معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

گرگان بهشتی در استان گلستان، پر از دیدنی‌هایي اسـت کـه شـما را شگفت‌زده خواهد کرد. جاهای دیدنی گرگان تنوع بالایی دارد کـه چند نمونه از ان‌ها را دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز معرفی کرده ایم.

 

بهترین مکان های دیدنی گرگان

گرگان از شهر های شمالی ایران و مرکز استان گلستان اسـت، آب و هوای معتدل دارد. هرچند تابستان‌هاي‌ ان نسبتاً گرم و شرجی اسـت.

 

اقلیم منطقه بسیار گوناگون و متنوع اسـت. این شهر زیبا یکی از مقاصد پرطرفدار برای سفر در بین مردم بـه خصوص در ایام تعطیلات و نوروز اسـت. گرگان جاهای دیدنی بسیاری دارد کـه بی شک باید حتماً در سفر بـه این شهر زیبا و سرسبز از آن ها دیدن کنید.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با دیوار مشهور گرگان + عکس

 

1. آبشار باران کوه

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

آبشار باران کوه را میتوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان دانست. این آبشار تماشایی و بکر در فاصله 18 کیلومتری جنوب‌غرب گرگان ودر دل پارک جنگلی باران کوه قرار دارد. بـه تصویر بالا نگاهی بیاندازید. جز زیبایی چیزی می بینید؟ آیا با دیدن تصویر این آبشار هم دل‌تان نمی خواست آنجا بودید و از این منظره تماشایی لذت می‌بردید؟ این آبشار در دل یک پارک جنگلی قرار دارد. 

 

ابتدا از میان یک پارک جنگلی سرسبز و بسیار زیبا عبور می کنید. سپس وارد مناطق کوهستانی میشود. عبور از این مناطق شاید در ابتدا کمی سخت باشد؛ اما آن قدر مست تماشای زیبایی مناظر می شوید کـه دیگر سختی راه را فراموش میکنید. این آبشار در بالای مناطق کوهستانی پارک جنگلی باران کوه قرار دارد.

 

شاید برایتان جای سؤال باشد کـه چرا این جنگل رابا نام باران کوه می‌شناسند؟ جالب اسـت بدانید کـه از بالای کوه دراین منطقه، همیشه از لبه صخره‌ها قطرات آب بـه سمت پایین می‌چکد. بـه همین خاطر احساس میکنید کـه همیشه نم باران می زند. از‌این‌رو ان رابا نام باران کوه می‌شناسند. همین قطرات آب، بافت خزه‌اي بسیار خاصی را روی کوه‌ها ایجاد می کنند.

 

بازدید از این جنگل بـه یکی از عجیب‌ترین خاطرات سفرتان بـه گرگان تبدیل می شود. این آبشار چهار فصل اسـت. پس در هر فصل می توانید از زیبایی ان لذت ببرید. البته بـه دلیل سرمای نقطه بالای کوه، بهتر اسـت بهار و تابستان را برای بازدید خود انتخاب نمایید.

 

آدرس آبشار بارران کوه:

استان گلستان، 18 کیلومتری جنوب ‌غربی گرگان، پارک جنگلی باران کوه

 

2. جنگل توسکستان

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

بعضی از افراد هستند کـه از رطوبت و هوای شرجی رایجی کـه در بیشتر جنگل‌ها وجوددارد اصلا استقبال نمی کنند. برای این دسته از دوستان، پیشنهاد ویژه‌اي داریم. جنگل توسکستان، جنگل خنکی اسـت. از ان خنک‌هایي کـه حتی در تابستان هم نسیم دلپذیرش روی پوست صورت می نشیند و لذتی خاص و عالی بـه وجود می‌آورد.

 

توسکستان در حوالی 40 کیلومتری جنوب شرقی گرگان اسـت. همان‌ طور کـه گفته شد، هوای این جنگل خنک اسـت. یعنی منظورمان این اسـت کـه حتی در تابستان‌ها هم اسیر رطوبت شرجی محیط نمیشوید. حتماً متوجه‌اید کـه در چنین شرایطی، زمستان‌هاي‌ سردی در جنگل توسکستان بـه وجود می آید. پس برای دیدن ان باید برای فصل‌هاي‌ تابستان و بهار برنامه‌ریزی کنید.

 

آدرس جنگل توسکستان:

استان گلستان، 40کیلومتری جنوب شرقی گرگان.

 

3. جنگل ناهارخوران

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

از مشهور ترین جاذبه هاي‌ شهر گرگان كه اغلب گردشگران این شهر رابا ان می شناسند، جنگل ناهارخوران نام دارد. این جنگل در جنوب گرگان ودر فاصله اي نزدیک بـه 4 كیلومتری ان قرار دارد. در كنار این جنگل هاي‌ سرسبز، می توان كافه ها، رستوران ها، هتل ها و تعداد زیادی از امكانات گردشگری این شهر را از نزدیک دید و اقامتی آسان را در كنار زیبایی هاي‌ این شهر تجربه نمود.

 

آدرس جنگل ناهار خوران:

استان گلستان، 8 کیلومتری جنوب گرگان

 

4. روستای زیارت

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

جاهای دیدنی گرگان یکی دو تا نیست و اگر دل‌تان بخواهد گرگان را حسابی بگردید و بهتان خوش بگذرد باید برایش وقت هم بگذارید. یکی از قشنگ‌ترین اماکن گردشگری گرگان کـه بعد از ناهارخوران می توانید بروید روستای زیارت اسـت. چرا اسمش زیارت اسـت؟ بـه خاطر وجود زیارتگاهی کـه ان را متعلق بـه بوداییان میدانند.

 

شمال روستای زیارت جنگل ناهارخوران اسـت و جنوبش آبشار زیارت و جنگل هایي با درختان سر بـه فلک کشیده. بـه دلیل خوش آب و هوا بودن زیارت و وجود چشمه آب گرم روستا کـه خاصیت درمانی دارد، یکی از پر مسافرترین روستاهای شمال نام گرفته، اگر چه این استقبال زیاد بـه ضرر زیارت تمام شده ودر چند سال گذشته موج ویلاسازان بـه سمتش هجوم برده اند.

 

آدرس روستای زیارت:

این روستا درحدود 12 کیلومتری جنوب پارک جنگلی ناهارخوران ودر یکی از دهستان‌هاي‌ بخش مرکزی گرگان بـه نام دهستان استرآباد جنوبی واقع شده اسـت.

 

5. آبشار زیارت

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

برای رسیدن بـه آبشار دو قلوی زیارت بـه سمت امامزاده عبدالله بروید. بعد از امامزاده حدود پنج کیلومتر مسیر خاکی را در بین منظره‌هاي‌ زیبای کوهستانی پیش بروید در انتهای جاده با 200 متر پیاده روی بـه دره‌اي زیبا می رسید کـه در انتهای ان آبشار دو قلوی زیارت اسـت.

 

آدرس آبشار زیارت:

استان گلستان، جنگل ناهارخوران، 5کیلومتری جنوب روستای زیارت.

 

6. منطقه سردانسر

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

از روستای زیارت باید بـه سمت نخودچشمه بروید تا با یکیدیگر از مکان هاي‌ دیدنی گرگان روبرو شوید. این منطقه دیدنی، جایی نیست بـه جز منطقه سردانسر زیبا. سردانسر، دشتی اسـت وسیع و سبز کـه بیشتر بـه خواب و رویایی سبز شبیه هست تا واقعیت. شاید بگویید، دشتی سبز کـه دیگر این همه ی تعریف اغراق‌آمیز لازم ندارد.

 

اما اگر بدانید کـه سردانسر، دشتی اسـت فراخ با اسب‌هایي زیبا و رها کـه دراین طبیعت ناب جولان میدهند، حتماً قبول می کنید کـه چنین تمجید و تعریفی بی‌جا نبوده اسـت. پس یادتان باشد کـه سردانسر هم از جاهای دیدنی گرگان اسـت کـه نباید از لیست دیدنی‌هاي‌ این شهر جا بیفتد.

 

آدرس سردانسر :

استان گلستان، جنوب‌غربی روستای زیارت.

 

7. دریاچه توشن

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

یکی از شگفت ‌انگیزترین پدیده‌هاي‌ طبیعی گرگان دریاچه توشن اسـت کـه در دهستان انجیرآباد ودر ناحیه جنوبی گرگان قرار گرفته‌اسـت. این دریاچه زیبا کـه بـه ان سدخاکی توشن نیز میگویند، تا 300 متر امتداد دارد و ارتفاع ان از سطح دریا به طور تقریبی 250 متر اسـت. دریاچه در دامنه‌هاي‌ کوهی بـه همین نام قرار دارد کـه توسط جنگل‌هاي‌ زیبای النگدره احاطه شده‌اسـت.

 

تلاقی جنگل، دریاچه و درختان جنگلی، چشم ‌انداز رویایی و خیال‌انگیزی ایجاد کرده‌اسـت. کمپینگ و ماهی‌گیری دراین فضای زیبایی طبیعی از جمله فعالیت‌هاي‌ محبوب گردشگران اسـت. علاوه بر ان امکانات رفاهی لازم نظیر سرویس‌هاي‌ بهداشتی، رستوران، کافی‌شاپ و اغذیه‌فروشی نیز در حوالی این منطقه قرار دارد.

 

آدرس دریاچه توشن:

استان گلستان، گرگان، روستای توشن

 

8. آبشار شصت کلاته

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

در استان گلستان و مخصوصا شهر زیبای گرگان، آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی بـه چشم می خورند. آبشارهایی کـه ما حتی از وجود تعداد زیادی از انها بی خبر هستیم. اما دراین میان باید بـه آبشار شصت کلاته، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان اشاره کنیم. آبشاری کـه در 22 کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد و برای دسترسی بـه ان باید از دل جنگلی انبوه، سرسبز و خیره کننده عبور کنید.

 

در قسمت‌هایي از راه، پوشش گیاهی جنگل آن قدر انبوه می شود کـه نور بـه سختی از ان عبور میکند و بـه زمین میرسد. همانگونه کـه پیش میروید، ناگهان احساس میکنید کـه هوا چند درجه خنک‌تر شده و صدای آبشار بـه تدریج بـه گوش میرسد. ناگهان از میان جنگلی انبوه، با آبشاری بلند و زیبا رو بـه رو خواهید شد. آبشاری کـه از دیدن ان سیر نمی شوید.

 

خزه‌هاي‌ زیادی روی صخره‌هاي‌ سخت و سیاه بـه وجود آمده‌اند و مناظری دیدنی و فراموش نشدنی را ایجاد کرده‌اند. باوجود این کـه برای بازدید از این آبشار باید کمی پیاده روی را بـه جان بخرید، اما تماشای زیبایی این آبشار بـه هر دوست‌دار طبیعت اکیدا توصیه می شود.

 

آدرس آبشار شصت کلاته:

استان گلستان، گرگان، 22 کیلومتری جنوب غرب، جنگل‌هاي‌ کوه جوزبند

 

9. آبشار نومل

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

آبشار نومل از دیگر جاهای دیدنی گرگان اسـت. بلندای آبشار بـه 30 متر می رسد و چشم‌اندازی بی‌نظیر با درخت‌ها و گیاه‌هاي‌ اطرافش دارد؛ البته راه دسترسی بـه این آبشار آسان نیست. بـه همین خاطر فضای اطراف ان هنوز بکر باقیمانده اسـت. برای بازدید از این آبشار باید بـه روستای نومل و منطقه جنگلی چهل گیسو بروید.

 

آدرس آبشار نومل:

استان گلستان، 7کیلومتری جاده اصلی گرگان-مشهد، 4کیلومتری شمال روستای نومل.

 

10. آبشارهای دره تل انبار

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

منطقه نهارخوران و روستای زیارت، مناظر بسیار زیبایی را در دل خود جای داده‌اند. آبشارهای دره تل انبار را میتوان یکی از همین جاذبه‌ ها دانست کـه در اطراف روستای زیارت قراردارند. بد نیست بدانید کـه در دره تل انبار، حدود 53 آبشار مختلف وجود دارند! حال تصور کنید کـه آب و هوا و همچنین پوشش گیاهی دراین دره زیبا چطور خواهد بود! هر یک از این آبشارها بین 2 تا 40 متر ارتفاع دارند!

 

حداقل 20 مورد از این آبشار‌ها دارای ارتفاعی بیش از 10 متر هستند و مناظر بسیار خیره کننده‌اي را ایجاد کرده‌اند. تل انبار باوجود آبشارهای متعدد، تبدیل بـه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌هاي‌ گردشگری در بین کو‌هنوردان و ورزشکاران شده‌ اسـت. البته بـه یاد داشته باشید کـه فرود و صعود از این دره بسیار دشوار اسـت و نیاز بـه مهارت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید کـه برای بازدید از این دره، ترجیحا بـه صورت گروهی سفر کنید و راهنمای محلی داشته باشید.

 

آدرس آبشارهای دره تل انبار:

استان گلستان، گرگان، روستای زیارت، دره تل انبار

 

11. کوه تاوَرنَراب

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

در شمال روستای زیارت، رشته‌کوهی وجوددارد کـه با جنگلی سبز پوشیده شده اسـت. حتی توصیف این صحنه هم ضربان قلب را از این همه ی زیبایی بالا می برد چه برسد بـه این کـه در سفر بـه گرگان مخملی از نزدیک، ان را ببینید. اگر از داخل شهر بـه سمت تاورنراب راهی شوید، باید حدود 10 کیلومتر را پشت سر بگذارید. جاده گرگان بـه سمت شاهرود هم از این کوه می‌گذرد. همان‌ طور کـه می بینید، دیدنی هاي‌ گرگان کم نیست. پس اگر قصد سفر بـه ان را دارید باید حسابی برنامه‌ریزی کنید.

 

آدرس کوه تاوَرنَراب:

ایرلن، استان گلستان، جنوب گرگان، بالای روستای زیارت

 

12. گرگان رود

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

گرگان رود اصلی‌ترین رود پرآب در استان گلستان اسـت. این رود از بلندی‌هاي‌ آلاداغ بجنورد سرچشمه میگیرد و مسیری 200کیلومتری را از بین شهرها و روستاها پشت سر می گذارد. گرگان رود بخش وسیعی از زمین‌هاي‌ اطرافش را سیراب می کند. بـه همین خاطر چشم ‌انداز زیبایی اطراف این رودخانه را پوشانده اسـت.

 

آدرس گرگان رود:

استان گلستان، شهر گرگان.

 

13. منطقه شکار ممنوع چلچلی

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

در جنوب‌شرقی گرگان، منطقه‌اي با طبیعتی بی‌نظیر هست کـه بـه ان چلچلی میگویند. بـه‌خاطر وجود بلندی‌هاي‌ چلچلی این اسم را برای این منطقه دیدنی انتخاب کرده‌اند. منطقه چلچلی از بهترین زیستگاه‌ها برای پستانداران اسـت. بخش زیادی از پلنگ‌ها، خرس‌ها، خوک وحشی، قوچ و پرنده‌هایي مثل شوکا، کبک دری دراین جنگل زندگی می کنند.

 

نبود مسیر دسترسی آسان، هنوز این منطقه را بکر و طبیعی باقی گذاشته اسـت. بـه همین خاطر بین جاهای دیدنی گرگان منطقه چلچلی، بـه‌عنوان زیستگاه حیوانات ارزش زیادی دارد. یادتان باشد، شکار هر حیوانی دراین منطقه ممنوع اسـت. اگر شکارچی‌هاي‌ غیرقانونی را دیدید، بـه مرکز محیط زیست منطقه اطلاع بدهید.

 

آدرس منطقه شکار ممنوع چلچلی:

استان گلستان، جنوب‌شرقی گرگان، کوه چلچلی.

 

14. دهکده جهان نما

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

برای تجربه‌ي زندگی در روزگاری کـه خبری المان‌هاي‌ شهری نبوده و زندگی روستایی هنوز خلوص اولیه را داشته، دهکده جهان نما در گلستان مقصد معرکه‌اي اسـت. این دهکده در پناه منطقه‌ي حفاظت شده‌ي جهان نما، از آسیب‌هاي‌ زندگی شهری در امان مانده و زمان و تکنولوژی اثر ناچیزی دراین روستای توریستی داشته اسـت. این دهکده در جنوب شهرستان گرگان و جنوب شرقی کردکوی قرار دارد و بکری و لطافت ان شبیه هیچ کدام از روستاهای ایران نیست.

 

آدرس دهکده جهان نما:

روستای جهان نما گلستان در استان گلستان ودر بخش جنوب شرقی کردکوی قرار دارد.

 

15. آبشار رنگو

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

آبشار رنگو شامل یک محل ریزش اصلی و چند محل ریزش فرعی اسـت. ارتفاع این آبشار کم اسـت و بستری نیم‌دایره‌اي دارد. برای رسیدن بـه این آبشار باید از مسیر پر درختی عبور کنید کـه کمک گرفتن از یک راهنما می تواند بسیار یاری‌دهنده باشد. در مسیر، جاذبه‌هاي‌ دیگری هم وجود دارند و امکان کمپ کردن در فضاهایی بـه‌خصوص را دارید. آبشار رنگو در شرق ناهارخوران قرار گرفته اسـت و هوای نسبتاً خنک‌تری از شهر دارد.

 

آدرس آبشار رنگو:

فاصله 15 کیلومتری جنوب غربی گرگان، جنگل رنگو

 

16. دیوار دفاعی گرگان

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

دیوار گرگان کـه بـه قزل ائلان، سد اسکندر، سد انوشیروان، سد پیروز و مار سرخ ساسانی نیز شهرت دارد، اثری بازمانده از حکومت ساسانیان و بـه قدمت 1700 سال اسـت کـه از ناحیه‌ي گمیشان تا کوه‌هاي‌ گلیداغ ساخته شده اسـت. در واقع میتوان این اثر تاریخی را یکی از طویل‌ترین بناهای معماری ایران کهن معرفی کرد کـه متاسفانه امروزه بخش اعظمی از ان تخریب شده و از بین رفته اسـت.

 

آدرس دیوار دفاعی گرگان:

استان گلستان، گرگان، منطقه گمیشان.

 

بیشتر بخوانید: آشنایی با موزه صنایع دستی قدیمی و کهن در گرگان

 

17. جنگل النگدره

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

یکی از دیگر از مناطق جنگلی و جاذبه هاي‌ طبیعی استان گلستان کـه در بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار اسـت جنگل النگدره نام دارد کـه در بلوار ناهارخوران گرگان واقع شده اسـت. رودخانه اي کـه از وسط این پارک جنگلی می گذر بر زیبایی و محبوبیت ان افزوده اسـت. لازم بـه یادآوری اسـت کـه بـه منظور رفاه حال بیشتر مسافران امکانات و خدمات متعددی مانند سرویس بهداشتی، جاده‌هاي‌ آسفالت شده، نمازخانه، منطقه کمپینگ و غیره درنظر گرفته شده اسـت.

 

آدرس جنگل النگدره:

استان گلستان، 5کیلومتری جنوب‌غربی شهر گرگان، جاده ناهارخوران.

 

18. آبشار لوه

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

در هر گوشه از منطقه زیبای گرگان و استان گلستان، طبیعت بـه شکل تازه‌اي بازدیدکنندگان را متعجب می کند. آبشار لوه نام یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب میشود کـه در 20 کیلومتری گالیکش ودر دل جنگل‌هاي‌ انبوه و سرسبز روستای لوه قرار دارد. این روستا در پنج کیلومتری جاده اصلی مشهد – گلستان اسـت و دسترسی بـه ان خیلی دشوار نیست.

 

جنگل لوه را بی‌شک می توان جزء یکی از زیباترین جنگل‌هاي‌ تمام ایران دانست. حال تصور کنید کـه در دل همین جنگل، چندین آبشار کوچک و بزرگ از دل کوه می‌جوشند ودر حوضچه‌هاي‌ زیبایی می‌ریزند و مناظر خیره کننده و خاطره انگیزی را ایجاد میکنند. بازدید از آبشار لوه بـه کسانی توصیه میشود کـه قصد دارند سفر طبیعت گردی منحصر بـه فردی را تجربه کنند.

 

آدرس آبشار لوه:

استان گلستان، گرگان، 20 کیلومتری گالیکش، روستای لوه

 

19. جنگل شصت کلا

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

جنگل شصت کلا با درختان بـه هم پیچیده، صخره‌هاي‌ خزه بسته و عبور حیوانات جنگلی یکی از بکرترین فضاهای طبیعی گرگان اسـت. در مسیر پیاده‌روی و گلگشت دراین جنگل میتوان رویش قارچ‌هاي‌ وحشی را دید ودر انتهای جنگل بـه تماشای آبشار شصت کلاته رفت. جنگل شصت کلا در 7 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان قرار دارد. روستاهای زیادی در اطراف این جنگل هست کـه بـه سمت هر کدام حرکت کنید بـه داخل جنگل راه دارند. البته بهتر اسـت از راهنمای محلی کمک بگیرید.

 

آدرس جنگل شصت کلا:

استان گلستان، 6کیلومتری جنوب‌غربی گرگان

 

20. نرگس تپه

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

کمتر کسی اسـت کـه در گرگان نرگس تپه را نشناسد. این تپه یکی از مشهور‌ترین جاذبه‌ ها درروستای علی آباد کتول اسـت. مسیر رسیدن بـه این تپه و بالارفتن از دامنه کوه کمی سخت اسـت؛ اما بـه بالای تپه کـه برسید، چشم‌اندازی بی‌نظیر میبینید. جنگل‌ها و دشت‌هاي‌ گرگان مثل فرشی سبز زیر پاهایتان پهن اسـت و تماشای ان حسی بی‌نظیر دارد. خوب اسـت با مطالعه راهنمای سفر بـه علی آباد کتول، گشتی هم در طبیعت تماشایی روستای علی آباد بزنید.

 

آدرس نرگس تپه:

استان گلستان، 7کیلومتری شمال گرگان، روستای علی آباد.

 

21. جنگل قرق

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

جنگل قرق طبیعتی زیبا و انبوه با امکانات مختلف دارد. پارک‌هاي‌ بازی، نیمکت‌؛ سکوهای نشیمن، سرویس‌هاي‌ بهداشتی، دکه‌هاي‌ خوراکی و پارک‌ وحش فضای جنگل قرق را دوست‌داشتنی‌تر کرده اسـت. شاید در حال بازدید از جنگل، گوزن‌هاي‌ زیبا را هم ببینید؛ پس دوربین عکاسی‌تان را فراموش نکنید.

 

آدرس جنگل قرق:

استان گلستان، 24کیلومتری شرق گرگان، مسیر اصلی گرگان-مشهد.

 

22. زیارتگاه و قبرستان خالد نبی

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

آرامگاه و آرامستان خالد نبی بر فراز منطقه کوهستانی «تانگری داغ» در ارتفاع 700 متری، یکی از نقاط دیدنی نزدیک بـه گرگان اسـت کـه بـه فاصله 178 کیلومتری این شهر قرار دارد. آرامگاه خالد نبی عمارتی چهارگوش با گنبدی سبز رنگ اسـت کـه بر فراز تپه‌اي قرار گرفته و آرامگاه خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیحیت اسـت. در فاصله کمی از آرامگاه خالد نبی، گورستانی باستانی و شگفت‌انگیز با تندیس‌هاي‌ سنگی کـه نشان قبر هستند، قرار دارد.

 

شواهد باستان‌شناسی نشانگر این اسـت کـه این سنگ قبرهای عمودی سمبل جنسیت مردگان ان زمان بوده اسـت و بر فرار محل دفن آن ها بـه عنوان سنگ قبر نصب می شده. برای رسیدن بـه خالد نبی از گرگان وارد جاده بجنورد شوید. پس از آزادشهر و مینودشت بـه گالیکش میرسید. وارد جاده کلاله کـه آخرین شهر این مسیر اسـت، شوید. از کلاله مسیر مراوه تپه را در جاده‌اي پوشیده از چمنزار سبز و دشت گل بـه سمت خالد نبی پیش بروید.

 

آدرس زیارتگاه و قبرستان خالد نبی:

استان گلستان، شهر کلاله، 60 کیلومتری شمال کلاله

 

23. خلیج گرگان

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

خلیج گرگان بزرگ ترین خلیج دریای خزر اسـت کـه بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیره میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر شکل گرفته اسـت. خلیج گرگان نه تنها ماهیان باارزش غضروفی، ماهی سفید، ماهی کفال و .. دارد، سهم قابل توجهی از خاویار کشور را هم تامین می کند، اما همه ی این ها مربوط بـه چند سال گذشته بوده و حالا خطر آلودگی، صید بی‌رویه، دامداری و کشاورزی و افزایش وادرات فضولات صنعتی بر روی خلیج گرگان سایه انداخته و تصویر مرغان دریایی این منطقه کم کم بـه تصویری دور و دورتر تبدیل می شود.

 

آدرس خلیج گرگان:

گلستان، گرگان، منتهی الیه جنوب شرقی کرانه دریای خزر

 

24. پارک ملی گلستان

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

اگر از گرگان بـه طرف خراسان بروید، باید از مسیری سرسبز و دوست‌داشتنی بگذرید. این جنگل تماشایی، بزرگ‌ترین بخش‌هاي‌ طبیعی ایران را تشکیل می دهد. پارک ملی گلستان زیستگاه بسیار مناسبی برای انواع جانوران بـه‌ویژه پستانداران اسـت. پوشش گیاهی دراین جنگل طیف وسیعی دارد. درخت‌هاي‌ بلندقامت چندین‌ساله دراین جنگل هنوز استوارند.

 

در نزدیکی دامنه کوه‌ها، آبشارهای گوناگون و چشمه‌هاي‌ پرآبی جاری هستند. اگر قصد سفر بـه این جنگل را دارید، از قبل وضعیت آب‌وهوا را چک کنید. در هر زمان از سال امکان بارش باران دراین منطقه وجوددارد. داشتن لباس گرم، کفش مناسب و آب و مواد خوراکی هم ضروری اسـت.

 

آدرس پارک ملی گلستان:

استان گلستان، 15کیلومتری شهر گالیکش.

 

25. تورنگ تپه 

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

تورنگ تپه یکی از جالب‌ترین جاهای دیدنی گرگان اسـت. با بازدید از این تپه هم طبیعت شگفت‌انگیزش را میبینید و هم می توانید از جاذبه‌هاي‌ تاریخی‌اش دیدن کنید. در نزدیکی این تپه، آثار تاریخی زیادی مثل ظرف‌هاي‌ سفالی، اشیای برنزی، استخوان‌هایي از اجساد و… را کشف کرده‌اند. دریاچه کنار تپه هم زیبایی این منطقه را بـه اوج می رساند. تصویر تپه در آب دریاچه منعکس میشود و دست کمی از تابلوی نقاشی‌شده ندارد. اطراف این دریاچه را زمین‌هاي‌ کشاورزی پوشانده اسـت.

 

آدرس تورنگ تپه:

استان گلستان، 20کیلومتری گرگان.

 

26. مدرسه عمادیه

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

یكی از بناهای قدیمی شهر گرگان مدرسه عمادیه این شهر اسـت کـه تاریخچه بنای ان بـه دوران صفویه بازمی گردد و مجموعه اي از حمام، آب انبار، آرامستان را در خود جای داده اسـت. پس از گذشت سال‌ها هنوز هم مدرسه عمادیه ازجمله جاهای دیدنی گرگان کـه بسیار کم نظیرند بـه شمار می آید.

 

آدرس مدرسه عمادیه گرگان: 

گرگان- محله ي استر آباد

 

27. موزه صنایع دستی گرگان «خانه تاریخی امیر لطیفی»

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

موزه‌ها از جمله مهم ترین مکان‌هاي‌ دیدنی هر شهر بـه حساب می آیند. موزه صنایع دستی گرگان نیز از جمله جاهای دیدنی اصلی این شهر اسـت کـه در عمارت تاریخی امیر لطیفی قرار دارد. این بنا کـه از آثار بـه جامانده در دوران قاجار اسـت دارای مساحتی درحدود 1000 متر مربع اسـت ودر مرکز شهر ودر نزدیکی بازار نعلبندان قرار گرفته‌اسـت.

 

عمارت دارای یک حیاط مستطیل شکل باصفا اسـت و درهای چوبی اتاق‌هاي‌ خانه کـه در قرارگیری آن ها کنار یک دیگر تماما از قرینگی طبیعیت شده‌اسـت، رو بـه این حیاط باز می شوند. ارسی‌کاری‌هاي‌ روی درها از جمله زیبایی‌هاي‌ این عمارت باشکوه اسـت کـه زیبایی خاصی بـه فضای حیاط خانه بخشیده اسـت. سقف خانه نیز به‌ صورت شیب‌دار ساخته شده‌اسـت تا با شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه تطابق داشته باشد. عمارت دارای دو طبقه اسـت کـه در حال حاضر بـه عنوان موزه در جهت نمایش صنایع دستی شهر از آن ها استفاده میشود.

 

آدرس موزه صنایع دستی گرگان:

استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، کوچه لاله 11

 

28. پل تاریخی آق قلا

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

پل تاریخی آق قلا یکی از بناهای بـه جا مانده از دوران صفوی اسـت کـه در 18 کیلومتری شمال گرگان ودر شهری بـه همین نام قرار گرفته‌اسـت. این پل کـه بر روی رودخانه گرگانرود قرار گرفته‌اسـت دو بخش شمال و جنوب شهر را بـه یک دیگر وصل میکند. اندازه این پل بـه طول 70 متر و عرض 4 متر اسـت و ارتفاع ان نیز بـه حدود 14 متر می رسد.

 

از جمله شاخص‌هاي‌ معماری این پل میتوان بـه آجرکاری‌هاي‌ ظریف و هنرمندانه ان بر روی دیواره ها و طاق‌هاي‌ جناغی شکل ان و همچنین موج‌شکن‌هایي کـه بر روی پایه‌هاي‌ پل تعبیه شده‌اند، اشاره کرد. گفتنی اسـت کـه در عکس‌هاي‌ تاریخی کـه در گذشته از این پل گرفته شده‌اسـت تصویر یک ساختمان در ورودی گذرگاه پل دیده میشود کـه گفته می شود مربوط بـه ساختمان گمرک شهر بوده‌اسـت و طی گذر زمان ودر پی وقایع طبیعی از بین رفته‌اسـت.

 

آدرس پل تاریخی آق قلا:

استان گلستان، 18 کیلومتری گرگان، شهر آق قلا، خیابان چارمن

 

29. باغ روس ها

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

باغ روس‌ها کـه زمانی بـه عنوان ساختمان کنسولگری روس‌ها از ان استفاده میشد، اکنون بـه عنوان یک عمارت تاریخی و مکان دیدنی در شهر گرگان شناخته میشود. طی قراردادهای گلستان و ترکمنچای کـه در دوران قاجار بسته شد این عمارت کـه متعلق بـه یک تاجر بود بـه مدت 99 سال در اختیار روس‌ها قرار گرفت.

 

بخش اصلی این باغ یک عمارت کلاه فرنگی اسـت کـه در میانه یک باغ مملو از درختان کهن سرو و کاج قرار گرفته‌اسـت ودر مصالح بنای ان عمدتا از آجر، خاک و گچ استفاده شده‌اسـت. چند حوض و باغچه باصفا نیز در فضای باغ قرار دارد کـه بـه زیبایی عمارت درونی افزوده‌اسـت.

 

آدرس باغ روس ها:

استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، قسمت غربی امامزاده بی بی هور، محله شیرکش

 

30. بازار نعل‌بندان

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

حالا میخواهیم کمی هم از مرکز شهر و دیدنی‌هاي‌ ان بگوییم. بازار نعل‌بندان از مکان هاي‌ دیدنی گرگان اسـت. این بازار دقیقا ویژگی‌هاي‌ بازاری اصیل و شمالی را دارد. میوه‌ها و سبزیجات خوش‌رنگ و تازه، ماهی‌هاي‌ مختلف کـه عطر و حس خاصی بـه بازار میدهند و فروش ظرف‌هاي‌ مسی و پارچه در نعل‌بندان باعث شده تا حس و حال خوشایندی در محیطی محلی بـه وجود بیاید.

 

اگر بـه گرگان سفر کردید حتماً بـه این بازار هم سری بزنید و ضمن خرید محصولات تازه ان؛ از قدم زدن در بازار لذت ببرید. روسری‌هاي‌ ترکمنی یعنی همان روسری‌هاي‌ خوش‌رنگ و گل‌دار محلی هم در بازار نعل‌بندان فروخته می شود. یکی برای خودتان «البته اگر خانم هستید یا برایتان کاربرد دارد» و چند تا برای سوغاتی بخرید. ایده خوبی اسـت، نه؟

 

31. کاخ موزه گرگان 

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

زیبایی از خاندان پهلوی در گرگان بـه جا مانده کـه امروز با مرمت‌هایي تبدیل بـه موزه گرگان شده اسـت. این عمارت در دوره‌ي رضاخان با معماری دو طبقه بـه سبک و سیاق اورپایی‌ها بنا شده و با عنوان اولین موزه شمال لقب گرفته اسـت. بازدید از این موزه برای عموم آزاد اسـت ودر پارک شهر گرگان، در میدان ولیعصر واقع شده اسـت. معماری با شکوه این عمارت از ویژگی‌هاي‌ جذاب موزه بـه شمار میرود.

 

آدرس کاخ موزه گرگان:

استان گلستان، شهرستان گرگان، پارک شهر

 

32. خانه تقوی ها

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

خانه تقوی ها جا مانده از دوران قاجار اسـت کـه صاحب ان یکی تاجرهای زمان، بـه نام میرزا محمد تقی تقوی بوده اسـت. مساحت این مجموعه نزدیک 2000 متر اسـت ودر حدود 10 حیاط اصلی و فرعی را در خود جا داده اسـت. حیاط‌هاي‌ بیرونی و اندرونی، حیاط سر طویله، حیاط مطبخ و… از جمله این حیاط‌ها هستند.

 

در ساخت این اثر تاریخی مصالحی هم چون گچ، آهک، چوب، آجر و خشت خام استفاده شده اسـت. بخشی از این مجموعه توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و باقی در انحصار وارث‌ اسـت.

 

آدرس خانه تقوی ها:

استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی «ره»؛ آفتاب 15؛ جنب امامزاده نور.

 

33. مسجد جامع گرگان

معرفی مکان های دیدنی گرگان برای تعطیلات

همانگونه کـه در بازار سنتی گرگان، یعنی بازار نعلبندان در حال گشت و گذار هستید، چشمتان بـه مسجدی زیبا و قدیمی کـه از جنس آجر ساخته شده اسـت، می‌افتد.

 

مسجدی کـه مردم محلی ان رابا نام مسجد جامع گرگان می‌شناسند و برای ان اهمیت خاصی قائل هستند. گفتنی اسـت کـه قدمت این مسجد زیبا، ساده و دوست داشتنی، بـه دوران سلجوقی میرسد و بـه دست معماران ترکمن ساخته شده اسـت.

 

این مسجد بارها و بارها در دوران صفویه و تیموریان مورد بازسازی و مرمرت قرار گرفته و خوشبختانه امروز این امانت بـه دستان ما سپرده شده اسـت.

 

مسجد جامع گرگان دارای یک مناره آجری اسـت کـه قدمت ان مستقیما بـه دوران سلجوقی باز میگردد و بـه خاطر حفظ هر چه بیشتر ان؛ مسئولین مسجد یک شیشه جلوی مناره قرار داده‌اند تا بر اثر لمس دستان بازدیدکنندگان، آسیب بیشتری نبیند. پس اکیدا توصیه میشود کـه همزمان با بازدید از بازار سنتی گرگان، سری بـه مسجد جامع این شهر نیز بزنید.

 

آدرس مسجد جامع گرگان:

استان گلستان، گرگان، جنب بازار نعلبندان.

 

بیشتر بخوانید: جنگل توسکستان منطقه ای بکر برای عاشقان جنگل و طبیعت گردی

 

در پایان

جاهای دیدنی گرگان کم و فقط منحصر بـه طبیعتش نیستند. ما سعی کردیم کـه جاهای دیدنی گرگان رابا آدرس بنویسیم تا آسان‌تر ان‌ها را پیدا کنید و دسترسی بهتری داشته باشید. ابنیه تاریخی، موزه‌ها، ساختمان‌هایي از دوره‌هاي‌ مختلف تاریخی، همه ی و همه ی بخشی از جاهای دیدنی گرگان را تشکیل میدهند کـه سبب جذاب‌تر شدن این شهر برای گرشگران میشوند.

جدیدترین مطالب سایت