزادی همچنین مرکز تجمع تاکسی‌ها و اتوبوس‌هاي‌ خطوط شهرستان بـه ویژه بـه سمت شمال و غرب کشور اسـت. میدان آزادی با مساحت بزرگ خود، یکی از مقاصد مهم برای گشت و گذار در تهران اسـت. 

 

تاریخچه میدان امام خمینی تهران

تاریخچه میدان امام خمینی تهران

میدان امام خمینی «نام‌هاي‌ پیشین: میدان توپخانه، میدان سپه» یکی از میدان‌هاي‌ تاریخی و مهم در مرکز شهر تهران قرار دارد. این میدان درسال ۱۲۸۴ هجری قمری در دوره ناصرالدین شاه و بـه دستور امیرکبیر ساخته شد. اما باید توجه داشت کـه در زمان ساخت میدان، امیر کبیر در قید حیات نبوده اسـت.

 

میدان امام خمینی از زمان‌هاي‌ دور مرکز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بوده و همچنین محل گرده‌همایی‌هاي‌ اعتراضی و اعدام برخی از محکومان نیز بوده اسـت. این میدان هم‌اکنون کانون اداری و تجاری بـه‌شمار میرود.

 

میدان امام خمینی محل تقاطع خیابان‌هاي‌ اصلی و کلیدی شهر تهران اسـت. خیابان‌هاي‌ لاله‌زار و فردوسی بـه‌ترتیب از شمال شرق و شمال غرب بـه این میدان می‌پیوندند. همچنین خیابان‌هاي‌ سپه، امیرکبیر «چراغ برق»؛ باب‌همایون و ناصرخسرو نیز از جنوب غرب و جنوب شرق بـه این میدان میرسند.

 


مطالب مشابه: دیدنی های شهر تهران را بشناسید


 

تاریخچه میدان انقلاب تهران

تاریخچه میدان انقلاب تهران

میدان انقلاب اسلامی، یکی از اصلی‌ترین میدان‌هاي‌ تهران اسـت. در گذر ایام حوادث مختلفی را سر گذرانده اسـت. قبل از انقلاب اسلامی، این میدان بـه نام “میدان ۲۴ اسفند” یا “میدان مجسمه” شناخته میشد. دلیل این نام‌گذاری، تولد رضا شاه در تاریخ ۲۴ اسفند بود. بـه همین مناسبت، مجسمه‌اي از او در مرکز میدان قرار داشت. در جریان انقلاب، نام این میدان بـه “میدان انقلاب” تغییر کرد و مجسمه نیز بـه پایین کشیده شد.

 

این میدان، نماد حجمی سابق در میانه‌ي میدان را درسال ۱۳۸۶ با طرحی مدور جای گزین کرد. این طرح، از زمان‌هاي‌ جنگ را بـه یادآوری می‌آورد ودر مرکز میدان نصب شده اسـت. میدان انقلاب اسلامی، همان‌ گونه بـه یادآوری رویداد های تاریخی و انقلابی اسـت ودر حافظه تاریخی تهرانی‌ها و حتی کل مردم ایران دارای هویت ویژه‌اي می باشد.

 

میدان چه کاربردی دارد

میدان چه کاربردی دارد

میدان‌ها در شهرها و مناطق مختلف دارای کاربردهای متنوعی هستند. این فضاهای عمومی، بـه عنوان نقاط تجمع و فعالیت‌هاي‌ مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. در زیر بـه برخی از کاربردهای میدان‌ها اشاره میکنم:

 

جشن‌ها و رویدادها:

  • میدان‌ها مکان مناسبی برای برگزاری جشن‌ها، کنسرت‌ها، نمایش‌ها و گردهمایی‌هاي‌ مختلف هستند.
  • در ایام مذهبی و ملی، میدان‌ها محل تجمع مردم برای جشن‌گری و جشن‌هاي‌ عمومی میشوند.

 

فعالیت‌های تجاری و بازارها:

  • میدان‌ها مکان مناسبی برای بازارها، دکه‌ها و فروشگاه‌ها هستند.
  • در اطراف میدان‌ها، طبق معمولً بازارهای روزانه و هفتگی برپا می شود.

 

میدان چه کاربردی دارد

 

مراکز اداری و تجاری:

نهادهای بزرگ شهری و کشوری مانند شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها هم طبق معمولً در دور میدان‌هاي‌ اصلی شهرها قراردارند.

 

زیباسازی و تندیس‌ها:

در بسیاری از میدان‌ها، چمن، فواره، یادمان و تندیس‌هایي بـه منظور زیباسازی ساخته می شود.
این تندیس‌ها طبق معمولً بـه نمادهای تاریخی، فرهنگی یا مذهبی اختصاص دارند.

 


مطالب مشابه: مناطق تفریحی اختصاصی در تهران برای زنان + تصاویر


 

در پایان

میدان‌ها، جزئی از بافت تاریخی و فرهنگی شهرها هستند و گشت و گذار در ان‌ها لذت‌بخش اسـت. میدان‌ها در تمام شهر های کوچک و بزرگ محلی برای بسیاری از امور مهم و اتفاقات خاص تاریخی اسـت. حتی نام میدان‌ها با حساسیت بیشتری انتخاب می شود.

جدیدترین مطالب سایت