زیارتگاه ها در کاظمین

زیارتگاه ها در کاظمین

آشنایی با زیارتگاه ها در کاظمین

برخي بيوت و ضمايم حرم مطهّر:

* مسجد صفوي:

اين مسجد از ساخته هاي شاه اسماعيل صفوي است که پس از تسخير عراق آن را به سبک ساختمانهاي عراقي ساخت. مسجد از زيبايي خاصي برخوردار است که حس تحسين بيننده را در برابر عظمت ستونهاي ضخيم و طاقهاي قوسي آن برمي انگيزد و داراي گنبد کاشي کاري بسيار کوتاهي است که به زحمت مي توان آن را از درون صحن ديد. در جنب محراب و منبر کهن مسجد، پنجره اي به درون رواق شمالي حرم مطهّر باز شده است که از ميان آن، ضريح مطهّر قابل مشاهده است.

زیارتگاه ها در کاظمین

* آرامگاه خواجه نصير الدين طوسي:

وي از بزرگان جهان علم ودانش و از مشاهير دانشمندان است که دوست و دشمن بر جلالت قدر و عظمت مقام او اتفاق نظر دارند. او در سال 672هـ . درگذشت و در گور يکي از خلفاي بني العباس که در جوار حرم مطهّر کنده و آماده شده بود مدفون گرديد. بر روي قبر او ضريحي فولادي و کهن قرار دارد.

 

* آرامگاه شيخ مفيد

آرامگاه شيخ مفيد، که در مشرق رواق جنوبي قرار دارد. وي از بزرگان شيعه و فقها و متکلمان چيره دست و توانا بود که در سال 413هـ . در گذشت. بر روي قبر او ضريحي فولادي و کهن قرار دارد و بر بالاي قبرش، بر روي مرمر، قطعه شعري است که امام زمان(عليه السلام) در رثاي فوت او سروده است:
لا صوّت الناعي بفقدک إنّه *** يومٌ علي آلِ الرسول عظيمُ

زیارتگاه ها در کاظمین

* آرامگاه ابوالقاسم جعفر بن محمّد بن قولويه

آرامگاه ابوالقاسم جعفر بن محمّد بن قولويه؛ از بزرگان و فقها و محدثين اماميّه است. وي در سال 368هـ… در گذشت و آرامگاهش در مشرق رواق جنوبي به همراه قبر شيخ مفيد است.

 

زیارتگاه ها در کاظمین

* آرامگاه جمع کثيري از وزرا، فقها و اعيان، که برخي از مشاهير آنان عبارتند از:

موسي بن ابراهيم بن موسي بن جعفر(عليه السلام) (وي يمن را در دوران مأمون تسخير نمود و مردم را به امامت حضرت رضا(عليه السلام) دعوت کرد.)

 

معزّالدوله آل بويه، جلال الدوله آل بويه، وزير مهلبي، عميد الجيوش، فخرالدوله ديلمي، مشرف الدوله ديلمي، ابن حمدون، ضياء الدين ابن الأثير، ابن الناقد، ابن العلقمي، فرهاد ميرزا، آية الله سيد حسن صدر و گروهي ديگر از اين خانواده، سيد هبة الدين شهرستاني و…

زیارتگاه ها در کاظمین

* آرامگاه سيد مرتضي و سيد رضي

اين دو برادر از اعيان و مشاهير و بزرگان اماميه در قرن پنجم هجري بشمار مي آيند. قبر اين دو تن در دو ساختمان جداگانه بيرون صحن مطهر و در نزديکي يکديگر در جنوب شرقي ديوار صحن قرار دارد.

 

* قبر ابويوسف قاضي

وي در سال 166 هـ . به منصب قضاوت در بغداد پايتخت خلافت بني العباس برگزيده شد و نخستين کس در اسلام است که به عنوان «قاضي القضات» شهرت يافت. قبر او در جنوب شرقي صحن مطهر، درون يکي از حجره ها مي باشد.

جدیدترین مطالب سایت