بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز + کویر گردی

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز + کویر گردی

مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز : کویرهای ایران در استان‌هاي‌ مرکزی واقع شده‌اند و برای بازدید از ان‌ها باید سفری طولانی اما لذت‌بخش داشته باشید. برای این کـه بتوانید از میان بهترین کویرهای ایران یکی را برای سفر جدید خود انتخاب کنید، در ادامه این مطلب از مجله تفریحی تالاب بـه معرفی محبوب‌ترین کویرها از دیدگاه گردشگران ایرانی و خارجی می پردازیم.

 

کویر های گردشگری ایران در کجا قرار دارند؟

ایران بـه‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی‌اش، بـه سرزمین چهار فصل مشهور اسـت. در بعضی از ماه‌هاي‌ سال در کل ایران بازه دمایی منفی 20 درجه تا مثبت 20 درجه را می توان ثبت کرد. این تنوع آب و هوایی کشورمان را بـه مقصد گردشگری در تمام روزهای سال تبدیل کرده اسـت. بخش زیادی از مساحت کشور را بیابان‌هاي‌ دشت کویر و کویر لوت در مرکز و جنوب شرقی کشور پوشانده‌اند. بهترین کویرهای ایران در دل این بیابان‌هاي‌ بزرگ قراردارند.

 

کویرهای ایران از مقاصد پرطرفدار در بین گردشگران داخلی و خارجی هستند. بهترین زمان برای سفر بـه کویرهای ایران، نیمه دوم سال در فصل‌هاي‌ پاییز و زمستان اسـت.

 

بیشتر بخوانید: نحوه سفر صحیح و عاقلانه به کویر های ایران

 

وسایل لازم برای سفر به کویر

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

1.لباس مناسب

اختلاف دمای روز و شب در کویرها بسیار زیاد اسـت ودر برخی موارد این اختلاف دما بـه 40 درجه سانتی‌گراد نیز می رسد. بنابر این توصیه میشود برای سفر بـه کویر، علاوه بر لباس خنک و آسان و همچنین وسایل فرار از گرما مانند کلاه، اسکارف و عینک آفتابی، لباس گرم نیز همراه داشته باشید. اسکارف برای زمانی‌کـه طوفان شن برپا می شود، برای پوشاندن دهان و بینی بسیار کاربردی اسـت.

 

سعی کنید لباس‌هایي بپوشید کـه جیب‌ نداشته باشند، تجربه ثابت کرده کـه گردشگران تا روزها مشغول خارج کردن شن‌هاي‌ کویر از جیب‌هاي‌ لباس خود بوده‌اند. از طرفی لازم اسـت، کفش سبک بپوشید، کفشی کـه قدم زدن روی رمل‌هاي‌ کویر را برای شـما ساده کند.

 

2. آب آشامیدنی

هر کسی برای حیات در کویر، بـه روزانه 4 لیتر آب آشامیدنی نیاز دارد، بنابر این برای سفر بـه بهترین کویرهای ایران باید این موضوع را مد نظر داشته باشید.

 

3. کرم ضد آفتاب

از دیگر وسایل مورد نیاز میتوان بـه کرم‌هاي‌ ضدآفتاب اشاره کرد تا پوست‌تان در اثر تابش خورشید دچار آفتاب‌ سوختگی نشود.

 

4. کفش مناسب

 

5. جعبه کمک‌های اولیه

 

6. پماد یا اسپری دفع حشرات

 

7. نقشه و قطب‌نما یا جی‌پی‌اس

 

کویر مصر

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

رمل‌هاي‌ ماسه‌اي زیبا، دسترسی آسان بـه روستای مصر و فراهم آمدن امکانات گردشگری فراوان، باعث شده تا مصر بـه عنوان یکی از بهترین کویرهای ایران مقصد تعداد زیادی از گردشگران باشد. بنابر این شغل تعداد زیادی از مردم روستای مصر در فصل‌هایي از سال، اسکان و ارائه خدمات بـه گردشگران اسـت ودر دیگر فصول سال بـه کشاورزی و دامداری می پردازند. از جمله محصولات این منطقه میتوان بـه گندم و زعفران اشاره کرد. از جمله حیواناتی کـه روستای مصر پرورش داده میشوند میتوان بـه شتر، بز و بوقلمون اشاره کرد.

 

کویر مصر در فاصله 55 کیلومتری منطقه خور و بیابانک اصفهان، 45 کیلومتری شهر جندق ودر استان مصر واقع شده و یکی از مقاصد اصلی کویرنوردان از سراسر ایران اسـت. این کویر زیبا توسط رشته‌ کوه‌هاي‌ سلسله جبال فلات ایران از سمت جنوب غربی و شرقی و همچنین از سمت غرب، محصور شده اسـت.

 

داستان نام‌گذاری این روستا بـه سال‌هاي‌ پیش باز می گردد، زمانی کـه چوپانی بـه نام یوسف برای دسترسی بـه آب‌هاي‌ زیرزمینی، چاهی دراین منطقه حفر میکند، اما پس از مدتی سطح آب‌هاي‌ زیرزمینی کاهش پیدا کرده و امکان دسترسی بـه آب وجود ندارد.

 

بـه‌همین‌دلیل نیز یوسف با استفاده از دستگا‌ه‌هایي اقدام بـه عمیق‌تر کردن چاه میکند و از ان زمان بـه بعد، اهالی روستای همجوار، بـه این روستا، روستای چاه دراز میگفتند. اما یوسف و دیگر اهالی این نام را دوست نداشتند و بـه پیشنهاد یوسف و بـه روایت حضرت یوسف و چاه، نام این روستا را مصر گذاشتند.

 

تفریحات کویر مصر

آسمان پُرستاره و سکوت عجیب کویر، تنها جاذبه‌هاي‌ ان نیستند و میتوانید تفریحات هیجان‌انگیز بسیاری را در کویر مصر تجربه کنید. از جمله این تفریحات میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد:

 

شن سواری یا Sand Boarding

این تفریح هزینه‌اي برای شـما نخواهد داشت و کافی اسـت یک بورد همراه خود داشته باشید. پایین آمدن با سرعت زیاد از بالای یک رمل و پراکنده شدن شن‌ها بـه اطراف، لذتی وصف‌ناپذیر اسـت.

 

سواری با خودروهای آفرود

خودرو های آفرود ساخته شده‌اند برای مسیرهای ناهموار و سخت، بنابر این اگر می خواهید رمل‌ها را یکی پس از دیگری درنوردید، خودروی آفرود بهترین انتخاب خواهد بود. خوبی این سرگرمی، بازرسی آسان وسیله ودر امان ماندن از تابش مستقیم نور خورشید اسـت. سواری با خودروی آفرود را سافاری نیز مینامند و هزینه ان طبق معمولً بـه تعداد افراد ارزیابی خواهد شد.

 

سواری با موتورهای چهارچرخ

با توجه بـه این کـه شن‌هاي‌ کویر بسیار روان هستند، بنابر این با هر وسیله نقلیه‌اي نمی توان رمل‌ها را پیمود. همان طور کـه شـما در ساحل دریای خزر برای یک سواری هیجان‌انگیز از موتورهای چهارچرخ استفاده می کنید، این وسیله برای سواری در کویر نیز بسیار مناسب اسـت. چرخ‌ها بزرگ هستند و بـه دلیل وزن کم امکان گیر کردن میان شن‌هاي‌ داغ وجود ندارد. سواری با موتورهای چهارچرخ بـه صورت دقیقه‌اي ارزیابی می شود و برای هر 10 دقیقه سواری باید مبلغ مشخصی را پرداخت کنید.

 

شترسواری

از جمله تفریحاتی کـه کویر مصر را بـه یکی از بهترین کویرهای ایران تبدیل کرده اسـت، شترسواری اسـت. با توجه بـه این کـه روستای مصر محل پرورش و نگه داری شتر اسـت، بنابر این فرصت خوبی اسـت تا دراین سفر، ساعاتی از روز را بـه شترسواری درکنار دوستانتان اختصاص دهید. البته فراموش نکنید کـه برای این تفریح جذاب و تازه باید هزینه اندکی نیز بپردازید.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر مصر

باوجود این کـه شـما برای دیدن کویر مصر سفر کرده اید، اما خالی از لطف نیست کـه جاذبه‌هاي‌ گردشگری اطراف کویر را نیز ببینید. از جاذبه‌هاي‌ اطراف کویر مصر میتوان بـه موارد زیر اشاره کرد.

 

دریاچه نمک خور

روستای گرمه

روستای عروسان

روستای محمدآباد کوره گز

ریگه کله

چال سلکنون

دریاچه نمک سلکنون

نیزار مصر

تخت عباسی

قلعه بیاضه

 

کویر متین آباد

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر متین آباد در استان اصفهان و 25 کیلومتری جنوب شهرستان نطنز واقع شده اسـت. این کویر حدود 60 کیلومتر با شهر کاشان فاصله دارد و یکی از زیباترین اکوکمپ‌هاي‌ منطقه دراین بهترین کویرهای ایران ساخته شده اسـت.

 

در فاصله 10 کیلومتری از روستای متین‌آباد یک محوطه باستانی بـه‌نام اریسمان وجوددارد کـه بین سال‌هاي‌ 1379 تا 1381 توسط یک تیم باستان‌شناسی آلمانی و ایرانی کشف شد. کمپ متین آباد یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌هاي‌ گردشگری اصفهان اسـت کـه در دل کویر متین آباد ساخته شده و گردشگران می توانند در ان اقامت داشته باشند.

 

اگر دوست دارید شبی را در چادرهای بادیه‌نشینان بگذرانید، شرایط فراهم اسـت و چادرهایی با مساحت‌هاي‌ 12 متری و 24 متری تعبیه شده کـه برای اقامت و استراحت عالی هستند. این چادرهای بادیه نشینی روی سکوهای سیمانی قراردارند و اندکی با زمین فاصله دارند بنابر این از آسیب برخی حیوانات کویر در امان خواهید بود.

 

اکوکمپ متین آباد در واقع نخستین اکوکمپ ایران اسـت کـه در نوع خود بی‌نظیر بوده ودر شمال شهرستان نطنز واقع شده اسـت. این کمپ بـه‌عنوان برترین سایت ایران توانسته جایزه صلح محیط زیست را از سازمان ملل دریافت کند.

 

بهترین زمان برای سفر به کویر متین آباد

بیشترین دما و کمترین دما در کویر متین آباد بـه‌عنوان یکی از بهترین کویرهای ایران بـه ترتیب 46 درجه سانتی‌گراد و 12- درجه سانتی‌گراد اسـت. با توجه بـه تفاوت بسیار زیاد دمای هوا میان روز و شب، لازم اسـت لباس مناسب همراه داشته باشید. کویر در تابستان سوزان اسـت و بنابر این بهترین زمان سفر بـه کویر متین آباد، نیمه دوم سال خواهد بود.

 

تفریحات کویر متین آباد

با توجه بـه امکاناتی کـه در کویر متین آباد فراهم شده و شامل نخستین اکوکمپ اسـت، بنابر این می توانید شب‌ها دراین کویر زیبا بمانید و از ستارگانی کـه گویی در نزدیکی زمین هستند لذت ببرید. در طول روز نیز می توانید از تفریحاتی چون آفرود سواری یا سافاری، شترسواری و سواری با موتور چهارچرخ لذت ببرید.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر متین آباد

در اطراف کویر متین آباد جاذبه‌هاي‌ گردشگری بسیاری وجوددارد کـه در ادامه بـه معرفی ان‌ها می پردازیم.

روستای ابیانه

خانه بروجردی‌ها در کاشان

خانه طباطبایی‌ها در کاشان

باغ فین کاشان

روستای نطنز

قلعه و گنبد سیدواقف

کوه‌هاي‌ یخاب

دریاچه نمک مسیله

قلعه سردار

 

کویر ریگان

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

در قسمت جنوب شرقی استان کرمان ودر نزدیکی روستای ریگان، کویر ریگان واقع شده اسـت. این کویر از شمال شرقی بـه لوت جنوبی یا لوت زنگ احمدی محدود شده و رودخانه ریگان نیز یکی از سرچشمه‌هاي‌ کویر نمک شورگز هامون در لوت جنوبی اسـت.

 

کویر ریگان از نظر جنس و رنگ با سایر ریگزارهای کشور متفاوت بوده و ریگزاری گسترده در قسمت غربی و شرقی دارد. این ریگزار گسترده غربی و شرقی حدود 20 کیلومتر اسـت و این در حالی‌ اسـت کـه فاصله شمال بـه جنوب کویر ریگان بـه‌عنوان یکی از بهترین کویرهای ایران تنها 4 کیلومتر اسـت.

 

کویر ریگان توسط روستاهای زیادی احاطه شده؛ بنابر این گسترش ان میتواند زندگی روستائیانن را بـه خطر اندازد. ارتفاع عده اي از تپه‌هاي‌ ماسه‌اي کویر ریگان بـه 75 متر می رسد و عده اي از روستائیان معتقدند ریگزارهای ریگان خاصیت درمانی داشته و بـه همین دلیل نیز عده اي از گردشگران بـه این منطقه سفر میکنند.

 

در نزدیکی روستای علی آباد کـه در فاصله 13 کیلومتری از شهرستان ریگان قرار دارد، جاده‌اي برای دسترسی بـه تپه‌هاي‌ بلند ریگزار ریگان ساخته شده ودر ادامه تعدادی آلاچیق و سرویس بهداشتی ساخته شده اسـت. در منطقه کویر ریگان جنگلی واقع شده کـه بیش از 30 هزار هکتار وسعت داشته و زیستگاه جانوری بسیار مهمی اسـت. یکی از مهم ترین کاربردهای این جنگل، تثبیت شن و پیش گیری از بیابان‌زایی اسـت.

 

اما طی سال‌هاي‌ گذشته خسارات جبران ‌ناپذیری بـه این جنگل وارد شده ودر نتیجه حیات حیواناتی کـه در ان زندگی میکنند بـه خطر افتاده اسـت. از جمله گونه‌هاي‌ جانوری جنگل کهور می توان بـه سوسمار دم تیغی، پامسواکی، روباه شنی، مار و عقرب، سارگپه بیابانی، آگاما، شاهین و مرغ حق اشاره کرد.

 

بهترین زمان سفر به کویر ریگان

مانند بهترین کویرهای ایران، بهترین زمان سفر بـه کویر ریگان فصل پاییز و زمستان خواهد بود. این زمان از سال آب و هوای کویر اندکی خنک اسـت و می توانید در طول روز از تفریحات مختلف لذت ببرید. برای کسانی کـه عاشق کویر هستند، فصل پاییز، فصل کویر خواهد بود چون هوا مطبوع بوده و گرمای هوا نیز دراین فصل دل چسب اسـت.

 

تفریحات کویر ریگان

کویر ریگان تپه‌هاي‌ شنی فراوانی دارد کـه هرروز ممکن اسـت ارتفاع ان‌ها بیشتر شود؛ بنابر این می توانید از تفریحاتی مانند آفرود، موتورسواری، اسکی روی شن‌ها، پاراگلایدر و … لذت ببرید. یکی از تفریحات جذاب و بدون هزینه کویر ریگان، تماشای ستارگان در شب این بهترین کویرهای ایران اسـت. البته نباید خاصیت درمانی تپه‌هاي‌ شنی را فراموش کنید، عده اي از محلی‌ها معتقدند کـه تپه‌هاي‌ شنی ریگان برای درمان بیماری‌هاي‌ مفصلی بسیار مفید اسـت.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر ریگان

یکی از مهمترین جاذبه‌هاي‌ گردشگری اطراف کویر ریگان، ارگ بم اسـت. هر چند کـه این اثر تاریخی بزرگ در زمين لرزه بم از بین رفت اما آثار بـه‌جای مانده از ان هنوز هم نشان ‌دهنده شکوه این منطقه اسـت.

 

ریگ جن

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر ریگ جن یکی از نقاط مرموز و یکی از کویرهای خشن ایران اسـت کـه بـه دلیل شرایط جغرافیایی خاص تا همین چند سال پیش کسی برای کویرنوردی در ان اقدام نمیکرد؛ بنابر این اگر بـه دنبال کشف ناشناخته‌ها هستید و مناطق اسرارآمیز شـما را بـه وجد می‌آورد، کویر ریگ جن یکی از بهترین کویرهای ایران برای شـما خواهد بود.

 

کویر ریگ جن یکی از صعب‌العبورترین کویرها و مناطق دنیاست. این کویر کـه در غرب و جنوب غربی دشت کویر ودر منطقه مرزی استان سمنان و اصفهان قرار دارد. کویر ریگ جن کـه تقریبا در مرکز ایران واقع شده وسعتی حدود 3.800 کیلومتر مربع داشته و از لحاظ وسعت، سومین کویر بزرگ ایران اسـت.

 

کویر ریگ جن در اصل روی یکی از دشت‌هاي‌ فرسایش یافته‌اي شکل گرفته کـه حاصل رسوبات و مواد فرسایشی دامنه کوه‌هاي‌ البرز اسـت. این کویر تپه‌هاي‌ برخان، تپه‌هاي‌ رسوبات، تپه‌هاي‌ ماسه‌اي هرمی و باتلاق‌هاي‌ نمکی دارد و بـه دلیل نداشتن هیچ‌گونه پوشش گیاهی، شن‌هاي‌ این تپه ‌ها همواره در حال جابه‌جا شدن هستند.

 

یکی از دلایل وحشتناک بودن کویر ریگ جن، وجود باتلاق‌هاي‌ شنی فراوانی اسـت کـه هر جنبنده‌اي را بـه درون خود می‌کشاند. بـه دلیل وجود چنین باتلاق‌هایي تا سال‌هاي‌ سال هیچ گردشگری از کویر ریگ جن بازدید نمی کرد چون همه ی داستان مسافران نابلدی را شنیده بودند کـه بـه کام مرگ کشیده‌ شده‌اند.

 

کویر ریگ جن کـه بـه ان کویر دشت ارواح نیر گفته میشود توسط برخی گردشگران لقب مثلث برمودای ایران را گرفته اسـت. در زبان محلی بـه شن‌هاي‌ روان، “ریگ گفته میشود و “جن” نیز بـه معنی پوشیده و پنهان اسـت، بنابر این معنای ریگ جن در اصل “شن‌هاي‌ روان پنهان یا پوشیده” خواهد بود.

 

افسانه‌های درباره کویر ریگ جن

کویر ریگ جن کـه عده اي از محلی‌ها بـه ان “ریجن” نیز میگویند بر اساس افسانه‌هاي‌ قدیمی توسط جن‌ها ساخته شده و بـه همین دلیل نیز دارای مرداب‌هاي‌ خطرناک و مرگبار اسـت. با توجه بـه ناشناخته بودن این کویر، تا مدت‌ها هر اتفاقی ناگواری کـه رخ می‌داد را بـه افسانه تبدیل کرده و عامل اصلی ان را جن‌ها می دانستند.

 

بهترین زمان سفر به کویر ریگ جن

کویر ریگ جن مانند دیگر کویرهای ایران در طول روز تابش شدید و مستقیم آفتاب را دارد و بـه دلیل نبود پوشش گیاهی بسیار گرم و سوزان اسـت؛ بنابر این بهترین زمان سفر بـه این کویر اسرارآمیز فصل پاییز و زمستان خواهد بود.

 

تفریحات کویر ریگ جن

با توجه بـه شرایط کویر ریگ جن و کمتر شناخته بودن ان در حال حاضر امکانات و تفریحاتی مانند آفرود سواری و شترسواری وجود ندارد. این کویر بیشتر مناسب کسانی اسـت کـه عاشق کویرنوردی، طبیعت و شب‌هاي‌ کویر هستند.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر ریگ جن

در اطراف ریگ جن حاذبه‌هاي‌ گردشگری بسیاری وجوددارد کـه در ادامه عده اي از ان‌ها را معرفی خواهیم کرد.

قلعه انارک

آبگرم روستای ورتون

روستای عشین

 

کویر حلوان

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر حلوان یکی از بهترین کویرهای ایران اسـت کـه در شمال شرقی استان خراسان جنوبی و فاصله 90 کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس واقع شده اسـت. این کویر زیبا کـه در محور طبس بـه تهران واقع شده از شمال بـه کویر مرکزی ایران، از شرق بـه کوه‌هاي‌ عاشقان، از غرب بـه دریاچه نمک خور و از جنوب بـه محور ارتباطی شهر خور بـه طبس ختم میشود.

حلوان مملو از ریگزارهای مثلثی شکل اسـت ودر حاشیه این ریگزار باتلاق‌هاي‌ نمکی و رسی وجود دارند. بیشترین ارتفاع ریگزارهای مثلثی این کویر در قسمت شرقی و ارتفاع عده اي از این تپه‌هاي‌ ماسه‌اي از کف کویر حدود 80 متر خواهد بود.

 

پوشش گیاهی این کویر شامل گیاهان نواحی ماسه‌اي و استپی مانند درمنه، تاغ، بادام کوهی، قیچ، دم گاوی و اسکنبیل اسـت. پوشش جانوی این کویر نیز شامل انواع مار و عقرب، گرگ و شغال، روباه شنی، شاهین، کاکلی، چکاوک بیابانی، سارگپه بیابانی، عقاب طلایی، جرد، پامسواکی، گربه شنی، موش صحرایی و بسیاری حیوانات کویری دیگر اسـت.

 

بهترین زمان سفر به کویر حلوان

با توجه بـه شرایط آب‌ و هوایی و دمای بالای هوا در طول روز، بهترین زمان برای سفر بـه کویر حلوان پاییز و زمستان خواهد بود کـه هوا خنکای مطبوعی دارد.

 

تفریحات کویر حلوان

با توجه بـه این کـه کویر حلوان یکی از محبوب‌ترین و بهترین کویرهای ایران اسـت بنابر این تفریحات متنوعی را میتوانید در ان انجام دهید کـه بـه شرح زیر هستند.

 

کویرنوردی

شترسواری

حمام شن

رصد ستارگان

پیاده‌روی روی رمل‌هاي‌ شنی

چهارچرخ سواری

آفرودسواری

 

جاذبه‌های اطراف کویر حلوان

در اطراف کویر حلوان نیز جاذبه‌هاي‌ گردشگری بسیاری وجوددارد کـه در ادامه بـه معرفی ان‌ها میپردازیم.

 

قلعه حلوان

دره جن‌ها

روستای اصفهک

دریاچه نمک خور

روستای نایبند

 

کویر شهداد

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کلوت شهداد کـه ان رابا نام کویر شهداد نیز می‌شناسند از گرم‌ترین نقاط کره زمین اسـت کـه در استان کرمان واقع شده و بـه دلیل وجود کلوت‌هاي‌ زیبا و طبیعی، همه ی ساله پذیرای گردشگران بسیاری اسـت.

 

کلوت اصطلاحی اسـت کـه از ترکیب دو واژه کل «بـه معنای آبادی» و لوت، بـه معنای شهر لوت ساخته شده اسـت. کلوت در اصل برجستگی‌هاي‌ بین شیارهایی نعلی شکل اسـت کـه در نواحی بیابانی بـه صورت طبیعی شکل گرفته‌اند.

 

علت اصلی شکل گیری کلوت‌ها در دشت لوت، ورزش باد و فرسایش زمین اسـت. کلوت‌ها از جمله مهم ترین جاذبه‌هاي‌ گردشگری کویر شهداد هستند. کویر شهداد، چارمین جاذبه گردشگری طبیعی جهان اسـت و مساحتی حدود 11 هزار کیلومتر مربع دارد. این منطقه در فاصله 40 هزار کیلومتری شهداد واقع شده و بـه همین دلیل نیز بـه ان کلوت شهداد گفته میشود.

 

کرمان یکی از اعجاب‌انگیزترین شهر های ایران اسـت، مثلاً در حالی‌که بخش بزرگی از ان بافت کویری دارد، ناگهان در بین یک کویر میتوانید باغ شازده ماهان را پیدا کنید؛ یک خط سبز، انگار کـه کسی از بهشت انگشتش را روی خاک کویر کشیده باشد تا این باغ بروید!

 

جالب اسـت بدانید کـه این منطقه با دمای 70 درجه سانتی‌گراد در طول روز، گرم‌ترین نقطه جهان اسـت. این اندازه‌گیری دما درسال 2005 توسط ناسا انجام شده و کلوت‌هاي‌ شهداد نیز در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده‌اند. در کویر شهداد بیش از 100 هزار نمک‌زار وجوددارد کـه از دیگر جاذبه‌هاي‌ گردشگری این منطقه هستند.

 

از دیگر پدیده‌هاي‌ طبیعی کویر شهداد میتوان بـه نبکا یا تله گیاهی بـه‌عنوان بلندترین گلدان کویری جهان با طول بیش از 10 متر اشاره کرد. این گلدان‌ها از جمله معدود پوشش‌هاي‌ گیاهی کویر شهداد هستند.

 

شش ضلعی‌هاي‌ نمکی کـه اهالی بـه ان پلی‌گون می گویند یکیدیگر از جاذبه‌هاي‌ گردشگری کویر شهداد اسـت البته لازم بـه ذکر اسـت کـه هر چقدر بـه کلوت‌ها نزدیک میشوید، از میزان پوشش گیاهی کاسته خواهد شد کـه علت اصلی این امر وزش بادهای شدید و بسیار گرم دراین منطقه اسـت.

 

رود شور یکیدیگر از پدیده‌هاي‌ طبیعی این منطقه اسـت و یکی از شورترین آب‌هاي‌ جهان را دارد کـه مملو از املاح معدنی بوده و از شمال غربی بیرجند بـه کویر شهداد می رسد. کمپ کویری شهداد یک اقامتگاه شبانه برای گردشگرانی اسـت کـه قصد دارند بیشتر از یک روز را در بهترین کویرهای ایران یعنی شهداد بگذرانند.

 

این کمپ دارای 40 آلاچیق اسـت کـه از مصالح و مواد طبیعی ساخته شده‌اند ودر مسیر نهبندان در 20 کیلومتری شهداد واقع شده اسـت. کمپ‌ها در میانه چندین کلوت قرار گرفته‌اند و بـه همین دلیل نیز از وزش باد و طوفان شن در امان هستند.

 

مناطق ممنوعه کویر شهداد

کلوت‌هاي‌ شهداد با سه رنگ سبز، نارنجی و قرمز دسته‌بندی می شوند، گردشگران اجازه کویرنوردی در منطقه سبز را دارند. اما منطقه نارنجی و قرمز جزو مناطق ممنوعه هستند و کویرنوردی بدون داشتن همراه یا بدون هماهنگی با دستگاه‌هاي‌ ذیربط، ممنوع اسـت. دلیل این امر نیز سختی مسیر و گم‌شدن گردشگران در مناطق ممنوعه اسـت.

 

بهترین زمان برای سفر به کویر شهداد

بـه دلیل دمای بسیار زیاد هوا در طول روز، بازدید از کویر شهداد در فصول گرم سال یا بـه عبارتی در 6 ماهه نخست سال، غیرممکن اسـت. بنابر این اگر مایلید این کوه‌هاي‌ ماسه‌اي زیبا و ساخته دست طبیعت را ببینید، بهترین فصل میتواند پاییز و زمستان باشد.

 

تفریحات کویر شهداد

با توجه بـه گسترده بوده این بیابان و فاصله زیادی کـه از نخستین آبادی دارد، شاید بهترین تفریح دراین منطقه آفرودسواری باشد. بنابر این برای این کـه از سفر خود لذت ببرید بهتر بنزین اضافی همراه داشته باشید تا بتوانید بـه آفرودسواری بپردازید.

 

از جمله تفریحات کلوت شهداد می توان بـه سافاری یا آفرود سواری، سواری با موتور چهارچرخ و شترسواری اشاره کرد.

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر شهداد

نبکا و پلی‌گون

نمک‌زارها

رود شور

کاروان‌سرای شفیع‌آباد

کمپ کلوت شهداد

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با اقیانوسی در دل کویر

 

کویر ورزنه اصفهان

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر ورزنه یکیدیگر از بهترین کویرهای ایران اسـت کـه در ناحیه شرقی اصفهان ودر 10 کیلومتری شهر ورزنه واقع شده اسـت. مساحت این بیانان حدود 17 هزار هکتار اسـت و بـه دلیل رمل‌هاي‌ طلایی، شهرت دارد.

 

در گذشته کل این منطقه را بیابان خارا می‌نامیدند، اما اینروزها این بیابان وسیع بـه دو بخش اصلی بیابان ورزنه و بیابان خارا تقسیم شده اسـت. جالب اسـت بدانید کـه بیابان خارا همجوار با بیابان ورزنه نیست و حدود 30 کیلومتر از ان فاصله دارد.

 

کویر خارا بـه دلیل خاک سست آن چنان مورد استقبال گردشگران قرار نگرفته، چرا کـه عمده‌ترین تفریح در بیابان سافاری اسـت و باوجود خاک سست این امکان در بیابان خارا فراهم نیست. بزرگ ترین سایت تفریحی در کویر ورزنه قرار گرفته کـه نام ان واحه اسـت.

 

بهترین زمان سفر به کویر ورزنه

بهترین زمان سفر بـه کویر ورزنه اوایل فروردین، فصل پاییز و زمستان اسـت. البته باید این موضوع را درنظر داشته باشید کـه شب کویر در فصل زمستان بسیار سرد اسـت، بنابر این اگر قصد سفر چند روزه بـه بهترین کویرهای ایران، خصوصاً ورزنه را دارید، این موضوع را مد نظر داشته باشید.

 

تفریحات کویر ورزنه

در کویر ورزنه نیز مانند دیگر بهترین کویرهای ایران، تفریحات متنوعی وجوددارد کـه باعث شده گردشگران ساعات خوشی را از سفر بـه این کویر داشته باشند.

پیاده‌روی روی رمل‌ها

شترسواری

زیپ‌لاین سواری در سایت واحه

پاراگلایدر سواری در سایت واحه

سواری با موتور چهارچرخ

سواری با Buggy

شن سواری یا Sand Boarding

سواری با خودرو آفرود

جاذبه‌هاي‌ گردشگری اطراف کویر ورزنه

مسجد جامع شهر ورزنه

پل تاریخی شهر ورزنه

دریاچه نمک خارا

برج کبوترخانه شهر ورزنه

برج کبوترخانه قورتان

آسیاب شتر شهر ورزنه

کاروان‌سرای قلعه خرگوشی

قلعه تاریخی قورتان

کوه سیاه

تخت سرخ

تالاب گاوخونی

گاه‌چاه حاج ابراهیم ورزنه

بند شاخ کنار

 

کویر مغستان یا ریگ زرین

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر ریگ زرین در نزدیکی شهر اردکان واقع شده و بـه ان کویر مغستان نیز گفته میشود. کویر ریگ زرین درست 2 کیلومتر بعد از روستای ساغند اسـت ودر نتیجه میتوانید برای شب بـه روستا برگردید. از جمله امکانات کویر مغستان، کمپینگ و تفریحات مختلف مانند موتور چهارچرخ سواری، سافاری، شن‌سواری و شتر سواری اسـت.

 

کویر کاراکال

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر کاراکال یا صادق آباد در نزدیکی شهر بافق یزد واقع شده و یکی از مشهور‌ترین کویرهای استان یزد اسـت. دراین کویر گونه خاصی از گربه وحشی زندگی می کند کـه طبق معمولً شب‌ها از پناهگاه خود خارج میشود، بنابر این برای دیدن این حیوان زیبا باید تا شب صبر کنید. البته عده اي از گردشگران، گربه وحشی را در طول روز نیز دیده‌اند.

 

یکی از جاذبه‌هاي‌ گردشگری مهم اطراف کویر کاراکال، دژهای قدیمی از دوره قاجار اسـت کـه در 9 کیلومتری جاده بافق بـه روستای صادق آباد قرار گرفته اسـت. از جمله تفریحات این کویر می توان بـه شتر سواری، موتور چهارچرخ سواری، سافاری و شن‌سواری اشاره کرد.

 

کویر بافق یا درانجیر

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر بافق در 10 کیلومتری شمال شهر بافق واقع شده بنابر این بـه‌اسانی میتوانید بـه امکانات شهری دسترسی داشته باشید. وسعت این کویر 75 کیلومتر اسـت و تقریبا فاقد پوشش گیاهی اسـت. تنها در حاشیه کویر می توانید دسته‌هایي از گیاهان بیابانی را ببینید. هشت ضلعی‌هاي‌ نمکی، شنزارهایی بـه سپیدی برف و ماسه‌زارها از جمله جاذبه‌‌هاي‌ زیبای کویر درانجیر هستند.

 

کویر شباهنگ

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر شباهنگ در 19 کیلومتری استان یزد ودر جاده نصر واقع شده و دارای کمپ تفریحی و اقامتگاه شبانه اسـت. بنابر این برای گردشگرانی کـه از استان‌هاي‌ دور برای دیدن بهترین کویرهای ایران بـه یزد سفر میکنند، میتواند مناسب‌ترین انتخاب باشد. در شباهنگ نیز مانند دیگر کویرهای ایران می توانید از تفریحاتی چون پیاده‌روی، سافاری، موتورسواری و شترسواری لذت ببرید.

 

کویر هفت سنگ

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر هفت سنگ تنها 12 کیلومتر با شهر یزد فاصله داشته و بنابر این بهترین انتخاب برای گردشگرانی اسـت کـه میخواهند شب را در شهر بگذرانند. دراین کویر تخت و آلاچیق‌هایي طراحی شده کـه کاملاً رایگان هستند و برای استراحت میتوانید از ان‌ها استفاده کنید.

 

از جمله تفریحات کویر هفت سنگ می توان بـه زیپ لاین، پاراگلایدر، سافاری، سواری با موتور چهارچرخ، شتر سواری و پیاده‌روی روی رمل‌ها اشاره کرد.

 

کویر سیاه کوه یا عقدا

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر عقدا کـه بـه ان کویر سیاه کوه و کویر اردکان گفته می شود در 30 کیلومتری شهر اردکان واقع شده و برای ورود بـه ان باید از جاده خاکی احمدآباد استفاده کنید. جاده احمدآباد از کنار راه‌ آهن می‌گذرد و مستقیماً بـه کویر سیاه کوه میرسد. وزش باد دراین کویر بسیار شدید اسـت، بنابر این اگر قصد اقامت در شب را دارید، حتما لباس گرم همراه داشته باشید.

 

کویر ابوزید آباد

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

کویر ابوزید آباد بخشی از بیابان بندریگ بوده ودر شمال شرقی کاشان واقع شده اسـت. از جمله جاذبه‌هاي‌ این کویر، وجود آثار باستانی اسـت کـه بر شهرت ان افزوده اسـت. جاذبه‌هاي‌ دیدنی این منطقه بیشتر دربخش ملی ودر امتداد جاده خاکی واقع شده‌اند. تپه‌هاي‌ بزرگ و زیبا و کنار گذر دریاچه چال عروس از جمله زیباترین بخش‌هاي‌ این کویر اسـت.

 

بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد

مانند بهترین کویرهای ایران، مناسب‌ترین زمان سفر بـه کویر ابوزید آباد، اوایل بهار، پاییز و زمستان اسـت. تورهای طبیعت‌گردی و کویرنوردی بسیاری دراین فصول فعالیت دارند و میتواند با ان‌ها همراه شوید.

 

تفریحات کویر ابوزید آباد

شترسواری

سواری با خودرو آفرود

سواری با موتور چهارچرخ

پیاده‌روی

شن‌سواری یا Sand Boarding

 

جاذبه‌های گردشگری اطراف کویر ابوزید آباد

در اطراف کویر ابوزید آباد بناهای تاریخی بسیاری وجوددارد کـه تاریخی طولانی دارند و عده اي از ان‌ها بـه زمان حمله مغول برمی‌گردند. از جمله این اماکن تاریخی میتوان بـه قلعه کرشاهی اشاره کرد کـه خلاقیت معماری ایرانی در ان موج می زند. بخش‌هایي از قلعه تخریب شده‌اند، اما بناهای باقی مانده نشان از تاریخی پر فرازونشیب دارند. از مهمترین جاذبه‌هاي‌ گردشگری اطراف کویر ابوزید آباد می توان بـه موارد زیر اشاره کرد.

 

قلعه کرشاهی

روستای ابیانه

کوه یخاب

آب‌انبار صفوی

شهر تاریخی نوش‌آباد

شهر زیرزمینی اویی

کاروان‌سرای ابوزید آباد

 

کویرهای اطراف تهران

اطراف تهران کویرهای متعددی وجود دارند کـه با حداقل 4 ساعت رانندکی بـه ان‌ها خواهید رسید. در ادامه این کویرها را بـه شـما معرفی خواهیم کرد.

بهترین مکان دیدنی تعطیلات عید نوروز 1402 + کویر گردی

 

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در فاصله 48 کیلومتری از شمال شهر آران و بیدگل قرار دارد. این کویر از تهران حدود 292 کیلومتر فاصله داشته و با 4 ساعت رانندگی بـه ان می رسید.

 

کویر کاغذی

کویر کاغذی در فاصله بسیار کمی از کاشان واقع شده و از تهران حدود 266 کیلومتر فاصله داشته کـه با 3 ساعت و نیم رانندگی بـه ان می رسید.

 

کویر ورزنه

کویر ورزنه در فاصله 117 کیلومتری از شرق اصفهان ودر 10 کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد و از تهران حدود 536 کیلومتر فاصله داشته و میتوانید با 5 ساعت و نیم رانندگی بـه ان برسید.

 

کویر جندق

کویر جندق در فاصله 350 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده و از تهران حدود 674 کیلومتر فاصله داشته و با 7 ساعت و 20 دقیقه رانندگی بـه ان می رسید.

 

کویر مصر

کویر مصر در فاصله 55 کیلومتری از شهرستان خور اصفهان ودر نزدیکی روستایی بـه نام مصر واقع شده و از تهران حدود 713 کیلومتر فاصله دارد و با 7 ساعت و 50 دقیقه رانندگی بـه ان میرسید.

 

بیشتر بخوانید: عجیب ترین کویر ایران به نام ریگ‌ جن + عکس

 

در پایان

شاید در نگاه اول، رنگ خاکستری و قهوه‌اي کویر توجه شـما را جلب کند؛ اما با قدم زدن در کویر گستره زیبایی از رنگ‌ها را خواهید دید. زیبایی‌هاي‌ کویر قابل توصیف نیستند. اگر تجربه کویرگردی و اقامت در ریگزارها و شنزارهای کویری را داشته باشید، میدانید کـه لحظه غروب خورشید و آسمان پر ستاره کویر در شباز بهترین مناظر کویر هستند.

جدیدترین مطالب سایت