مقاصد دیدنی و مهیج استانبول ترکیه + 17 جاذبه گردشگری

مقاصد دیدنی و مهیج استانبول ترکیه + 17 جاذبه گردشگری

استانبول با پیشی گرفتن از پاریس بـه سالها حضور پاریس در صدر لیست محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان پایان داد. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از مقاصد دیدنی شهر استانبول ترکیه را منتشر کرده ایم.

 

17 جاذبه گردشگری برتر استانبول

اکنون بزرگ ترین شهر اروپا، استانبول شلوغ اسـت کـه در کرانه هاي‌ تنگه بسفر قرار دارد و مدت هاست کـه بـه عنوان محلی کـه شرق بـه غرب می‌رسد، نام برده می شود. استانبول شهری اسـت کـه فرهنگ و تاریخ خودرا بـه خوبی می پوشاند و آن ها را بـه شهری هیجان انگیز تبدیل می کند کـه چیزهای زیادی برای ارائه بـه مسافران از سراسر جهان دارد. استانبول کـه در دوران نوسنگی تأسیس شد، امروز شهری مدرن اسـت کـه از طریق بناهای تاریخی بیزانسی و بازارهای باستانی بـه میراث تاریخی خود وفادار مانده اسـت.

 

جدای از جاذبه‌هاي‌ گردشگری برجسته استانبول، مانند کاخ توپکاپی، ایاصوفیه و مسجد آبی، بازارهای شلوغ، محله‌هاي‌ قدیمی جوی و غذاخوری‌هاي‌ پر رونق و مناظر تفریحی شبانه نیز وجوددارد.

 

مقاصد دیدنی استانبول ترکیه

17. بازار ادویه

بازار ادویه

بازار ادویه رنگارنگ و پر هرج و مرج استانبول کـه یک غذای واقعی برای حواس اسـت، مکانی سرگرم کننده و معطر برای گشت و گذار اسـت. یکی از مشهور‌ترین و محبوب‌ترین مجتمع‌هاي‌ خرید سرپوشیده در شهر، غرفه‌ها و فروشگاه‌هاي‌ پر ادویه ان در منطقه فاتح، در چند قدمی مسجد آبی و ایاصوفیه قراردارند.

 

این بازار کـه در دهه 1660 ساخته شده اسـت، معماری بدیع رابا بیش از 85 مغازه در خیابان‌هاي‌ داخلی و زیبای ان بـه نمایش میگذارد. درکنار خرید انواع ادویه هاي‌ رنگارنگ، می توانید سوغاتی و شیرینی نیز از این جا بخرید. همه ی چیز از میوه هاي‌ خشک و آجیل گرفته تا جواهرات و منسوجات دست ساز در فروش وجوددارد.

 

✅ مطالب مشابه: جاذبه های گردشگری شهر زیبای استانبول برای مسافران

 

16. کیز کولسی

کیز کولسی

برج مراقبت باستانی Kız Kulesi کـه یک جزیره کوچک در ورودی جنوبی تنگه بسفر را اشغال کرده اسـت، منظره چشمگیری را بـه وجود آورده اسـت. این برج کـه در زبان ترکی بـه معنای «برج دوشیزه» اسـت، دارای یک سکوی دیدبانی و رستورانی اسـت کـه مناظر فوق‌العاده‌اي از استانبول را ارائه می دهد.

 

بـه اندازه کافی قابل توجه، یک برج برای تقریبا 2500 سال در جزیره ایستاده اسـت کـه همه ی از آتنی‌ها و رومی‌ها گرفته تا بیزانسی‌ها و عثمانی‌ها ان را برپا کرده‌اند. در طول قرن ها و هزاره ها، بـه عنوان یک برج مراقبت، فانوس دریایی و ایستگاه قرنطینه عمل کرده اسـت و حتی در فیلم هاي‌ متعددی مانند Hitman و The World is Not Enough حضور داشته اسـت.

 

15. پارک گلهنه

پارک گلهنه

یکی از بزرگ ترین و زیباترین پارک هاي‌ استانبول، Gülhane درست درکنار جاذبه گردشگری برتر، کاخ توپکاپی قرار دارد. زمانی کـه فقط بـه دربار سلطنتی دسترسی داشت، زمین‌ها و باغ‌هاي‌ زیبای ان لذت بخش اسـت و این پارک دارای مناظر خیره‌کننده و مناظر الهی بر فراز بسفر اسـت.

 

مسیرهای سرسبز ان کـه بین مردم محلی و گردشگران محبوب اسـت، شـما را از کنار تخت‌هاي‌ گل زیبا و فواره‌هایي با فضاهای سبز سرسبز و بیشه‌هاي‌ درختان پراکنده می‌گذراند. علاوه بر این، شامل موزه تاریخ علم و فناوری در اسلام استانبول اسـت. و دروازه عالی، یک دروازه روکوکو قابل توجه کـه زمانی بـه بیرونی ترین حیاط کاخ منتهی می شد.

 

14. پل گالاتا

پل گالاتا

پل گالاتا کـه در وسعت شاخ طلایی قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین مکان‌هاي‌ دیدنی استانبول اسـت کـه در طول سالها در نمایشنامه‌ها و شعرها، نقاشی‌ها و رمان‌هاي‌ بی‌شماری بـه نمایش درآمده اسـت. پل پنجمی کـه در همان نقطه قرار دارد، مرکز شهر را بـه محل کاخ امپراتوری و سایر مؤسسات مهم مانند ایاصوفیه و مسجد آبی متصل می کند.

 

این پل کـه در ردیف ماهیگیران قرار دارد، مناظر دلپذیری از آب‌هاي‌ اطراف با فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌هاي‌ نارگیل در زیر ان بـه نمایش میگذارد.

 

پل گالاتا باوجود مرغ‌هاي‌ دریایی کـه بالای سرشان فریاد میزنند، قایق‌هایي کـه از زیر ان عبور میکنند و مناره‌هاي‌ مساجد در بالای تپه‌هاي‌ اطراف دیده میشوند، واقعاً یک مکان جوی برای بازدید اسـت و تقریبا در تمام اوقات روز بسیار پر جنب و جوش اسـت.

 

13. هیپودروم

هیپودروم

هیپودروم کـه اکنون محل اجتماع و تفرجگاهی محبوب اسـت، بـه جای ان میزبان مسابقات ارابه‌رانی نمایشی، نبردهای گلادیاتورها و حتی بحث‌هاي‌ سیاسی بود. در حالی کـه مقدار زیادی از ان باقی نمانده اسـت، گردش دراین میدان با آثار و مجسمه هاي‌ باستانی شگفت انگیزی کـه هنوز در دسترس دید هستند، لذت بخش اسـت.

 

برای قرن ها، هیپودروم در مرکز زندگی در شهر قرار داشت و با مجسمه هاي‌ امپراتوران و خدایان، حیوانات و قهرمانان تزئین شده بود. اگر چه پس از غارت قسطنطنیه درسال 1204 کـه بخش اعظم سنگ ان از بین رفت، هرگز واقعاً التیام نیافت. ویژگی‌هاي‌ برجسته اکنون شامل ابلیسک تئودوسیوس با قدمت تقریبا 3500 ساله و فواره زیبای آلمانی اسـت کـه مسجد آبی نیز درکنار ان قرار دارد.

 

✅ مطالب مشابه: راهنمای پیش از سفر به استانبول

 

12. میدان تقسیم

میدان تقسیم

قلب استانبول مدرن، میدان بزرگ و پرجنب‌وجوش تقسیم درست در مرکز شهر قرار دارد کـه توسط مغازه‌ها و رستوران‌هاي‌ بی‌شماری، هتل‌ها و مکان‌هاي‌ تاریخی احاطه شده اسـت. نه تنها یک جاذبه توریستی محبوب و مرکز اصلی حمل و نقل اسـت، بلکه میزبان بسیاری از رویداد های عمومی با همه ی چیز از رژه گرفته تا اعتراضات اسـت.

 

علاوه بر این کـه خانه یکی از تنها فضاهای سبز باقیمانده دراین منطقه اسـت، بنای یادبود جمهوری چشمگیر را نیز با مسجد عظیم، باشکوه و مدرن تقسیم در پشت ان در بر میگیرد. تکسیم علاوه بر تأسیسات بی‌شمارش، با مرکز فرهنگی چند منظوره آتاتورک هم مرز اسـت کـه میزبان اپرا، نمایش‌ها و کنسرت‌ها اسـت، در حالی کـه یک خط تراموا میراثی جذاب نیز راه خودرا در میدان می‌پیچد.

 

11. فنر و بالات

فنر و بالات

پر از ساختمان هاي‌ قدیمی زیبا، مشاغل شلوغ، کلیساها و کنیسه هاي‌ باشکوه. خیابان‌هاي‌ سنگ‌فرش‌شده پرپیچ‌وخم فنر و بالات مکان‌هایي برای کاوش هستند. این دو محله تاریخی کـه درکنار شاخ طلایی در سمت اروپایی استانبول قراردارند، بـه دلیل خیابان‌هاي‌ دیدنی و محیط دوست‌داشتنی‌شان بـه طور فزاینده‌اي در میان گردشگران محبوب هستند.

 

این نواحی کـه قبلاً محل سکونت جمعیت‌هاي‌ بزرگ یونانی و یهودی بودند، اکنون دارای مکان‌هاي‌ تاریخی جالب زیادی هستند، مانند کالج ارتدوکس یونانی شگفت‌انگیز Phanar، کنیسه Ahrida، و کلیسای آهن بلغاری. علاوه بر دیدن تمام معماری هاي‌ جذاب، می توانید در رستوران ها و کافه هاي‌ محلی عالی ان با مغازه ها و بازارهای عتیقه فروشی بیشماری نیز توقف کنید.

 

10. برج گالاتا

برج گالاتا

برج گالاتا با ارتفاع 67 متری «219 فوت» بر افق استانبول حاکم اسـت و مناظری عالی از شهر قدیمی و اطراف ان را ارائه می دهد. برج سنگی قرون وسطایی، مشهور بـه برج مسیح، بلندترین ساختمان استانبول بود کـه درسال 1348 ساخته شد. هنوز هم بر فراز استانبول ایستاده اسـت.

 

این برج در طول قرن ها تغییر یافته اسـت و زمانی بـه عنوان یک برج مشاهده برای تشخیص آتش سوزی استفاده می شد. امروزه، بخش بالایی ان شامل یک کافه، رستوران و یک کلوب شبانه اسـت کـه هردو با آسانسور دراین ساختمان 9 طبقه میروید، جایی کـه میتوانید مناظر خیره‌کننده‌اي را ببینید.

 

9. موزه باستان شناسی استانبول

موزه باستان شناسی استانبول

یکی از مهم‌ترین موزه هاي‌ ترکیه، موزه باستان شناسی استانبول در واقع سه موزه اسـت: موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه کیوسک کاشی.

 

این سه موزه روی هم حاوی بیش از 1 میلیون شی از تمدن هاي‌ سراسر جهان هستند. این موزه درسال 1891 تأسیس شد و نخستین موزه ترکیه بودو در محوطه کاخ توپکاپی قرار داشت. قدمت کیوسک کاشی‌کاری بـه سال 1472 برمی‌گردد. موزه‌ها حاوی هزاران اثر با ارزش، از جمله تابوت اسکندر مقدونی هستند.

 

✅ مطالب مشابه: استانبول در صدر محبوب‌ترین مقاصد گردشگری دنیا

 

8. کلیسای چورا

کلیسای چورا

کلیسای Chora ممکن اسـت کمی دورتر از مسیر توریستی باشد، اما بازدیدکنندگان می گویند هنر زیبای بیزانسی ارزش تلاش برای رسیدن بـه آنجا را دارد. موزاییک ها و نقاشی هاي‌ دیواری باشکوه زندگی عیسی و مادرش مریم را بـه تصویر میکشد. این کلیسای کـه بـه کلیسای ناجی مقدس در چورا مشهور اسـت، بـه عنوان یکی از زیباترین آثار بازمانده از معماری بیزانسی توصیف شده اسـت.

 

چورا کـه قدمت ان بـه دوران کنستانتین برمی‌گردد، درسال‌هاي‌ اولیه خود یک صومعه بود. چند قرن بعد بـه مسجد تبدیل شد ودر سال 1948 بـه موزه تبدیل شد.

 

7. آب انبار بازیلیکا

آب انبار بازیلیکا

آب انبار باسیلیکا از قرن ششم زمانی کـه امپراتور روم ژوستینیان اول دستور ساخت ان را بـه ساکنان استانبول داد، آب را تأمین میکرد. بازدید از ان مسافران را در مورد فناوری‌هایي کـه روم‌هاي‌ باستان برای ساختن این شگفت‌انگیز معماری استفاده می کردند کـه برای زمان خود بسیار پیشرفته بود، بـه هیجان می‌آورد. .

 

آب انبار زیرزمینی، در چند قدمی مسجد کبود، در محل کلیسایی ساخته شده اسـت کـه در قرن سوم ساخته شده اسـت. این مخزن کـه بـه نام کاخ غرق شده شناخته می شود، می‌تواند تا 2.8 میلیون فوت مکعب آب را در خود جای دهد. آب انبار یکی از مکان‌هایي اسـت کـه در فیلم از روسیه با عشق، فیلم هیجان‌انگیز جیمز باند کـه درسال 1963 فیلم‌برداری شد، استفاده شده اسـت.

 

6. کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه

مجلل و زیبا تنها برخی از صفات مورد استفاده برای توصیف کاخ دولما باغچه اسـت کـه با کاخ ورسای مقایسه شده اسـت. پر زرق و برق ترین کاخ ترکیه کـه در قرن نوزدهم با استفاده از 14 تن ورق طلا ساخته شده اسـت، معماری سنتی عثمانی رابا سبک هاي‌ اروپایی نئوکلاسیک، باروک و روکوکو ترکیب می کند.

 

خانه شش سلطان از سال 1856 تا 1924؛ همچنین بزرگ ترین لوستر کریستالی بوهمیایی جهان، هدیه اي از ملکه ویکتوریا اسـت. محیط کاخ دولما باغچه خیره کننده اسـت: این کاخ در امتداد خط ساحلی بسفر ساخته شده اسـت.

 

5. مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه

بازدیدکنندگان مسجد سلیمانیه می گویند زیبایی و آرامش ان بـه انها حس معنوی الهام بخشی می دهد. این مسجد کـه در تپه سوم استانبول قرار دارد، درسال 1550 بـه دستور سلطان سلیمان بزرگ ساخته شد. مسجد، در واقع، با شکوه اسـت و بهترین معماری اسلامی و بیزانسی را در هم می آمیزد.

 

این مسجد در طول سالها آسیب زیادی دید، از جمله در طول جنگ جهانی اول، هنگامی کـه از باغ‌ها بـه عنوان انبار سلاح استفاده می ‌شد، آتش‌سوزی رخ داد. در اواسط قرن بیستم بازسازی شد. این مسجد با چهار مناره مشخص شده اسـت کـه نشان می دهد توسط یک سلطان ساخته شده اسـت. زمانی کـه این گنبد ساخته شد، بلندترین گنبد در امپراتوری عثمانی بود.

 

4. بازار بزرگ

بازار بزرگ

مسافرانی کـه عاشق خرید هستند نباید بازدید از بازار بزرگ را از دست بدهند، زیرا 5000 مغازه ان را بـه یکی از بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده در جهان تبدیل کرده اسـت. این بازار کـه روزانه بیش از یک چهارم میلیون بازدیدکننده دارد، اقلامی مانند جواهرات، فرش هایي کـه ممکن اسـت پرواز کنند یا نکنند، ادویه جات ترشی جات، عتیقه جات و سرامیک هاي‌ نقاشی شده با دست را بـه نمایش می گذارد.

 

قدمت این بازار بـه سال 1461 برمی‌گردد و امروزه دو مسجد، چهار فواره، دو حمام یا حمام بخار و Cevahir Bedesten کـه کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین اقلام بـه‌طور سنتی در ان یافت میشود، در خود جای داده اسـت. این جا جایی اسـت کـه خریداران سکه هاي‌ قدیمی، جواهرات با جواهرات گرانبها، سلاح هاي‌ منبت کاری شده و مبلمان عتیقه پیدا می کنند.

 

3. کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از جاذبه‌هاي‌ دیدنی استانبول اسـت کـه تاریخ و مناظر خیره‌کننده رابا هم ترکیب می کند تا تجربه‌اي عجله نداشته باشد.

 

تقریبا برای چهار قرن، کاخ مجلل توپکاپی بـه عنوان اقامتگاه رسمی سلاطین حاکم بر امپراتوری عثمانی بود. این یکی از بزرگ ترین کاخ هاي‌ موجود در جهان اسـت. سلطان محمد دوم مدت کوتاهی پس از فتح قسطنطنیه درسال 1453 کار بر روی این کاخ را آغاز کرد و تا زمان مرگش درسال 1481 در این جا زندگی کرد.

 

✅ مطالب مشابه: تور استانبول و دبی، از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری

 

درسال 1924؛ این کاخ بـه موزه اي تبدیل شد کـه مجموعه گسترده اي از هنر، چینی، جواهرات، نسخه هاي‌ خطی و سایر گنجینه هاي‌ امپراتوری عثمانی را بـه نمایش می گذارد. مصنوعات مهم شامل خنجر توپکاپی با جواهرات و الماس Spoonmaker’s 86 قیراطی اسـت. این کاخ همچنین محل نگه‌داری آثار مقدس اسلامی از جمله شمشیر و خرقه حضرت محمد«ص» اسـت. بیشتر این مجموعه خیره کننده بـه روی عموم باز اسـت.

 

کاخ عثمانی دارای چهار حیاط اصلی و چندین ساختمان خارجی اسـت. نخستین حیاط کـه بـه عنوان دادگاه جانیچرها شناخته می شود، جایی اسـت کـه سربازان نخبه کاخ در ان نگهبانی می دادند. این میدان شامل یک فواره باشکوه و کلیسای بیزانسی ایا ایرنه اسـت کـه امپراتور ژوستینیانوس ان را درسال 548 ساخت.

 

مقاصد دیدنی استانبول ترکیه

 

حیاط دوم یک فضای سبز سرسبز اسـت کـه توسط حرمسرای امپراتوری سابق و برج عدالت و همچنین یک بیمارستان و آشپزخانه احاطه شده اسـت کـه روزانه هزاران وعده غذایی را آماده می کند. سلیمان بزرگ دروازه ورود را ساخت. حیاط سوم شامل خزانه و کتابخانه احمد سوم اسـت. ورود بـه حیاط سوم کاملاً قانونی بودو برای افراد خارجی ممنوع بود.

 

حیاط چهارم بـه عنوان پناهگاه درونی سلطان عمل می کرد. این ساختمان‌ها کـه بـه باغ لاله‌ها شهرت دارند، با منبت‌هاي‌ مروارید، لاک‌پشت و کاشی‌هاي‌ نفیس آبی و سفید ایزنیک تزیین شده‌اند. از دیگر نکات برجسته معماری می‌توان بـه پله هاي‌ مرمری و استخر بازتابی اشاره کرد.

 

2. مسجد کبود

مسجد کبود

مسجد آبی کـه در اوایل قرن هفدهم ساخته شد، امروزه بـه عنوان یک عبادتگاه فعال باقیمانده اسـت. این بدان معناست کـه بازدیدکنندگان باید زمان بازدید خودرا بادقت تعیین کنند، زیرا مسجد در طول پنج وقت نماز روزانه مسلمانان بـه روی گردشگران بسته اسـت.

 

همه ی بازدیدکنندگان باید کفش هاي‌ خودرا در بیاورند و زنان باید مو هاي خودرا بپوشانند. این بهای ناچیزی برای دیدن گنجینه هاي‌ گرانبها ان اسـت کـه شامل 20000 کاشی و سرامیک در طرح هاي‌ مختلف لاله و 200 پنجره شیشه اي رنگی، همه ی با طرح هاي‌ پیچیده اسـت. این مسجد کـه توسط سلطان احمد ساخته شده اسـت، نام خودرا از کاشی هاي‌ آبی رنگ روی گنبد و سطوح بالای داخلی گرفته اسـت.

 

✅ مطالب مشابه: تفاوت استانبول آسیایی و استانبول اروپایی!

 

1. ایاصوفیه

ایاصوفیه

ایاصوفیه یک شاهکار مهندسی رومی اسـت، با گنبد عظیم خود «102 فوت یا 31 متر قطر» کـه برای بیش از 1000 سال بزرگ ترین فضای محصور در جهان بود.

 

ایاصوفیه اصطلاح یونانی برای حکمت مقدس اسـت و بـه عیسی مسیح، دومین شخص تثلیث مقدس اشاره دارد. این سازه کـه بین سال‌هاي‌ 532 و 537 بـه دستور امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس ساخته شد، تا سال 1453 یک کلیسای جامع ارتدوکس شرقی بود، بـه جز برای حدود 60 سال در دهه 1200 کـه بـه عنوان یک کلیسای جامع کاتولیک رومی کار میکرد.

 

درسال 1453؛ ترک‌هاي‌ عثمانی قسطنطنیه را تصرف کردند و عمارت را بـه مسجد تبدیل کردند و بسیاری از آثار مسیحی را برداشتند یا گچ بری کردند و ویژگی‌هاي‌ اسلامی را جای گزین انها کردند. این ساختمان درسال 1931 بسته شد و جمهوری ترکیه ان را بـه عنوان موزه درسال 1935 بازگشایی کرد.

 

مقاصد دیدنی استانبول ترکیه

 

بازدیدکنندگان می‌توانند از دروازه امپراتوری بـه سمت شبستان مرکزی بروند و برای دیدن فضای داخلی باشکوه گنبد با سقف پوشیده شده از موزاییک بـه بالا نگاه کنند.

 

سنگ مرمر روی دیوارهای شبستان اصلی تا بالادست گالری امتداد دارد و نارتکس داخلی و شبستان هاي‌ جانبی دیوارهایی دارند کـه تماماً با سنگ مرمر پوشیده شده اسـت. سنگ هاي‌ مرمر گرانقیمت با رنگ هاي‌ مختلف کـه منحصراً برای ایاصوفیه انتخاب شده اند، از مناطق مختلف امپراتوری آمده اند.

 

در حیاط ایاصوفیه یک چشمه تطهیر با کتیبه‌اي یونانی بـه شکل پالیندروم وجوددارد کـه ترجمه میکند: “گناه خودرا نه تنها صورت خودرا بشویید.” کتابخانه ایاصوفیه کـه درسال 1739 ساخته شد، حاوی کاشی‌هاي‌ ترکی باستانی اسـت و قفسه‌هاي‌ چوبی حکاکی‌شده اشیاء تاریخی و همچنین کتاب‌ها را در خود جای داده اسـت.

 

در طول سالها، کلیسا در اثر زلزله، آتش‌سوزی و شورش آسیب دید و تعمیرات و مرمت‌هاي‌ زیادی ضروری شد، اما همان‌ گونه یک ساختمان زیبا اسـت کـه برخی از مردم ان را هشتمین عجایب جهان می نامند.

 

✅ مطالب مشابه: 10 جاذبه دیدنی گردشگری در استانبول

 

در پایان

استانبول یکی از کلان شهر های بزرگ جهان اسـت کـه توسط امپراطوری ها در طول قرون‌ متمادی، اروپا و آسیا بـه هم پیوسته اسـت. مستعمره بیزانس کـه درحدود 1000 سال قبل از میلاد تأسیس شد، بـه پایتخت بزرگ قسطنطنیه امپراطوری بیزانس تبدیل شد و پس از فتح این شهر توسط عثمانی، جایگاه با شکوه خودرا بـه عنوان قلب امپراطوری حفظ کرد. این شهر پس از تاسیس جمهوری ترکیه بـه استانبول تغییر نام داده اسـت.

جدیدترین مطالب سایت