نکات ‌مهم برای سفرهای نوروزی

نکات ‌مهم برای سفرهای نوروزی

برای سفر نوروزی آماده شده اید ؟ پس قبل از سفر حتما به توصیه های مهم ما در سایت تالاب توجه نمایید.

 

پیش از سفر از درست کارکردن تمام وسایل از خودرو گرفته تا چای‌ساز و… مطمئن شوید

 

به گزارش تالاب تعطیلات شیرین و مفرح نوروزی در راه است و هر خانواده‌ای به نحوی متفاوت برای لذت بردن از این دوران برنامه‌ریزی می‌کند. بعد از تحویل سال و نشستن پای سفره هفت سین و انجام مراسم ویژه و دعا و مناجات با خدای مهربان، دید و بازدیدها شروع می‌شود و ایامی متفاوت از روزهای عادی سال یکی پس از دیگری مهمان خانه‌ها می‌شود. ‌

 

 در این میان بسیاری از خانواده‌ها برنامه یک سفر شاد و لذتبخش را طرح می‌کنند تا به این ترتیب از فرصت تعطیلاتی که در سال فقط یکبار برایشان پیش می‌آید نهایت بهره را ببرند و از این ایام خاص خاطراتی به یادماندنی بر جای بگذارند. ‌

 

با این حال مسافرت هم هزینه‌های خود را دارد و فشار این مساله هنگام عید که خانواده‌ها مخارج هنگفتی را متقبل می‌شوند، سنگین‌تر خواهد بود. بنابراین هر خانواده‌ای باید به یکسری اصول اقتصادی توجه داشته باشد تا این نوع سفر برای آنها قابل تکرار شود. اگر می‌خواهید سفری ارزان داشته باشید و آخر تعطیلات پول‌هایتان ته نکشد، به این نکات توجه داشته باشید:

 

1- سفر دسته‌جمعی: یک خانواده سه نفره را درنظر بگیرید که از تهران به شیراز می‌روند و در آنجا خانه‌ای برای یک هفته اجاره می‌کنند. اگر آنها دو خانواده بودند بازهم هزینه اجاره آن خانه به همان مقدار بود یعنی چیزی حدود نصف هزینه اجاره به خانواده‌ها تحمیل می‌شد. پس اگر قصد دارید به شهری سفر کرده و در آنجا خانه‌ای اجاره کنید حتماً در فکر بردن چند همسفر که خلق و خویشان با شما سازگار است باشید. هم بیشتر خوش می‌گذرد و هم هزینه سنگینی نپرداخته‌اید.

 

2- استفاده از امکانات و مزایای کارمندی: بیشتر اداره‌ها برای کارمندان رسمی خود مزایای مسافرتی قائل‌ هستند. آموزش و پرورش، ارتش و سایر اداره‌ها امکاناتی مانند تخفیف 50 درصدی، ارائه هتل‌های مناسب، کاهش هزینه حمل و نقل و مانند اینها را به کارمندان خویش ارائه می‌دهند. اگر کارمند هستید حتماً اطلاعاتتان را در این زمینه تکمیل کنید و از این امکانات بهره ببرید.

 

3- تهیه برخی مواد غذایی: تا حدامکان مواد اولیه غذایی مانند برنج، حبوبات، بیسکویت، کیک، رب، روغن و سایر مواد ماندگار را از داشته‌های خود در منزل به همراه ببرید تا مجبور به غذاخوردن در رستوران‌های گرانقیمت و گه‌گاه بی‌کیفیت میان راه و داخل شهر و روستای مقصدتان نباشید. خوردن یک وعده غذای ساده مثل املت و نیمرو یا حتی نان و پنیر و خیار در سفر بازهم لطف و لذت خود را خواهدداشت و نیازی به خوردن گرانترین غذاها در لوکس‌ترین رستوران‌ها نیست.

 

4- به همراه داشتن وسایل ضروری: تنها چیزی که در مسافرت احتیاج دارید خوراکی نیست. مواد بهداشتی مانند شامپو، صابون، دستمال کاغذی و سایر وسایل مثل دارو یا حتی چادر مسافرتی را همراه خود ببرید تا مجبور نباشید در سفر بابت چیزی که در منزل دارید دوباره هزینه کنید.

نکات ‌مهم برای سفرهای نوروزی

هنگام سفر وسایل ضروری را همراه خود ببرید تا مجبور نباشید برای تهیه آنها هزینه پرداخت کنید

 

5- کارت شناسایی: کارت دانشجویی، کارمندی یا بازنشستگی همواره کارت‌هایی طلایی محسوب می‌شود، زیرا شما را برای رفتن به سینما، موزه یا بسیاری از دیگر اماکن شامل تخفیفات ویژه می‌کند. احتمالاً شما در سفر قصد بازدید از این مناطق را هم دارید. بنابراین حتماً کارت شناسایی‌تان را همراه داشته باشید.

 

6- مدیریت خرید سوغاتی: آوردن سوغات برای خیلی‌ها به هیولایی تبدیل شده است. سوغاتی هم باید مانند هرچیز دیگر در زندگی معقول باشد و افراط در آن کاری صددرصد اشتباه است. فقط برای نزدیکانتان آن هم درصورت لزوم ره آورد تهیه کنید. از این گذشته هرگز سراغ سوغاتی‌های گران نروید. هر شهری سوغاتی‌های ارزان و گران دارد. ارزانقیمت‌ها را شناسایی کنید تا تهیه آنها فشار خاصی به شما وارد نیاورد. به قول معروف: «دوست مرا یاد کند، حتی به یک هل پوک». مهم این است که شما با خرید یک سوغاتی ارزان به عزیزانتان یادآوری کرده‌اید به یادشان بوده‌اید و دوستشان دارید.

 

7- تعمیر وسایل: پیش از شروع سفر از درست کارکردن تمام وسایل از خودرو گرفته تا چای‌ساز و… مطمئن شوید. اگر وسیله‌ای میان راه خراب شود هزینه تعمیر آن درمیان مسافرت بودجه‌بندی شما را به هم می‌ریزد. با وسایل سالم سفرکنید تا مشکلی نداشته باشید.

 

8 – سفر کوتاه: طبیعی است هرچه مسافرت طولانی‌تر باشد هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. هدف شما از سفر تنوع دادن به حال و هوای درونی‌تان است و این که بتوانید با جانی دوباره در سال جدید مشغول به کارشوید. پس همان مسافرت کوتاه هم می‌تواند جوابگوی نیازهای روحی شما باشد.

 

9- تورهای ارزان: این تصور برای بسیاری ایجاد شده که تورهای مسافرتی، گران و تجملاتی‌ هستند. این طرزفکر درست نیست و تورها به دلیل حرفه‌ای بودن درمورد مقوله سفر براحتی می‌توانند هزینه سفر را تا حد چشمگیری کاهش بدهند. شما با کمی تحقیق می‌توانید تورهای ارزانقیمت را پیداکنید بخصوص اگر همیشه چمدانی بسته برای تورهای لحظه آخری داشته باشید.

 

10- دفترچه بیمه: جزو‌لاینفک مسافرت خانواده است‌. واقعیت آن است که بیماری خبر نمی‌کند و ممکن است شما یا سایر اعضای خانواده به دلیل شهربه شهر شدن احتیاج به دکتر پیداکنید. پس دفترچه بیمه را همراه داشته باشید تا اگر خدای نکرده سرما خوردید یا بیمار شدید، هزینه‌ها به حداقل برسد.

 

منبع:جام جم

 

مطالب مرتبط:

نکاتی مهم که در مسافرت باید رعایت کنید

نکات مهم سفر با خودرو شخصی

نکته هایی مهم در سفر کردن

سفر کردن با جیب خالی !

 

جدیدترین مطالب سایت