بهترین فیلم های خارجی سال 2023 (تاکنون)

بهترین فیلم های خارجی سال 2023 (تاکنون)

سال جدید در حال شکل‌گیری سال خوبی برای طرفداران فیلم اسـت. ما دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از بهترین فیلم های‌ خارجی را برای شـما همراهان عزیز منتشر کرده ایم.

 

بهترین فیلم های سینمایی 

سال سینمایی مانند یک قطار آغاز شد، تار، فابلمن‌ها و EO همگی بـه سینما های ما مملو از جوایز وارد شدند و A.I. عروسک میم آتون M3GAN کـه با نام تجاری بدبینانه کمدی وحشتناک خود، جمعیت را سرگرم می کند. مارس فیلم‌های‌ شگفت‌انگیز Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves، رامکام رامک ACE لندن رای لین و یک جفت درام فرانسوی ارزشمند را در The Night Of The 12th و The Beasts ارائه کرد.

 

بـه سرعت بـه ماه‌های‌ تابستان میرسید، و باربنهایمر همان اسکناس دوگانه‌ای بود کـه هیچ‌کس نمیدید، طوفان واقعی 50 ساله باکس آفیس با ابعاد مضحک «2.3 میلیارد دلار و تعداد زیاد» و بعد… هیچ. آگوست تبدیل بـه مرطوب‌ترین بازی‌های‌ پس از طوفان شد، با تنها یک جفت هندی دوست‌داشتنی – کمپ تئاتر و اسکرپر – کـه حواس را از نابودی وجودی جنگ داخلی جاری هالیوود منحرف میکرد.

 

اما بـه بیش از تعطیلی کامل تمام تولیدات فیلم های‌ هالیوودی احتیاج داریم تا ما را از پا درآورد، بـه خصوص کـه امسال بسیار بیشتر اسـت. زیرا علیرغم کسادی فعلی، این لیست همان‌ گونه بـه رشد خود ادامه می دهد تا بـه فصل جوایز پیش برویم.

 

The Poor Things برنده ونیز، برنده نخل طلای Anatomy of a Fall، ناپلئون فوق‌العاده ریدلی اسکات و انتخاب برتر ما، درام خانوادگی WWE Iron Claw، همگی پیش رو هستند. اما در حال حاضر، در این جا بهترین فیلم هایي اسـت کـه ارزش ترک خانه را تاکنون درسال 2023 دارند.

 

1. تار

تار

ان را «پرتره هنرمند در بین لغو شدن» بنامید. در مطالعه شخصیت روان‌شناختی تاد فیلد، کیت بلانشت، لیدیا تار، آهنگساز نابغه، برنده EGOT و خودشیفته‌ای غیر قابل تحمل اسـت کـه رفتار یخی بـه سختی شکسته میشود زیرا اتهامات ناشایست جنسی تهدیدی برای از هم پاشیدن حرفه‌اش اسـت.

 

بازی بلانشت کـه نامزد جایزه اسکار شده اسـت، بـه درستی سهم بزرگی از تحسین را بـه همراه داشته اسـت، اما بازی فوق‌العاده توسط سبک بصری ظریف فیلد تقویت میشود و بـه روایت «بریده‌شده از سرفصل‌ها» اشاره‌ای بـه بی‌نظمی کوبریکی می دهد.

 


مطالب مشابه: بهترین فیلم های سینمایی دنیا + 50 بهترین فیلم فانتزی


 

2. Spider-Man: Across the Spider-Verse

Spider-Man: Across the Spider-Verse

بر اساس ترکیبی از سبک‌های‌ انیمیشن کـه Into the Spider-Verse را بـه طرز مضحکی پر جنب و جوش کرده اسـت و تعداد زیادی از سبک‌های‌ جدید را بـه کار میبرید – استاپ موشن LEGO-mation، کسی هستید؟ – این دنباله گیج‌کننده و خیره‌کننده، مورد متقاعدکننده‌ای برای فیلم‌های‌ ابرقهرمانی اسـت تا ژانری کـه بـه شدت مورد نیاز اسـت.

 

نسخه مایلز مورالز Spidey، کـه دوباره با حس شگفتی و روح واقعی توسط Shameik Moore صداگذاری شده اسـت، در چند جهان بزرگنمایی می کند و با صدها نفر از افراد عنکبوتی موازی دریک جستجوی شخصی با سهام جهانی ملاقات می کند. گگ ها و ارجاعات فرهنگ پاپ – ارائه شده با علامت تجاری بی احترامی لرد و میلر – بـه قدری غلیظ و سریع هستند کـه برای بازکردن همه ی انها بـه چندین بازدید نیاز دارید. کـه با فیلمی بـه این سرگرمی بار عمده ای نخواهد داشت.

 

3. اوپنهایمر

اوپنهایمر

حتی در IMAX، مضامین و ایده‌های‌ لرزه‌ نگاری در کناره‌های‌ دیدنی‌ترین، مغزی و دلهره‌آورترین بلاک‌باستر کریستوفر نولان پخش می شوند. کیلیان مورفی در نقش فیزیکدان برجسته، جی رابرت اوپنهایمر، متفکر و درخشان اسـت و تلاش خودرا برای ساختن بمب آمریكا در آمریكا در یك تریلر علمی واقعی كه مانند یك واكنش زنجیره ای اسـت، ترسیم می كند.

 

محور اصلی فیلم – اولین آزمایش بمب اتمی – بـه شـما این حس را می دهد کـه اولین مخاطبانی کـه فیلم 2001: A Space Odyssey باید 50 سال پیش احساس کرده باشند. در دنیای CGI، نولان ترجیح میدهد ان رابا استفاده از جلوه‌های‌ عملی «ترکیبی از بنزین، پودر آلومینیوم، منیزیم و پروپان در خانه امتحان نکنید». مثل خود فیلم، شـما را تا ته دل تکان می دهد.

 

4. EO

EO

بـه لطف Banshees of Inisherin، Triangle of Sadness و این اودیسه چهارپایی قدرتمند و خلع سلاح از کارگردان کهنه کار لهستانی یرژی اسکولیموفسکی، الاغ متواضع اخیراً بـه یک غول بزرگ سینمایی تبدیل شده اسـت – نوعی براندوی هویج جونده با چشمان بی حال. نابغه EO کـه یک الاغ کوچک را در سراسر اروپا دنبال می کند، از قهرمان پشمالوی خود بـه عنوان آینه استفاده می کند تا وضعیت جهان رابا تمام زیبایی، درد و غم وصف ناپذیرش بـه ما منعکس کند. این نباید تا نیمه جادوگر و احساسی باشد، اما راستش ما را خراب کرد.

 

5. بازگشت به سئول

بازگشت به سئول

این درام گیرا، داستانی در خارج از کشور از تیزبینی واقعی روان‌شناختی و فصاحت عاطفی اسـت، این درام گیرا، صدمه یک زن فرانسوی را کـه بـه فرزندخواندگی بازمی‌گردد، بـه خوبی بیان می کند کـه او بـه کشور محل تولدش بازمی‌گردد ودر تلاش برای آشتی با گذشته اسـت.

 

دیوی چو، فیلمساز فرانسوی تبار کامبوجی، قهرمان داستانش، فردی تند و پر هرج و مرج «پارک جی مین» را دنبال می کند کـه از آداب و رسوم کره‌ای، پدرش کـه در حالت مستی بـه دنیا آمده و احساس طرد شدن از سوی مادری کـه میـــخواهد کنار گذاشته شود. وی را تصدیق کنید بـه این امید کـه بازرسی زندگی درونی وی را بـه دست آورید. این فیلم مانند فردی، فیلمی اسـت کـه با گذر زمان رشد می کند.

 

6. Mission: Impossible – Dead Reckoning قسمت اول

Mission: Impossible – Dead Reckoning قسمت اول

تمایل تام کروز برای انجام هر کار جنون آمیز بـه معنای واقعی کلمه برای سرگرم کردن ما ناب ترین بیان خودرا در قسمت هفتم از فیلم های‌ همیشه عالی ماموریت غیرممکن می یابد. او بـه سرعت، سقوط آزاد، مسابقه و اسب‌سواری از طریق مجموعه‌ای از مجموعه‌های‌ اکشن ارزشمند می رود، گهگاه در حالی کـه دستبند بـه تازه‌کار وحشت زده هیلی آتول می‌بندد کـه همه ی توسط نویسنده و کارگردان کریستوفر مک‌کواری بـه طرز ماهرانه‌ای اجرا شده اسـت.

 

و طرح؟ سخت اسـت بگوییم، این اولین قسمت از Dead Reckoning twofer اسـت و چندین رشته هنوز بـه هم گره نخورده اسـت، اما در بهترین سنت M:I گیج کننده اسـت. آفرین بـه ماشین کاریزمایی عیسی مورالس کـه بـه نوعی در مورد A.I گفتگو می کند. 

 

7. تمام زیبایی و خونریزی

تمام زیبایی و خونریزی

چیزهای زیادی در مستند لورا پویتراس اتفاق می‌افتد، کیفیت فیلم‌سازی را کاملاً نشان می دهد کـه همه ی ان‌ها بـه طرز ماهرانه‌ای درکنار هم قرار میگیرند. نان گلدین، عکاس نمادین، سوژه، قهرمان و راهنمای فیلم اسـت، زیرا فیلم توری از ضدفرهنگ دهه 70 نیویورک، تلاش گلدین معتاد سابق برای عدالت علیه ساکلرهای نفرت انگیز، خانواده ای کـه در اپیدمی OxyContin در آمریکا قراردارند، و آجیل ها را در بر می گیرد. از کنشگری اجتماعی این حرکت، جذاب و هنرمندانه اسـت – بـه تمام معنا.

 

8. راه چاودار

راه چاودار

کی گفته رامکام مرده؟ قرار دادن یک چرخش واقعی در جنوب لندن بـه فرمول قبل از غروب کـه دو غریبه باهم ملاقات می کنند، چت می کنند و بـه آرامی عاشق یک دیگر می شوند – یعنی با تعداد زیاد مرغ فروشی ها و سوپرمالت ها – رای لین از همه ی جهاتی کـه لندن اسـت، درخشان، عاشقانه و پرشور اسـت.

 

دیوید جانسون و ویویان اوپارا بـه عنوان دو جوان سیاهپوست لندنی، دام و یاس، جذابیت‌ها، شوخی‌ها و ناامنی‌های‌ بسیار قابل ربط را ایجاد میکنند – کـه بـه آرامی یک دیگر را بزرگ میکنند و – در نهایت – انچه را کـه میبینند دوست دارند. صحنه کارائوکه Salt-N-Pepa انها بـه تمام معنا یک لحظه افت میکروفون اسـت.

 

9. زندگی های گذشته

زندگی های گذشته

مقایسه شدن با رمان عاشقانه کلاسیک وونگ کار وای در حال و هوای عشق، توقعات غیرمنطقی را برای یک فیلمساز اولین بار ایجاد می کند. اما فیلم‌ساز کره‌ای-کانادایی، سلین سونگ، عاشقانه‌ای اسـت کـه صرفاً بـه دلیل هوش عاطفی و خرد و همدلی محض با شخصیت‌هایش اسـت.

 

رابطه اصلی در طول چندین دهه بین نیویورکی کره ای «گرتا لي» و معشوق دوران کودکی «تئو یو» کـه هرگز سئول را ترک نکرد و شوهری کـه تلاش می کند بـه او فضایی برای کشف احساساتش بدهد، جریان دارد. نامه ای عاشقانه بـه دو نفر و دو شهر – سئول و نیویورک – با تمام شکوه و عظمت آشفته شان، این نامه ای اسـت کـه درسال های‌ آینده دوباره بـه ان ها خواهیم پرداخت.

 

10. فرمونت

فرمونت

دنیا با بازی آنایتا ولی زاده، پناهجوی واقعی افغان، مترجمی اسـت کـه وادار بـه فرار از دست طالبان و شروع دوباره در آمریکا دراین مطالعه روحی و سیاه و سفید درباره تنهایی و ارتباط اسـت.

 

با ساخته‌های‌ دقیق بابک جلالی کارگردان ایرانی-بریتانیایی و انرژی ضعیف و ضعیفی کـه بـه بهترین وجه توسط روان شناس خواب‌آلود و عاشق جک لندن گرگ ترکینگتون تجسم مییابد و بـه دنیا کمک میکند تا با PTSD تشخیص داده نشده‌اش مقابله کند، فرمونت از مقایسه‌های‌ جیم جارموش خوش‌بین نیست. این جواهر لو-فای اسـت کـه می توانست در روزهای قدیم فروشگاه های‌ ویدیویی یک نمایندگی ثابت داشته باشد. شایسته کشف در جریان اسـت.

 

11. آنها تایرون را شبیه سازی کردند

در بین سر و صدای باربنهایمر ژوئیه گم شد، اما این ریف سرگرم‌کننده و سوزن‌تیز Blaxsploitation برای کشف در نتفلیکس آماده اسـت. ترکیبی تقریبا غیر قابل دسته بندی از تریلر جنایی، کمدی طنز و علمی تخیلی نزدیک بـه آینده، دست ساخته یک فیلمساز نوید واقعی در جوئل تیلور اسـت.

 

او اصطلاح «بیدار» را از تفسیرهای جناح راست با خط داستانی آن ها زندگی می کنند کـه در ان جان بویگا، تیونا پریس و جیمی فاکس باهم متحد میشوند تا از توطئه‌ای برای بازرسی آگاهی سیاه‌پوستان از طریق… خب، یکی از انها را خراب کند، نجات میدهد. 

 

12. فابلمن ها

فابلمن ها

دوره ای از فیلمسازان اسـت کـه دوران کودکی خودرا روی پرده بازآفرینی می کنند «و اجازه دهید با ان روبه‌رو شویم، ما بیشتر در مورد دوران کودکی صحبت می‌کنیم»؛ با آلفونسو کوارون، پائولو سورنتینو و لي آیزاک چانگ کـه همگی زندگی جوان خودرا در درام های‌ شایسته اسکار درسال های‌ اخیر بـه نمایش گذاشته اند. 

 

اما در بین تمام این خاطرات سینمایی، استیون اسپیلبرگ بیشتر از همه ی احساس می کند کـه ممکن اسـت اتفاقات را نادرست بـه یاد بیاورد یا اشتباه تفسیر کند و بنابر این احساس میکند کـه بی‌گناه‌ترین و صادق‌ترین آدم‌ها اسـت. با حضور جانشین اسپیلبرگ بر روی پرده، سامی فابلمن اثر گابریل لابل، بسیاری از لحظات صدمه و شگفتی ان بـه طرز خیره کننده ای تحقق می یابد.

 

13. واقعیت

واقعیت

سیدنی سوینی از Euphoria بـه عنوان برنده واقعیت 25 ساله مترجم NSA کـه درسال 2017 توسط اف بی آی بـه دلیل افشای اسناد مربوط بـه مداخله ادعایی روسیه در انتخابات 2016 مورد بازجویی قرار گرفت. تریلر اضطراب آور تینا ساتر بـه طرز ماهرانه ای تولید صحنه ای «تئاتر کلمه بـه کلمه» وی را «این یک اتاق اسـت؟» بـه نوعی سینمای کلمه بـه کلمه منتقل می کند، ترسی کـه قطره چکانی را در بازآفرینی آنی اولین بازجویی ونر بـه نمایش می‌گذارد.

 

این نشان دهنده ورود یک استعداد منحصر بـه فرد در ساتر اسـت و شواهد بیشتری از درخشندگی سوینی ارائه می دهد. اوه، و ان عنوان دوگانه؟ 

 

14. کمپ تئاتر

کمپ تئاتر

این فیلم تمسخرآمیز دردناک خنده‌دار از کریستوفر گست ودر انتظار گافمن در ادای دین جعلی خود بـه دو موسسه بزرگ آمریکایی استفاده میکند: کمپ تابستانی و تئاتر موزیکال. زیبایی شناسی پرواز بر روی دیوار، خلاقیت آشفته گروهی از تیروهای جوان را بـه تصویر میکشد کـه در حال آماده سازی یک موزیکال جدید بـه بنیانگذار بیمار اردوگاه، جوآن «امی سداریس» هستند.

 

خنده‌های‌ شکمی غلیظ و سریع می آیند، زیرا جوانان و کارگردانان درام بالا «همکار نویسنده‌های‌ مالی گوردون و بن پلات» سعی میکنند «مقوا را بـه طلا» تبدیل کنند. بـه همان اندازه کـه کمدی‌ها می آیند، بزرگ و مهربان اسـت.

 

15. Marcel the Shell with Shoes On

Marcel the Shell with Shoes On

چه لذت و حکمت غیرمنتظره ای را این انیمیشن استاپ موشن ارائه می کند. با گسترش کوتاهی از سال 2010 و احتمالاً از کتاب کلاسیک Ardman’s Creature Comforts، ما رابا یک نرم تن کوچک درخشان بـه نام مارسل «با صداپیشگی یکی از خالقانش جنی اسلیت» و نانا کانی مهربان او «ایزابلا روسلینی» آشنا می کند کـه پس از جامعه انها بـه جا مانده اند. پوسته ها یک شبه ناپدید می شوند.

 

وارد مستندساز دین «دین فلیشر کمپ همکار اسلیت» شوید تا بـه جستجوی این آرمانشهر پوسته گم شده بپیوندید. بامزه، هرگز ناز، و با شوخ طبعی بـه طرز شگفت‌آوری تیز، این غذای روح سینمایی اسـت کـه شـما را وادار میکند برای یک لحظه کمک کنید.

 

16. سنت عمر

سنت عمر

صراحت درام دادگاه آلیس دیوپ، فیلمساز فرانسوی – فیلمی با برداشت‌های‌ طولانی و بدون پلک و دوربین‌های‌ نمایشی صفر – نباید با سادگی اشتباه گرفته شود. سنت عمر کـه از نظر اخلاقی چالش برانگیز اسـت، برخی از بزرگ ترین گسل های‌ فرهنگی اروپای مدرن – نژاد، مهاجرت، مذهب – را در داستان زن جوانی «گوسلاژی مالاندا» کـه متهم بـه رها کردن فرزندش برای غرق شدن در ساحل نرماندی شده اسـت، طی می کند.

 

این بر اساس یک پرونده دادگاه واقعی اسـت کـه خود دیوپ در ان شرکت کرد و تفریح او هم مغز و هم قلب را درگیر می کند. فقط سعی کنید ان را تکان دهید.

 

17. باربی

باربی

آیا میتواند با هیاهوها سازگار باشد؟ آیا در نهایت فقط میم ها را بـه یاد می آوریم و این کـه چگونه برای مدت کوتاهی در تابستان 2023 همه ی چیز ناگهان صورتی شد؟ معلوم شد کـه پاسخ‌ها «بله» و «نه» بودند. هنگامی کـه فانتزی رنگ فوشیا گرتا گرویگ سرانجام وارد سینماها شد، تمام حماقت، تمسخر و کنرژی واقعی را ارائه داد و عروسک زنده مارگوت رابی را بـه سفری قدرتمند با کن ناامن رایان گاسلینگ در تعقیب داغ فرستاد.

 

چیزی کـه انتظارش را نداشتیم این بود کـه چگونه فیلمنامه همه ی جانبه گرویگ و نوآ بامباخ بر روی مننیسم بـه سبک جردن پترسون و حتی دستمزدهای خود فیلم در Mattel «با نماینده اتاقی از مردان کت و شلوار پوشیده و مدیر عامل کیف بادی ویل فرل» پیش می رود. او و رابی قول دادند کـه بدون توجه بـه احساسی کـه نسبت بـه باربی داشتیم، دوستش خواهیم داشت و حق با او بود.

 


مطالب مشابه: معرفی 31 فیلم به سبک قاتل سریالی + بهترین فیلم با ژانر قتل


 

18. زنان صحبت می کنند

زنان صحبت می کنند

در حالی کـه دقیقاً یک شب فرار از عکسها نیست، تمثیل فمینیستی خشن و پرحرف سارا پولی، شبیه بـه «بوته»؛ فقط بـه شـما جرات می دهد کـه پاپ کورن خودرا بـه دست آورید.

 

بنشینید و توجه کنید، این می طلبد – و هر شخصی کـه آماده اسـت بـه دیالکتیک ان متمایل شود، با گروه نخبه ای از بازیگران «جسی باکلی، کلر فوی، رونی مارا، فرانسیس مک دورمند و بن ویشا» پاداش می گیرد کـه در مورد یک مورد هنوز وحشتناک و پرطنین بحث می کنند. سوء استفاده جنسی دریک کمون مذهبی ایمان، خشم زنانه و معنای بخشش بـه ندرت با این قدرت جوشانده شده اسـت.

 

19. معابر

معابر

شخصیت ها برای عالی بودن لازم نیست دوست داشتنی یا خوب باشند. ایرا ساکس، کارگردان فیلم Love is Strange، متوجه میشود ودر فیلم توماس خودمحور، آنتاگونیست بسیار بدی را ارائه می کند. او کـه توسط فرانتس روگوفسکی «آزادی بزرگ» بازیگر آلمانی جذاب بـه تصویر کشیده شده اسـت، یک فیلمساز ساکن پاریس و آشفته اسـت کـه بازیگری را بـه خاطر این کـه بـه اندازه کافی هنرمندانه از پله ها پایین نمی‌رود، سرکوب می کند.

 

بـه هیچ عنوان بـه گرفتن یک معشوق فکر نمیکند – ستاره آبی گرمترین رنگ اسـت، آدل اگزارچوپولوس – در حالی کـه شوهرش را در خانه ترک می کند «بن ویشاو»؛ او بین انها پینگ پنگ می‌زند و بـه هر سه نفر بیشترین آسیب را وارد می کند. اما هنوز هم می توانید ببینید کـه چرا اینکار را انجام می دهند. بـه زیبایی نوشته شده، قاب بندی شده و اجرا شده اسـت، این یک کار کاملا فرانسوی و گره خورده اسـت.

 

20. Enys Men

Enys Men

چیزی تسخیرکننده و باستانی در خاک بریتانیا وجوددارد و بـه طرز شگفت‌انگیزی دریک داستان سه‌گانه از انزوا و زندگی گیاهی نگران‌کننده کـه مانند رویای پنیر یک دروید بازی میکند، بـه تصویر کشیده شده اسـت. این فقط میتواند اثر مارک جنکین نویسنده کورنیشی باشد، کـه اولین درام او، طعمه، درسال 2019 گنجی دست‌ساز بود.

 

در این جا، او از همان زیبایی‌شناسی قدیمی و دوربین‌های‌ 16 میلی‌متری استفاده می کند تا یک قطعه همراه ارزشمند برای هر یک از دهه 70 بزرگ بسازد. وحشت‌های‌ عامیانه، در حالی کـه گیاه‌شناس مری وودواین در جزیره‌ای دورافتاده بـه فانوس دریایی می رود.

 

21. موضوع

موضوع

این مستند گیرا و باهوش با سوژه‌های‌ برخی از مشهور ترین اسناد سال‌های‌ اخیر درباره زندگی آن ها از طریق یک لنز گفت‌وگو می کند. ستاره‌های‌ The Staircase، Hoop Dreams و Capturing the Friedmans نشان می دهند کـه بودن در چشم یک داستان روایی غیرداستانی چگونه اسـت، شهادت‌هایي کـه با شفقت و بینش ارائه می شوند.

 

موضوع بـه همان اندازه جالب در مورد مسائل گفتن داستان شخص دیگری «وظیفه مراقبت، این کـه آیا شرکت کنندگان باید پول پرداخت کنند»؛ فرم مستند را دریک دو راهی بـه تصویر می‌کشد، امیدواریم راه خودرا بـه آینده ای دلسوزتر و حساس تر از نظر فرهنگی پیدا کند. فیلمسازان میتوانند خیلی بدتر از تماشای فیلم جذاب کامیلا هال و جنیفر تیکسیرا بـه عنوان یک داستان هشدار دهنده عمل کنند.

 

22. War Pony

War Pony

این درام اجتماعی کـه در منطقه‌های‌ بومی آمریکا در داکوتای جنوبی اتفاق می‌افتد، وضعیت بیرونی مردم بومی آمریکا رابا عباراتی شدید و از لحاظ احساسی تندخو نشان میدهد. داستان دو پسر لاکوتا کـه عمدتاً بی ارتباط هستند – ماتو 12 ساله «رعد دیوانه LaDainian» و بیل 23 ساله «جوجو باپتیز وایتینگ» – را دنبال می کند کـه در حال جستجوی زندگی برای خود هستند و دست بـه دهان می شوند ودر حال ساییدن هستند.

 

فقر اما پسرانه مانند قهرمانان یک شاهکار نئورئالیستی قدیمی ایتالیایی. کارگردانان مشترک رایلی کیو و جینا گامل، و فیلمنامه نویسان بومی آمریکایی انها، بیل ردی و فرانکلین سیوکس باب، چیزهای سخت رابا امید و خوش بینی محتاطانه شیرین می کنند. بی‌پرده ودر عین حال غنایی، ساعتی بسیار ارزشمند اسـت.

 

23. آلکاراس

آلکاراس

یک گوجه‌فرنگی ارگانیک آبدار از فیلمی کـه بـه شایستگی برنده خرس طلایی برلین شد، کارلا سیمون تجارب خود فیلمساز اسپانیایی را از بزرگ شدن در مزرعه‌ای کاتالونیایی برای جان بخشیدن بـه یک خانواده کشاورز سخت‌کوش پخش می کند.

 

تلاش یک مالک جدید برای نصب پنل های‌ خورشیدی معیشت کشاورزان را در فیلمی کـه بـه عنوان یک درام خانوادگی و ساختارشکنی سرمایه داری موفق می شود، تهدید می کند. با بازی‌های‌ باورنکردنی از بازیگران غیرحرفه‌ای کـه نقش کشاورزان پر استرس هلو را بازی می کنند، سایمون دنباله‌ای شایسته از خاطرات درخشان دوران کودکی‌اش تابستان 1993 می‌سازد.

 

24. جویلند

زمانی کـه پدر خانه نشین حیدر «علی جونجو» بـه عنوان رقصنده پشتیبان بی بی «بازیگر ترنس آلینا خان» در لاهور، بـه اندازه کافی پیچیده اسـت. هنگامی کـه او نیز عشق رابا او پیدا می کند، ساختار زندگی او – و خانواده اش – شروع بـه باز شدن می کند.

 

جویلند در مواجهه با قوانین سختگیرانه سانسور پاکستان، وادار شد تا جلوی اکران را بجنگد، اما شـما هرگز ان را از طنز، شفقت و مهارت بی‌دردسر ان متوجه نخواهید شد. تصویری جسورانه از جامعه پاکستانی، مردانگی و جنسیت در نوسان، اگر در پاریس یا پالم اسپرینگز اتفاق می‌افتد، احساس پیشرفت میکرد.

 

25. هشت کوه

هشت کوه

پیترو و برونو، دو دوست دوران کودکی، دریک فیلم ایتالیایی زبان روح‌ انگیز کـه شـما را در مناظر باشکوه آلپ، مضامین برادری کـه بـه سختی بـه دست آورده‌اید و حس معنویت بـه‌سخت‌ترکشیده‌شده، بـه هم متصل میشوند، دوباره بـه هم متصل میشوند.

 

مانند کلبه کوهی کـه در قلب ان ساخته شده اسـت، دوستی چیزی اسـت کـه باید آجر بـه آجر در داستان اسطوره‌ای اما غیر عاطفی کارگردانان بلژیکی فلیکس ون گرونینگن و شارلوت واندرمرش ساخته شود. نتیجه یک فیلم احساسی شیوا در مورد دو مرد دکمه دار اسـت.

 

26. هوا

هوا

آیا این مانند یک سرود بی چون و چرا برای سرمایه داری بـه نظر می‌رسد؟ بله آیا بـه خدایی کردن مایکل جردن نزدیک می شود؟ ان هم همین طور. اما چیزی در تدبیر بن افلک وجوددارد کـه تلاش های‌ نایک برای امضای قرارداد با یک جردن جوان را از زیر دماغ رقبای قدرتمندتر آدیداس و کانورس بازگو می کند کـه هرگونه رزرو را پشت سر میگذارد.

 

این سس مخفی یک شادی ساده اما مسری در دیالوگ ها و شخصیت پردازی های‌ تیز اسـت کـه شبیه بازگشتی بـه عصر طلایی دهه 70 هالیوود اسـت. ضرری ندارد کـه مت دیمون در نقش سانی واکارو، دانشمند NBA نایکی کـه حاضر اسـت همه ی چیز را برای امضای جردن بـه خطر بیندازد، و خود افلک در نقش یک نسخه فوق‌العاده افتاده از بنیانگذار نایک، فیل نایت، بازی کند. 

 

27. خراشنده

خراشنده

اولین کار شارلوت ریگان نه چندان «رئالیسم جادویی» کـه جادویی و واقع‌گرایانه اسـت، با رنگ‌های‌ بسیار درخشانی کـه شاید از فیلمی در مورد دخترجوانی کـه خدمات اجتماعی را در ملکی در شرق لندن منحرف می کند، انتظار داشته باشید، نقاشی میکند.

 

مملو از خنده‌های‌ بزرگ، این تصویری اسـت از ان دختر، جورجی 12 ساله «لولا کمپبل» کـه با اکراه با پدری کـه هرگز ندیده بود دوباره ارتباط برقرار میکند «مثلث غم، هریس دیکنسون». پیوند نامتعارفی کـه بین آن ها ایجاد می شود، یادآور پسر تایکا وایتیتی اسـت، با علاقه ریگان بـه شخصیت هایش کـه برای فیلمی با قلبی سخاوتمند و روحیه ای سرکوب ناپذیر ساخته می شود.

 

28. سه تفنگدار: D’Artagnan

سه تفنگدار: D’Artagnan

بهترین اقتباس‌های‌ الکساندر دوما در دهه‌های‌ اخیر – متأسفم، طرفداران Dogtanian و Paul WS Anderson – این فیلم ماجراجویی فریبنده فرانسوی همه ی چیزهایی را دارد کـه شـما می توانید از یک کپر هولناک بخواهید. بازیگران غیر محتمل، ایوا گرین را در نقش میلادی مجلل، اجرا می کند کـه نقشه شیطانی کاردینال ریشلیو را علیه یک پادشاه گاوش، انگلیسی‌ها، پروتستان‌ها و خود قهرمانان ما، تفنگداران، اجرا میکند – کـه در این جا یک وینسنت کسل بداخلاق و رومن دوریس پر زرق و برق حضور دارند.

 

ما برای ترکیب ستاره‌ها آمده‌ایم و برای محو شدن مبارزات شمشیر، تعقیب و گریز اسب‌ها و انتخاب‌های‌ هوشمندانه داستان سرایی ماندیم. در اواخر سال جاری روی پارت دیوکس عرضه شود.

 

29. جانوران

جانوران

یک تمثال مدرن اسپانیایی اعصاب خردکن کـه مه خفه‌کننده‌ای از بیگانه‌هراسی، رنجش و حسادت را ارائه میکند، برنده جایزه گویا امسال در بین مزارع گالیسیا قرار دارد. دنیس منوشه از حرامزاده‌های‌ بی‌شکوه در مواجهه با ارعاب فزاینده، نوعی خویشتن‌داری را در نقش آنتوان کـه معلم‌اش تبدیل بـه کشاورز میشود، بیان می کند.

 

تریلر آهسته سوز رودریگو سوروگوین کـه بادقت ساخته شده اسـت نیز پر از بازی های‌ عالی اسـت، بـه ویژه از مارینا فویس در نقش همسر سرسخت آنتوان و لوئیس زاهرا در نقش همسایه گیج کننده و تهدیدآمیز کـه از همه ی چیزهایی کـه این زوج از انها دفاع می کنند متنفر اسـت.

 

30. Evil Dead Rise

Evil Dead Rise

لي کرونین، فیلمساز ایرلندی، این سریال وحشتناک محبوب اما محو شده را از مردگان دوباره زنده کند، این محدودیت را پایین آورده بود. بازگشت Deadites تسخیر اهریمنی در ابتدا قرار بود مستقیماً بـه VHS برود «خوب، استریم»؛ و OGهای فرنچایز بروس کمپبل و سم ریمی تنها بـه‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی درگیر بودند. اما با نور آتش جهنم، کرونین و همکارانش با یک خیاط خنده‌دار خنده‌دار غوره‌پاش کـه برای شلوغی شب جمعه ساخته شده بود، ان بار را کیلومترها پاک سازی کردند.

 

ستاره‌های‌ استرالیایی لیلی سالیوان و آلیسا ساترلند در نقش خواهران بیگانه کـه تاریکی را دریک برج آپارتمانی محکوم لس‌آنجلس نگه می‌دارند، بـه جای یک کابین در جنگل، برتری دارند. هرگز فکر نمی کردیم این را بگوییم، اما دنباله ان را بیاوریم.

 

31. Revoir Paris

Revoir Paris

ویرجینی افیرا کـه تازه از روان درام راهبه بندتا ساخته پل ورهوفن اسـت، بـه عنوان بازمانده یک قتل عام بـه سبک باتاکلان دریک اغذیه فروشی پاریس، همه ی چیز را یک یا دو درجه پایین می آورد. درام جذاب آلیس وینوکور کارگردان فرانسوی، پر از حساسیت در بـه تصویر کشیدن مسیر تنهایی کـه یک مبتلا بـه PTSD طی کرده اسـت، با همدلی زنده اسـت.

 

و این افیرا برنده سزار اسـت کـه همه ی این‌ها را بـه عنوان زنی کـه از نظر عاطفی بـه دلیل آسیب‌های‌ روحی‌اش زندانی شده اسـت، متمرکز میکند، و بنویت ماگیمل بـه عنوان یک بازمانده همکار کـه بـه او کمک میکند حمایت روحی می کند.

 

32. چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم

چگونه یک خط لوله را منفجر کنیم

با الهام از مانیفست زیست محیطی نویسنده سوئدی آندریاس مالم، کـه نشان می دهد اعتراضات غیرخشونت آمیز محکوم بـه شکست در مواجهه با فاجعه تغییرات آب و هوایی اسـت، دانیل گلدهابر، نویسنده/کارگردان و بازیگران مختلف جوانش «ستاره عسل آمریکایی ساشا لین اسـت. برجسته» یک تریلر فوری را بسازید کـه بـه بررسی عواقب شخصی متعهد شدن بـه یک هدف وجودی میپردازد.

 

متن منبع دینامیت بود، در حالی کـه این بیشتر یک سوزش کند اسـت. اما وقتی آتش می گیرد، هم یک مهیج جذاب و هم فراخوانی برای اقدام اسـت.

 

33. نهنگ

نهنگ

برای قطعه اتاق اقتباس شده از روی صحنه دارن آرنوفسکی بسیار آسان بود کـه غرق در مصنوعات مصنوعی، بافت چربی و ثابت بودن یک مکان ان شود. این بـه خاطر بهترین عملکرد حرفه ای از گنج بین المللی برندن فریزر اسـت. او شـما را وادار می کند کـه چارلی معلم کالج غمگین، مردی کـه با مرگ و میر خود روبه‌رو اسـت را بـه قلب خود ببرید و این افسانه ضعف انسانی و آشتی رابا همدلی و احساسات بی پایان پر می کند. ما گریه نمیکنیم، شـما گریه می‌کنید.

 

34. M3GAN

M3GAN

یک مخترع اسباب بازی «Get Out’s Allison Williams» یک هوش مصنوعی باهوش ایجاد می کند. عروسکی با چشمان خزنده و چنگال یک رذیله صنعتی بـه عنوان همراهی برای خواهرزاده داغدارش. چه چیزی می تواند اشتباه باشد؟ تقریبا همه ی چیز، مانند نمودارهای وحشتناک Blumhouse با روحیه گیج‌آمیز.

 

علیرغم این کـه اثر انگشت جیمز وان از Saw در سرتاسر ان بـه عنوان یکی از خالقان ان وجوددارد، بـه نفع خنده‌های‌ بزرگ، از جمله برخی رقص‌های‌ عروسک‌ هایي کـه فوراً ارزش ان را دارند، لجام میدهد. 

 

35. Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves

از نظر سینمایی، ژانر فانتزی خودرا بسیار جدی میگیرد، اما Dungeons & Dragons با شمشیر و جادوگری با بی‌احترامی طراوت‌آمیز و پرجنب‌وجوش برخورد می کند.

 

نویسنده و کارگردان جان فرانسیس دیلی و جاناتان گلدشتاین بـه مواد منبع بازی رومیزی نقش آفرینی خود احترام می گذارند، اما همچنین حس ساده لوحی و اختراع بداهه ای را کـه در حین بازی بـه دست می آورید، منعکس می کنند. با کمک یک گروه دوست داشتنی، جوک ها بـه اندازه اکشن های‌ FX-driven ضخیم و سریع هستند. بازی برای خنده، در واقع.

 

36. دلال

دلال

هیروکازو کوره‌ادا در برداشتن تکه‌های‌ رنده‌ای از رئالیسم اجتماعی و پاشیدن ان‌ها با نوعی گرد و غبار ستاره‌ای مهارت دارد. چه کسی دیگری می تواند داستان قاچاقچیان واقعی نوزاد را بـه یک نخ حبابی کـه حس خوبی دارد تبدیل کند، تقریبا بـه همان روشی کـه سارقان فروشگاه زندگی های‌ سخت خراشیده شده را بـه یک دلگرم کننده آرام و پر از هوش و دل تبدیل کردند؟

 

در این جا او بـه بوسان، کره جنوبی می رود و سونگ کانگ-هوی قدیمی بونگ جون هو را قرض می گیرد تا سرفصل یک داستان خنده دار و تکان دهنده دیگر از خانواده های‌ جانشین باشد. چارلز دیکنز می‌بالد کـه شخصیتی مانند سانگ هیون، دلال بزرگتر فرزندخواندگی سانگ را نوشته اسـت.

 


مطالب مشابه: بهترین فیلم های زامبی تاریخ + عکس و نام فیلم


 

در پایان

بهترین فیلم‌های‌ سال 2023 ترکیبی از قدیمی و جدید هستند و عده ای از شخصیت‌های‌ مورد علاقه ما بـه پرده بازمی‌گردند و برخی دیگر برای اولین بار ظاهر می شوند. تعداد زیادی فیلم مارول، دی سی و دیگر فیلم‌های‌ الهام‌گرفته از کمیک برای کسانی کـه نیاز بـه اصلاح ابرقهرمانی خود دارند، وجوددارد.

جدیدترین مطالب سایت