آشنایی با کردستان زیبا و مکان های دیدنی و تاریخی اش

آشنایی با کردستان زیبا و مکان های دیدنی و تاریخی اش

اگر قصد سفر به استان زیبای کردستان را دارید، پس باید با مکان های دیدنی کردستان آشنایی داشته باشید. مکان های گردشگری کردستان کم نیستند. از اماکن تاریخی گرفته تا طبیعت زیبا و سرسبز کردستان می تواند شما را شگفت زده کند. پس پیشنهاد می کنیم حتما برنامه ریزی مناسبی برای بازدید از تمامی این جاذبه های زیبا داشته باشید.

 

مکان های دیدنی کردستان را می توان در جای جای این استان زیبا یافت. هر کدام از شهرستان های این استان با مکان های دیدنی خود رازی در سینه دارند که آن را برای شما بازگو خواهند کرد. هر چند که همه جای کردستان دیدنی است. اما ما در این مطلب  به کمک تیم تالاب قصد داریم زیباترین و جذابترین مکان های دیدنی کردستان را به شما عزیزان معرفی کنیم. تا از شهر واستان زیبا لذت تمام را ببرید.

 

آشنایی با کردستان زیبا و مکان های دیدنی و تاریخی اش

 

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان

مسجد جامع سنندج که به مسجد دارالاحسان نیز معروف است که از مکان های دیدنی و تاریخی  کردستان در شهر سنندج می باشد. با توجه به روایات ثبت شده، این مسجد در تاریخ 1228 هجری شمسی به دستور امان الله خان اردلان ساخته شده است. بنابراین پیشینه آن به زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار باز می گردد. و بسیار باشکوه و زیبا است.

 

مسجد جامع سنندج یا مسجد دارالاحسان

جالب است بدانید که هنوز هم از این مکان تاریخی جهت برگزاری مراسم های مختلف مذهبی استفاده می کنند. مسجد دارالاحسان بیش از هر چیزی دیگری شما یاد مسجد زیبای شیخ لطف الله در اصفهان می اندازد. کاشی های فیروزه ای و زرد رنگ، رنگ و لعابی جداگانه ای به این مسجد تاریخی داده اند.

 

موردی که این مسجد را از سایر مساجد متمایز می کند، شبستان زیبای آن است. شبستان این مسجد دارای 24 ستون که معماری سقف آن شما را شگفت زده خواهد کرد. محراب های این مسجد القاء کننده شکوه و عظمت آن دوران بوده و آیات قرآنی زیادی را در خود جای داده اند.و واقعا اگر به این مکان زیبا بروید حتما شگفت زده می شوید.

 

آدرس: شهر سنندج، ضلع شمالی خیابان امام

 

مجموعه تفریحی پارک آبیدر

مجموعه تفریحی پارک آبیدر و آرامش خاصش

از دیگر مکان های دیدنی کردستان که می تواند روح شما را جلاء ببخشد، مجموعه تفریحی پارک آبیدر است. کوه زیبای آبیدر و مجموعه تفریحی آن در یک مکان واقع شده اند. کوه آبیدر کوهی ست که از بالای آن می توانید شهر زیبای سنندج و خانه های آن را ببینید. در واقع این کوه بلند قامت همیشه نظاره گر زندگی ساکنان این شهر بوده و شهر سنندج در دامنه آن تشکیل شده است. و بسیار آرامش و زیبایی خاصی این مکان دارد.

 

کوه زیبای آبیدر و مجموعه تفریحی آن در یک مکان واقع شده اند

مجموعه تفریحی آبیدر در بخش غربی کوه و در میان تپه ها آن قرار دارد. اگر بعد از یک روز خسته کننده می خواهید مقداری تفریح کرده و خوش بگذرانید، قطعا این مجموعه انتخاب خوبی خواهد بود. خوشبختانه دسترسی به مجموعه تفریحی آبیدر بسیار آسان بوده و از طریق ماشین شخصی خود می توانید به آن مراجعه کنید و لذت تمام را ببرید.

 

آدرس: سنندج، انتهای خیابان آبیدر، کوه آبیدر

 

عمارت آصف وزیری (خانه کرد)

عمارت آصف وزیری (خانه کرد)

عمارت آصف (خانه کرد)، تلفیقی از تاریخ، هنر و اصالت، از بهترین مکان های دیدنی کردستان جهت آشنایی با تاریخ این شهر است. نه تنها به تاریخ این شهر بلکه به تاریخ کل استان کردستان و کردهای ایران می توانید از طریق این عمارت دست یابید.

 

عمارت آصف که به عنوان یک موزه تمام و کمال هم شناخته می شود در دوران صفویه بنا شد. اما در دوران قاجاریه و پهلوی نیز این مجموعه گسترش یافته و بخش هایی به آن اضافه گردید. این عمارت دارای حمام، موزه کتاب شناسی، موزه مردم شناسی، اتاق خان و … است.

 

علاوه بر بخش های جالب این عمارت، خود عمارت آصف وزیری هم یک شاهکار به تمام معناست. معماری این عمارت را می توان ترکیبی از سبک های صفویه، قاجاریه و پهلوی دانست. شیشه های رنگی به کار رفته در ساختمان جلوه زیبایی به نمای بیرونی آن داده اند. معماری این عمارت و مصالح به کار رفته در ساخت آن کاملا با جغرافیای سردسیر و کوهستانی این منطقه سازگاری دارند.

 

آدرس: سنندج، تقاطع خیابان شاهپور (امام) و خیابان شهداء

 

عمارت آصف (خانه کرد)، تلفیقی از تاریخ، هنر و اصالت، از بهترین مکان های دیدنی کردستان

حمام خان سنندج مکان دیدنی و تاریخی

حمام ها نه تنها مکان های دیدنی کردستان بلکه بخش مهمی از مکان های دیدنی کل کشور را تشکیل می دهند. زیرا در گذشته برای استحمام از این اماکن عمومی استفاده می شد. مسلما سنندج این از این قاعده مستثنی نبوده است. حمام خان سنندج که به آن حمام پیرظهیری هم می گویند در دل بازار سنندج و بافت قدیمی آن قرار دارد. این حمام در سال 1220 به دستور امان الله خان اردلان که یکی از معروف ترین والی های کردستان بوده ساخته شده است.

 

حمام خان سنندج 

در بدو ورود نقوش زینتی، اشکال هندسی، تصاویر انسان و پرندگان، نقوش گل و … بر روی کاشی های حمام چشمان شما را نوازش خواهند کرد. میان در، آب انبار، خزینه، خلوتی، هشتی و … جزء بخش های مختلف این حمام هستند. طاووس های آهک بری شده در دیوارهای حمام خان شما را شگفت زده خواهند کرد.

 

آدرس: سنندج، ضلع شمالی بازار سنندج، جنب مسجد داروغه

 

این حمام در سال 1220 به دستور امان الله خان اردلان که یکی از معروف ترین والی های کردستان بوده ساخته شده است.

عمارت خسرو آباد سنندج نشان اصالت مردم است

عمارت ها در مکان های دیدنی کردستان زیاد به چشم میخورند. زیرا این عمارت ها جلوه ای از تاریخ پربار و هنر و اصالت مردمان این منطقه دارد. عمارت خسرو آباد یکی دیگر از عمارت های زیبای شهر سنندج است که به دستور امان الله خان اردلان والی در سال 1223 ساخته شده است.

 

این عمارت دارای زیربنای 6000 متر بوده به عنوان یک مکان فرهنگی و سیاسی نقش مهمی ایفاء کرده است. البته از این عمارت برای پذیرایی از شاهان و حکمرانان و برگزاری برخی از مراسم های مهم نیز بهره برده اند.این عمارت در زمان خود غوغا به پا کرد از زیبایی و شیک بودن عمارت و به گوش همه این مکان تاریخی و زیبا رسید.

 

عمارت خسروآباد سنندج

جالب است بدانید که مراسم عروسی حسن جهان خانم، دختر فتحعلی شاه با پسر امان الله خان اردلان والی در این عمارت صورت گرفته است. قصد سلطنتی، حمام، اتاق دربان و خدمتکاران، اصطبل، مطبخ یا آشپزخانه از بخش های این عمارت می باشند. معماری عمارت خسرو آبادی کاملا یادآور معماری دوران صفویه در اصفهان است.

 

آدرس: سنندج، بلوه خسروآباد (شبلی)

 

دختر فتحعلی شاه با پسر امان الله خان اردلان والی در این عمارت صورت گرفته است

بازار جامع و قدیمی سنندج در قلب این شهر قرار دارد

اگر به قیصریه ها و گشتن در بازارهای قدیمی علاقه دارید، بازار جامع سنندج بهترین انتخاب برای شماست. بازار جامع سنندج که یکی از مکان های دیدنی کردستان است که در قلب این شهر و هسته مرکزی آن واقع شده است. در واقع بافت اصلی و قدیمی شهر سنندج در این قسمت قرار دارد.

 

بازار جامع و قدیمی سنندج

می توانید در میان مغازه ها و دالان های قدیمی این بازار قدم زده و از نگاه کردن به خانه های قدیمی آن لذت ببرید. این بازار در دوران صفویه ساخته شده و با الهام از میدان نقش جهان به صورت مستطیلی است. بنابراین بازار تجلی هنر معماری دوران صفویه و اصالت هنرمندان کرد می باشد.

 

می توانید انواع وسایل زیبا و قدیمی را در این بازار پیدا کرده و خریداری کنید. اگر می خواهید صنایع دستی و هنری را به عنوان سوغات تهیه کنید، این بازار انتخاب عالی است. شایان ذکر است که قیمت های موجود در این بازار بسیار مناسب و به صرفه می باشند.قدم زدن در این بازار تاریخی و زیبا واقعا ارزش دارد. 

 

آدرس: سنندج، خیابان انقلاب

 

این بازار در دوران صفویه ساخته شده و با الهام از میدان نقش جهان به صورت مستطیلی است

سنگ نبشته اورمان (تنگی ور) و نوشته ی میخی آن

یکی از مکان های دیدنی کردستان که راوی تاریخ مردمان این سرزمین است، سنگ نبشته یا کتیبه اورامان (تنگی سر) می باشد. سنگ نبشته ها بخش اعظمی از مکان های تاریخی کشور را تشکیل می دهند. زیرا هر پادشاهی علاقه داشته دستاوردهای خود را کتبا ثبت کرده تا برای آیندگان باقی بماند. البته تا حدودی نیز موفق بوده اند. زیرا ما از طریق سنگ نبشته اورامان می توانیم به سرگذشت شاهان امپراتوری آشوری دست یابیم که در 27 قرن پیش سلطنت کرده اند.

 

سنگ نبشته اورمان (تنگی ور)

این کتیبه به زبان میخی نوشته شده و دارای یک نقش برجسته تاریخی نیز است. بازدید از این محل رایگان بوده و همه روزه می توانید از کتیبه تاریخی اورامان دیدن کنید.

 

آدرس: کامیاران، بین روستای تنگی ور ویوزیدر

 

از کتیبه تاریخی اورامان

مسجد متفاوت دومناره سقز

وقت آن رسیده برای دیدن یکی دیگر از مکان های دیدنی کردستان به شهر زیبای سقز در این استان برویم. مسجد دومناره سقز یکی از زیباترین و تاریخی ترین مساجد استان کردستان است که مناره های آن با مناره های تمامی مساجد دیگر متفاوت اند.

 

مسجد شیخ حسن مولان آباد

قدمت این مسجد به دوران افشاریه باز می گردد. زمانی که نادر شاه افشار از این منطقه عبور می کرد، شیخ حسن مولان آباد از وی خواست تا یک مسجد در این منطقه بنا سازد. نتیجه دستور نادر شاه افشار جهت ساخت مسجد، این بنای زیبا و منحصر بفرد شد.

 

به همین دلیل به آن مسجد شیخ حسن مولان آباد نیز می گویند. نمای این مسجد آجری بوده و دارای دو مناره است. بر روی مناره های آن به سبک صفوی کاشی های فیروزه ای و آبی رنگ زیبا کار شده اند. در واقع نقوش روی دو مناره مسجد از جنس این کاشی های زیبا هستند.

 

آدرس: سقز، خیابان امام خمینی، پشت حسینیه

 

دریاچه سرسبز زریبار

دریاچه سرسبز زریبار مانند نقاشی است

شاید با خواندن عنوان این بخش تعجب کنید، دریاچه سرسبز! بله، کاملا حقیقت دارد. یکی از مکان های دیدنی کردستان که می توان هنر دست خدا را در آن مشاهده کرد، دریاچه زریبار است. این دریاچه در سال های اخیر به صورت تالاب درآمده و زیستگاه جانوران زیادی می باشد.

 

د قایق سواری را با انواع قایق های پدالی و برقی در این دریاچه زیبا تجربه کنید

اطراف دریاچه به صورت یک مجموعه تفریحی و گردشگری درآمده و دارای انواع امکانات رفاهی برای اسکان گردشگران است. می توانید قایق سواری را با انواع قایق های پدالی و برقی در این دریاچه زیبا تجربه کنید. غرفه ها و رستوران های مختلف جهت کباب کردن انواع ماهی های خوشمزه زریبار در این مکان قرار دارند.

 

اگر به غذاهای کبابی علاقه دارید، مقصد خوبی را انتخاب کرده اید. از طریق کوه پشت دریاچه می توانید تمامی دریاچه و مناظر زیبای اطراف آن را نظاره کنید. پیشنهاد می کنیم در فصل بهار به این دریاچه سفر کنید. زیرا در این فصول شهر زیبای مریوان در سرسبز ترین حالت خود قرار دارد.و بسیار موجب رضایت و شادی شما می شود. 

 

روستای پلکانی پالنگان

روستای پلکانی پالنگان با تمدن قدیمی

یک روستای پلکانی که بیانگر تاریخ، تمدن و فرهنگ مردمان اصیل کرد است، روستای پلکانی پالنگان! از مکان های دیدنی کردستان که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را از سراسر ایران می پذیرد، استان پالنگان است. روستاهای استان کردستان به دلیل کوهستانی بودن منطقه اکثرا دارای بافت پلکانی هستند. اما قضیه این روستا فرق می کند! خانه های این روستا بر روی دو کوه روبروی هم قرار گرفته اند که یک دره در میان آنان قرار دارد.

 

خانه های زیبای پلکانی و صنایع دستی دست زنان هنرمند کرد از جاذبه های این روستا هستند.

در واقع دره روستا را به دو بخش تبدیل کرده و از میان دره یک رودخانه خروشان عبور می کند. دو طرف روستا با یک پل زیبا به هم متصل شده اند. مردمان این منطقه به صنعت ماهیگیری و شیلات مشغول هستند. به همین دلیل ماهی کباب پالنگان معروف می باشد. خانه های زیبای پلکانی و صنایع دستی دست زنان هنرمند کرد از جاذبه های این روستا هستند.

 

آدرس: 47 کیلومتری شمال غرب کامیاران، دره تنگی ور

 

غار کرفتو، غاری با جاذبه های تاریخی!

غار کرفتو، غاری با جاذبه های تاریخی!

غار کرفتو یکی دیگر از مکان های دیدنی کردستان است که تنها یک غار نیست! بلکه می توانید کتیبه های تاریخی که به صورت دست ساز ساخته شده اند را در این غار مشاهده کنید. در واقع غار کرفتو تلفیقی از جاذبه های طبیعی و تاریخی جذاب است. این غار در دوره سوم زمین شناسی قرار گرفته و به عنوان مهم ترین غار استان کردستان شناخته می شود.

 

این غار بسیار قدیمی تر از کتیبه های دوران ساسانی یا آشوری است

جالب است بدانید که یکی کتیبه های موجود در این غار بسیار قدیمی تر از کتیبه های دوران ساسانی یا آشوری است. زیرا این کتیبه مستقیما به به دوران یونان باستان باز می گردد! در کتیبه یونانی که در سردر سوم قرار گرفته است از این غار به عنوان معبد هراکلس یاد شده است. یعنی هزاران سال پیش این غار یک معبد مذهبی بوده است. و بسیار جالب و حیرت انگیز است.

 

همچنین نقاشی هایی از حیوانات، گیاهان و انسان ها را می توانید بر روی دیوار این غار منحصر بفرد مشاهده نمایید.

 

آدرس: 46 کیلومتری جنوب غربی تکاب، 5 کیلومتری غرب روستای یوزباشکندی

 

بازار مرزی بانه، خریدی به صرفه و ارزان

بازار مرزی بانه، خریدی به صرفه و ارزان

شاید برایتان عجیب باشد اما بازار مرزی بانه را نیز به جرات می توان جزء مکان های دیدنی کردستان دسته بندی کرد. اگر قصد خرید انواع وسایل خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک و … را با قیمت بسیار کم و مناسب دارید، بانه بهترین گزینه است. و شما به راحتی می توانید یک جنس با کیفیت و واقعا قیمت مناسب و پایین خریداری کنید و خیلی از توریست ها بعد از مکان های دیدنی این شهر به بازار مرزی بانه می روند و خریدهای خود را آنجا انجام میدهند.

 

گردشگران زیادی جهت خرید جهیزیه عروس و انجام سایر خریدها با بازار بزرگ و گسترده این شهر مراجعه می کنند.

شهر بانه به دلیل مجاورت با مرز کشور عراق، به یکی از اصلی ترین قطب های تجاری این استان تبدیل شده است. می توانید باکیفیت ترین و اورجینال ترین وسایل برقی و خانگی را از بازار بانه با قیمت مناسب تهیه کنید. به همین دلیل سالانه گردشگران زیادی جهت خرید جهیزیه عروس و انجام سایر خریدها با بازار بزرگ و گسترده این شهر مراجعه می کنند.

 

جالب است بدانید که هر کدام از بخش های این بازار به فروش دسته بندی خاصی از محصولات اختصاص یافته است. بنابراین هرگز در انجام خریدهای خود سردرگم نخواهید شد.

 

کردستان زیبا با مردم غیور

و پایان

در این مطلب به معرفی جذاب ترین و بهترین مکان های دیدنی کردستان پرداختیم. همچنین به آدرس هر کدام از این اماکن اشاره کردیم. مکان های دیدنی استان کردستان تلفیقی از مکان های طبیعی و تاریخی هستند. بنابراین سلیقه شما هر چه باشد، می توانید از سفر به این استان نهایت لذت را ببرید.

 

برای دیدن از تمامی اماکن دیدنی نیاز به برنامه ریزی دقیقی نیاز خواهید داشت. ولی حتما شهر کردستان زیبا را در لیست های سفر خود قرار بدید و با خیال امن به این شهر مهمان نواز و زیبا سفر کنید. و مطمعن باشید خاطره ای خوش در ذهنتان هک می شود.

جدیدترین مطالب سایت