مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

 معرفی مکان های گردشگری و دیدنی ایران «کلیسا وانک اصفهان»

ابتدا دراین قسمت از معرفی مکان هاي‌ گردشگری و دیدنی اصفهان می خواهیم با کلیسا وانک آشنا بشویم.نام دیگر آن کلیسای آمنا پرکیچ «کلیسای نجات دهنده مقدس»اسـت این کلیسا در محله جلفای اصفهان قرار دارد و از کلیساهای تاریخی ارامنه ي اصفهان محسوب میشود کـه بدست شاه عباس دوم بنا شده اسـت با سایت تالاب همراه باشید. تا اطلاعات کامل و جامعی را ازین کلیسا دریافت کنید. 

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

 

کلیسای وانک یا کلیسای آمنا پرکیچ در محله جلفای اصفهان قرار دارد و یکی از کلیساهای تاریخی ارامنه ي این شهر اسـت. این کلیسا در مساحتی بالغ بر 8731 متر مربع در دوران حکومت شاه عباس دوم بنا شده اسـت. ساختمان کلیسا فقط 3857 متر مربع از این فضا را اشغال کرده و بقیه ي آنرا فضای سبز و باغ وانک تشکیل میدهد.

 

برج ناقوس کلیسا 3 طبقه اسـت ودر طبقه ي دوم ساعتی بـه وزن 300 کیلو گرم قرار داده اند. گنبد این کلیسا مانند گنبد مساجد ایرانی در عصر ساخته شده اسـت. روی دیوارها، طاق نماها، طوق گنبد و داخل گنبد نیز نقاشی هایي با رنگ روغن ترسیم شده و طلاکاری ها و تذهیبی کـه در تزئین این کلیسا بـه کار رفته، در بین دیگر کلیساهای ارامنه منحصربه فرد اسـت. کلیسای وانک اصفهان در تاریخ 15 دی ماه 1310 با عدد ي 85 در لیست آثار ملی ایران بـه ثبت رسیده اسـت.

 

کلیسا وانک در کجاست؟

کلیسای وانک در محله جلفا در مرکز شهر اصفهان ودر جنوب زاینده‌رود قرار دارد. جلفا کـه امروزه با نام جلفای نو ازآن یاد میشود از زیباترین مناطق اصفهان اسـت.این کلیسا در منطقه جلفای اصفهان واقع شده و بنای بـه جا مانده از زمان صفویان اسـت و بنا شده بدست شاه عباس دوم. وانک علاوه بر آنکه عبادتگاه ارامنه اصفهان اسـت محلی برای نگه‌داری آثار تاریخی خطی قدیمی نیز می‌باشد. بـه همین دلیل این کلیسا یکی از مهم‌ترین جاذبه هاي‌ گردشگری کشور محسوب می شود.

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

 

معماری کلیسا وانک چگونه است؟

کلیسای وانک تداعی گر معماری هاي‌ قدیمی ارامنه اسـت. این کلیسا دارای دو گنبد کوچک و بزرگ می باشد. اما نکته قابل توجه این اسـت کـه معماری گنبد کلیسای وانک تفاوتی بسیاری با گنبدهای مخروطی ساخته شده بـه دست  ارامنه می‌باشد. در واقع معماری گنبد کلیسا وانک شبیه بـه مساجد زمان صفویان اسـت. این کلیسا در فضایی بـه وسعت 9 هزار متر مربع با فضایی سبز و با مصالح خشت خام ساخته شده اسـت.

بر روی درب ورودی این کلیسا برج ناقوسی سه طبقه اي قرار گرفته کـه بسیار بزرگ می‌باشد. در طبقه دوم کلیسا برج ساعتی عظیمی با وزن 300 کیلو گرم قرار گرفته اسـت. این ساعت آن قدر بزرگ می‌باشد کـه می‌توان صفحه آنرا  در هر چهار طرف کلیسا مشاهده کرد. ناقوس کلیسا نیز طول روز در ساعت مشخصی بـه صدا در می‌آید. این ساعت و ناقوس سال 1931 بـه واسطه ماردیروس هوردانانیان بـه کلیسا هدیه داده شد.

از همه ی جالب تر این اسـت کـه روی درب ورود کتیبه اي مرمری نصب شده کـه متنی بـه این شرح روی آن حک شده اسـت. 

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

«این برج و ساعت آنرا ماردیروس گوورگ هوردانانیان درسال 1931 میلادی بـه یادبود برادر مرحومش کـه درسال 1924 میلادی فوت کرده ساخته و هدیه کرده اسـت»

 

در داخل گنبد کلیسا تمامی دیوار ها و طاق نما ها با نقاشی هاي‌ بسیار زیبا کـه مضمون آن از کتاب انجیل مسحیان گرفته شده، تزئین شده اسـت.  این عکسهای بـه وسیله هنرمندان ارامنه کشیده شده و از ابتدای تولد حضرت مسیح تا روز رستاخیز و بهشت و دوزخ بـه نمایش گذاشته شده اسـت.
از دیگر طراحی بـه کاربرده شده دراین کلیسا می‌توان بـه تذهیب و طلاکاری آن  اشاره کرد کـه این کلیسا را در بین دیگر کلیساهای ارامنه منحصر بـه فرد کرده اسـت. هزینه تمام نقاشی ها را فردی بـه نام خواجه آودیکاستپانوس پرداخت کرده اسـت.

 

تاریخچه ی کلیسا وانک

 سال 1655 تعدادی از ارمنیان بـه دستور شاه عباس صفوی برای در امان ماندن از حمله  عثمانی ها بـه منطقه جلفای اصفهان نقل مکان کردند. پس از ساکن شدن دراین منطقه، مردم ارامنه اقدام بـه ساخت مکان هاي‌ فرهنگی و مذهبی کـه برای یک جامعه مورد نیاز اسـت، کردند. در راستای این اقدام  شاه عباس دستور ساخت مکان هاي‌ مذهبی و مراکزی برای اجتماعات ارامنه  داد کـه ساخت 11 کلیسا بخصوص کلیسای وانک نتیجه این اقدام بود. 
در زمان ساخت کلیسای وانک، کلیسای دیگری در قسمت جنوب غربی وانک احداث شد کـه بـه مدت 50 سال توسط روحانیون مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از گذشت چند سال بـه دلیل کمبود فضای کلیسای اولیه، آنرا تخریب کرده و بنای جدیدی در همان کلیسای قبلی بنا  کردند. وانک در زبان ارمنی بـه معنی کلیسای جامع و صومعه اسـت. کلیسای وانک در چهار راه حکیم نظامی اصفهان ودر خیابان نظر شرقی قرار گرفته و زیباترین و بزرگ ترین کلیسای منطقه جلفا می باشد.

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس 

در کلیسای وانک آثار تاریخی بیشماری بـه چشم میخورد کـه در همان بدو ورود چشم هر بیننده اي را بـه خود جذب می‌کند. کاشی کار هاي‌ زیبا و طراحی هاي‌ بی نظیر درکنار نقاشی هایي کـه نشان از خلقت آدم و حوا داشته تا عکسهای کشیده شده از حضرت مسیح همه ی در کنارهم، این کلیسا را بـه یکی از مهم‌ترین جاذبه هاي‌ گردشگری تبدیل کرده اسـت.

 

 

ساختمان نماز خانه کلیسا 

 ساختمان عبادتگاه اصلی کلیسا شامل دو قسمت چهارگوش بـه شکل متوازی الاضلاع اسـت. قسمت اول نماز خانه شبستان بنا و قسمت دوم نیز محل اجرای مراسم و سرودهای مذهبی ارامنه اسـت کـه گنبد خانه نام دارد.

دور تا دور دیواره هاي‌ نماز خانه را  کاشی هاي‌ خشتی چند رنگ فرا گرفته اسـت. قسمت هاي‌ بالای نماز خانه نیز با نقاشی هاي‌ بسیار زیبا کـه از کتب مقدس الهام گرفته شده تزیین شده اسـت. بـه روی دیوارهای محراب نماز خانه عکسهایی از حضرت عیسی کشیده شده اسـت اما قسمت خارجی گنبد بدون کاشیکاری و تزئین می‌باشد و تنها با آجر پوشیده شده اسـت.

 

 

قسمت های مختلف کلیسا وانک 

این کلیسا بخش متفاوتی نیز دارد کـه شمال محلی برای نگه داری اشیای قدیمی ؛ کتابخانه و چایخانه هاي‌ قدیمی می‌باشد. موزه کلیسا وانک درسال 1905 میلادی راه اندازی شده اسـت. دراین موزه مجموعه اي از آثار تاریخی، کتب خطی و تابلوهای نقاشی شده بـه دست اروپائیان می باشد کـه بـه کلیسا اهدا کرده اند.

 

 

چاپخانه کلیسا وانک

همانطوری کـه در بالا اشاره کردیم اولین چاپخانه ایران و خاورمیانه در جلفای اصفهان ودر همین کلیسای وانک تاسیس شد. تا قبل از این چاپ سنگی در تبریز رواج داشت اما چاپ بـه روش حروف چینی چیزی نبود کـه بتوان آنرا در خاورمیانه پیدا کرد.

 

از زمان تاسیس این چاپخانه تا چاپ اولین کتاب حدود ۸ سالی بـه طول انجامید. این کتاب کـه نخسین کتاب چاپی این چاپخانه بود نسخه اي از زبور بود کـه برای چاپ آن تمامی روحانیون تلاش کردند و بعد از گذشتن یک سال و پنج ماه کار چاپ این کتاب به پایان رسید.

 

متاسفانه بعدها مخالفت هاي‌ زیادی با این چاپخانه شد ودر آخر منجر بـه آتش سوزی و سوختن این چاپخانه شد. البته این خودرو چاپ از آتش سوزی در امان ماند ودر موزه کلیسای وانک بـه همراه نمونه اي از کتاب هاي‌ چاپ شده دراین چاپخانه و دستگاه چاپ آن دوره نگه داری می شود.

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

کتابخانه 

در زمان کوچ بزرگ، ارمنیان همه ی چیز خودرا جا گذاشتند و بـه ایران آمده‌اند ولی تنها چیزی کـه نتوانستند ازآن چشم پوشی بکنند کتاب‌هایي بود کـه در خانه‌هاي‌ خود داشتند ارمنی‌ها با تحمل زحمات فراوان کتاب‌هاي‌ زیادی رابا خود بـه ایران «اصفهان» آوردند این کتاب‌ها تنها ثروتی بود کـه همیشه برای ارمنیان باارزش بودو هست.

درسال ۱۷۷۰ تا ۱۷۹۰ میلادی بـه سبب مخالفت‌هایي کـه با این چاپخانه میشد، چاپخانه دچار حریق گردید و فقط تعدادی از حروف و قالبهای آن از آتش‌سوزی مصون ماند کـه اینک در موزه وانک نگه داری می شود.

 

عکسهای زیبا از نقاشی های کلیسای وانک اصفهان

زیبایی هاي‌ این نقاشی را تنها باید دید و هیچ توضیحی نمیتواند زیبایی آنرا وصف کند. پس بیایید عکسهایی از نقاشی هاي‌ این کلیسا و محوطه بیرونی آنرا ببینیم.

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس 

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس 

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس 

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس   

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

 

این مجسمه مربوط بـه خاچاطور گساراتسی می‌باشد کـه از بزرگان ارمنی بـه حساب می آمده و بنیان گذار اولین چاپخانه اي اسـت کـه نه تنها در ایران بلکه در کل خاورمیانه تاسیس شد. اما نکته اي کـه راجع بـه این مجسمه وجوددارد چیزی اسـت کـه در دستش گرفته و بـه آن نگاه می‌کند. در سفرتان بـه اصفهان حتماً سری بـه این جای دیدنی اصفهان و این مجسمه بزنید.

 

از دیگر چیزهای عجیبی کـه درباره این کلیسا شنیده می شود راجع بـه تار مویی اسـت کـه دراین کلیسا ازآن نگه داری می شود! 

 

 

مکان های گردشگری و دیدنی ایران (کلیسا وانک اصفهان) + عکس

سرگذشت تار مو

این موضوع واقعیت دارد. در بخشی از  موزه این کلیسا تار مویی وجوددارد کـه درسال ۱۹۷۵ از سمت هنرمند ارمنی واهرام هاکوپیان بـه موزه کلیسا اهدا شده اسـت. این تار مو مربوط بـه یک دختر ۱۸ ساله می‌باشد کـه بر روی آن جمله اي از تورات حک شده اسـت.

البته کـه این جمله با چشم قابل دیدن نیست و می توانید از میکروسکوپی کـه در موزه قرار گرفته بـه این تار مو نگاهی بیاندازید. بـه این تار مو کـه نگاه کنید خواهید دید کـه این جمله روی آن نوشته شده اسـت:    «بـه جهت دانستن حکمت و عدل و برای فهمیدن کلمات فطانت»

 

 

ساعات بازدید و آدرس کلیسای وانک اصفهان

آدرس : بسته بـه محل اقامتتان در شهر اصفهان، از تمام خیابان‌هاي‌ اطراف محله جلفا میتوانید بـه کلیسای وانک برسید اما دسترسی مستقیم بـه خیابان کلیسا از خیابان حکیم نظامی میسر اسـت. کمی کـه در خیابان کلیسا پیش بروید دیوارهای اطراف بنای کلیسا را خواهید دید.

 

برای بازدید از این کلیسا همه ی روزه می توانید از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۳:۳۰ و ۱۶: تا ۱۸:۳۰ برای بازدید از این کلیسا بروید. البته بهتر اسـت این نکته را در نطر بگیرید کـه کلیسا در روزهای تعطیل رسمی، روزهای خاص ارامنه و روز اول نوروز تعطیل می باشد.

 

برای خاطرجمعی از باز یا بسته بودن کلیسا می توانید از طریق عدد تلفن ۰۳۱۳۶۲۴۳۴۷۱ تماس بگیرید و یا از طریق وب سایت این کلیسا بـه نشانی vank.ir مراجعه کرده و اخبار مربوط بـه کلیسا را پیگیری نمایید.

 

خلاصه ایی از کلیسا وانک

کلیسای وانک یکی از معروفترین کلیساهای تاریخی اصفهان و بزرگ ترین کلیسای شهر اسـت.

این بنا از نظر نقاشی هاي‌ تاریخی و تزیینات، بـه عنوان زیباترین کلیسای اصفهان شناخته می شود.

این کلیسا با ترکیب معماری ایرانی و ارمنی ساخته شده و از جمله جاهای دیدنی اصفهان اسـت کـه نظیرش را در هیچ کجای دنیا نمی‌توان دید.

دراین مکان می توانید از موزه کلیسای وانک هم دیدن کنید.

قرار گیری این کلیسا در محله جلفای اصفهان بـه شـما این امکان را می‌دهد تا درکنار بازدید از این اثر، لحظات خوشی را در مشهور ترین کافه هاي‌ ایران دراین محله بگذرانید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مکان هاي‌ دیدنی کشور جمهوری اسلامی ایران بـه سایت تالاب مراجعه کنید.
جدیدترین مطالب سایت