بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

بهترین مکان هاي‌ دنیا : از یک مرداب مکزیکی تا یک جزیره ایرلندی، سفرنامه نویسان جهانگرد مکان هاي‌ مورد علاقه خودرا دراین سیاره بـه ما گفتند. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از بهترین مکان هاي‌ دنیا را منتشر کرده ایم.

 

بهترین لوکیشن های دنیا برای مسافرت

بهترین مقاصد روی زمین کدامند؟ چه کسی بهتر از مجموعه اي از سفرنامه نویسان برنده جایزه بپرسید. ما با همه ی برندگان جوایز سفرنامه نویسی ادوارد استنفورد و همچنین عده اي از برندگان سه سال گذشته صحبت کردیم تا بهترین توصیه سفر آن ها را دریافت کنیم: مکان مورد علاقه آن ها دراین سیاره. از ارگ مشهور اینکاها گرفته تا دره‌ها و دره‌هاي‌ یک کشور آفریقایی نادیده گرفته شده، این‌ها مقاصد جهانی هستند کـه بیشترین تأثیر را بر جای گذاشته‌اند.

 

1. چاد

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

در مورد مقصدی کـه شـما را کاملا غافلگیر میکند، چیزهای زیادی برای گفتن وجوددارد، جایی کـه باوجود همه ی کتاب‌هاي‌ راهنما و همه ی عکس‌هاي‌ اینستاگرام، بـه سادگی ثبت نام نکرده اسـت. مثل چاد. البته، دقیقاً در قلمرو مسافرتی محبوب نیست – لیبی در شمال، سودان در شرق، نیجر در غرب و جمهوری آفریقای مرکزی در جنوب.

 

اما وقتی بـه آنجا رسیدی، وای! چه کسی میدانست کـه صحرا رشته کوه دارد؟ یا آتشفشان هاي‌ خاموش؟ دره ها، دره ها، قطارهای شتر و واحه ها آشنا بـه نظر می‌رسند، اما هنر صخره اي باستانی «و زیبا»؟ یا شن‌هاي‌ بیابانی مملو از تانک‌هاي‌ مرده دوران شوروی، نتیجه تهاجم غیرموفقیت‌آمیز قذافی لیبی؟

 

2. اینیشبوفین، ایرلند

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

در لحظه اي کـه از کشتی پا گذاشتم بـه سراغ اینیشبوفین، جزیره کوچکی در نزدیکی کونمارا، در ایرلند غربی افتادم. فولکلور و داستان‌هاي‌ آغاز مسحور شده در میراث ان می‌پیچد، کـه در خرابه‌هاي‌ عصر برنز و آهن و بندر قرون وسطایی ان یافت میشود، ودر ملکه دزدان دریایی Gráinne Ní Mháille تجسم یافته اسـت.

 

مسیرهای پیاده‌روی دایره‌اي، با تاکید بر گردشگری پایدار، شـما را از میان منظره‌اي آشکار از تپه ‌ها و دره‌ها، بـه سمت نت‌هاي‌ باس پررونق اقیانوس اطلس هدایت می کنند. در این جا ساحل مورد علاقه من را پیدا خواهید کرد – یک تقلا از صخره برای رسیدن بـه ماسه هاي‌ مخملی با چشم اندازی از کانال باریک تا خرابه هاي‌ اینیشارک.

 

3. مرداب سن ایگناسیو، مکزیک

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

اوایل سال 2020؛ بـه اندازه کافی خوش شانس بودم کـه بـه تماشای نهنگ در تالاب سن ایگناسیو در باخا کالیفرنیا رفتم. دراین آب هاي‌ حفاظت شده دریایی، یک برخورد خاص الهام بخش کتاب کودکان من، نهنگ گم شده اسـت. این جا یک نهنگ خاکستری بـه طول 15 متر بود کـه فقط یک تار مو با قایق کوچک ما فاصله داشت. وقتی از زیر آب بـه من خیره شد، این باورنکردنی ترین افتخار زندگی من بود. چنین لحظاتی فقط بخشی از تعطیلات نیست. انها تجربیاتی هستند کـه برای همیشه باید گنجینه شوند.

 

4. ماچو پیچو، پرو

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

یک کوه – مادر جهان «اورست» – زندگی من را تغییر داد، با این حال ماچوپیچو، مشهور بـه کوه قدیمی در امپراتوری اینکا، مکان مورد علاقه من روی زمین اسـت. ماچو پیچو کـه درسال 1911 بـه عنوان یک شانس تصادفی دوباره کشف شد، بـه دلیل موقعیت دورافتاده اش از نابودی اسپانیایی ها جان سالم بـه در برد. این یک معمای نیرومند اسـت.

 

هیچکس نمی‌داند واقعا چه معنایی دارد با کشش پرانرژی سازه‌هاي‌ گرانیت و کوارتز در ارگ غرق شوید، یا در معبد اصلی ان بایستید تا ببینید کـه چگونه هر کوه اطراف کاملاً با چهار نقطه اصلی هماهنگ اسـت. اکثر معابد در ماچو پیچو برای احترام بـه تمام عناصر طبیعی ساخته شده اند. این هماهنگی کامل با طبیعت و عرضه نامحدود هیبت ان سفری فراموش نشدنی را ایجاد می کند. 

 

5. مسجد اموی، سوریه

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

“البته بهترین مکان روی زمین وجود ندارد: فقط خاطره گرامی یک مسافر. مورد علاقه من، افسوس، در حال حاضر غیر قابل معرض اسـت. مسجد بزرگ اموی دمشق – شاهکار اولیه اسلامی – وقتی شصت سال پیش وارد ان شدم، مرا جادو کرد و شیفتگی من را نسبت بـه دنیایی کـه هنوز برایم اسرارآمیز اسـت برانگیخت.

 

طاق‌هاي‌ ان کـه در مستطیل معبدی رومی تا مشتری برافراشته شده اسـت، در منظره‌اي موزاییکی از باغ‌هاي‌ بهشت پوشانده شده اسـت، و وقتی آخرینبار ان را دیدم، پنج سال پیش، هنوز دست نخورده در اطراف یک سوراخ خمپاره می‌درخشیدند.»

 

6. استکهلم سوئد

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

من در ساحل، بـه طور دقیق، دریک شهر ساحلی انگلیسی بزرگ شدم و بـه مکان‌ها و بنادر ساحلی و دهانه‌اي از لیورپول تا اودسا و فراتر از ان تا سانتا مونیکا و جزایر آندامان در خلیج بنگال دلبستگی دارم. اما جایی کـه مدام بـه ان برمی گردم استکهلم اسـت. من برای نخستین بار بیش از 25 سال پیش اکنون از ان بازدید کردم و سپس در Af Chapman، هالک قرن نوزدهمی کـه خوابگاه جوانان شناور شد، اقامت داشتم.

 

این شهر مجمع الجزایری دارای برکت زیبایی عتیقه گاملا استان، شهر قدیمی و پاتوق هاي‌ معاصر سودرمالم اسـت. اما من همیشه Skansen، موزه هوای آزاد عجیب‌وغریب ان را – کـه دارای پنج قرن ساختمان از سراسر سوئد و زیستگاهی برای حیوانات وحشی نوردیک مانند گوزن‌ها و ولورین اسـت – بـه ویژه دوست‌داشتنی پیدا کرده‌ام.

 

7. مکزیک

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

بنابر این من بـه شـما میگویم مکان مورد علاقه‌ام بر روی زمین – یک شهر، یک روستا، یک ساحل، یک خط ساحلی، یک کوه – و سپس در چاپ ظاهر میشود. و دفعه بعد کـه بـه این مکان شگفت انگیز می‌روم شلوغ اسـت و دیگر چندان شگفت انگیز نیست. درنظر بگیرید: من قبلاً هاوایی را تبلیغ میکردم – و تصمیم گرفتم در هاوایی زندگی کنم.

 

در حال حاضر هاوایی بیش از 10 میلیون بازدید کننده درسال دارد ودر مواقعی غیر قابل تحمل اسـت، ترافیک، آلودگی، آشغال و گاوکرها. در نتیجه، من سومین مکان مورد علاقه خودرا بـه شـما پیشنهاد می‌کنم: کشور مکزیک. موضوع کتاب اخیر من، “در دشت مارها” اسـت کـه تمام شکوه ها و بدبختی هاي‌ کشور را توصیف می کند.

 

8. اندونزی

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

از دوران کودکی کـه در اندونزی گذرانده شده اسـت، این کشور مجمع الجزایر مانند یک خانه دوم احساس می کند. چیزی برای همه ی وجوددارد: درخشندگی موسیقی گاملان در معابد باستانی، بالکن هاي‌ برنج غیرممکن زیبا، سواحل شنی نقره اي، جزایر مرجانی یا استراحت هاي‌ عالی برای موج سواری.

 

احتمالاً مرا دریک بازار شبانه در جستجوی بهترین غذا هاي خیابانی خواهید یافت. عطر و آتش همراه با کاری ارام بخش شیر نارگیل و سس هاي‌ بادام زمینی شور و شیرین اعتیادآور اسـت.

 

9. ایران

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

ایران بسیار دور، غنی‌ترین، پر زرق و برق‌ترین و غافلگیرکننده‌ترین جایی اسـت کـه تا بـه حال دیده‌ام، بـه اندازه هشت مقصد دیگر کـه درکنار هم قرار گرفته‌اند، لایه‌لایه، متنوع و غیرمنتظره اسـت. هفت سال پیش، 16 روز را در سفر بـه سراسر کشور گذراندم، از مشهد در شمال شرق از طریق کرمان، یزد، شیراز، تخت جمشید، اصفهان و قم تا تهران. من هرگز فرهنگی ظریف‌تر با حس زبانی ظریف‌تر یا تاریخی زیباتر را ندیده‌ام.

 

در تعداد زیادی از مراکز تمدن، از یونان تا چین، میتوان بـه عده اي از نقاط بزرگ دوران باستان زیارت کرد، اما بـه نظر می‌رسد کـه انها ارتباط کمی با جوامع کنونی دارند. در ایران، پیچیدگی، زیبایی و هوشمندی پایتخت باستانی تخت جمشید «یا حتی مکان‌هاي‌ قدیمی‌تر» در هر پارکینگ شیراز قابل مشاهده اسـت. با این کـه قبل از پا گذاشتن بـه این کشور یک رمان 350 صفحه‌اي درباره کشور و فرهنگ ان منتشر کردم، اما یک روز در ایران برای از بین بردن هزاران کلیشه کافی بود.

 

10.لونگا، اسکاتلند

بهترین مکان های دنیا برای سفر (به گفته سفرنامه نویسان)

من بارها و بارها بـه سمت لونگا کشیده می‌شوم، کـه بخشی از مجمع الجزایر کوچک و اسکری ها اسـت کـه جزایر ترشنیش در هبریدهای داخلی، در ساحل غربی اسکاتلند را تشکیل میدهند. این یک سایت مشخص شده با علایق علمی ویژه اسـت، این محل مستعمره‌هاي‌ عظیمی از پفین‌ها «بـه بهترین شکل از اواسط آوریل دیده می شود»؛ تیغ‌ها، فولمارها و شگ‌ها، و منطقه مهمی برای تکثیر فوک‌هاي‌ خاکستری اسـت.

 

از فلات خزه‌اي کـه پس از یک صعود شیب‌دار بـه ان میرسید، می توانید نهنگ‌هاي‌ مینک، خوک‌ماهی، کوسه‌هاي‌ شناور و عقاب‌هاي‌ دریایی را ببینید. رسیدن بـه ان نیز بخشی از جذابیت اسـت: حتی کوتاه ترین سفر با قایق بـه من حس سفر دور را میدهد. حتی یک ساحل هم وجود ندارد – برای رفتن بـه ساحل باید از روی شکاف بر روی صخره هاي‌ آتشفشانی سیاه کـه توسط اقیانوس اطلس شسته شده اند بپرید.

 

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مکان های مسافرتی تابستانی

 

در پایان

بـه گزارش تالاب با شروع فصل مهربان تابستان خاطرات سفر های کودکی در دل‌مان زنده میشود و دغدغه گذراندن روزهای فراغت درکنار خانواده ذهن‌مان را مشغول میکند. بی‌شک پناه بردن بـه طبیعت بهترین انتخاب اسـت.

جدیدترین مطالب سایت