10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

 

بزرگ ترین شهر ترکیه بین شرق و غرب قرار گرفته رایحه‌اي اي از دسیسه و فریبندگی هست را به تمام بازدید کنندگان ارائه می دهداستانبول شهری پوشیده شده با فرهنگ و تاریخ غنی هست که ترکیب آن‌ها چیزهای هیجان انگیز زیادی را برای مسافران از سراسر دنیا فراهم می‌آورد.

 

این شهر در طول دوران نوسنگی تاسیس شده هست. امروزه استانبول شهر مدرنی هست که میراث تاریخی آن مثل مساجد، قصر سلطنتی و کلیساهای بزرگ و بازار باستانی سالم باقی مانده هست. . مروری میکنیم بر جاذبه هاي توریستی برتر در استانبول:

 

برج گالاتا

برج گالاتا «Galata Tower» دارای ۶۷ متر ارتفاع هست که بر افق استانبول حمکرانی میکند. این برج سنگی قرون وسطایی بعنوان برج مسیح شناخته شده هست. زمانی که در ۱۳۴۸ ساخته شد بلندترین ساختمان در استانبول بود که هنوز هم در استانبول می‌درخشد. این برج در طول قرن‌ها تغییر یافته هست، در یک زمان بعنوان برج رصد نقطه آتش سوزی بهرهگیری می‌شد. امروزه قسمت فوقانی آن شامل یک کافه، رستوران و باشگاه شبانه هست، که توسط آسانسور در ساختمان ۹ طبقه می توان به آن‌جا رسید که در آن می توان مناظر خیره کننده‌اي را پیدا کرد. 

 

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

برج گالاتا «Galata Tower» دارای ۶۷ متر ارتفاع است که بر افق استانبول حمکرانی می‌کند

 موزه باستان شناسی استانبول

یکی از موزه‌هاي مهم در ترکیه موزه باستان شناسی استانبول هست که در واقع شامل سه موزه هست: موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه تایلد کیوسک. این سه موزه با هم دارای بیش از ۱ میلیون اشیاء از تمدن سراسر دنیا میباشند. این موزه نخستین موزه در ترکیه بود که در در سال ۱۸۹۱ تاسیس شد که در زمین قصر توپکاپی واقع شده هست. قدمت موزه تایلد کیوسک به ۱۴۷۲ می رسد. این موزه شامل هزاران آثار گرانبها، از جمله تابوت اسکندر کبیر هست.

 

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

یکی از موزه‌های مهم در ترکیه موزه باستان شناسی استانبول است

 

 کلیسای چورا

کلیسای چورا «Chora Church » ممکن هست کمی از لحاظ توریستی مورد لطف قرار نگیرد. اما بازدیدکنندگان از آن می گویند هنر زیبای بیزانس آن ارزش تلاش برای آمدن و مشاهده دارد. موزاییک‌هاي با شکوه و نقاشی‌هاي دیواری زندگی عیسی و مادرش مریم را به عکس میکشند. این کلیسا بعنوان کلیسای نجات دهنده مقدس در چورا شناخته شده و بعنوان یکی از خوشگل ترین آثار باقی مانده از معماری بیزانس توصیف شده هست. چوره در سال‌هاي نخست آن یک صومعه بود. چند قرن بعد به یک مسجد تبدیل شد و ازسال ۱۹۴۸ به موزه تبدیل شده هست.

 

بلیط رفت و برگشت استانبول چارتر

 10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

کلیسای چورا «Chora Church »، به عنوان یکی از زیبا ترین آثار باقی مانده از معماری بیزانس توصیف شده  

  
 کلیسای آب انبار

کلیسای آب انبار «Basilica Cistern » از قرن ششم زمانی که به سفارش امپراطور روم ژوستینین اول ساخته شد برای ساکنان استانبول آب فراهم آورده هست. بازدیدکنندگان در مورد فن آوری معماری بسیار پیشرفته رومیان باستان درساخت این مکان شگفت‌زده خواهند شد. مخازن زیرزمینی فقط چند قدم از مسجد کبود دور میباشند، این کلیسا در قرن سوم ساخته شده که بعنوان قصر غرق شده شناخته میشود. مخزن آن میتواند ۲.۸ میلیون فوت مکعب از آب را در خود نگه دارد. این مخزن یکی از لوکیشن‌هاي فیلمبرداری فیلم از روسیه با عشق، فیلم هیجان انگیز جیمز باند در سال ۱۹۶۳ هست. 

 

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

کلیسای آب انبار از قرن ششم زمانی که به سفارش امپراطور روم ژوستینین اول ساخته شد

 
کاخ دلمه‌باغچه

مجلل، با شکوه و خوشگل تنها بعضی از صفات برای توصیف کاخ دلمه‌باغچه هست که با کاخ ورسای مقایسه شده هست. این کاخ در قرن ۱۹ و با بهرهگیری از ۱۴ تن ورقه طلا ساخته شده هست، این مسحور کننده ترین کاخ ترکیه هست که معماری سنتی عثمانی را با سبک‌هاي اروپایی نئوکلاسیک، سبک باروک و روکوکو را درمی‌آمیزد . از سال‌ ۱۸۵۶ تا ۱۹۲۴ منزل‌ي شش سلطان بوده هست. دارای بزرگ ترین چلچراغ کریستال غیرمتعارف در دنیا که هدیه اي از طرف ملکه ویکتوریا هست.  

 

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

کاخ دلمه‌باغچه, کاخی مجلل، با شکوه و زیبا است

  
 مسجد سلیمانیه

بازدید کنندگان مسجد سلیمانیه می گویند زیبایی و آرامش مسجد به انها حس الهام بخش معنوی میدهد. این مسجد در تپه سوم استانبول واقع شده و دستور تولید مسجد در ۱۵۵۰ توسط سلطان سلیمان اول صادر شده هست. این مسجد با شکوه ترکیبی از برترین معماری اسلامی و بیزانسی هست.

 

این مسجد در طول سالها به طور گسترده آسیب دیده هست، از جمله در طول جنگ جهانی اول زمانی که جنگ شروع شد و باغ آن بعنوان یک انبار سلاح مورد بهرهگیری قرار گرفت. این مسجد در اواسط قرن ۲۰ دوباره بازسازی شد. مسجد سلیمانیه توسط چهار مناره مشخص شده هست که نشان دهنده آن هست که توسط یک سلطان ساخته شده هست.   

 

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

مسجد سلیمانیه، در تپه سوم استانبول واقع شده است

  
بازار بزرگ

مسافرانی که عاشق خرید میباشند نباید بازدید از بازار بزرگ را از دست دهند. این بازار با وجود ۵۰۰۰ مغازه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در دنیا هست که حدود یک چهارم میلیون بازدیدکننده در روز دارد. بازار اقلامی مثل جواهرات، فرش، ادویه جات، ترشی جات، عتیقه جات و سرامیک که با دست نقاشی شده را در خود جای داده هست.

 

تاریخ بازار به سال ۱۴۶۱ باز میگردد و امروزه دارای دو مسجد، چهار فواره و دو حمام بزرگ هست. همینطور بازار جوهرات Cevahir Bedesten که در آن نادرترین و با ارزش ترین اقلام به طور سنتی یافت شده هست. این‌جا جایی هست که خریداران سکه‌هاي قدیمی، طلا و جواهر، سنگ‌هاي قیمتی، سلاح‌هاي منبت کاری شده و مبلمان عتیقه را پیدا خوهند کرد.  

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

بازار بزرگ، با وجود ۵۰۰۰ مغازه یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان است

 
سرای توپقاپی 

سرای توپقاپی «Topkapi Palace » یکی از جاذبه هاي جالب در استانبول هست که ترکیبی از تاریخ و مناظر خیره کننده هست که غنی در تاریخ امپراتوری عثمانی هست. سرای توپقاپی توسط پنج کیلومتر دیوار سنگی با ۲۷ برج احاطه شده هست. تاریخ توپقاپی به قرن ۱۵ برمی گردد. این مکان بر روی تپه مشرف به دریای مرمره، بسفر و شاخ طلایی واقع شده هست.

 

در یک زمان محل اقامت سلطنتی رسمی سلاطین عثمانی و مقر دولت ترکیه بود، اما در حال حاضر بعنوان موزه در یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کاخ در دنیا در نظر گرفته شده هست. بازدیدکنندگان می توانند یک نگاه اجمالی از محله‌هاي حرمسرا، مکان‌هایي در آن دولت کار می کرد، آلبوم‌اي از سلاح‌هاي قدیمی بهرهگیری شده توسط سلاطین، آشپزخانه قصر با آلبوم ظروف بزرگ و خزانه داری با آلبوم خود از جواهرات و ساعت داشته باشند.

   10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

سرای توپقاپی «Topkapi Palace » یکی از جاذبه های دیدنی در استانبول است

 
 مسجد آبی

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد، در اوایل قرن ۱۷ ساخته شده و امروزه نیز برای عبادت فعال باقی مانده هست. این به این معنی هست که بازدید کنندگان نیاز به زمان بندی وقت بازید خود دارند چرا که مسجد در طول روز پنج بار برای نماز به روی توریست‌ها بسته میشود. تمامی بازدید کنندگان باید کفش‌هاي خود را درآورند و زنان باید مو هاي خود را بپوشانند.

 

شما با پرداخت مبلغ ناچیزی به بازدید مواردی شامل ۲۰۰۰۰ کاشی و سرامیک در طرح هاي گوناگون گل لاله و ۲۰۰ پنجره شیشه‌اي رنگ آمیزی شده با طرح‌هاي پیچیده میپردازید. این مسجد توسط سلطان احمد ساخته شده هست و نام خود را از کاشی‌هاي آبی در گنبد و سطح بالایی از فضای داخلی گرفته هست.   

 

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

 مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد، در اوایل قرن ۱۷ ساخته شده است

 

 ایاصوفیه

ایاصوفیه منزل عبادتی هست که به مذاهب گوناگون در طول قرن‌ها به خوبی خدمت کرده هست. این مکان بعنوان یک کلیسای یونانی ارتودوکس شرقی که منزل‌ي اسقف قسطنطنیه بود در ۵۳۷. ساخته شده بود آغاز به کار کرد. برای تقریبا شش دهه در قرن ۱۲ کلیسای کاتولیک بود. در سال ۱۴۵۳ به مسجد تبدیل شد و تا سال ۱۹۳۱ که تعطیل شد مسجد باقی ماند.

 

بعنوان یک موزه در سال ۱۹۳۵ بازگشایی شد. زمانی بزرگ ترین کلیسای جامع در دنیا بود و بعنوان الهام بخش برای دیگر مساجد از جمله مسجد کبود خدمت کرده هست و مثال بزرگی از معماری بیزانس هست. ایاصوفیه برای موزاییک کاری که صحنه‌هاي گوناگون مذهبی را به عکس میکشد بسیار مشهور هست.   

10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

 ایاصوفیه منزل عبادتی هست که به مذاهب گوناگون در طول قرن‌ها به خوبی خدمت کرده هست

 

 

جدیدترین مطالب سایت