آشنایی با روستای کندوان

آشنایی با روستای کندوان

آشنایی با مکان های توریستی روستای کندوان

این روستایی خوشگل که با مکان هاي توریستی زیادی جادو شده هست و باعث شده بعنوان جواهری در ایران بدرخشد روستای کندوان در تبریز کندوان در استان آذربایجان شرقی و در شهر اسکو قرار گرفته هست روستای کندوان در دامنه سر سبز سلطان داغی، در ۱۸ کیلومتری جنوب اسکو و ۶۲ کیلومتری جنوب غربی تبریز قرار دارد

 

کندوان در استان آذربایجان شرقی و در شهر اسکو قرار گرفته هست و از آن جا که در دل صخره ها ساخته شده هست، به روستای صخره اي ایران سرشناس هست. این روستا هم بعنوان یک اثر بسیار ارزشمند در آثار ملی ایران به ثبت رسیده هست و هم شهرت جهانی دارد و تنها روستای صخره اي در جهان هست که در حال حاضر در آن سکونت میشود. دو رستای دیگر، یکی روستای کاپادوکیه در کشور ترکیه و دیگری روستای داکوتا در ایالات امریکا هست که بر خلاف کندوان که در آن زندگی جاری هست، در این ۲ روستا سکونت نمیشود.

 

به گزارش تالاب:تاریخ کوتاه ي سکونت در این روستا به قرن هفتم هجری می رسد. در آن دوران، مردم روستای حیله ور که در ۲ کیلومتری غرب کندوان زندگی می کرده اند، تصمیم می‌گیرند تا از چنگال مغول ها در امان بمانند و به همین علت به دشت کنار یعنی کندان می‌روند. آنها تدریجی شروع به کندن روستا با دست میکنند تا بتوانند در دل آن برای خود پناهگاهی بسازند و اینچنین می‌شود که سکونت در روستای کندوان آغاز میشود.

 

آشنایی با روستای کندوان

روستای کندوان، به روستای صخره ای ایران مشهور است

 

کندوان یکی از 3 روستای صخره‌اي جهان هست که موجب جذابیت عالی آن شده هست. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در جهان به حساب می‌آید. چرا که دیگر در ترکیه و ایالات امریکا کسی در کاپادوکیه و داکوتا زندگی نمیکند.

شیوه بنای منزل‌هاي این روستا از نوع معماری صخره اي و به شکل مخروطی یا کله قندی می‌باشد. بعضی از باستان شناسان قدمت این روستا را به دوره هاي پیش از اسلام نسبت می دهند.

آشنایی با روستای کندوان

تاریخچه ی سکونت در روستای کندوان به قرن هفتم هجری می رسد

 

در دل این تپه‌هاي بلند که ارتفاع بعضی از آنها به 40 متر می رسد صدها آغل، انبار و اتاقک حفر شده که بسیار جالب هست. همینطور آب معدنی گوارایی از دل یکی از تپه هاي این روستا می جوشد که از شهرت فراوانی برخوردار هست و برای امراض کلیوی بسیار خوب تشخیص داده شده هست.

 

از آن جا که کندوان در دامنه ي کوه هاي سهند قرار دارد، دارای آب و هوای بسیار خوبی هست و زمین ها و مرتع هاي سرسبز زیادی در اطراف آن وجود دارد و به همین علت عشایرها آن را بعنوان محلی برای ییلاق خود گزینه میکنند.

 

مردم این روستا اکثر کشاورز و دامدار میباشند، گرچه در سال هاي جدید به علت جذابیت هایي که این روستا برای توریست ها داشته، گردشگرهای داخلی و خارجی زیادی از آن مشاهده کرده اند و همین موضوع باعث شده تا بعضی از مردم روستا مشاغلی به غیر از این دو داشته باشند.

]

آشنایی با روستای کندوان

روستای کندوان، تنها روستای صخره اي در جهان هست که در حال حاضر در آن سکونت می‌شود

روستای کندوان دارای مسجد، حمام، مدرسه و آسیا می‌باشد و کران مسجد یکی از بزرگ‌ترین کران‌هاي روستا را تشکیل داده هست. به علت شکل مخروطی خاص، اغلب کران‌هاي دارای طبقات گوناگون، از داخل با یکدیگر ارتباط ندارند، کران ها عموما دارای دو طبقه بوده و در بعضی موارد سه و حتی چهار طبقه نیز در آ نها ایجاد کرده اند.

 

آشنایی با روستای کندوان

شیوه بنای منزل‌هاي روستای کندوان، از نوع معماری صخره اي و به شکل مخروطی یا کله قندی می‌باشد

آشنایی با روستای کندوان

از آن جا که کندوان در دامنه ي کوه هاي سهند قرار دارد، دارای آب و هوای بسیار خوبی هست

آشنایی با روستای کندوان

زمین ها و مرتع هاي سرسبز زیادی در اطراف روستای کندوان وجود دارد

آشنایی با روستای کندوان

مردم روستای کندوان اکثر کشاورز و دامدار میباشند

آشنایی با روستای کندوان

بعضی از باستان شناسان قدمت روستای کندوان را به دوره هاي پیش از اسلام نسبت میدهند

آشنایی با روستای کندوان

 

جدیدترین مطالب سایت