راهنمای خرید گز درجه یک اصفهان

راهنمای خرید گز درجه یک اصفهان

درباره خرید گز اصفهان  

گز اصفهان یکی از خوشمزه ترین سوغاتی هاي این شهر هست و اضافه بر خوشمزگی باید دقت داشته باشیم که برترین برند ها را خریداری کنیم . 

 

اصفهان پایتخت هنر ایران هست و پر هست از چیزهایی که می شود از آنجا برای بقیه سوغات برد. از ظروف میناکاری و جعبه‌هاي خاتم کاری گرفته تا پارچه‌هاي قلم‌کار.

راهنمای خرید گز درجه یک اصفهان

گز اصفهان

 

ولی نام اصفهان اکثر از هرچیز با گز و پولکی‌اش گره خورده و بدون اغراق اگر اصفهان بروی و از آنجا برای کسی گز، سوغات نبری انگار در حقش جفا کرده‌اي. اما این که این سوغات پرطرفدار چه تاریخ کوتاه‌اي دارد و برترین گز را می شود از کجا خرید سوال تعداد زیادی از مسافران نصف دنیا هست.

 

به گزارش تالاب در منابع آمده که تولید اولین گز به دوران صفویه برمی‌گردد و ریشه اصلی‌اش نوعی شیرینی به اسم حلوا چوبه بوده که مخلوطی از سفیده تخم‌مرغ و شکر هست

راهنمای خرید گز درجه یک اصفهان

آشنایی با گز اصفهان

 

و کشاورزان برای رفع خستگی و تجدید قوا از آن بهره گیری میکردند. حلوا چوبه مثل تعداد زیادی از چیزها تکامل یافت و بعد به گز تغییر کرد. در اواخر تابستان و اکثر در خوانسار و بعضی از نواحی چهارمحال و بختیاری، حشره کوچکی روی ساقه یا برگ‌هاي درخت گز انگبین می نشیند و شهد ساخت میکند، چیزی شبیه به کار زنبور عسل. قدیم‌ترها عصاره و شهدهای جمع‌آوری شده را در گز می‌ریختند،

 

ولی این روزها کمتر گزی هست که با عصاره درخت گز انگبین درست شود، هم کم پیدا می شود و هم قیمتش بالاست. طبق برآوردها هر کیلو عصاره گز انگبین در بازار، بسته به کیفیت آن بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان هست که اکثر در گزهای صادراتی بهره گیری می شود و در گزهای معمول، گلوکز، کلاب، سفیده تخم مرغ، شکر، مغز پسته، بادام یا فندق و خلال بیدمشک می‌ریزند.

 

حالا گز انواع و اقسام مختلفی دارد. از گزهای لقمه‌اي و آردی گرفته تا گزهای سکه‌اي و انگشت پیچ که آن خاصیت چسبندگی را ندارد و برای سالمندان مناسب هست. جای خالی گز انگبین هم با سایر انگبین‌ها مثل انگبین علفی، ترنجبین یا عسل پر می شود.

راهنمای خرید گز درجه یک اصفهان

گز سوغات اصفهان

 

معرفی بهترین گزها در ایران 

 

به غیر از بازار اصفهان و میدان نقش دنیا که تا چشم کار می کند انواع و اقسام پولکی و گز را میشود در آن پیدا کرد، در خیابان‌هاي دیگر اصفهان هم گزفروشی کم نیست.

 

گزشناس‌ها می گویند قیمت گز بسته به مقدار پسته، بادام یا فندقی که در آن به کار رفته فرق میکند و حداقل ۲۰هزار تومان و حداکثر ۵۰ هزار تومان باید برایش کنار گذاشت.

 

گز اصیل را هم  که سفت و در عین حال ترد هست، باید از قدیمی‌هاي بازار خرید چون امتحان خود را پس داده‌، گز بد دستت نمی دهند و در بهره گیری از مغز پسته و بادام کم نمی گذراند.

 

راهنمای خرید گز درجه یک اصفهان

 

گز کرمانی یکی از این گزفروشی‌هاست که بیش از صد سال عمر دارد. حاج میرزا حسین محسن‌زاده کرمانی در زمان قاجار سنگ بنای گز کرمانی را در اصفهان گذاشت.

 

حاج میرزا در ابتدا سقط فروش(خرده فروش) بود. پسته‌ها را می‌شکست و مغز آن را می‌فروخت. تا این که شیرینی‌پزی به او گفت تا کی پسته می‌شکنی و می‌فروشی؟

 

پاتیلی بخر و بیا با هم گز بسازیم. حاج میرزا حسین پاتیلی خرید، کم‌کم کارش گرفت و پاتیل‌ها و کارگرها را اکثر کرد و از همۀ فامیل دعوت کرد که به او بپیوندند. او ۹۹ سال عمر کرد و حالا پسرش، رضا محسن‌زاده کرمانی، چرخ مغازه را درخیابان عبدالرزاق می‌چرخاند. به غیر از گز کرمانی،

 

گز مظفری هم از قدیمی‌هاي بازار هست که از سال ۱۳۱۰۰ فعالیتش را آغاز کرده و مثل بقیه گزفروشی‌هاي اصیل، شغل گزفروشی از پدر به پسر در آن منتقل شده هست.

 

گز مظفری، یک شعبه‌ در خیابان شیخ بهائی و نزدیک خیابان چهارباغ عباسی و  برترین هتلهای اصفهان مثلهتل شیخ بهائی و هتل پارت دارد و شعبه دیگرش در خیابان شیخ صدوق هست.  به غیر  این‌ها می گویند اگر گذرت به بازار قیصریه افتاد، گز سلامتیان را هم از دست نده.

جدیدترین مطالب سایت