آلوده ترین کشورهای جهان + 10 شهر

آلوده ترین کشورهای جهان + 10 شهر

آلودگی عامل اصلی تغییر اقلیم و مسئله اصلی پیش روی بشریت اسـت. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی «WHO» آلودگی هوا منجر بـه مرگ هفت میلیون نفر درسال می شود. بر اساس داده هاي‌ جهان ما، منابع آب ناامن سالانه باعث مرگ 1.2 میلیون نفر دیگر می شود.

 

و آلودگی نوری بیش از حد می‌تواند اکوسیستم ها را مختل کند، باعث مرگ حیوانات شود و منجر بـه استرس، اضطراب، خستگی و حتی سرطان بیشتر در انسان شود. اگر مایلید در مورد چگونگی رسیدن بـه نتایج خود بیشتر بدانید، روش شناسی ما را دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بررسی کنید. رتبه بندی کامل نیز پایین تر اسـت، اما در حال حاضر، بیایید 10 رتبه برتر را ببینیم.

 

آلوده ترین و کثیف ترین کشورهای سراسر دنیا

آلودگی هوا فقط آسمان را مبهم نمیکند و دید را محدود نمی‌کند، بلکه تهدیدی جدی برای سلامت انسان در سراسر جهان اسـت.

 

طبق آمار جهانی بار بیماری، حدود 6.7 میلیون مرگ درسال 2019 با آلودگی هوا مرتبط بوده و نزدیک بـه 200 میلیون سال زندگی در ان سال بـه دلیل آلودگی هوا از بین رفته اسـت. بـه گفته سازمان بهداشت جهانی، افزایش سطح آلودگی هوا می‌تواند منجر بـه نرخ بالاتر عفونت هاي‌ تنفسی، بیماری قلبی و سرطان ریه شود.

 

بر اساس پیامد های بهداشتی مشاهده شده آلودگی هوا، سازمان بهداشت جهانی دستورالعمل هایي برای حد سالم آلودگی ذرات معلق دارد. ذرات میکروسکوپی ذرات معلق – بـه ویژه آنهایی کـه 2.5 میکرومتر یا کوچک تر هستند – قابل استنشاق درنظر گرفته می شوند و بیشترین خطر را برای سلامتی دارند. طبق گزارش، در این جا 10کشور آلوده جهان و همچنین میانگین سالانه ذرات ریز این کشور در هر متر مکعب آمده اسـت:

 

1. هند

هند

هند آلوده ترین کشور جهان اسـت – تا حد زیادی. این با بیشترین اختلاف بین هردو شرکت کننده در فهرست 98 کشور ما بـه اتمام رسید، شکاف عظیم 56 نقطه اي کـه بر مسائل عمیق در کشور تأکید می کند. جای تعجب نیست کـه هند شش شهر از 10 شهر آلوده جهان را در خود جای داده اسـت. این کشور دارای دومین بدترین آلودگی هوا در میان هر کشور، پنجمین آلودگی نوری اسـت ودر رتبه شانزدهمین آلودگی آب قرار دارد.

 

میانگین غلظت سالانه PM2.5* توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی «WHO» 10 میکروگرم «μg» در متر مکعب اسـت. هند 91 میکروگرم در متر مکعب اسـت. WHO همچنین بیان می کند کـه کشورها باید میانگین سالانه غلظت PM10* 25 میکروگرم در متر مکعب را هدف قرار دهند. هند 109 میکروگرم در متر مکعب اسـت.

 

این عواقب فاجعه باری دارد، بـه طوری کـه آلودگی هوا بـه تنهایی باعث 1.7 میلیون مرگ زودرس درسال 2019 شده اسـت – 18 درصد از کل تلفات. این بیش از یک مورد از هر شش مرگ اسـت کـه صرفاً توسط هوایی کـه تنفس می‌کنید بـه وجود می‌آید.

 


مطالب مشابه: معرفی بهترین و بدترین شهرهای دنیا برای زندگی + تصاویر


 

2. نیجریه

نیجریه

پرجمعیت ترین کشور آفریقا از آلودگی هوا، نور و آب قابل توجهی رنج میبرد کـه باعث مرگ و بیماری هاي‌ غیرضروری برای 200 میلیون نفر می شود. فقط در لاگوس، آلودگی هوا عامل 11200 مرگ زودرس اسـت. سه منبع اصلی حمل‌ونقل جاده‌اي، انتشار گازهای گلخانه‌اي صنعتی و ژنراتورهای دیزلی بزرگ هستند کـه همگی با سوخت‌هاي‌ قدیمی کار می کنند و بنابر این مقدار زیادی آلاینده‌هاي‌ خطرناک منتشر می کنند.

 

این کشور همچنین میزبان مقدار زیادی زباله سوزاندن باز و تخلیه غیرقانونی اسـت – و بـه ندرت هیچ واکنشی از سوی مقامات وجوددارد. آکو آمادی، یک دوستدار محیط زیست کـه در لاگوس زندگی می کند، بـه مجله Undark گفت: «دولت نیجریه فاقد مقررات قانونی و مالی لازم برای بازرسی بر پیامد های سرزده صنعتی شدن اسـت.

 

بسیاری در دولت احساس می کنند کـه این [آلودگی] بهایی اسـت کـه باید برای صنعتی شدن بسیار مورد نیاز پرداخت کرد.»

 

3. سودان جنوبی

سودان جنوبی

جدید ترین کشور جهان از زمان تولد خود درسال 2011؛ درگیری و فقر گسترده را تجربه کرده اسـت. اتکای ان بـه نفت – 90 درصد درآمد ان از سوخت تامین می شود – با عوارض جانبی ویرانگری همراه بوده اسـت. بـه گزارش آسوشیتدپرس، صنعت نفت صدها چاله زباله باز گذاشته اسـت، در حالی کـه آب و خاک با مواد شیمیایی سمی و فلزات سنگین مانند آرسنیک، منگنز و جیوه آلوده شده اسـت.

 

همچنین گزارش هایي از نقایص مادرزادی گسترده، سقط جنین و ناباروری از ساکنان محلی گزارش شده اسـت. دولت سودان جنوبی گزارش هایي را کـه حاوی این اطلاعات بود، پنهان کرد. این کشور همچنین سومین آب آلوده جهان را دارد کـه فقر بیش از 80 درصد جمعیت را تشدید می کند.

 

4. ماداگاسکار

ماداگاسکار

ماداگاسکار پنجمین آب آلوده و هشتمین هوای آلوده جهان اسـت. دومین کشور جزیره‌اي بزرگ جهان پس از اندونزی، مشکلات مشابهی با سایر کشور های بـه شدت آلوده دارد، از جمله بـه دلیل سوخت‌هایي کـه دارای مقررات ضعیفی هستند کـه مقدار زیادی گازهای گلخانه‌اي از ترافیک و صنعت تولید میکنند و باعث ایجاد دود شدید می شوند.

 

این نیز کمکی نمی‌کند کـه برای پخت و پز بـه بیومس جامد مانند محصولات زراعی و چوب وابسته اسـت، زیرا سوزاندن زیست توده آلودگی بسیار بیشتری نسبت بـه روش هاي‌ دیگر منتشر می کند. آلودگی آب کشور، کـه عمدتاً ناشی از ورود فاضلاب بـه منابع آشامیدنی اسـت، بـه این معنی اسـت کـه فقط 31 درصد از مردم مناطق روستایی بـه آب آشامیدنی خالص دسترسی دارند.

 

5. پاکستان

پاکستان

همسایه هند سومین بدترین آلودگی هوا در جهان را دارد و همچنین از نظر آلودگی نور و آب در میان 50 رتبه برتر قرار دارد. ساکنان پنجمین کشور پرجمعیت جهان هرروز در دسترس انتشارات غیرقانونی صنعت، سطوح ترسناک آلودگی ترافیکی با مقادیر زیادی گوگرد، و سوزاندن آشغال و پلاستیک در باز هستند. این همه ی باعث مرگ 128000 نفر درسال می شود.

 

از هر 10 مرگ و میر در کودکان زیر پنج سال، یک مورد بـه دلیل آلودگی هوا اسـت. دومین شهر بزرگ کشور، لاهور، 70 درصد درختان خودرا قطع کرده اسـت تا راه را برای مسکن بیشتر باز کند، در حالی کـه صنایع برای انرژی لاستیک می سوزانند، هزاران کوره آجرپزی لاستیک را می سوزانند و کشاورزان بیشماری مزارع خودرا بـه آتش می‌کشند تا راه را باز کنند. 

 

6. جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی

جمهوری آفریقای مرکزی «CAR» آلوده ترین آب روی زمین را دارد. این کشور دارای 141 تریلیون لیتر منابع آب تجدیدپذیر برای کمتر از پنج میلیون نفر اسـت، اما آب لوله کشی قابل شرب نیست. در مجموع، 70 درصد از جمعیت کشور بـه آب آشامیدنی تمیز دسترسی ندارند و حدود 75 درصد قادر بـه استفاده از امکانات بهداشتی تمیز نیستند.

 

جای تعجب نیست کـه CAR با نرخ 150.31 مرگ و میر بـه ازای هر 100000 نفر، بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از آب ناسالم را در جهان دارد. تلاش‌ها برای اصلاح این وضعیت بـه دلیل جنگ داخلی جاری کشور با مشکل مواجه شده اسـت.

 

7. چاد

چاد

درست پایین تر از CAR در رتبه بندی آلودگی آب، چاد، همسایه شمالی ان قرار دارد. این کشور با فقر، فساد، و نقض گسترده حقوق بشر – و همچنین سطوح شدید آلودگی، یکی از پرآشوب ترین کشور های جهان اسـت. بر اساس گزارش یونیسف، تنها 43 درصد از شهروندان بـه آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند و تنها 10 درصد قادر بـه استفاده از امکانات بهداشتی هستند.

 

این فقدان سرویس هاي‌ بهداشتی 68 درصد از مردم را وادار بـه اجابت مزاج در فضای باز می کند کـه باعث آلودگی هوا و آب می شود. همه ی این ها بـه امید بـه زندگی 54.2 سال و نرخ فقر 80 درصد منجر می شود.

 


مطالب مشابه: بی شوهرترین کشورهای دنیا + عکس


 

8. جمهوری دموکراتیک کنگو

جمهوری دموکراتیک کنگو

دومین کشور بزرگ آفریقا بـه شدت بـه استخراج معادن متکی اسـت کـه هم هوا و هم منابع آب را آلوده می کند. بر اساس مطالعه‌اي کـه درسال 2020 در The Lancet منتشر شد، هزاران نفر از ساکنان در دسترس مقادیر خطرناک آلودگی سمی ناشی از استخراج کبالت هستند کـه مواد مورد نیاز باتری‌هاي‌ قابل شارژ را کـه در تلفن‌هاي‌ هوشمند و لپ‌تاپ‌ها قرار میگیرند، تامین می کند.

 

آلودگی منجر بـه نرخ بسیار بالاتر نقایص مادرزادی در مناطق اطراف شده اسـت. انتشارات ناشی از صنعت سیمان، جنگل‌داری، فرآوری موادمعدنی و سوزاندن زباله‌ها نیز سطح آلودگی را تشدید کرده اسـت. و مانند بسیاری از کشور های دیگر دراین فهرست، درگیری مانع از هر گونه تلاش برای کاهش سطح آلودگی شده اسـت و میلیون‌ها نفر آواره و 600000 شهروند بـه کشور های همسایه گریخته اند.

 

9. نیجر

نیجر

این هنوز هم بهتر از نیجر اسـت، کـه در رتبه آخر در شاخص توسعه سلامت، پایینتر از 188 کشور دیگر قرار دارد. بیش از 10 میلیون شهروند دریک کشور 23 میلیونی بـه آب سالم دسترسی ندارند و 18.5 میلیون نفر – 79% – قادر بـه استفاده از امکانات بهداشتی مناسب نیستند.

 

این امر مستقیماً منجر بـه مرگ‌هاي‌ غیرضروری و زودرس میشود و سالانه حدود 9800 کودک زیر پنج سال بر اثر اسهال جان خودرا از دست میدهند. هوا بـه شدت توسط معادن، صنایع سیمان، آجر و نفت، گازهای گلخانه اي وسایل نقلیه و افرادی کـه از زیست توده برای پخت و پز، گرمایش و روشنایی استفاده می کنند، آلوده می شود.

 

اگر این کافی نبود، شن و غبار صحرای صحرا با این دودها مخلوط می شود تا یک کوکتل تقریباً غیر قابل تنفس از هوای سمی ایجاد کند. میانگین غلظت سالانه PM2.5 در نیجر 94μg/m³ اسـت – بیش از نه برابر دستورالعمل ایجاد شده توسط WHO.

 

10. اریتره

اریتره

اریتره چهارمین میزان مرگ و میر ناشی از آب ناسالم را در جهان دارد. 42 درصد از مردم این کشور شمال شرقی آفریقا بـه آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و 81 درصد بـه خدمات اولیه آب دسترسی ندارند. این امر شهروندان را وادار می کند از منابعی مانند رودخانه ها و نهرها برای پخت و پز، نظافت و بهداشت استفاده کنند کـه منجر بـه آلودگی و بیماری هاي‌ کشنده مانند اسهال و وبا می شود.

 

اریتره همچنین سالانه 2200 مرگ زودرس را بـه دلیل آلودگی هوا متحمل می شود. شـما تصور می‌کنید کـه ساکنان میل بـه تغییر و التیام دراین زمینه دارند، اما دانستن ان سخت اسـت، زیرا اریتره در رتبه سوم در شاخص آزادی مطبوعات، پس از کره شمالی و ترکمنستان، در رتبه سوم قرار دارد.

 

کدام قاره آلوده ترین کشورها را دارد؟

آفریقا 34 کشور را در 50 کشور برتر ما دارد کـه بیشترین آلودگی را در میان قاره ها دارد. این بدان معناست کـه از 54 کشور آفریقایی، 63 درصد در 50 کشور برتر قراردارند، در حالی کـه 13 کشور از 48 کشور آسیایی و صفر کشور اروپایی هستند. برای آلوده ترین کشور اروپا کـه صربستان اسـت باید بـه رتبه 60 بروید.

 

از نظر کاری کـه اکنون می توانیم انجام دهیم، کشور های ثروتمندتر باید بـه کشور های در حال مبارزه در آفریقا و آسیا کمک کنند تا محدودیت‌هاي‌ سوخت را تشدید کنند، از انرژی‌هاي‌ تجدیدپذیر استفاده کنند و بـه آب پاک برای آشامیدن و بهداشت دسترسی داشته باشند.

 

کاهش آلودگی بـه کل جهان کمک می کند. ما می توانیم تعداد افرادی را کـه قبل از زمانشان می‌میرند را بـه شدت کاهش دهیم، از گسترش بیماری ها جلوگیری کنیم و راهی برای کرامت و رضایت برای میلیاردها انسان فراهم کنیم.

 


مطالب مشابه: 15 کشور با بالاترین آمار جمعیت مردان در جهان «2023»


 

در پایان

ما کشورها را بر اساس سطوح غلظت PM2.5 و PM10 رتبه بندی کردیم و بر اساس ان رتبه بندی بـه هر کشور امتیاز دادیم. سپس آن ها را بر اساس تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا رتبه بندی کردیم و امتیازی کـه اینبخش بـه هر کشور میدهد را دو برابر کردیم. با ترکیب این سه دسته، می توانیم بـه هر کشور امتیاز کلی و رتبه‌بندی آلودگی هوا بدهیم.

 

ما همچنین با استفاده از داده‌هاي‌ مجموعه رادیومتر تصویربرداری مادون قرمز مرئی ناسا و ما در داده‌هاي‌ جهان، هر کشور را برای میزان آلودگی نوری و میزان مرگ و میر ناشی از آب ناامن رتبه‌بندی و امتیاز دادیم. با این حال، از آنجایی کـه هوا و آب آلوده سالانه باعث مرگ و میر بسیار زیادی می شود، در امتیازات نهایی دو برابر بیشتر بـه آلودگی هوا و آب اهمیت دادیم.

جدیدترین مطالب سایت