بهترین کوه های دنیا برای کوهنوردی (عکس)

بهترین کوه های دنیا برای کوهنوردی (عکس)

کوهنوردی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌هاي‌ دنیاست کـه تخصص، تمرین فراوان و آمادگیِ جسمانی از پیش نیازهای ان بـه شمار می رود، کوهنوردان حس آرامش و سکوتی را کـه همه ی جا حکمفرماست، مهم ترین دلیل علاقه‌ي خود بـه این ورزش مهیج عنوان کرده و همواره در جستجوی مقاصد جدیدی برای صعود هستند تا بر تجارب هیجان انگیز خود بیافزایند. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب بـه مناسبت روز کوهنورد لیستی از بهترین قله کوه هاي‌ کوهنوردی دنیا را منتشر کرده ایم.

 

کوه های دیدنی دنیا برای کوهنوردی

کوه ها جلوه اي زیبا از طبیعت هستند و تعدادی از بلندترین ان ها در رشته کوه هاي‌ مشهور هیمالیا قرار گرفته اسـت. بـه همراه هیمالیا، رشته کوه قراقروم و تعدادی از رشته کوه هاي‌ دیگر هم قله هایي با بیش از 8 هزار متر ارتفاع دارند. مطمئنا ناحیه اي کـه این رشته کوه ها را دربرگرفته بهشتی برای کوهنوردان حرفه اي اسـت. بی شک کوه هاي‌ آسیا بر بام دنیا هستند اما قاره هاي‌ دیگر هم رشته کوه هاي‌ جادویی زیادی دارند.

 

بـه ویژه قاره اروپا تعدادی از مشهور ترین کوه هاي‌ دنیا را در خودش جای داده کـه هم توریست ها و هم کوهنوردان عاشق ان ها هستند. رشته کوه هاي‌ آلپ و پیرنه بـه خاطر زیبایی ها و ریزورت هایي کـه دارند دو رشته کوه مشهور اروپا هستند کـه ماجراجویی هاي‌ زیادی را بـه کوهنوردان هدیه میدهند.

 

1. کوه کلیمانجارو – تانزانیا

کوه کلیمانجارو – تانزانیا

کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا اسـت کـه ارتفاع ان 5895 متر اسـت ودر مرز تانزانیا با کنیا واقع شده اسـت. پیمایش هیجان انگیز تا قله کلیمانجارو برای افراد با توانایی بدنی پایین مناسب نیست، زیرا شامل پیمایش طولانی در سراسر فلات شیرا و از طریق دره بزرگ بارانکو تا قله اسـت.

 

این کوه از سه آتشفشان منقرض شده تشکیل شده و بلندترین قله ان کـه بـه Uhuru مشهور اسـت، توسط هر کوهنورد مبتدی از نظر جسمانی در مدت 5 روز قابل دسترسی می‌باشد.

 


مطالب مشابه: حکایت کوهنورد و ایمانش به خدا


 

2. ماترهورن – سوئیس

ماترهورن – سوئیس

ماترهورن قله اي مشهور در جهان اسـت کـه در کوه هاي‌ آلپ سوئیس واقع شده اسـت. صعود بـه ان یکی از محبوب ترین ها صعودها برای کوهنوردان در سراسر جهان بوده و یکی از دلایل ان نیز این اسـت کـه محل تولد کوهنوردان مشهور زیادی می‌باشد.

 

منظره خیره کننده ان از قله «4479 متری» صعود دشوار ان را ارزشمند می سازد. بسته بـه سطح مهارت شـما، مسیرهای مختلفی برای رسیدن بـه قله وجوددارد کـه بسیاری از آن ها برای مبتدیان مناسب اسـت. بهترین زمان برای صعود بـه این قله، ماه هاي‌ گرم تابستان اسـت، با این حال آب و هوای کوه هنوز می‌تواند غیر قابل پیشبینی باشد، بنابر این بهتر اسـت لباس هاي‌ گرم نیز همراه خود داشته باشید و برای هر شرایطی آماده باشید.

 

3. قله اورست، نپال

قله اورست، نپال

قله اورست یکی از معروف ترین قله هاي‌ بر روی کره ي زمین اسـت و مهم ترین دلیل این محبوبیت نیز این اسـت کـه بلندترین قله در جهان بوده ودر ارتفاع 8849 متر از سطح دریا قرار گرفته اسـت. نخستین صعود موفق بـه این قله توسط سر ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی درسال 1953 با استفاده از مسیر محبوب “Sound Col” انجام شد.

 

اورست بسیاری از کوهنوردان باتجربه را کـه بـه دنبال یک چالش جدی و هیجان انگیز هستند بـه سمت خود جذب میکند و همچنین بسیاری از کوهنوردان توانمندی کـه با کمک راهنمایان حرفه اي کـه استخدام میکنند «شرپا» قصد پیمایش تا بیس کمپ را دارند تا بتوانند خودرا بـه ارتفاع “اردوگاه اصلی اورست” یا همان بیس کمپ برسانند کـه خود بـه نوبه اي یک شاهکار بوده و لذت فراوانی را بـه همراه خواهد داشت.

 

در حالی کـه تلاش برای اورست هیجان انگیز و وسوسه انیگز اسـت، باید توجه داشت کـه این کوه خطرات زیادی را بـه همراه دارد کـه کوهنوردان باید ان را مورد توجه خود قرار دهند. از جمله آب و هوا و باد شدید، سرمازدگی، هایپوترمی و بیماری ارتفاع.

 

4. قله خویتن – مغولستان

قله خویتن – مغولستان

شاید نام این کوه کمتر بـه گوشتان خورده باشد ولی کوه خویتن کـه بـه کوه سرد نیز مشهور اسـت، با ارتفاع 4356 متر در رشته کوه آلتای ودر مرزهای مغولستان، چین و روسیه واقع شده اسـت و یکی از دیدنی ترین قله ها و صعودهای جهان اسـت و شـما در منظره اي کـه یکی از آخرین مناطق دور افتاده و دست نخورده جهان می‌باشد، پیمایش خواهید کرد.

 

در گذشته هاي‌ دور، قله خویتن در زبان مغولی با عنوان «قله دوستی» نیز شناخته می‌شده اسـت. کوه خویتن بلندترین قله در مغولستان بوده و کوهنوردان حرفه اي بسیاری برای رسیدن بـه قله ان تلاش می‌کنند. این قله کوهنوردانی را کـه بـه تجربه و کاوش در مناطق دور افتاده علاقه دارند، بـه خود جذب میکند.

 

5. آند – پرو

آند – پرو

کوه هاي‌ آند طولانی ترین رشته کوه روی زمین را تشکیل میدهند ودر امتداد سواحل غربی آمریکای جنوبی در هفت کشور امتداد یافته اند. مسیر اینکا در سراسر رشته کوه هاي‌ آند در پرو بـه ماچو پیچو، یکی از زیباترین شگفتی هاي‌ باستان شناسی جهان می پیوندد.

 

پیمایش در مسیر اینکا یک پیمایش عالی را برایتان بـه ارمغان خواهد داشت کـه هرگز ان را فراموش نخواهید کرد و برای همه ی سنین امکانپذیر اسـت، بـه شرطی کـه از نظر آمادگی جسمانی آماده باشید. این سفر بـه شـما امکان میدهد تا آثار باستانی و مکانهای اینکا ها و همچنین زیبایی طبیعی پرو و ​​همه ی ي چیزهایی کـه با ان همراه اسـت را مشاهده کنید.

 

6. کوه البروس – روسیه

کوه البروس – روسیه

بهترین کوه های دنیا برای کوهنوردی

 

کوه البروس در کوه هاي‌ قفقاز بین اروپا و آسیا واقع شده اسـت و بـه عنوان برج مراقبت بین دو قاره ایستاده اسـت. همچنین به عنوان بلندترین قله ي اروپا شناخته میشود. این کوه خود یک آتشفشان بزرگ دو مخروطی اسـت کـه قله غربی ان کـه به عنوان قله ي اصلی شناخته میشود، در ارتفاع 5642 متری و قله شرق در ارتفاع 5621 متر قرار دارد.

 


مطالب مشابه: 7 نکته ضروری که باید درمورد کوهنوردی بدانید «انتخاب ورزش کوهنوردی»


 

7. دنالی – آلاسکا

دنالی – آلاسکا

دنالی، کـه بـه کوه مک کینلی نیز مشهور اسـت، در ارتفاع 6194 متری قرار دارد و بلندترین قله در آمریکای شمالی اسـت. میزان افزایش ارتفاع از پایه کوه تا قله تقریبا 5486 متر اسـت، ارتفاعی کـه بیش از هر کوه دیگری در جهان اسـت و چشم اندازهای نفسگیر و متنوع را ارائه میدهد. ارتفاع و زیبایی شگرف این کوه ها کوهنوردان را در همه ی سطوح آمادگی از ماه هاي‌ مه و ژوئن جذب می‌کند، قبل از این کـه تهدید بهمن ها و شکاف هاي‌ رویی بیش از حد مسئله ساز شود.

 

8. دماوند – ایران

دماوند – ایران

دماوند بلندترین قله ي ایران با ارتفاع 5610 متر در شمال ایران قرار گرفته اسـت. با بلند شدن بخار از چشمه هاي‌ آب گرم و کوه هایي کـه آتشفشان خفته را در خود جای میدهند، این کوه میتواند منظره اي باشکوه را نه تنها برای کسانی کـه با هدف صعود از ان بالا میروند، بلکه برای کسانی کـه از ان بازدید میکنند یا در ان زندگی میکنند نیز ایجاد کند.

 

این قله از لحاظ تقسیمات کشوری دربخش لاریجان شهرستان آمل واقع در استان مازندران قرار گرفته اسـت. همچنین این قله ي باشکوه از لحاظ تاریخی و اساطیری نیز حائز اهمیت بالایی برای مردمان ایران زمین می باشد.

 

9. آناپورنا – نپال

آناپورنا – نپال

پیمایش در منطقه آناپورنا نپال بی نظیر اسـت. با گشت و گذار در هیمالیا غول پیکر و عظیم، همه ی چیز را خواهید دید، از جنگل هاي‌ سرسبز بامبو گرفته تا مناظر خشک، خشن و سرد کوهستانی. بیشتر بازدیدکنندگان این جا از Thorung La مشهور کـه در ارتفاع 5416 متری قرار دارد بالا می‌روند. تورونگ لا یک گذرگاه کوهستانی با ارتفاع 5416 متر «17؛769 فوت» از سطح دریا در دامودار هیمال، در شمال آناپورنا هیمال، در مرکز نپال اسـت.

 

خاتونگ کانگ و یاکاوا کانگ کوه هایي هستند کـه تورونگ لا را تشکیل می‌دهند. تورونگ لا بلندترین نقطه در مدار آناپورنا اسـت، مسیری 300 کیلومتری «190 مایل» در اطراف رشته کوه آناپورنا. گفته شده کـه این منطقه بلندترین گردنه ي جهان نیز محسوب میشود.

 

پس از اتمام این پیمایش، کوهنوردان با طلوع خورشید پاداش هاي‌ خارق العاده نارنجی را از طبیعت دریافت میکنند و قله هاي‌ سفید هیمالیا را در درخششی آتشین کـه بر سر برف فرود آمده اسـت بـه نظاره می‌نشینند.

 

10. Cilaltépetl و Iztaccíhuatl ، مکزیک

Cilaltépetl و Iztaccíhuatl ، مکزیک

بهترین کوه های دنیا برای کوهنوردی

 

در قلب مکزیک، Citlaltépetl « بـه فارسی اوریزابا» و Iztaccíhuatl بـه ترتیب سومین و هفتمین کوه مرتفع در آمریکای شمالی هستند. ارتفاع اولی 5610 متر هم ارتفاع با دماوند اسـت در حالی کـه ارتفاع قله ي دوم 5230 متر اسـت. صعودهای این دو آتشفشان جذاب ترین صعودها در کشور مکزیک هستند.

 

از راه دور می‌توان بـه اسانی دید کـه چگونه و چرا Iztaccíhuatl یا “زن سفید” بـه این نام مشهور شده اسـت. قله هاي‌ پوشیده از برف شبیه سر، سینه و پای یک زن خوابیده اسـت. هردو کوه برای کوهنوردان با هر سطح مهارت مناسب هستند، زیرا اکثر مردم مسیر استاندارد مشهور بـه “La Arista Del Sol” را انتخاب می‌کنند.

 


مطالب مشابه: زن کوهنورد ایرانی در ارتفاع 7 هزار متری و جدال با مرگ


 

در پایان

کوه نوردان همیشه علاقه دارند تا با بلندترین کوه‌هاي‌ جهان آشنا باشند و علاوه بر ان افراد عادی هم دوست دارند بدانند کـه چه کوه‌هایي در جهان بـه عنوان بلندترین کوه‌ها نامیده میشوند.

جدیدترین مطالب سایت