بیوگرافی بازیگر استرالیایی کیت بلانشت (+ زندگی شخصی)

بیوگرافی بازیگر استرالیایی کیت بلانشت (+ زندگی شخصی)

کیت بلانشت یک بازیگر و تهیه کننده استرالیایی اسـت کـه در فیلم هاي‌ معروفی مانند ارباب حلقه ها، ثور، مورد عجیب بنجامین باتن و الیزابت بازی کرده اسـت. او دو بار برنده جایزه اسکار شده اسـت و بـه عنوان یکی از بهترین بازیگران زن تاریخ شناخته می شود. او همچنین در تئاتر و تلویزیون نیز فعالیت داشته ودر سال ۲۰۱۵ بـه عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیر گذار دنیا توسط مجله تایم معرفی شد. 

 

دوران کودکی کیت بلانشت

دوران کودکی کیت بلانشت

کیت بلانشت در ۱۴ مهٔ ۱۹۶۹ در حومه شهرِ ایوانو ؛ متعلق بـه ملبورن ؛ استرالیا بـه دنیا آمد. او در دوران کودکی خجالتی و درونگرا بودو علاقه زیادی بـه هنر داشت. او در مدرسه ابتدایی ایوانو و کالج زنان متدیست تحصیل کرد. او در بیست سالگی بـه مصر سفر کرد و بعدا بـه موسسه ملی هنرهای دراماتیک در استرالیا پیوست.

 

خانواده کیت بلانشت

خانواده کیت بلانشت

مادرش جون گمبل یک معلم و توسعه دهنده املاک بودو پدرش رابرت بلانشت یک افسر نیروی دریایی ایالات متحده بود. وقتی کـه کیت ۱۰ ساله بود، پدرش در اثر حمله قلبی درگذشت. کیت دو برادر و یک خواهر دارد.

 

تحصیلات کیت بلانشت

تحصیلات کیت بلانشت

کیت بلانشت در رشته اقتصاد و هنرهای زیبا در دانشگاه ملبورن تحصیل کرد اما پس از یکسال تحصیل را رها کرد و بـه خارج سفر کرد. هنگامی کـه بـه مصر رفت، از بلانشت خواسته شد کـه در نقش کوتاه یک تشویق‌کننده آمریکایی در فیلم بوکس مصری بـه نام کابوریا ایفای نقش کند. این تجربه وی را ترغیب کرد کـه بـه استرالیا برگردد ودر موسسه ملی هنرهای دراماتیک ثبت نام کند. او درسال ۱۹۹۲ از این موسسه فارغ‌التحصیل شد و حرفه بازیگری خودرا در تئاتر آغاز کرد.

 

کیت بلانشت بازیگری را چگونه آغاز کرد

کیت بلانشت بازیگری را چگونه آغاز کرد

کیت بلانشت بازیگری را درسال ۱۹۹۰ با ایفای نقش یک تشویق‌کننده آمریکایی در فیلم بوکس مصری کابوریا آغاز کرد. این فیلم نخستین تجربه سینمایی او بود کـه در طول سفرش بـه مصر بـه او پیشنهاد شد.

 

کیت بلانشت چگونه به شهرت رسید ؟

کیت بلانشت چگونه به شهرت رسید

کیت بلانشت بـه شهرت رسید وقتی کـه در فیلم الیزابت «۱۹۹۸» نقش ملکه الیزابت یکم انگلستان را بازی کرد. این فیلم بـه کارگردانی شکر کاپور و بازی جفری راش و جوزف فاینز ساخته شد. بلانشت برای این نقش برنده جایزه گلدن گلوب و بفتا بهترین بازیگر زن شد و نامزد جایزه اسکار نیز گردید. این فیلم موفقیت بزرگی در گیشه داشت و بلانشت را بـه عنوان یکی از بازیگران محبوب و معتبر سینما معرفی کرد.

 

کیت بلانشت در چه فیلم هایی بازی کرد ؟

کیت بلانشت در چه فیلم هایی بازی کرد

کیت بلانشت در بیش از ۷۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی بازی کرده اسـت. برخی از مشهور‌ترین فیلم‌هایي کـه او در ان‌ها حضور داشته‌اند عبارتند از:

 

1. الیزابت «۱۹۹۸» و الیزابت: زمان طلایی «۲۰۰۷» کـه در ان‌ها نقش ملکه الیزابت یکم انگلستان را بازی کرده اسـت.

2. سه‌گانه ارباب حلقه‌ها «۲۰۰۱-۲۰۰۳» و سه‌گانه هابیت «۲۰۱۲-۲۰۱۴» کـه در ان‌ها نقش گالادریل، یکی از اربابان الف‌ها را ایفا کرده اسـت.

3. هوانورد «۲۰۰۴» کـه در ان نقش کاترین هپبورن، یکی از ستاره‌هاي‌ هالیوود را بازی کرده اسـت.

4. مورد عجیب بنجامین باتن «۲۰۰۸» کـه در ان نقش دیزی، یک رقاص باله و عشق بنجامین را بازی کرده اسـت.

5. جاسمین غمگین «۲۰۱۳» کـه در ان نقش یک زن ثروتمند و متلاشی را بازی کرده اسـت.

6. کارول «۲۰۱۵» کـه در ان نقش یک زن متاهل و مادری کـه عاشق یک فروشنده‌ي جوان میشود را بازی کرده اسـت.

7. ثور: رگناروک «۲۰۱۷» کـه در ان نقش هلا، خدای مرگ و خواهر ثور را بازی کرده اسـت.

8. بالا رو نگاه نکن «۲۰۲۱» کـه در ان نقش یک مجری تلویزیونی را بازی کرده اسـت.

 

اینها فقط برخی از فیلم‌هایي هستند کـه کیت بلانشت در ان‌ها بازی کرده اسـت. او همچنین در فیلم‌هایي مانند آقای ریپلی بااستعداد، راهزنان، تار، کوچه کابوس و پینوکیو نیز حضور داشته اسـت . او یکی از بازیگران متنوع و موفق سینماست کـه برای نقش‌هاي‌ مختلف جوایز و نامزدی‌هاي‌ زیادی را کسب کرده اسـت.

 

جوایز و افتخارات کیت بلانشت

جوایز و افتخارات کیت بلانشت

کیت بلانشت یکی از بازیگران موفق و محبوب سینماست کـه برای نقش‌هاي‌ مختلف خود جوایز و افتخارات زیادی را کسب کرده اسـت. برخی از جوایز و افتخارات او عبارتند از:

 

1. دو جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم هوانورد و بهترین بازیگر زن برای فیلم جاسمین غمگین.

2. چهار جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن در فیلم درام برای فیلم‌هاي‌ الیزابت، جاسمین غمگین و کارول و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم هوانورد.

3. چهار جایزه بفتا بهترین بازیگر زن برای فیلم‌هاي‌ الیزابت، جاسمین غمگین و تار و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم هوانورد.

4. سه جایزه انجمن بازیگران فیلم بهترین بازیگر زن برای فیلم‌هاي‌ جاسمین غمگین و تار و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم هوانورد.

5. نشان استرالیا درسال ۲۰۱۷؛ نشان شوالیه هنر و ادبیات از سوی دولت فرانسه درسال ۲۰۱۲؛ مدال صد ساله از سوی دولت استرالیا درسال ۲۰۰۱ و فلوشیپ مؤسسه فیلم بریتانیا درسال ۲۰۱۵.

5. انتخاب شدن بـه عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیر گذار دنیا توسط مجله تایم درسال ۲۰۰۷ و یکی از بازیگران زن با بیشترین دست مزد در جهان توسط مجله فوربس درسال ۲۰۱۸.

 

این ها فقط برخی از جوایز و افتخارات کیت بلانشت هستند کـه نشان از استعداد و توانایی او در بازیگری دارند. او همچنین مدرک پزشکی افتخاری از چند دانشگاه و موزه هنر مدرن دریافت کرده اسـت. او یکی از بازیگران زن تاریخ شناخته میشود.

 

شغل های دیگر کیت بلانشت

شغل های دیگر کیت بلانشت

کیت بلانشت علاوه بر بازیگری، در شغل‌هاي‌ دیگری نیز فعالیت داشته اسـت. برخی از شغل‌هاي‌ دیگر او عبارتند از:

 

1. تهیه‌کننده: بلانشت در برخی از فیلم‌هایي کـه در ان‌ها بازی کرده اسـت، نقش تهیه‌کننده را هم داشته اسـت. مثلا او در فیلم‌هاي‌ کارول، تار، بالا رو نگاه نکن و مدرسه خیر و شر بـه عنوان تهیه‌کننده عمل کرده اسـت.

2. کارگردان: بلانشت درسال ۲۰۱۵؛ بـه همراه جولیان رزفلدت، فیلم مستند «منیفستو» را کارگردانی کرد. این فیلم شامل ۱۳ مونولوگ مختلف اسـت کـه بلانشت در ان‌ها نقش‌هاي‌ متفاوتی را بازی میکند. این مونولوگ‌ها برگرفته از اعلامیه‌هاي‌ هنری، سیاسی و اجتماعی از قرن ۲۰ و ۲۱ هستند.

3. مدیر هنری: بلانشت از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳؛ بـه همراه همسرش اندرو آپتون، مقام مدیران هنری شرکت تئاتر سیدنی را بـه عهده داشت. او دراین دوره، در تولید و اجرای برنامه‌هاي‌ تئاتری مختلف نقش داشت.

4. سفیر خیریه: بلانشت درسال ۲۰۰۶؛ بـه عنوان سفیر خیریه برای سازمان ملل متحد انتخاب شد. او دراین زمینه، در مسائل مربوط بـه تغییرات آب و هوایی، پناهندگان، زنان و کودکان فعالیت کرده اسـت. او همچنین در برخی از کمپین‌هاي‌ خیریه مانند مبارزه با بیماری ایدز، حمایت از بومیان استرالیا و کمک بـه قربانیان زلزله در نپال شرکت کرده اسـت .

 

علایق کیت بلانشت

علایق کیت بلانشت

کیت بلانشت علاقه‌هاي‌ مختلفی دارد کـه برخی از ان‌ها عبارتند از:

1. مطالعه: بلانشت علاقه زیادی بـه کتاب‌خوانی دارد و گفته شده کـه بیش از ۲۰۰۰ کتاب در خانه‌اش دارد. او از نویسندگانی مانند جین آستن، چارلز دیکنز، ویلیام شکسپیر، جیمز جویس و ویرجینیا وولف لذت میبرد.

2. موسیقی: بلانشت عاشق موسیقی اسـت و گیتار و پیانو مینوازد. او همچنین بـه خوانندگی علاقه‌مند اسـت ودر برخی از فیلم‌هایش مانند تار و بالا رو نگاه نکن آواز خوانده اسـت. او از خوانندگانی مانند باب دیلن، دیوید بوی، نینا سیمون و بیونسه استقبال می کند.

3. هنر: بلانشت بـه هنرهای مختلف از جمله نقاشی، مجسمه‌سازی، عکاسی و فیلم‌سازی علاقه دارد. او درسال ۲۰۱۵؛ بـه همراه جولیان رزفلدت، فیلم مستند «منیفستو» را کارگردانی کرد کـه در ان از اعلامیه‌هاي‌ هنری، سیاسی و اجتماعی استفاده کرد. او همچنین در برخی از نمایشگاه‌هاي‌ هنری مانند موزه هنر مدرن نیویورک و موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو شرکت کرده اسـت.

4. طبیعت: بلانشت بـه طبیعت و محیط زیست اهمیت میدهد ودر مسائل مربوط بـه تغییرات آب و هوایی فعالیت می کند. او درسال ۲۰۱۴؛ بـه همراه دیگر سلبریتی‌ها، در راهپیمایی جهانی برای اقلیم شرکت کرد ودر سال ۲۰۱۶؛ در کنفرانس سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی سخنرانی کرد. او همچنین درسال ۲۰۱۵؛ بـه عنوان سفیر خیریه برای سازمان ملل متحد انتخاب شد .

5. ورزش: بلانشت بـه ورزش‌هاي‌ مختلفی مانند دویدن، شنا، یوگا، اسکی و تنیس علاقه دارد. او گفته اسـت کـه ورزش کردن بـه او کمک میکند تا انرژی و تعادل خودرا حفظ کند .

 

حواشی زندگی کیت بلانشت

حواشی زندگی کیت بلانشت

زندگی کیت بلانشت هم چون بسیاری از سلبریتی‌ها، مورد توجه رسانه‌ ها و علاقه‌مندان بـه سینما بوده اسـت. برخی از حواشی زندگی او عبارتند از:

 

1. اعتراف بـه جذبه‌هاي‌ همجنس‌گرایانه: بلانشت درسال ۲۰۱۵؛ دریک گفت‌وگو با مجله ورایتی، اعتراف کرد کـه در گذشته روابط همجنس‌گرایانه داشته اسـت. این اعتراف بلانشت در همان زمانی بود کـه فیلم کارول را بازی میکرد کـه در ان نقش یک زن متاهل و مادری کـه عاشق یک فروشنده‌ي جوان می شود را بازی میکرد.

 

2. انتقاد از دونالد ترامپ: بلانشت درسال ۲۰۱۷؛ دریک سخنرانی در مراسم جوایز انجمن بازیگران فیلم، از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، انتقاد کرد. او گفت کـه ترامپ با سیاست‌هاي‌ خود، حقوق بشر، آزادی بیان و هنر را تهدید می کند. او همچنین گفت کـه بازیگران باید در برابر این سیاست‌ها ایستادگی کنند و صدای خودرا برای حمایت از کسانی کـه مورد ظلم و ستم قرار میگیرند بلند کنند .

 

3. حمایت از موزه هنر مدرن: بلانشت درسال ۲۰۱۵؛ بـه همراه دیگر سلبریتی‌ها، دریک کمپین برای حمایت از موزه هنر مدرن نیویورک شرکت کرد. او دراین کمپین، دریک فیلم کوتاه، نقش یک مجسمه‌ساز را بازی کرد و از مخاطبان خواست کـه بـه موزه کمک مالی کنند. او گفت کـه موزه هنر مدرن یکی از مکان‌هاي‌ مورد علاقه‌اش اسـت و او از آثار هنری موجود در ان لذت میبرد .

 

4. تصادف با موتورسیکلت: بلانشت درسال ۲۰۰۷؛ در حین فیلم‌برداری فیلم ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین، دریک تصادف با موتورسیکلت دچار آسیب شد. او گفت کـه در حین اجرای یک صحنه، موتورسیکلت او نظارت خودرا از دست داد و بـه یک درخت برخورد کرد.

 

ازدواج کیت بلانشت

ازدواج کیت بلانشت

کیت بلانشت درسال ۱۹۹۷ با اندرو آپتون، یک فیلمنامه نویس و نمایشنامه نویس استرالیایی، ازدواج کرد. ان‌ها در هنگام تمرین برای نمایش هملت باهم آشنا شدند و پس از ۳ هفته نامزدی، ازدواج کردند. ان‌ها چهار فرزند دارند کـه سه تا از ان‌ها پسر و یکی دختر اسـت. دختر ان‌ها را درسال ۲۰۱۵ بـه فرزند خواندگی گرفتند. بلانشت و آپتون همچنین در برخی از پروژه‌هاي‌ هنری باهم همکاری کرده‌اند، مانند مدیریت شرکت تئاتر سیدنی و تهیه کنندگی فیلم‌هاي‌ کارول و تار.

 

در پایان

کیت بلانشت یک بازیگر مشهور و موفق اسـت کـه در حال حاضر در چندین پروژه هنری مشغول اسـت. امیدواریم از این مطلب از مجله تالاب کـه در مورد زندگی کیت بلانشت بازیگر بزرگ استرالیایی بود لذت برده باشید.

جدیدترین مطالب سایت