اولین واکنش روحانی به حوادث اخیر (+فیلم)

مجموعه : کلیپ و فیلم
اولین واکنش روحانی به حوادث اخیر (+فیلم)

فیلمی از سخنرانی رئیس جمهور حسن روحانی پیرامون حوادث اخیر کشور

 

 

سخنرانی کامل از شبکه خبر پخش شد.

 

– طبق قانون اساسی و دستمزد شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید دقت کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌اي باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.

 

– حل بعضی از این‌ مسایل راحت نبوده و دوران‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند’.

 

 – طبیعی است اگر حالات اشتغال برای 2 خانواده در بین 4 خانواده درست شده باشد، آن 2 خانواده دیگر که هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، این احساس رضایت را ندارند.

 

– درست است که قدم‌هایي برداشته شده، اما کاهش قدرت خرید مردم از 5 – 6 سال پیش هنوز بطور کامل جبران نشده است؛ مردم مشکلاتی دارند و این مشکلات باید حل شود.

 

– نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی متمایز است

– دولت و مردم باهم مشکلات را حل می کنند

– کسیکه ملت ایران را تروریست می نامد، حق دلسوزی برای مردم ما را ندارد

–  مردم علاوه بر حل مشکلات اقتصادی، خواهان شفافیت و ریشه کنی فساد هستند

– دولتمردان مشکلات را بدون وقفه با مردم مطرح کنند

– دستگاهها زمینه نقد و اعتراض قانونی را فراهم کنند

– همه ی مردم و گروهها باید در صدا و سیما دیده شوند

– مردم و جوانان روی راهکار ها متمرکز شوند.

– اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، پیش از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند.

متن کامل خبر

 حسن روحانی عصر یکشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به این که در روزهای اخیر شاهد اعتراض ها در بعضی نقاط کشور عزیزمان بوده ایم، گفت: این مضمون باید برای همه ی روشن باشد که ما ملت آزادی هستیم و طبق قانون اساسی و دستمزد شهروندی، مردم در بیان انتقادات و حتی اعتراض‌شان کاملاً آزاد هستند؛ اما در عین حال باید دقت کنیم که نحوه انتقاد و اعتراض باید به گونه‌اي باشد که پایان آن منتهی به بهتر شدن شرایط کشور و زندگی مردم شود.

 

رییس جمهور تاکید کرد: ‘حل بعضی از این‌ مسایل راحت نبوده و دوران‌بر است و دولت و ملت باید برای حل این مشکلات دست به دست بدهند’.

 

رییس جمهور با بیان این که ریشه بعضی از مشکلات اقتصادی مردم به سال‌‌هاي قبل برمی‌گردد و بعضی‌ دیگر هم بهمین ایام مربوط می شود، گفت: دولت و ملت باید دست هم را گرفته و یک دیگر را یاری کنند؛ اما نقد مردم فقط به اقتصاد نیست، مردم راجع به فساد و شفافیت حرف دارند و می‌گویند مسایل باید شفاف باشد.

 

روحانی با اشاره به این که مردم میخواهند دربخش قانون‌گذاری، اجرایی، قضایی و دیگر بخش‌هاي کشور، مسایل به وضوح برای انها تبیین شود تا بتوانند قضاوت دقیقی داشته باشند، خاطرنشان کرد: این که در رسانه همه ی نقدهای مردم رابه دستگاه اجرایی برگردانیم، بی‌دقتی است.

 

رییس جمهور همینطور افزود: مردم نسبت به این که باید با فساد مبارزه جدی تر شود و این که بعضی چرا مسایل به خوبی برای آنان تبیین نمیشود، نقد دارند.

 

روحانی اظهار داشت: انتقاد در همه ی امور کشور حق مردم است و ما معتقدیم حکومت و کشور متعلق به مردم است و مردم باید انچه میخواهند را بخوبی بیان کنند.

 

رییس جمهور با تاکید بر این که نقد با خشونت و تخریب اموال عمومی کاملاً متمایز است، گفت: در عین حالی‌که از نقد استقبال میکنیم و دستگاه‌هاي مسئول کشور باید زمینه را برای انتقاد و اعتراض قانونی مردم، حتی راهپیمایی و اجتماع قانونمند آن ها فراهم کنند و این حق مردم است؛ اما در عین حال نباید بگذاریم فضایی ایجاد شود که در آن فضا دوستداران انقلاب و مردم نگرانی برای زندگی‌ و امنیت‌شان، ایجاد شود.

 

روحانی با بیان این که شیوه صحیح و انتخابی برای بیان نقد باید یک شیوه کاملاً منطقی، دقیق و قانونی بوده ودر انتها منجر به اصلاح شود، اظهار داشت: اگر شیوه‌اي برای بیان نقد انتخاب شود که بواسطه آن مردم در زندگی، کسب و کار، معاشرت و سرمایه گذاری، دچار تردید و نگرانی شوند و دشمنان ما دست‌افشانی و پایکوبی کنند، حتما شیوه اي نادرست است.

 

رییس جمهور با اشاره به ابراز شادمانی دشمنان انقلاب، گفت: این آقایی که امروز در ایالات امریکا می خواهد با مردم ما همدردی کند، یادش رفته که چند ماه پیش ملت ایران را تروریست نامید؛ این آدمی که سر تا پایش علیه ملت ایران است؛ حق ندارد برای مردم ایران دلسوزی کند.

 

روحانی با بیان این که اینروزها بعضی از کشور های عرب منطقه که هیچ‌وقت با مردم ایران میانه خوبی نداشتند، پایکوبی میکنند، تصریح کرد: باید دقت کنیم که آیا این شیوه اعتراض، شیوه‌اي دقیق و به نفع مردم است یا به نفع دیگران؟!

 

رییس جمهوری امنیت ملی، آرامش و انسجام ملی، همبستگی و برادری در ایران را بزرگ ترین سرمایه‌ در منطقه دانست و تاکید کرد: در کشور ما همه ی خویشاوندان و مذاهب برادرانه باهم زندگی می کنند و مردم در انتخابات نشان دادند که چگونه نسبت به مزایا ملی و آینده کشور خودشان حساسیت دارند.

 

روحانی با اشاره به این که اگر مردم در انتخابات آمدند و اکثریت مردم راهی را انتخاب کردند، ما نیز در مقام عمل باید آن راهی که اکثریت خواسته را شروع کرده و ادامه دهیم، افزود: توقعات و مطالبات مردم، توقعات و مطالبات درستی است، اما اگر شیوه‌اي انتخاب کردیم که در بیان مطالبات به حق‌مان، افرادی داخل شدند و سخنانی ناصحیح، نادرست، ناروا، مشکل‌آفرین، دشمن خوشحال کن و مردم‌نگران کن مطرح کردند، قابل قبول نیست و همه ی باید به این مضمون دقت کنیم.

 

رییس جمهور ادامه داد: این دولت هر انچه که در دستمزد شهروندی ودر انتخابات به مردم وعده داده، پای پیمان خودش ایستاده و میـــخواهد دراین کشور، جوان‌‌ها، دانشگاه‌ها و زنان و مردان و روستائیان با نشاط باشند و همه ی تلاش خودرا برای حل مشکلات مردم به کار برده است؛ البته معنی‌‌اش این نیست که مشکلات مردم حل شده و مردم امروز مشکل ندارند، اما همه ی شاخص‌هاي اجتماعی و اقتصادی نشان می دهد که وضع کشور ما نسبت به 4 سال پیش چند قدم روبه جلو رفته است.

 

روحانی اظهار داشت: امروز حالات و شرایط ما نسبت به موضوعاتی مشابه بهداشت و درمان، آرامش اقتصادی، حالات روستاها و کمک به قشرهای بسیار ضعیف ، نسبت به گذشته التیام یافته ودر مسأله تحریم و دستمزد ملی و تأثیرگذاری ایران در ثبات و امنیت منطقه شرایط ما متمایز شده است اما معنی‌ آن این نیست که همه ی مشکلات مردم حل شده است.

 

رییس جمهوری با اشاره به ضرورت تلاش بیشتر دولت برای اشتغال، گفت: طبیعی است اگر حالات اشتغال برای 2 خانواده در بین 4 خانواده درست شده باشد، آن 2 خانواده دیگر که هنوز اشتغال فرزندشان درست نشده، این احساس رضایت را ندارند.

 

روحانی افزود: درست است که قدم‌هایي برداشته شده، اما کاهش قدرت خرید مردم از 5 – 6 سال پیش هنوز بطور کامل جبران نشده است؛ مردم مشکلاتی دارند و این مشکلات باید حل شود.

 

رییس جمهوری با بیان این که من از جوانان و مردم ایران و از همه ی خانواده‌ها تقاضای می کنم روی راهکار مسایل بیشتر دقت کنیم، گفت: ما در کشور مشکل هوا، ریزگرد، آب، اشتغال و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گوناگون داریم؛ باید با فساد مبارزه کنیم و همه ی مردم بتوانند روی اعمال ما بازرسی کنند. این مسایل وجوددارد و باید حل و فصل شود. اما چه راهی را باید انتخاب کنیم؟

 

وی با بیان این که مردم در زمینه مسایل اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی دارند، خاطرنشان کرد: سال جاري در فصل پاییز با یک خشکسالی روبه‌رو بودیم که باعث شد نسبت به متوسط ده سال گذشته حدود 55 درصد کاهش بارندگی داشته باشیم و از سویی با مشکلات دیگری از قبیل سیل یا زمين لرزه روبه‌رو بودیم و مردم با ریزگردها و هوای بد دست و پنجه نرم می کنند.

 

روحانی با تاکید بر این که باید هم دیگر را یاری و کمک کرده و همه ی اقشار و جناح‌ها احساس کنند که صدا و سیمای ملی ما متعلق به خودشان است، اظهار داشت: باید همه ی احساس کنند دراین رسانه ملی حضور دارند و بتوانند نظرات‌شان را بیان کنند. مردم باید احساس کنند که در رسانه‌ ها میتوانند حرف‌هایشان را بیان کنند.

 

وی تاکید کرد: اما در عین حال دولت گروهی راکه بخواهند اموال عمومی را تخریب کنند یا نظم اجتماعی را بهم بزنند و یا در جامعه اغتشاشی ایجاد کنند، حتما‌ تحمل نخواهد کرد.

رییس جمهوری با بیان این که ‘ نقد با زبان صریح گفته شود اما باید دقت داشت که مردم نیز آرامش و امنیت میخواهند’، خاطرنشان کرد: مردم ما شرایطی می خواهند که بهتر بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. آیا اگر در جامعه ناآرامی داشته باشیم، اشتغال ما بیشتر شده و حالات اقتصادی مردم بهتر میشود؟

 

روحانی افزود: امروز دولت کشور آمریکا که در داخل این کشور با مشکلات فراوانی روبه‌رو است، سبب شده مردم ایالات امریکا نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی شان دراین کشور نگران باشند.

 

روحانی با بیان این که رییس جمهور کشور آمریکا از روز اولی که به قصر سفید آمده علیه ملت ایران اقدام کرده و برای معاشرت به کشور آمریکا، عرضه ویزا و مسایل مالی و بانکی مردم هرروز مشکل درست میکند، گفت: کسیکه روزانه و بطور مداوم علیه ملت ایران تلاش می کند، نمی تواند دلسوز ملت ایران باشد؛ همینطور آن یکی دو کشور عرب منطقه نیز که در طول این چند سال علیه ملت ایران تلاش کردند هم نمی توانند برای ملت ایران دلسوزی بکنند.

 

رییس جمهوری ادامه داد: از همه ی مقامات امنیتی و نیروهای انتظامی که رفتارشان با مردم، رفتار خشونت‌آمیزی نبوده و شکیبایی خودشان را حفظ کرده اند تشکر می کنم.

 

رییس جمهور خطاب به وزرا، معاونین و همه ی مسئولین بخش هاي اجرایی کشور گفت: باید بطور روزانه با مردم مشکلات را در بین بگذارید، و اگر مسأله‌اي پیش می آید، مردم باید بدانند؛ اگر آنفلوانزا می آید و مشکلاتی را برای طیور ایجاد میکند، همان‌ لحظه اول مردم باید مطلع شوند؛ نه یک هفته بعد از بازار و آثار آن بفهمند؛ اگر جنسی در کشور ما به اندازه کافی نیست و باید واردات انجام بگیرد، پیش از آنکه بازار احساس کمبود کند، مسئول مربوطه باید احساس کند و آن کمبود را جبران کند؛ اگر مشکلی در مؤسسات اعتباری غیرقانونی وجوددارد، قبل از هر کس رییس بانک مرکزی باید برای مردم توضیح دهد و اگر با تلاش فراوان اقدام مثبتی انجام دادیم باید برای مردم تبیین شود؛ اگر مشکل زیست محیطی داریم باید برای مردم توضیح دهیم. ما باید با مردم حرف بزنیم و صحبت کنیم. هیچ مسئولی نمیتواند بدون تماس و استمداد و توضیح با مردم در کار خودش پیروز باشد.

 

روحانی اظهار داشت: انچه امروز از جوانان و مردم عزیزمان میخواهم اینست که دراین شرایط حساس منطقه و کشور باید هوشیاری‌مان بیشتر باشد.

 

رییس جمهور با اشاره به این که در هفته‌هاي گذشته گروه‌ها و اقشاری از مردم که مشکلاتی داشتند، نظرشان را گفتند، افزود: مشکلات و مسایلی که مربوط به جمع و سطحی از کشور است، باید در چارچوب قانونی تبیین شود، اما انتخاب شیوه‌هاي دیگر میتواند برای کشور، امنیت و آینده ما خطرناک باشد و من مطمئنم که مردم شیوه قانونی و منطق را می‌پسندند.

 

روحانی با اشاره به این که نباید اجازه دهیم شرایطی در کشور بوجود بیاید که دراین فضا دشمن سوء استفاده کرده و بعضی از افراد حرکات و اقدامات احساسی انجام دهند، گفت: راه رسیدن به چنین هدفی، کمک، حضور، بیان مردم و دقت به آینده و نتایج است؛ تردید ندارم دولت ما بعنوان منتخب مردم و ملت ما بعنوان ولی‌نعمت ما ، درکنار هم به سهولت می توانیم تعداد زیادی از مشکلات را حل و فصل کنیم و برای برطرف شدن بعضی از مشکلاتی که دوران‌بر است، شکیبایی کنیم.

 

رییس جمهوری با اشاره به این که همه ی باید تلاش کنیم تا به مردم در مقام عمل نشان دهیم که فضای نقد، انتقاد، اعتراض در چارچوب قانون، کاملاً آزاد است، اما فضای تخریب و اغتشاش حتما فضایی نیست که مردم ما آنرا تحمل کنند، ابراز امیدواری کرد که شاهد تلاش جمعی برای دستیابی به ایرانی بهتر در پیش‌رو باشیم و بتوانیم مشکلات‌مان رابا یاری هم دیگر حل و فصل کنیم.

 

منبع : آپارات – عصر ایران

جدیدترین مطالب سایت